Förbättringar, tankar, idéer och nytänkande?

Näbb Ankka

Member
Reaktionspoäng
18
Tycker att det fandes en tid som tw hade reklamer?(använder adblock så vet inte om de använder fortfarande). Kanske jag uttryckte mig dåligt men jag klagade inte om att det fandes för lite barbarer och min uppfattning är att ingen annan heller har gjort det. Det som vi ville med att få in fler barbarbyar är spelvärlden skulle bli större och på det sättet ta längre tid före världen är över och att vissa lyckliga noobs som inte kommer bredvid en bättre spelare kommer att kunna ha längre tid på sig att växa upp och bli en twnarkoman.

Och sen angående SuperNova så är hon den bästa admin som .se haft, hon gör sitt bästa med att lysna på spelare men det kanske inte märks alltid för att hon har så jävla jobbigt att få nått igenom som vi spelare vill.
 

Pablo Escobar

New Member
Reaktionspoäng
0
Tycker att det fandes en tid som tw hade reklamer?(använder adblock så vet inte om de använder fortfarande). Kanske jag uttryckte mig dåligt men jag klagade inte om att det fandes för lite barbarer och min uppfattning är att ingen annan heller har gjort det. Det som vi ville med att få in fler barbarbyar är spelvärlden skulle bli större och på det sättet ta längre tid före världen är över och att vissa lyckliga noobs som inte kommer bredvid en bättre spelare kommer att kunna ha längre tid på sig att växa upp och bli en twnarkoman.

Och sen angående SuperNova så är hon den bästa admin som .se haft, hon gör sitt bästa med att lysna på spelare men det kanske inte märks alltid för att hon har så jävla jobbigt att få nått igenom som vi spelare vill.

Som sagt, antingen är det politik som stoppar detta eller fel person på platsen. Sanningen är så, oavsett hur illa det kan vara :)
Är det politik så är spelet dött direkt.

Oavsett position och allt annat så får man känna av själv om ens eget driv kan ha gjort att vissa saker ej kommer igenom, om man är rätt person eller ej.

Det enda jag säger är att något behöver hända, om det så är att byta ut en person eller vad det nu kan vara vet jag ej - men det behöver ske nu
 

Näbb Ankka

Member
Reaktionspoäng
18
Det har du helt rätt i Pablo att problem finns det och det måste fixas. Och hur det skall fixas är en knepig fråga.
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
- Stamgränser bör bli lägre, man kanske ska testa en stamgräns på 2-4 utan möjlighet att deffa utanför stammen, men möjlighet att skicka resurser till spelare i stammen. Detta gör att mer samarbete kommer skapas. Deff kan bara skickas om man varit med i stammen X-antal dagar, ser inga problem med detta, samma för marknadshandel.

- Nattskydd som passar en majoritet, då många har studier, jobb, eller liknande och kan inte vakna 05:00 för att snipea tåg 06:00. Eller för den delen sitta uppe tills 23/00 för att akta sig för sista minuten attacker. Jag förstår tanken bakom konstiga nattskydd, men man bör satsa på ett nattskydd som faller gott för en större mängd spelare. Vissa (inkl. jag) är beroende av detta spel och har möjlighet att sköta spelet på jobb, under middag, etc. Behöver jag vara uppe till 04:00 för att tajma rens/snipe så klarar jag det. DOCK är det inte en majoritet som kan detta och man bör absolut ta hänsyn till detta. Jag tycker det är kul, men det ger ett enormt övertag till oss som har ett "friare" liv om man kan säga så. Vissa har ju även barn, det ställer till det ännu mer. Så vad gör folk? Ger upp eller skiter i spelet istället.

- Premiumpoäng. Känsligt ämne då jag förstår det finansiella bakom detta, sitter själv med flera tjänster och tänker på olika sätt kring finansiering (där bland mobilspel nu åt en kund). Det går att lösa på enklare sätt som inte förstör ett spel. Jag själv har turen med bra jobb som betalar bra, jag skiter i om jag spammar in 30k pp i början eller ej. Men, som ovan punkt, detta ger mig ett annat övertag och verkligen inte alla som har denna möjlighet. Exempelvis våra kära studenter som knappt kan köpa nudlar. Exempel är att koppla in annonser som inte stör, tror många hade accepterat detta. PMa mig för en grym kontakt som driver ett stort annonsbolag globalt som nyligen fått mycket press, så löser det sig. Annonser skulle ju enkelt kunna placeras på profil, i baracken, i stallet utan att det faktiskt stör för mycket. Problemet där är när folk använder adblock, men återigen så släng iväg ett PM så löser vi det med. Vad ni än gör, förstör inte spelet genom att låta såna som mig vinna för att jag har pengar, utan jag bör ju kämpa lika mycket som alla andra. Snälla, viktig punkt. Lyssna på communityt.



