Skolverket - Diskussion

DeletedUser

Guest
Kända att topicen passade bättre här än diskussions-forumet.

Men iaf, diskutera skolverket. Vill ha era åsikter om deras uppgift bland hela sveriges skolsystem. Vad som är bra och framförallt deras brister.

Jag drar ett fet exempel.

Jag har nu i 6 terminer i rad, avklarat varje termins arbeten på 2 veckor per termin. För att inte överdriva så har jag gjort varje termins arbete (70%) på 2 veckor. Har avklarat prov och enklare småuppgifter under terminens gång men ungefär 70% av varje termins arbete har jag klarat av på 2 veckor. Utan att anstränga mig "speciellt mycket".

Så vad tycker ni om det? Ska det vara så enkelt, är det för svårt? Är det för slappt? Är det för dåligt form på skolsystemet osv?

Pooow!
zen
 

Basse

Member
Reaktionspoäng
0
Skolan är chill :awsm:

Skulle lika gärna kunna sitta hemma och plugga en timme i veckan och lära mig like mycket :p
 

DeletedUser

Guest
Skolverket kan atm gå och ta sig någonstans. Ändringarna i betygssystemet är lika kassa som.. Ptja, Karlboom's sejour på v14. :awsm: <3
 

DeletedUser

Guest
Sitter med mestadels MVG utan att anstränga mig... Känns bara som massa "onödig" tid där inget vettigt görs, varför inte bara bli ledig när du gjort det du ska? :awsm:
 

Basse

Member
Reaktionspoäng
0
Skolverket kan atm gå och ta sig någonstans. Ändringarna i betygssystemet är lika kassa som...

Det nya betygsystemet är sjukt mycket bättre. Som det är nu är G och VG utbredda över väldigt stora områden. Med det nya betyget ser man lättare vart man ligger.
Det nya systemet blir ungefär såhär i mätt i dagens betyg:
A = MVG
B = VG+/MVG-
C = VG
D = G+/VG-
E = G
F = IG+/G-

Vissa säger att A kommer att bli svårare att få än MVG ärnu. Fast det spelar ju ingen roll, MVG är sjukt lätt att få ändå :p
 

DeletedUser

Guest
Tell me about it, jag har just nu MVG i alla ämnen förutom ett där jag har VG och det är bild. Dock, som min kompis säger, så kan man inte glida med på att få MVG- längre. Han får ofta det på proven och inlämningarna men när det kommer till ett slutgiltigt omdöme så är MVG- ett MVG. ;)
 

Haroo

Active Member
Reaktionspoäng
0
Jag går ut Kunskapsskolan som förvisso är en friskola nu i Juni för att börja på gymnasiet. På Kunskapsskolan så är det relativt fritt hur mycket du ska jobba, du har en lektion i varje huvudämne som sägs vara obligatorisk men lärarna tar inte närvaro.
I genomsnitt studerar jag ungefär 2 timmar per vecka (både skolan och hemma diträknat) och jag går ut med 195-200 poäng (vilket är hälften VG och hälften G, typ). Jag kan komma in på de flesta gymnasium i Stockholm om man bortser från elitskolor (Viktor Rydbergs t.ex.).

Så ja, du kan göra vad fan du vill i stort sett.
 

PokerMyra

Active Member
Reaktionspoäng
0
Tell me about it, jag har just nu MVG i alla ämnen förutom ett där jag har VG och det är bild. Dock, som min kompis säger, så kan man inte glida med på att få MVG- längre. Han får ofta det på proven och inlämningarna men när det kommer till ett slutgiltigt omdöme så är MVG- ett MVG. ;)

Är inte du 12?
 

DeletedUser

Guest
Varför skulle jag vara det? Jag är fjorton år gammal, men vi får "betygsliknande omdömen" redan från 6an.
 

DeletedUser

Guest
Jag är för cool för skola :cool:

Ändringar i betygsystemet har jag vetat LÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNGE. Kul att jag skulle fått E och F rakt igenom !
 
Topp