World War One

DeletedUser

Guest
Jag kanske byter ämne nu men om man läser huvudrubriken till denna tråd så är det world war one.

Detta stämmer ju lite gran med det i verkligheten.

rollerna är

Ecalos - tyskland | Krim - österike- ungern (central makterna)

(trippel ententen
nordmännen - ryssland
ädlingarna - britterna
titanerna - fransmän...

Tyskarna vinner mycket österut mot ryssarna. dom vinner även mot fransmän och britter men dock inte lika mycket som mot ryssarna.

Krim kommer inte göra så mycket i detta krig. kanske ett fåtala nfall mot fransmännen, men mer än så lär de inte bli...

och om man ska ta en stam och göra den till amerika så är det nog en av dom stammarna på top 5 som inte krigar i detta krig.

men den stam som ska in och avgöra kan dock välja sida , men v får se . kanske centralmakterna retar upp dom och vill gå med trippel ententen.


en liten historia lektion av mig :D
 

DeletedUser

Guest
hehe kul grej^^ när Hitler skulle inta Ryssland så gjorde han det för snabbt,

han hade inte trupper nog att placera ut, plutonerna kom längre och längre i

ifrån varandra och till sist kom dem så långt ifrån varandra att ryssarna

kunde komma emellan tysklands front och sedan hugga dem i ryggen. Ska

bli intressant om det blir så på tribalwars med:p
 

DeletedUser

Guest
Skönaste posten jag läst på länge lacosteblack. Kul läsning!

Vilka är Sverige då? ;)
 

DeletedUser

Guest
Jag känner igen ryssarnas taktik, den går ut på att deras område är så pass stort och genom att lämna byar bakom sig, dra tillbaka sin front på så sätt sprida ut fiendens trupper. Får se om de lyckas denna gång.
 

DeletedUser

Guest
hehe intressant tankegång, men undra vilka som är Polen då?

och vilket land skulle vi ÖL'are tillhöra?
 

DeletedUser

Guest
hehe intressant tankegång, men undra vilka som är Polen då?

och vilket land skulle vi ÖL'are tillhöra?

Trodde det var första världskriget alla tjötade om, då fanns inte Polen utan var ockuperat av Tyskland, Ryssland och Österrike-ungern:p

Tror det stämmer som en ganska bra analys av läget, Ecalos kämpar på tills dom inte orkar mer (precis som tyskland gjorde fram tills novemberrevolutionen), och ger då upp och förlorar kriget:rolleyes:
 

DeletedUser

Guest
ja jag syftade på första världskriget.och ni ölare kommer nog att vara amerkia.

och i första världkriget så kommer nog nordmännens ledare att stupa och familjen splittras. så hände det ju med tsar nikolaj II . sedan kommer det att bildas en massa små sovjeter i norra delen av världen som sedan kommer att ockuperas och bli en nation under ett komunistiskt styre.

hehe det ska bli kul att följa kriget. vem vet det kanske slutar som första världkriget

Jag kan ju dra hela historien om ni vill men vet inte om jag får det... har topp betyg i historia :D
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
visst jag gör det gärna :) . ska först skriva ner det och sedan jämnföra detta med vårat TW världkrig
 

DeletedUser

Guest
hehe, do it :)

Då röstar jag på henrik338 som den som störtar tsaren, på ett eller annat sätt ;)

Ontopic:

Det tar sig =)

Side 1:
Tribes: Ecalos
Players:

Side 2:
Tribes: NAV NAR NAD NAN NAP
Players:

Timeframe: 14/03/2009 00:00:00till25/03/2009 19:55:57

Totalt antal erövringar:

Sida 1: 878
Sida 2: 741
Skillnad: 137


Antal erövringar mot fiendesidan:

Sida 1: 407
Sida 2: 100
Skillnad: 307

image.php


Poängvärde av alla erövringar:

Sida 1: 8,244,392
Sida 2: 4,801,946
Skillnad: 3,442,446

image.php


Poängvärde av alla erövringar mot fiendesidan:

Sida 1: 3,867,064
Sida 2: 920,608
Skillnad: 2,946,456

image.php
 

DeletedUser

Guest
Jag tror att ni kan vara amerikanerna för att det är i era händer allt hopp ligger i.

Kommer ni låta Tyskland vinna kriget och få världsherravälde? eller kommer ni att stå på trippelententens sida och kämpa?

Vem vet Tyskarna kanske sänker några av era lastfartyg som befinner sig på brittiskt vatten?

Då kommer ni nog gå från neutral flagg till fiende flagg. men dock åt vilket håll??
 

DeletedUser

Guest
Första världskriget !

Det stora kriget började med “skotten i Sarajevo” Serbien och Österrike - Ungern hade länge bråkat om Bosnien. Båda nationerna ville ha med Bosnien i sitt egna rike. Och när kronprinsen av Österrike - Ungern och hans fru var i Sarajevo sköt
Gabriel Princip ihjäl kronprinsen och hans fru. Denna tragiska händelse ledde till att två nationer startade krig med varandra.