Så, någon klagar över att det inte är tillräckligt med barbarer och säger att det finns folk som spammar konton, vilket hände ovan, för att generera mer barbarer. Antingen svarar man på det mest diplomatiska sättet, gjort ovan av dig SuperNova - eller så förstår man bara problemet och ställer frågan rätt ut hur det kan lösas på bästa sätt. Tror MÅNGA här kommer ge dig 100 olika tips och idéer, ovan har du 3 av mig. Sen är nästa steg att lyssna och rätta sig efter vad ett community säger. Är det så pass mycket politik inom TW-team så kommer detta spel att gå under. Är det dock inte så mycket politik och inget händer, så kanske det är dags att lämna över rollen till någon som kommer bolla idéer med oss spelare. För utan oss är spelet inget ju :)

Blir bara lite sur när vi som spelare hela tiden klagar och inget händer.
Antingen lyssnar ni och rättar er, eller accepterar varför TW dör ut och stänger ner skiten. Inte lönt att titta på när det dör i sån snabb fart.

Frågan om stamgränserna är gammal som gatan, vi har testat alla varianter och det finns ingen som gjort alla nöjda. Man tror lätt att alla tänker som du här, att de här förslagen du lägger fram är bra och det som behövs. Jag personligen håller med dig från spelarperspektiv. Men alla tänker faktiskt inte så, alla tycker inte lägre stamgränser är bra, att nattskydd är en standard och så vidare. Kanske är det så att skillnanden här ligger i att de med synpunkterna du lägger fram är de som dels spelar för att vinna, har varit med ett tag här, och är verbala. Oftast resulterar det i det gamla hederliga "kaka söker maka" vilket gör att alla spelare du snackar med, spelar med eller diskuterar med upplever det ungefär likadant. Misstänker att flertalet aktiva här i forumet inte ens skulle sätta sig i en stam med never mind mentalitet.

Sen har vi den andra gruppen, den "tysta gruppen". Om de ens har ett forumskonto, så har de slutat använda det, eller aldrig ens börjat. Den här gruppen är stor, det är dem ni andra adlar värld efter värld efter värld, de som trots att de spelat sen v1 fortfarande är helt anonyma. De som aldrig vinner men aldrig slutar spela, de köper alltid premium men aldrig extremt. De ligger sällan högt rankade, och det är svårt att få grepp om dem. Dessa möter jag i supporten - där de frekvent klagar på det andra föredrar.

Så det finns väldigt många spelare som inte vill se dessa små stammar och hur vi än vrider på det blir någon missnöjd. Vi kan bara försöka hitta variation som alla kan leva med, därmed inte sagt att en stamgräns på 20 som på v47 är lyckad, 10-15 hade varit mer rimligt.

Sen vet jag inte riktigt hur jag ska tolka att jag antingen är diplomatisk (vilket jag tydligen var) ELLER förstår problemet? Jag gissar att jag nog mest uttrycker mig så det låter diplomatiskt eftersom jag måste ta hänsyn till betydligt fler saker än man måste göra som spelare. Jag är inte diplomatisk, jag säger som det är enligt min uppfattning. Den kan förvisso vara lite wonky, och fel ibland men så länge det finns rimlighet och logik i saker har jag inga problem med att ha fel. Man får vara ordentligt avtrubbad om man suttit här sen 2008, med tillgång till mer underlag än andra, och ändå inte greppat problemet.

