Sista kriget

start

Active Member
Reaktionspoäng
0
Många är fienderna som jag har gått på. Det har oftat handlat om att jag skickat rens och mestadels rensat varenda by för att sedan adla dom(det är så jag gillar att spela). Att dom sedan inte knappt haft trupper att göra minsta lilla motstånd är ju ett resultat av mitt agerande. Ska man få skit att man adlar inaktiv pga att dom helt enkelt inte har nåt att göra motstånd med? Ska man bara skicka lite rens så att det blir mer fajt eller? Så här blir scenariona ganska ofta när man går på någon. Dom är aktiva tills man slår till. Sen tappar dom lusten och blir inaktiva när dom står utan knappt en gnutta trupp och ser sina byar adlas i full fart.

Kalla det vad ni vill men att folk väljer att lägga ner när man kommer kan jag inte göra nåt åt :(

Men ett gott nytt år kan jag önska alla IMI'are plus lakejer ;)




Mycket kloka ord !
 

DeletedUser

Guest
Många är fienderna som jag har gått på. Det har oftat handlat om att jag skickat rens och mestadels rensat varenda by för att sedan adla dom(det är så jag gillar att spela). Att dom sedan inte knappt haft trupper att göra minsta lilla motstånd är ju ett resultat av mitt agerande. Ska man få skit att man adlar inaktiv pga att dom helt enkelt inte har nåt att göra motstånd med? Ska man bara skicka lite rens så att det blir mer fajt eller? Så här blir scenariona ganska ofta när man går på någon. Dom är aktiva tills man slår till. Sen tappar dom lusten och blir inaktiva när dom står utan knappt en gnutta trupp och ser sina byar adlas i full fart.

Kalla det vad ni vill men att folk väljer att lägga ner när man kommer kan jag inte göra nåt åt :(

Men ett gott nytt år kan jag önska alla IMI'are plus lakejer ;)

Du stöter inte på så många fiender som behärskar safe-housetekniken va?
 

DeletedUser

Guest
Safe-house tekniken går ut på att man ställer ihop all deff i en 15*15 kvadrat i en enda by.

Om du förlorar ett par byar spelar ingen roll, det viktiga i TW är inte byarna, det är att inte förlora din trupp, för då är du massadlad på nolltid. Alltså behåll din trupp och din aktivitet så kommer du kunna deffa när det verkligen behövs (d.v.s. när adlarna kommer).
 

DeletedUser

Guest
Inte många spelare som använder sig av detta smarta sätt att spara på trupper. Främst offen är viktig att göra detta med.
 

DeletedUser

Guest
Safe-house tekniken går ut på att man ställer ihop all deff i en 15*15 kvadrat i en enda by.

Om du förlorar ett par byar spelar ingen roll, det viktiga i TW är inte byarna, det är att inte förlora din trupp, för då är du massadlad på nolltid. Alltså behåll din trupp och din aktivitet så kommer du kunna deffa när det verkligen behövs (d.v.s. när adlarna kommer).

Låter lite korkat. Medans du slänger ihop all din deff till ett ställe adlar jag byarna du sänt dom ifrån. Och tillslut finns det ingen deff kvar i den där byn du deffade i alla fall.

Och kommer deffen inte från området man håller på och adlar betyder det ju även förmodligen att den har lång väg tillbaka. Och sen samma väg igen för att deffa den där byn du ser adelstågen är på väg emot.
Dessutom har säkerligen inte byn som har inc adel någon mur längre pga av att en rens redan vart där och sabbat den. Så bara skicka första adeln med en full offby och man slår ut en jäkla massa deff med :p

Ja ja smaken är som baken hur man vill föra sin krigsstrategi :D
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Låter lite korkat. Medans du slänger ihop all din deff till ett ställe adlar jag byarna du sänt dom ifrån. Och tillslut finns det ingen deff kvar i den där byn du deffade i alla fall.

Och kommer deffen inte från området man håller på och adlar betyder det ju även förmodligen att den har lång väg tillbaka. Och sen samma väg igen för att deffa den där byn du ser adelstågen är på väg emot.
Dessutom har säkerligen inte byn som har inc adel någon mur längre pga av att en rens redan vart där och sabbat den. Så bara skicka första adeln med en full offby och man slår ut en jäkla massa deff med :p

Ja ja smaken är som baken hur man vill föra sin krigsstrategi :D

Jo, ide'n med att göra safe-houses bygger på att du är aktiv. Adel har dessutom en benägenhet att komma en bit iväg ifrån, så att se den komma brukar inte vara ett problem. Att anpassa sig är inte heller ett problem om man bara är inne några gånger per dag. Sedan måste du naturligtvis deffa genom att slänga in mängder med deff i byn dit där det kommer adel eftersom den byn precis som du påpekar kommer ha låg mur. Samtidigt så är det inte svårt att bygga muren från 0-10. Så en viss mur kan man alltid ha.

Andra delstrategier för god försvarsstrid är naturligtvis omedelbar retake (ett direkt anfall för att ta tillbaka byn när du förlorat den), föradling av byn, samt anfall som träffar en nyss hemkommen off-by direkt när den är hemkommen.