Serberna var så självsäkra på att dom skulle segra eftersom dom hade en allians med Ryssland.
Fast dom visste inte att Österrike - Ungern var allierade till det mäktiga Tyskland, och dessa två giganter var tvungna att stödja sin allians i kriget. Även om dom inte ville det. Men Wilhelm den II kejsaren av Tyskland hejade på och vill visa upp sin stora arme.
Ryssland hade en annan allians men denna gången på andra sidan fienden. Det var fransmännen som var med på att gå i krig mot Tyskarna . Frankrike som tidigare förlorat krig mot Tyskland i slutet av 1800- talet var suget på revansch. Britterna startade även krig och stod på frankrikes och rysslands sida. Detta var för att Tyskarna byggt upp en stor flotta som nu kan konkurera med britternas. Detta försämrade relationerna mellan dom två rikena.
Tyskarnas strategi var att så snabbt som möjligt inta paris och sedan samla hela sin arme och marschera mot den större och mycket mäktigare tyska armen. Tyskarna valde att gå genom neutrala Belgien. Där engelsmän hade en militär bas detta var också en av anledningarna till att britterna förklarade krig.

Kriget på fronten

Kriget på västfronten körde fast redan efter en månad. Soldaterna hade hamnat i ett så kallat “dödläge” Tyskarna hade ändå lyckats ta så mycket landområde så att dom nu kunde se Eiffeltornet med en kikare. Ju närmre dom kom paris desto hårdare blev motståndet.

På östfronten gick det mycket bättre. Tyskarna lyckades erövra mycket stora landområden. Detta var på grund av den ryska armens dåliga utrustning och att Tsaren skickade sina soldater till fronten utan vapen… han sade “ Marschera till fronten ni kan hitta vapen bland dom döda” och nog fans det döda. Det dog cirka 20 miljoner människor under första världskriget i ryssland.

Kriget till sjöss var ett av dom viktigaste slagen i historien. Om tyskarna hade vunnit Skagerrak slaget mot britterna hade dom garanterat segrat. Men britterna visade att deras flotta var mycket starkare och större och lyckades driva tillbaka tyskarna och stänga deras hamnar.



Samhället i städerna

Eftersom det inte fanns så många män kvar i samhället och dom flesta var ute i krig så kunde man se en kvinna göra en mans jobb. Detta ökade jämnstäldheten (vet inte om det heter så) mellan man och kvinna. Det fanns till och med dom kvinnor som var med i kriget som sjuksköterskor.

Åter till kriget

År 1917 blev det revolution i ryssland och tsaren avsattes. Och den nyvalda regeringen avsattes och det bildades flera sovjeter i hela ryssland. (alltså mitt under kriget lär NA splittras) Ett nytt kommunistiskt parti tog makten i ryssland med våld.

Sedan drog sig ryssarna ur kriget eftersom dom trodde att det snart skulle bli uppror i tyskland och en ny kommunistisk regering skulle styra.

Under tiden ute till sjöss så var det tyska ubåtar som sänkte alla fartyg på brittiskt vatten. Detta gav dom en ny mäktig fiende Amerika.

Men tyskarna brydde sig inte så mycket om det för dom trodde att kriget skulle vara slut innan det han komma så många amerikaner till Europa.
Och som en dödsdömd armes sisa kraftansträning gjorde tyskarna en offensiv mot frankrike men dock förgäves och den 11/11 klockan 11:00 är 1918 gav tyskland upp.
Hemma i städerna firades det. Men soldaterna som bidragit i kriget tog det med en trött axelryckning…


Soldaterna i skyttegravarna

Soldaterna i skyttegravarna fick en känsla om att dom hörde ihop. På julen år 1917 träffades fienderna i inge mans land och önskade varandra god jul. Vissa blev så bra vänner att dom bytte adresser med varandra för att kunna besöka varandra efter kriget. Och ibland spelades det fotbollsmatcher mellan fienderna. Och det var alltid schyssta närkamper och det blev inte slagsmål så ofta. Dom varnade varandra för fiendens alltileri beskjutning. Dom fick en känsla av gemenskap. Soldaterna i skyttegravarna var ju oftast arbetarna i städerna och hade en låg klass i samhället. Detta gjorde så att dom hatade kapitalisterna och dom konservativa ännu mer eftersom det var arbetarna som krigade medans dom rika satt hämma i värmen och åt. Det var arbetarna som sov bland råttor och bodde under marken. Det var arbetarna som såg sina vänner stupa en efter en. Det var arbetarna som blev offrade i kriget bara för att en liten del av folket i alla nationer skulle få ännu mer makt.

Detta var ett krig där makthavarna inte visste vad dom gav sig in på och nog blev det konsekvenser allt.

Ni kan själva jämnföra med kriget vi har i värld 4 nu. det skiljer inte så mycket faktiskt
 

DeletedUser

Guest
haha nä, när jag syftar på tsaren . då menar jag henrik... henrik kommer störtas.

öh, på ett eller annat sätt ;) ska ju sluta före sommaren ^^ Med eller utan krig. Sen om kontot nollas eller ges bort >.> är ju en annan story.

Tack för att ni kallar mig tsar. Visste att ja var något iaf :cool:
 

DeletedUser

Guest
öh, på ett eller annat sätt ;) ska ju sluta före sommaren ^^ Med eller utan krig. Sen om kontot nollas eller ges bort >.> är ju en annan story.

ooo surpise, det är ju nästan så att halva v4 nu måste kallas synska ;)

men men du har väl säkert en fullgod anledning till att sluta.. önskar jag också hade modet att ta mej långt från TW...
 

DeletedUser

Guest
ooo surpise, det är ju nästan så att halva v4 nu måste kallas synska ;)

men men du har väl säkert en fullgod anledning till att sluta.. önskar jag också hade modet att ta mej långt från TW...

ja, Mycket goda skäl faktiskt. Men dom ska ni strunta i ;)
 
Topp