Av de "hundratals tips" som kommer in är det få som är rimliga i den verklighet vi faktiskt bitvis lever i. Jag som sitter som CM, måste tänka på alla aspekter, spelare och förutsättningar.
Jag ska ge ett exempel; Ett vanligt förslag är att "göra världarna som de var förr, typ v3". Jättebra förslag, men frågar man vad specifikt som var bra med inställningarna på just v3 kan ingen svara, eftersom de faktiskt inte var särskilt speciella. Alla vill ha världarna sådana de var förr, men ingen vill spela på en värld som är som de var förr - man kan ju inte ta bort alla premfunktioner utan då får man handplocka just de JAG vill ha (det är faktiskt, hur otroligt det än känns, många som efterlyser adelsmän man kan köpa med premium - funktionen jag kämpat hårt för att vi skulle bli av med). Kort sagt vill alla ha världarna sådana de var förr, men de vill inte spela utan t.ex. nattskydd, större stammar och så vidare. Det går igen i mycket här, att man ser spelares önskemål och när man tillfredsställer dem är det ingen som vill spela med de förutsättningarna.

Sen vet jag ärligt talat inte vad du menar med att "lämna över rollen till någon som kommer bolla idéer med oss spelare"? Du får gärna förtydliga, för personligen känner jag att jag är idel öra och har gjort mängder med försök att få till stånd olika former av kommunikation med spelare men resultatet blir konsekvent det samma: det faller platt till marken när det bara är jag som kommunicerar, ber om idéer, tankar och feedback. Det är, i längden, ganska otacksamt och prata med mig själv behöver jag inget forum för att göra.

Kanske är det lätt att tappa bort att jag har ramar jag måste hålla mig inom. Jag kan tycka och tänka vad jag vill, men i slutänden är det här inget hobbyprojekt i en källare. InnoGames är ett stort företag med 400+ anställda. De har analytiker, ekonomer och utbildad personal för t.ex. marknadsföring och är inte bara ett gäng tekniker och programmerare. Om statistik och underlag visar att världar med hastighet 3 av olika skäl inte fungerar tillfredsställande, så är det svårt för mig som tänkande människa att framhärda i att alla våra världar minsann ändå ska köras i den hastigheten. Absolut skulle jag testat om jag trodde det skulle fungera här, men man får nog vara en alldeles speciellt sorts korkad för att envist fortsätta med något som bevisligen inte fungerar. Med det sagt, så är det alltid möjligt att komma med idéer och förslag. Men ska de gå hem hos produktchefen, får de vara genomförbara och verklighetsförankrade. "Gör större världar", "gör världar som varar längre" eller "ta bort premiumfunktioner" faller alla på att det inte går när man måste ta hänsyn till tekniska begränsningar, ekonomiska begränsingar, och saker som bygger på ett fem gånger större spelarunderlag.

Sen ska du få en slutkläm här; Jag är för gammal för att böja mig för alla former av politik eller påtryckningar, jag viker mig gärna för fakta, statistik och rimliga antagande. Men framstår jag som vek eller undanfallande för jag har förstånd att uppföra mig på ett (i min position) korrekt sätt, så har du nog fått mig om bakfoten. Jag är CM för jag brinner för spelet och spelarna. Jag kommer sannolikt vara den sista som lämnar skeppet när det sjunker, eftersom jag tagit det på mitt ansvar i en önskan att göra spelet så rättvist och bra som möjligt. Och eftersom du verkar ha egna, uppfriskande synpunker och åsikter är du varmt välkommen att söka tiill teamet!
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Tycker att det fandes en tid som tw hade reklamer?(använder adblock så vet inte om de använder fortfarande). Kanske jag uttryckte mig dåligt men jag klagade inte om att det fandes för lite barbarer och min uppfattning är att ingen annan heller har gjort det. Det som vi ville med att få in fler barbarbyar är spelvärlden skulle bli större och på det sättet ta längre tid före världen är över och att vissa lyckliga noobs som inte kommer bredvid en bättre spelare kommer att kunna ha längre tid på sig att växa upp och bli en twnarkoman.

Och sen angående SuperNova så är hon den bästa admin som .se haft, hon gör sitt bästa med att lysna på spelare men det kanske inte märks alltid för att hon har så jävla jobbigt att få nått igenom som vi spelare vill.

Det finns fortfarande reklam på TW, om man kör utan premiumkonto. Man blir lika förvånad varje gång man ser den ;)
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Som sagt, antingen är det politik som stoppar detta eller fel person på platsen. Sanningen är så, oavsett hur illa det kan vara :)
Är det politik så är spelet dött direkt.

