- Stamgränser bör bli lägre, man kanske ska testa en stamgräns på 2-4 utan möjlighet att deffa utanför stammen, men möjlighet att skicka resurser till spelare i stammen. Detta gör att mer samarbete kommer skapas. Deff kan bara skickas om man varit med i stammen X-antal dagar, ser inga problem med detta, samma för marknadshandel.
- Nattskydd som passar en majoritet, då många har studier, jobb, eller liknande och kan inte vakna 05:00 för att snipea tåg 06:00. Eller för den delen sitta uppe tills 23/00 för att akta sig för sista minuten attacker. Jag förstår tanken bakom konstiga nattskydd, men man bör satsa på ett nattskydd som faller gott för en större mängd spelare. Vissa (inkl. jag) är beroende av detta spel och har möjlighet att sköta spelet på jobb, under middag, etc. Behöver jag vara uppe till 04:00 för att tajma rens/snipe så klarar jag det. DOCK är det inte en majoritet som kan detta och man bör absolut ta hänsyn till detta. Jag tycker det är kul, men det ger ett enormt övertag till oss som har ett "friare" liv om man kan säga så. Vissa har ju även barn, det ställer till det ännu mer. Så vad gör folk? Ger upp eller skiter i spelet istället.
- Premiumpoäng. Känsligt ämne då jag förstår det finansiella bakom detta, sitter själv med flera tjänster och tänker på olika sätt kring finansiering (där bland mobilspel nu åt en kund). Det går att lösa på enklare sätt som inte förstör ett spel. Jag själv har turen med bra jobb som betalar bra, jag skiter i om jag spammar in 30k pp i början eller ej. Men, som ovan punkt, detta ger mig ett annat övertag och verkligen inte alla som har denna möjlighet. Exempelvis våra kära studenter som knappt kan köpa nudlar. Exempel är att koppla in annonser som inte stör, tror många hade accepterat detta. PMa mig för en grym kontakt som driver ett stort annonsbolag globalt som nyligen fått mycket press, så löser det sig. Annonser skulle ju enkelt kunna placeras på profil, i baracken, i stallet utan att det faktiskt stör för mycket. Problemet där är när folk använder adblock, men återigen så släng iväg ett PM så löser vi det med. Vad ni än gör, förstör inte spelet genom att låta såna som mig vinna för att jag har pengar, utan jag bör ju kämpa lika mycket som alla andra. Snälla, viktig punkt. Lyssna på communityt.
Så, någon klagar över att det inte är tillräckligt med barbarer och säger att det finns folk som spammar konton, vilket hände ovan, för att generera mer barbarer. Antingen svarar man på det mest diplomatiska sättet, gjort ovan av dig SuperNova - eller så förstår man bara problemet och ställer frågan rätt ut hur det kan lösas på bästa sätt. Tror MÅNGA här kommer ge dig 100 olika tips och idéer, ovan har du 3 av mig. Sen är nästa steg att lyssna och rätta sig efter vad ett community säger. Är det så pass mycket politik inom TW-team så kommer detta spel att gå under. Är det dock inte så mycket politik och inget händer, så kanske det är dags att lämna över rollen till någon som kommer bolla idéer med oss spelare. För utan oss är spelet inget ju
Blir bara lite sur när vi som spelare hela tiden klagar och inget händer.
Antingen lyssnar ni och rättar er, eller accepterar varför TW dör ut och stänger ner skiten. Inte lönt att titta på när det dör i sån snabb fart.
Frågan om stamgränserna är gammal som gatan, vi har testat alla varianter och det finns ingen som gjort alla nöjda. Man tror lätt att alla tänker som du här, att de här förslagen du lägger fram är bra och det som behövs. Jag personligen håller med dig från spelarperspektiv. Men
alla tänker faktiskt inte så,
alla tycker inte lägre stamgränser är bra, att nattskydd är en standard och så vidare. Kanske är det så att skillnanden här ligger i att de med synpunkterna du lägger fram är de som dels spelar för att vinna, har varit med ett tag här, och är verbala. Oftast resulterar det i det gamla hederliga "kaka söker maka" vilket gör att alla spelare
du snackar med, spelar med eller diskuterar med upplever det ungefär likadant. Misstänker att flertalet aktiva här i forumet inte ens skulle sätta sig i en stam med never mind mentalitet.
Sen har vi den andra gruppen, den "tysta gruppen". Om de ens har ett forumskonto, så har de slutat använda det, eller aldrig ens börjat. Den här gruppen är
stor, det är dem ni andra adlar värld efter värld efter värld, de som trots att de spelat sen v1 fortfarande är helt anonyma. De som aldrig vinner men aldrig slutar spela, de köper alltid premium men aldrig extremt. De ligger sällan högt rankade, och det är svårt att få grepp om dem. Dessa möter jag i supporten - där de frekvent klagar på det andra föredrar.
