Skolverket - Diskussion

DeletedUser

Guest
Seriöst i helvete, läste första sidan. Alla har MVG. Tänk vad ni skulle kunna bra svenska om ni hade hälften av dem VG så tror inte att ni ha rett jävla MVG någon av er!

Tack och Hej!
 

DeletedUser

Guest
Seriöst i helvete, läste första sidan. Alla har MVG. Tänk vad ni skulle kunna bra svenska om ni hade hälften av dem VG så tror inte att ni ha rett jävla MVG någon av er!

Tack och Hej!

Man behöver inte vara bra på svenska för att ha bra betyg. Vet ganska många som har ett helt värdelöst ordförråd och vars meningsbyggnad är helt åt helvete, de sitter ändå på mvg.
 

EhnEn

Active Member
Reaktionspoäng
0
svenska ungdomar är lata och underpresterar generellt ganska mycket. Om man jobbar på och pluggar 1-2h om dan (sen 7 tills man är klar varje dag) så är chanserna att man kommer sitta på merparten mvg enorm. Just nu är det dock väldigt få som gör det då man inte ser någon prestich i att vara bra i skolan utan det kan nästan ses som något negativ att sitta på 9-10 mvg och att man då är en plugghäst utan socialt liv :/

sitter själv på ganska kassa betyg då jag inte såg någon anledning att plugga under gymnasiet. Men nu när man tänker tillbaka så skulle det nog varit värt att lägga 1-2h om dan och gått ut med bra mycket bättre betyg. Eller för den delen bara hänga med och jobba som en tok på lektionerna så kommer man bra långt på det med.
 

DeletedUser

Guest
Kända att topicen passade bättre här än diskussions-forumet.

Men iaf, diskutera skolverket. Vill ha era åsikter om deras uppgift bland hela sveriges skolsystem. Vad som är bra och framförallt deras brister.

Jag drar ett fet exempel.

Jag har nu i 6 terminer i rad, avklarat varje termins arbeten på 2 veckor per termin. För att inte överdriva så har jag gjort varje termins arbete (70%) på 2 veckor. Har avklarat prov och enklare småuppgifter under terminens gång men ungefär 70% av varje termins arbete har jag klarat av på 2 veckor. Utan att anstränga mig "speciellt mycket".

Så vad tycker ni om det? Ska det vara så enkelt, är det för svårt? Är det för slappt? Är det för dåligt form på skolsystemet osv?

Pooow!
zen

Haha vet vad du menar!

Den här terminen har jag totalt haft 70% frånvaro (fast jag har ändå fått studiebidrag, har ett sätt att kringå systemet). Jag sjukanmäler mig bara, det ger inte utslag i databaserna när de gör sina checkar. Tro mig eller ej, det är värre att vara borta en lektion om dagen utan att sjukanmäla sig än att inte vara i skolan på en hel vecka sjukanmäld.

Fast denna stora frånvaro går jag nu till sommarlov utan ett IG, visst hade ju kunnat få bättre betyg, men vafan ... trött på skolan atm så. Har några VG och resten G, ett MVG.

Skolan är lite pissed på mig, men de kan inte göra något. Betygen går efter kunskap, inte närvaro. Samt indraget studiemedel är det inte tal om - då man inte kan bevisa att jag varit borta av andra skäl än sjukdom. Riktigt stort loophole det där. :)
 

Purk

Member
Reaktionspoäng
0
Är det inte så att man måste ha läkarintyg efter ett visst antal sjukfrånvarodagar?
 

DeletedUser

Guest
Är det inte så att man måste ha läkarintyg efter ett visst antal sjukfrånvarodagar?

Jag fick ha det en gång, men de brydde sig inte om mitt läkarintyg. De ville bara ha det ifall jag skulle bli typ "långtidssjukskriven". Samt att de tydligen ville ha det under tiden jag var sjuk.... Då undrade jag "Hur ska jag ge er läkarintyget om jag är hemma och är rätt sjuk?". Det svarade de inte ens på :)
 

PokerMyra

Active Member
Reaktionspoäng
0
Är 3 i våran klass som är borta 90% av skoltiden bara för att dom är emos och är deppiga.
 

eggeh

Active Member
Reaktionspoäng
26
Varför? ~300 poäng räcker mer än väl för det program jag ska läsa :p

Med den mentaliteten kommer du få sopa golvet på mcdonalds. Det räcker inte att vara OK, du ska vara bäst. Om du inte är bäst så är du inte värd något.
 

Basse

Member
Reaktionspoäng
0
Jo, men absolut, om det får dig att sova bättre om nätterna så.

You be trollin'?

Fast du kan inte inte välja vad du vill eftersom du inte har maxpoäng. :p

Ehm, i stort sett jo. Jag vill inte gå i en skola med pluggisar som ahr MVG i exakt alla ämnen. För övrigt hittar jag inget gymnasium som har det programet jag ska läsa med intagningsgräns på 320 i år.
 

DeletedUser

Guest
Ehm, i stort sett jo. Jag vill inte gå i en skola med pluggisar som ahr MVG i exakt alla ämnen. För övrigt hittar jag inget gymnasium som har det programet jag ska läsa med intagningsgräns på 320 i år.

Men du verkar ju vara en pluggis eftersom du näst intill har maxbetyg? Det är inget att skämmas för att inte ha något liv utöver skolan Basse-lille..
 

Basse

Member
Reaktionspoäng
0
Men du verkar ju vara en pluggis eftersom du näst intill har maxbetyg? Det är inget att skämmas för att inte ha något liv utöver skolan Basse-lille..

Jag spenderar MAX 1 timme varje vecka med läxor utöver skolan. Har kompisar som spenderar 1 timme varje dag men bara får VG i de flesta ämnen.
 
Topp