Oavsett position och allt annat så får man känna av själv om ens eget driv kan ha gjort att vissa saker ej kommer igenom, om man är rätt person eller ej.

Det enda jag säger är att något behöver hända, om det så är att byta ut en person eller vad det nu kan vara vet jag ej - men det behöver ske nu

Jag har känt, och kan bara göra dig besviken. Nej, mitt driv eller eventuell avsaknad av det har inget med detta att göra.
Efter så där åtta år i teamet, varav fyra som CM har jag sett en del komma och försvinna. Leta upp någon som kan göra det här bättre, så ska jag mer än gärna avgå som CM!

Mitt förslag enligt ovan är ju i rimlighetens namn det enda logiska här, sök till teamet och gör något åt saken!
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Det har du helt rätt i Pablo att problem finns det och det måste fixas. Och hur det skall fixas är en knepig fråga.

Jag gick från början med i teamet för jag var så trött på att klaga. Så, jag tänkte att jag antingen fick göra det bättre själv eller sluta klaga....

Sök till teamet, och försök påverka - det är inte knepigare än så!
 

Pablo Escobar

New Member
Reaktionspoäng
0
Det blev snabba och utförliga svar, dock inte svar jag riktigt ville ha eller accepterar från en CM. Tyckte det va mycket "det är inte mitt fel, jag vill"-svar. Så jag fortsätter på dina svar för att få igång en diskussion. Men att beblanda känslor i en diskussion gillar jag inte, inget av detta är något taskigt emot dig personligen utan vilken enormt dålig utveckling tribalwars.se har. Så känslofyllda svar kan vi låta vara utanför diskussionen.

Fakta gillar jag med, precis som du (refererar till ditt svar). Faktan säger att oavsett hur mycket du vill, hur bra du tycker du utför ditt arbete och hela biten - så går det inte så bra för tribalwars.se. Oavsett vems fel det är (vilket varierar på vem du frågar) så är det du som är CM för tribalwars.se. Oavsett dina svar ovan, så har det inte gått bra under dina år som CM. Det är faktan, vilket jag hoppas du även förstår. Säger inte att du "per default" gör ett dåligt arbete bara för att det inte går bra. Men du kanske inte gör ditt bästa jobb. Jag hör vad du försöker få sagt, men jag tycker inte det håller och jag kommer ge varför nedan i ett mer utförligt stycke med lite "context". Jag försöker inte hänga ut dig, få dig att se dålig ut, eller något. Men jag är väl den som tar upp debatten och jag har heller inga problem att dela fakta - du får jättegärna rätta mig om jag har fel om något i mina svar, eftersom "du sitter på annan data".

Låt mig dra in ett verkligt exempel:
Jag konsultade åt ett större bolag för något år sen. VDn va VD för tre bolag. Han va enormt grym, duktig, smart, snabbtänkt, hela paketet. Men att driva 3 bolag va inte hans sak. Han tyckte inte det behövdes någon annan. Styrelsen tvingade in 2 nya VD till de andra bolagen och han fick behålla det ena. Bara 3 månader efter va det helt andra siffror på alla bolag.
Första VDn hade gjort en raketökning på det bolag han fick vara VD på.

Med ovan exempel menar jag att bara för att du är CM och gjort detta i många år, så betyder det inte att du är rätt person för jobbet och alla ansvarsområden. Jag tycker det är rätt bevisat efter denna tid, om nu communityt dör och du ännu inte kommit fram till en lösning på problemet som ännu kvarstår.

SuperNova sa:
Jag är för gammal för att böja mig för alla former av politik eller påtryckningar, jag viker mig gärna för fakta, statistik och rimliga antagande. Men framstår jag som vek eller undanfallande för jag har förstånd att uppföra mig på ett (i min position) korrekt sätt, så har du nog fått mig om bakfoten.
Jag hoppas då att du viker dig för faktan att din period som CM inte har varit tillräckligt, jag hoppas även att du inser att du visst framstår som vek. Jag har inte alls fått dig om bakfoten, istället har jag givit dig väldigt respektfulla svar. Uppförande har inte i diskussionen att göra då denna diskussion absolut är civiliserad. Ibland är det inte så "korrekt" att försöka framträda på detta sätt, enligt mig.

