Skolverket - Diskussion

DeletedUser

Guest
Haha vet vad du menar!

Den här terminen har jag totalt haft 70% frånvaro (fast jag har ändå fått studiebidrag, har ett sätt att kringå systemet). Jag sjukanmäler mig bara, det ger inte utslag i databaserna när de gör sina checkar. Tro mig eller ej, det är värre att vara borta en lektion om dagen utan att sjukanmäla sig än att inte vara i skolan på en hel vecka sjukanmäld.

Fast denna stora frånvaro går jag nu till sommarlov utan ett IG, visst hade ju kunnat få bättre betyg, men vafan ... trött på skolan atm så. Har några VG och resten G, ett MVG.

Skolan är lite pissed på mig, men de kan inte göra något. Betygen går efter kunskap, inte närvaro. Samt indraget studiemedel är det inte tal om - då man inte kan bevisa att jag varit borta av andra skäl än sjukdom. Riktigt stort loophole det där. :)

Vid 30% total frånvaro får man(i kronoberg åtminstone) en CSN-varning automatiskt. Då spelar det ingen roll hur mycket ogiltig frånvaro du har, det är den totala som gäller. Vad ni har för skitsystem vet jag inte, men uppenbarligen funkar det inte. Med 30% frånvaro och en CSN-varning krävs intyg från föräldrar om du är minderårig och/eller besök hos skolsyster för att styrka din sjukanmälan. Varje gång. Det gäller tills den totala frånvaron är under 5%.
 

Goblin thor

Vinnare av Värld 5
Reaktionspoäng
0
Med den mentaliteten kommer du få sopa golvet på mcdonalds. Det räcker inte att vara OK, du ska vara bäst. Om du inte är bäst så är du inte värd något.

På den linjen jag ska gå så krävs det cirka 145-150 poäng vilket är resturang och livsmedelsprogrammet, på den linjen kan alla som har G i alla ämnen eller några IG komma in på så att man inte kan komma in var man vill stämmer inte riktigt där ;)
Man kan ju ha MVG i alla ämnen och ändå välja en linje där det inte krävs mycket poäng för att lyckas komma in på, dels är det för att det inte är många som vill gå resturang och livsmedelsprogrammet.
 

Basse

Member
Reaktionspoäng
0
På den linjen jag ska gå så krävs det cirka 145-150 poäng vilket är resturang och livsmedelsprogrammet, på den linjen kan alla som har G i alla ämnen eller några IG komma in på så att man inte kan komma in var man vill stämmer inte riktigt där ;)
Man kan ju ha MVG i alla ämnen och ändå välja en linje där det inte krävs mycket poäng för att lyckas komma in på, dels är det för att det inte är många som vill gå resturang och livsmedelsprogrammet.

Exactly my point. Programmet jag vill (ska) gå har 230 poäng intagningsgräns.
 

Purk

Member
Reaktionspoäng
0
Tycker alla missar något vitalt här. Det handlar väl för bövelen inte om lite bokstäver eller siffror utan vad du själv får ut av det hela. Sveriges skolsystem har kört i diket och busslasten ungdomar följde med.
 

DeletedUser

Guest
Tycker alla missar något vitalt här. Det handlar väl för bövelen inte om lite bokstäver eller siffror utan vad du själv får ut av det hela. Sveriges skolsystem har kört i diket och busslasten ungdomar följde med.

Checka bussen ! DEN HAR ÅKT NER I DIKE !!! FAN VA COOLT
 

eggeh

Active Member
Reaktionspoäng
26
Vid 30% total frånvaro får man(i kronoberg åtminstone) en CSN-varning automatiskt. Då spelar det ingen roll hur mycket ogiltig frånvaro du har, det är den totala som gäller. Vad ni har för skitsystem vet jag inte, men uppenbarligen funkar det inte. Med 30% frånvaro och en CSN-varning krävs intyg från föräldrar om du är minderårig och/eller besök hos skolsyster för att styrka din sjukanmälan. Varje gång. Det gäller tills den totala frånvaron är under 5%.

Rätt säker på att CSN fungerar likadant i hela landet, däremot handlar det om att skolan man går på måste rapportera skiten också. Jag hade ett gäng tomtar i min klass som aldrig kom till skolan men ändå fick CSN. Rapporterar inte skolan frånvaron så är allt kalas för eleven.
 

DeletedUser

Guest
Rätt säker på att CSN fungerar likadant i hela landet, däremot handlar det om att skolan man går på måste rapportera skiten också. Jag hade ett gäng tomtar i min klass som aldrig kom till skolan men ändå fick CSN. Rapporterar inte skolan frånvaron så är allt kalas för eleven.

På min skola gör dom regelbundna checkar på alla elever, och den slår ut på oanmäld frånvaro tror jag.
Så sa dom till mig i alla fall, kanske är lite skillnad från skola till skola, vad vet jag. :thinking:

I RAD

NÖJD DIN *****?
 

DeletedUser

Guest
för lamt i finska skolor iaf skulle haft betyget betydligt bättre om det skulle ha varit svårare jag menar att man inte orkade göra nåt när det var så lätt -.-
 

DeletedUser

Guest
Vad jag vet kommer A blir mycket svårare att få än MVG. Låt oss säga att 100 poäng är max på ett prov, 90 poäng är MVG då? För att få A tror jag att det isåfall är 95 poäng och för att få A i ett ämne måste man fylla alla kriterier för A, inte missa ett enda.

Just nu tycker jag skolan är skitlätt, pluggar ung 30min inför varje prov...
 

DeletedUser

Guest
Vad jag vet kommer A blir mycket svårare att få än MVG. Låt oss säga att 100 poäng är max på ett prov, 90 poäng är MVG då? För att få A tror jag att det isåfall är 95 poäng och för att få A i ett ämne måste man fylla alla kriterier för A, inte missa ett enda.

Just nu tycker jag skolan är skitlätt, pluggar ung 30min inför varje prov...

Det förtäljer dock inte historien bakom dina betyg och hur höga dina mål är som du satt upp för betygen.
Finns säkert dem som tycker skolan är skitlätt fast som nöjer sig med G i alla grundämnen också.
 

Basse

Member
Reaktionspoäng
0
Vad jag vet kommer A blir mycket svårare att få än MVG. Låt oss säga att 100 poäng är max på ett prov, 90 poäng är MVG då? För att få A tror jag att det isåfall är 95 poäng och för att få A i ett ämne måste man fylla alla kriterier för A, inte missa ett enda.

Just nu tycker jag skolan är skitlätt, pluggar ung 30min inför varje prov...

Har pratat med flera lärare som fått se den nya lärarplanen och de tycker att A och MVG är ungerfär lika.
 

DeletedUser

Guest
Har pratat med flera lärare som fått se den nya lärarplanen och de tycker att A och MVG är ungerfär lika.

Gnälls oavsett vilket system...jag gick själva från 1 2 3 4 5 till IG G VG och MVG..och tyckte det var crap...Det som ska gnällas på är väl i så fall lärarnas olika syn på betyg. Finns de som sätter högre än vad bedömningen i en annan skola, i en annan kommun blir....osv....
 
Topp