Men frågan är vad alternativet är till att jobba med safe-houses. Som du redan påpekat så mosar du allt motstånd när de håller sin nuvarande deff-strategi, d.v.s. "stand and fight". Jag har samma upplevelse som du. När försvaret är statiskt är det ganska enkelt att slåss offensivt. Det handlar då bara om att slå ut försvaret och adla upp byarna. Försvarstrupper tar nämligen lång tid att bygga tillbaka.

Jag har både erfarenhet av att jobba med safe-houses på egen hand och har varit med om att anfalla spelare som spelat med safe-houses. Min erfarenhet är att det är ett svårslaget koncept. Försvaret blir fruktansvärt svårt att slå ut, speciellt i kombination med omedelbara retakes. Speciellt enerverande är det att försvaret inte ebbar ut.

Det sätt som finns för anfallaren att ändå vinna mot ett sådant försvar är att placera sina adels precis angränsande till de byar som ska tas. Spel med myntsystem eller "paket"-system gör enorm skillnad i dessa fall. "Paket"-system för att tillverka adels gör det enormt kostsamt att få adel utslagen i sin ursprungsby, vilket gör det potentiellt väldigt kostsamt att placera 4 adels i en krigszon. Ett annat sätt som vi i FTW! (v.6) har använt för att det ändå ska kosta för försvaret att flytta på sig är att skicka med 100 katapulter med varje off-by för att på så sätt tvinga ut deffen i så att säga öppen terräng.

En sådan egen defensiv erfarenhet var när jag krigade med flera stora spelare i v4. Jag var bara 140 000 p stor och hade mot mig spelare som tillsammans motsvarande fler miljoner. Lekte ändå tittut i flera månader och hade ihjäl c:a 200 adels innan de till sist fick kol på mig. Hela konceptet byggde på att jag bevarade trupp och inte slogs om det inte var absolut nödvändigt. Här var safe-houses exceptionellt viktigt.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Det sätt som finns för anfallaren att ändå vinna mot ett sådant försvar är att placera sina adels precis angränsande till de byar som ska tas. Spel med myntsystem eller "paket"-system gör enorm skillnad i dessa fall. "Paket"-system för att tillverka adels gör det enormt kostsamt att få adel utslagen i sin ursprungsby, vilket gör det potentiellt väldigt kostsamt att placera 4 adels i en krigszon. Ett annat sätt som vi i FTW! (v.6) har använt för att det ändå ska kosta för försvaret att flytta på sig är att skicka med 100 katapulter med varje off-by för att på så sätt tvinga ut deffen i så att säga öppen terräng.

En sådan egen defensiv erfarenhet var när jag krigade med flera stora spelare i v4. Jag var bara 140 000 p stor och hade mot mig spelare som tillsammans motsvarande fler miljoner. Lekte ändå tittut i flera månader och hade ihjäl c:a 200 adels innan de till sist fick kol på mig. Hela konceptet byggde på att jag bevarade trupp och inte slogs om det inte var absolut nödvändigt. Här var safe-houses exceptionellt viktigt.

På världar som du beskriver ovan kan jag verkligen hålla med dig om att det kan vara en effektiv taktik. Men inte på en värld som denna där man har väldigt bra tillgång till adel.
 

DeletedUser

Guest
Sorry om detta nu är Off-topic, vilket det nog inte är för "sista kriget" som topic lyder har nog mycket med krigstaktik å göra för att vinna kriget.

Jag tror inte "Safehouse"-metoden funkar så bra på V8 för som Trashcan beskrev innan så är adlarna nästan gratis här.


Det kommer adlar titt som tätt i varje attack och man kan nog bara ducka trupper som ligger långt ifrån fronten.

Men vid fronten däremot, där är det rätt så "fel" om man nu låter fiender få ner muren till 0, då är det gratis OB för motståndaren.

Det jag älskar med V8:s inställning är gratis adlar. Inte konstigt man kan bli stor så här lätt - bara man är aktiv.

Hade vi haft andra inställningar med adlar här på V8 hade man aldrig kunnat få ihop med 30 + mille osv... det skulle vara nästan omöjligt på så här "kort" tid.


Det enda som kan hjälpa små spelarna att klara sig på V8 är moralen för de har det på sin sida men jag kan säga direkt att det är inte ens lönt för så stor spelare som Trashcan med 30 + mille så har han duktigt med off att han kan mata på offen konstant tills motståndaren inte orkar hålla ihop längre ;)


Så nej, Trashcan, Vrålis, Nikhita, Janbanan och gänget är faktiskt värda vinnare över V8, så mycket tid de lagt ner på det här spelet.

Kommer själv ihåg när jag fortfarande lirade, det fanns gott om byar att adla men frågan är: Orkar man verkligen hålla igång så här dag in och dag ut? Det är som ett maratonlopp vem som har bäst kondition.
 

DeletedUser

Guest
Kommer själv ihåg när jag fortfarande lirade, det fanns gott om byar att adla men frågan är: Orkar man verkligen hålla igång så här dag in och dag ut? Det är som ett maratonlopp vem som har bäst kondition.

Stämmer fan i mig. Har man tiden och orken och självklart motivation kan man komma väldigt långt på denna värld ganska fort. Men det är en snabb värld som kräver mycket tillsyn.
 

DeletedUser

Guest
jävlar vilken jobbig liten groupie du fått efter dig då trashcan
 

Byhövdingen

Member
Reaktionspoäng
0
Trashcan73

Detta är världens största soptunna ju. Klart han har fans. Har du nån slags autograf man kan få? :awsm:
 
Topp