SuperNova sa:
Sen vet jag ärligt talat inte vad du menar med att "lämna över rollen till någon som kommer bolla idéer med oss spelare"? Du får gärna förtydliga, för personligen känner jag att jag är idel öra och har gjort mängder med försök att få till stånd olika former av kommunikation med spelare men resultatet blir konsekvent det samma: det faller platt till marken när det bara är jag som kommunicerar, ber om idéer, tankar och feedback. Det är, i längden, ganska otacksamt och prata med mig själv behöver jag inget forum för att göra.
Att försöker hjälper inte alltid. Jag kan försöka med många saker utan att ha framgång, det gör mig inte per automatik perfekt för en roll. Inte för att någon alltid är helt perfekt för en roll. Det krävs "action", inte bara massa snack. Tar man upp denna punkt på detta vis tycker jag snarare att det bevisar en ovilja med fasad av vilja. Ett bra sätt (för att ge direkt feedback på lösning) är att just diskutera olika världsinställningar inför nya världar med oss i forumet.

Jag är rätt basic, fungerar inte saker så bör man kolla på en annan lösning. Att ha massa premiumfunktioner och säga "folk klagar ändå" räcker inte alls. Kanske hade ledningen ovanför dig uppskattat om det gjorts research, man har pratat med medlemmar, man har gjort allt man kan för att få bort det majoriteten klagar på. Det är väl en uppgift du bör ha och utföra, ordentligt. Är ditt svar "det gör jag", så är mitt svar direkt "då gör du inte ett tillräckligt bra jobb".

"Kan du sälja pennan?"
Alla kan sälja pennan, frågan är bara till vilket pris. Klarar du av att sälja pennan för 1000kr när nummer 2 säljer den för 15kr?

Jag struntar faktiskt i hur många år du har gjort detta, hur många som kommit/lämnat, eller något sådant. Man kan inte leva på gamla meriter och jag tror det är dags att någon tar hand om TW.se på riktigt nu. Kanske är det du, kanske inte. Inte upp till mig att bestämma. Jag tror dock inte att jag hade kommit längre som "TW-team medlem" än vad jag gör här i forumet.

Jag tror ovan summerar olika svar på vad du skrev ovan rätt bra. Jag tror du tog detta väldigt personligt, även om ditt svar på detta kommer vara "nej det gjorde jag inte alls". Det va inte alls mycket substans i ovan svar från dig. Så det kunde tyvärr inte bli mycket mer substans i mitt svar.

Jag vet inte om du gör detta gratis eller får betalt, oavsett så har du ett ansvar och du bör under ALLA dessa år redan nu förstått marknaden. Nej man kan inte göra alla glada och det vet alla om, verkligen alla vet om detta. Men det handlar om att hitta en majoritet att göra nöjda. Se till att få en bra balans mellan samtliga saker. Finns ju en anledning att fler och fler lämnar, för detta har ni inte alls lyckats med. Vet inte vems fel det är, men någon bör ta ansvar för dessa misslyckande de senaste åren. Det bör verkligen ändras på ett par saker.

Finns enormt många olika saker man kan ändra på och med rätt approach och driv så får man oftast även igenom sakerna. Ta hjälp av oss andra mer, man behöver ju inte vara i ett TW-team för att hjälpa till.
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Du har helt rätt i många saker, i andra är det argumentation i formen "jag äter gröt därför är världen platt".

Jag hör vad du säger, och jag lovar att ha det i åtanke i framtiden. Jag tänker dock inte bemöta det av två skäl, först och främst eftersom dina argument bygger på antaganden du saknar underlag för (eftersom de kräver sekretessavtal) och för jag inte tycker diskussioner med halmgubbar och underliga argumentationstekniker är konstruktiva. Det fyller inget syfte att jag lägger tid på att bemöta saker du tror och antar när du har bestämt dig för att tw.se inte fungerar och att jag/ledningen/twteamet är förklaringen. Jag tog åt mig personligen eftersom det är mig personligen du pekar ut. Jag gör ett bra jobb, med de förutsättningar som finns och även det finns dokumenterat. Men du är självklart välkommen att tycka annorlunda, man måste inte vara överens.

En sak du tar upp, som är helt korrekt är att antalet spelare på tribalwars.se sjunker.