Så det finns väldigt många spelare som
inte vill se dessa små stammar och hur vi än vrider på det blir någon missnöjd. Vi kan bara försöka hitta variation som alla kan leva med, därmed inte sagt att en stamgräns på 20 som på v47 är lyckad, 10-15 hade varit mer rimligt.
Sen vet jag inte riktigt hur jag ska tolka att jag antingen är diplomatisk (vilket jag tydligen var) ELLER förstår problemet? Jag gissar att jag nog mest uttrycker mig så det låter diplomatiskt eftersom jag måste ta hänsyn till betydligt fler saker än man måste göra som spelare. Jag är inte diplomatisk, jag säger som det är enligt min uppfattning. Den kan förvisso vara lite wonky, och fel ibland men så länge det finns rimlighet och logik i saker har jag inga problem med att ha fel. Man får vara ordentligt avtrubbad om man suttit här sen 2008, med tillgång till mer underlag än andra, och ändå inte greppat problemet.
Av de "hundratals tips" som kommer in är det få som är rimliga i den verklighet vi faktiskt bitvis lever i. Jag som sitter som CM, måste tänka på alla aspekter, spelare och förutsättningar.
Jag ska ge ett exempel; Ett vanligt förslag är att "göra världarna som de var förr, typ v3". Jättebra förslag, men frågar man vad specifikt som var bra med inställningarna på just v3 kan ingen svara, eftersom de faktiskt inte var särskilt speciella. Alla vill ha världarna sådana de var förr, men ingen vill spela på en värld som är som de var förr - man kan ju inte
ta bort alla premfunktioner utan då får man handplocka just de JAG vill ha
(det är faktiskt, hur otroligt det än känns, många som efterlyser adelsmän man kan köpa med premium - funktionen jag kämpat hårt för att vi skulle bli av med). Kort sagt vill alla ha världarna sådana de var förr, men de vill inte spela utan t.ex. nattskydd, större stammar och så vidare. Det går igen i mycket här, att man ser spelares önskemål och när man tillfredsställer dem är det ingen som vill spela med de förutsättningarna.
Sen vet jag ärligt talat inte vad du menar med att "lämna över rollen till någon som kommer bolla idéer med oss spelare"? Du får gärna förtydliga, för personligen känner jag att jag är idel öra och har gjort mängder med försök att få till stånd olika former av kommunikation med spelare men resultatet blir konsekvent det samma: det faller platt till marken när det bara är jag som kommunicerar, ber om idéer, tankar och feedback. Det är, i längden, ganska otacksamt och prata med mig själv behöver jag inget forum för att göra.
Kanske är det lätt att tappa bort att jag har ramar jag måste hålla mig inom. Jag kan tycka och tänka vad jag vill, men i slutänden är det här inget hobbyprojekt i en källare. InnoGames är ett stort företag med 400+ anställda. De har analytiker, ekonomer och utbildad personal för t.ex. marknadsföring och är inte bara ett gäng tekniker och programmerare. Om statistik och underlag visar att världar med hastighet 3 av olika skäl inte fungerar tillfredsställande, så är det svårt för mig som tänkande människa att framhärda i att alla våra världar minsann ändå ska köras i den hastigheten. Absolut skulle jag testat om jag trodde det skulle fungera här, men man får nog vara en alldeles speciellt sorts korkad för att envist fortsätta med något som bevisligen inte fungerar. Med det sagt, så är det alltid möjligt att komma med idéer och förslag. Men ska de gå hem hos produktchefen, får de vara genomförbara och verklighetsförankrade. "Gör större världar", "gör världar som varar längre" eller "ta bort premiumfunktioner" faller alla på att det inte går när man måste ta hänsyn till tekniska begränsningar, ekonomiska begränsingar, och saker som bygger på ett fem gånger större spelarunderlag.
Sen ska du få en slutkläm här; Jag är för gammal för att böja mig för alla former av politik eller påtryckningar, jag viker mig gärna för fakta, statistik och rimliga antagande. Men framstår jag som vek eller undanfallande för jag har förstånd att uppföra mig på ett (i min position) korrekt sätt, så har du nog fått mig om bakfoten. Jag är CM för jag brinner för spelet och spelarna. Jag kommer sannolikt vara den sista som lämnar skeppet när det sjunker, eftersom jag tagit det på mitt ansvar i en önskan att göra spelet så rättvist och bra som möjligt. Och eftersom du verkar ha egna, uppfriskande synpunker och åsikter är du varmt välkommen att söka tiill teamet!