Skolverket - Diskussion

DeletedUser

Guest
Ja, precis :)

Nej, men vissa friskolor är bra, men vissa styrs av personer som inte har en aning om hur en skola fungerar utan bara har för att tjäna pengar.

Det låter ungefär som en kommunal skola.

Im sorreh men snittet på bra privata skolor ligger över kommunala skolor, fo sho.
 

Purk

Member
Reaktionspoäng
0
Friskolor är som ett företag som skall tjäna pengar.

Märks att du inte har kalaskoll där grabben. Jag gick på en friskola under hela min skolgång. Den styrs av en förening helt utan vinstintresse och bestående till stor del av föräldrar.

Friskola, egentligen fristående skola, är benämningen i svenskt skolväsen för en skola med annan ägare än stat, landsting eller kommun. Svenska friskolor är skattefinansierade med skolpeng. En skola som helt eller delvis finansieras med elevavgifter kallas privatskola.

There's quite a difference mellan privatskolor och friskolor även om också friskolor kan ha ett vinstintresse tyvärr. Jag håller fullständigt med om att det är lite galet att grundskole- och gymnasieutbildning ska vara något vinstdrivande, men det vore idioti i mina ögon att göra det helt statligt. Istället bör man (i min mening) ha en vettig men ändå relativt öppen skolplan som främjar olika pedagogiska metoder. Ingenting funkar för alla, vi är alla jävligt olika människor och någon som inte förstått det är ju iaf vår käre skolminister (den galningen..).


Nu ska jag sluta babbla, adios!
 
Senast ändrad:

Goblin thor

Vinnare av Värld 5
Reaktionspoäng
0
Jag gick på en friskola i 8an och kan ju säga att det är väldigt stor skillnad på en kommunal skola och en friskola, vissa är där för enbart pengarna, t.ex. min spanska lärare som var en jävel som tillslut fick sparken.
 

Basse

Member
Reaktionspoäng
0
Jag gick på en friskola i 8an och kan ju säga att det är väldigt stor skillnad på en kommunal skola och en friskola, vissa är där för enbart pengarna, t.ex. min spanska lärare som var en jävel som tillslut fick sparken.

Sånna finns i alla skolor, jag syftade mer på ledningen i en skola som bara är ute efter pengar :(
 

eggeh

Active Member
Reaktionspoäng
26
Jag gick på en friskola i 8an och kan ju säga att det är väldigt stor skillnad på en kommunal skola och en friskola, vissa är där för enbart pengarna, t.ex. min spanska lärare som var en jävel som tillslut fick sparken.

Ja, folk blir lärare för att dom vill ha mycket deg... Jag gick på friskola på gymnasiet, men eftersom jag inte gick en kommunal gymnasieskola OCKSÅ så väljer jag att hålla käften.
 

Haroo

Active Member
Reaktionspoäng
0
Jag gick på en friskola i 8an och kan ju säga att det är väldigt stor skillnad på en kommunal skola och en friskola, vissa är där för enbart pengarna, t.ex. min spanska lärare som var en jävel som tillslut fick sparken.

Det beror ju också på i vilken friskola man väljer att gå, men ja. De flesta är rätt stor skillnad.
 

DeletedUser

Guest
själv går jag i en komunal skola i hedemora(dalarna) och den skötts bra anser JAG. det finns en friskola här också som värkar vara en bra skola också. den har bra genomsnitt betyg och har bra miljö att vara på. men jag går själv iallafall på den komunala skolan pga ekonomiska skäll sammtidigt jag trivs där också. Men vad jag vill bevisa här är att de finns bra skolor och det finns dåliga. Men jag tycker ändå att vi ska vara nöjda över att vi änns har en skola att vara i överhuvud taget. det finns folk i andra länder som inte får gå i skolan. och jag tror nog att de skulle inte klaga ett dug över våra skolor om de fick gå här. Jag må vara 15 år och har inte levt mitt liv lika länge som de flesta av er. men jag vet iallafall att "de kan alltid bli värre, så iställe för att klaga så gör det bästa av det ni har." Men vad vet jag. Jag är bara en 15 år kille som stavar fel och filosofierar gärna om hur livet är och allt som finns här i världen.
 

DeletedUser

Guest
Purk, Du kan inte ha mer rätt än så. men jag sa komunal skola i hedemora pga skulle jag säga vasa skolan så skulle du komma till 4 olika skolor i 4 olika städer runt om i landet. så hälldre komunal skola. Men i övrit(Off-T). så trevligt att det finns folk från hedemora trakten här inne på forumet. tycker det är ett fint område att växsa upp på, tycker du inte det purk? inte för lungt,inte för spänade. bara lagomt.
 

DeletedUser

Guest
Purk, Du kan inte ha mer rätt än så. men jag sa komunal skola i hedemora pga skulle jag säga vasa skolan så skulle du komma till 4 olika skolor i 4 olika städer runt om i landet. så hälldre komunal skola. Men i övrit(Off-T). så trevligt att det finns folk från hedemora trakten här inne på forumet. tycker det är ett fint område att växsa upp på, tycker du inte det purk? inte för lungt,inte för spänade. bara lagomt.

När Heidi bodde i Hedemora kan jag säga att det var livat :sneaky:
 
Topp