Har detta startar under tiden jag varit med i teamet?
Kan detta ha ett samband med att antalet spelare sjunkit på alla versioner sedan runt 2010?
Kan det i sin tur ha att göra med att spelet är 15 år gammalt, och därmed överlevt nästan alla andra webbläsarspel som startades 2003?

Med det med i bedömningen tror jag man i princip kan utesluta mig ur ekvationen och likväl få samma resultat.
Jag kan förekomma och säga att det inte heller är avsett som en ursäkt. Jag har försökt förklara, och du uppfattar det som något slags ursäkter. Ytterligare försök att förklara kommer bara bli upprepningar av exakt samma saker, eftersom förutsättningarna inte ändrats.
 

Pablo Escobar

New Member
Reaktionspoäng
0
Jag har absolut bestämt mig för att det inte funkar, för det är ju exakt så faktan är. Jag tycker dina svar är väldigt underliga och dåliga, faktiskt. Man kan inte hela tiden skylla från sig, man får ta ansvar och faktiskt göra något åt det.

Du gör ju inte ett bra jobb och förutsättningar kan alltid ändras. Du vill nog bara inte lägga ner tiden som krävs för att du fått höra ett "nej" någon gång. Att alla versioner har gått ner i spelarantal säger ju inget om din prestation och du kan verkligen inte ta upp det i ett argument om just din position. Det handlar ju inte om det egentligen, men om vi ska vara ärliga så har du en roll som Community manager - du ska hitta lösningar på problemen och se till att detta inte sker. Skit i hur gammalt spelet är, sluta nu med ursäkterna. Hitta bara en lösning, som community manager bör du ha tillräckligt med information att kunna se på statistik och fundera ut vad felen kan vara. Tyvärr har ju jag inget NDA med TW, så jag kan inte se denna hemliga data du pratar om (inte för att jag tror den är så hemlig).

Utesluta dig kan jag inte, för jag vet om att hittar man rätt person så kommer denna personen se till att saker händer - se till att förutsättningarna ändras. Jag räknar bort dig ur ekvationen och resultatet verkar vara bättre, inte perfekt, men bättre.

Du har inte riktigt försökt förklara heller. Du har sagt saker som "jag kan inte säga", "spelet är gammalt", "spelare minskar", "vi har klarat oss bra ändå för att vara gamla", "jag är duktig", "jag gör ett bra jobb", "utan mig hade det inte funkat" (läser man mellan raderna så ser man detta).

Sen de perfekta raderna som "Ansök till teamet - gör skillnad"
Jag skriver ju här direkt till dig och bemöts direkt av "jag inte tycker diskussioner med halmgubbar och underliga argumentationstekniker är konstruktiva" och massa ursäkter och defensiva svar.

Varför inte bara avsluta allt du skrev med "Ja, du har rätt. Förmodligen är jag felet, för jag har inte presterat som jag borde". Du började ju ditt svar bra, men sen fortsätter du med ditt "jag är duktig"-snack. Uppenbarligen är du ju inte duktig på jobbet, tyvärr. Faktan stämmer ju rätt bra med vad jag skriver.

Eller missar jag nu något dokument jag ej får läsa pga NDA?

Jag kommer säkert få massa hat för detta, men jag tar gärna emot det.
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Jag tänkte egentligen inte svara dig, eftersom du fortsätter på samma sätt.

Men det känns kul du uppfattar att jag "inte vill lägga ner tiden"! Den är fin!

Och om någon hatar på dig, så bara skriv till supporten - vi är vana vid sånt! ;)
 

Pablo Escobar

New Member
Reaktionspoäng
0
Jag tänkte egentligen inte svara dig, eftersom du fortsätter på samma sätt.

Men det känns kul du uppfattar att jag "inte vill lägga ner tiden"! Den är fin!

Och om någon hatar på dig, så bara skriv till supporten - vi är vana vid sånt! ;)

Den är både fin och är sanningen, för annars hade det varit annorlunda här.
 

DeletedUser

Guest
Nu är jag ju inte en del av eran diskussion här men det känns som att du överskattat lite hur mycket supernova kan göra åt saken.

.Se är en liten del av tribalwars och om sanningen skall fram tror jag inte att de styrande av tribalwars bryr sig om .se över huvud taget, jag tror knappast de vet om att vi existerar.
Tribalwars är i sin tur en liten del av innogames som i sin tur ägs till stor del av svenska företaget MTG.

Det är stora företag som ligger bakom här och vi är en vattendroppe i det hela. Innogames har alltid varit ignoranta att ha att göra med, vet inte om du faktistk försökt dig på att samtala med innogames (jag har) men om du skulle försöka kan jag garantera (av erfarenhet) att du har större chans att flytta ett berg verbalt.

Många av de förslag du tagit fram, framför allt biten om att förändra premfunktionen m.m, kan nova inte göra något åt. Det finns ramar att förhålla sig till. Novas roll är först och främst att vi spelare har det bra, att vi trivs och kan spela spelet utan störningar. Att regler följs m.m. Detta jobbet är supernova (av erfarenhet av att spelat nästan alla andra sevrar bland annat men inte enbart: .net, die staemme, .nl, .dk, .no, .pl, co.uk m.m) en av de främsta CMs som finns. .se har jag själv upplevt ha bland de snabbaste responstiderna på tickets, nästan ingen annanstans sitter en CM såhär på forumet och diskuterar direkt med spelare. Supernova gör ett fenomenalt jobb och vi ska vara väldigt glada på .se att ha henne i den rollen. Få hade gjort det bättre. Många av de frågor du vill ha svar på borde du rikta mot innogames.

.se minskar och det kommer fortsätta att minska. Anledningarna är många, jag tycker själv att Innogames (inte supernova) har misslyckats helt och hållet i sina försök att göra det enklare för nya spelare. Det har blivit för svårt för nya spelare att klara sig, skillnaden mellan nya och gamla duktiga spelare är enorm och om du inte får hjälp av någon duktig spelare är det jättesvårt att lära sig allt som krävs för att ens överleva första veckan efter nybörjarskyddet. Att åka på ständig smisk i början av ett spel är aldrig kul och om spelare har mentaliteten att vilja vinna istället för att lära ut finns det få källor att inhämta information.

Vad som är tws förfall beror på främst Innogames fuckup med att aldrig tänka innan de ändrar vitala delar av spelet, så att det blir svårare för nybörjare och även vi spelare som hellre vinner än att ge nya spelare en chans att lära sig. Supernova har inget med saken att göra.
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Den är både fin och är sanningen, för annars hade det varit annorlunda här.

Eftersom jag inte riktigt nått upp till mer än runt 900% övertid än den här veckan, så vill jag avrunda med att säga att jag kommer ta med den här diskussionen och dina synpunkter i min veckorapport till min chef i morgon. Så kan du sova tryggt i förvissning om att jag kommer förmedla budskapet :)
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Nu är jag ju inte en del av eran diskussion här men det känns som att du överskattat lite hur mycket supernova kan göra åt saken.

.Se är en liten del av tribalwars och om sanningen skall fram tror jag inte att de styrande av tribalwars bryr sig om .se över huvud taget, jag tror knappast de vet om att vi existerar.
Tribalwars är i sin tur en liten del av innogames som i sin tur ägs till stor del av svenska företaget MTG.

Det är stora företag som ligger bakom här och vi är en vattendroppe i det hela. Innogames har alltid varit ignoranta att ha att göra med, vet inte om du faktistk försökt dig på att samtala med innogames (jag har) men om du skulle försöka kan jag garantera (av erfarenhet) att du har större chans att flytta ett berg verbalt.

Många av de förslag du tagit fram, framför allt biten om att förändra premfunktionen m.m, kan nova inte göra något åt. Det finns ramar att förhålla sig till. Novas roll är först och främst att vi spelare har det bra, att vi trivs och kan spela spelet utan störningar. Att regler följs m.m. Detta jobbet är supernova (av erfarenhet av att spelat nästan alla andra sevrar bland annat men inte enbart: .net, die staemme, .nl, .dk, .no, .pl, co.uk m.m) en av de främsta CMs som finns. .se har jag själv upplevt ha bland de snabbaste responstiderna på tickets, nästan ingen annanstans sitter en CM såhär på forumet och diskuterar direkt med spelare. Supernova gör ett fenomenalt jobb och vi ska vara väldigt glada på .se att ha henne i den rollen. Få hade gjort det bättre. Många av de frågor du vill ha svar på borde du rikta mot innogames.

.se minskar och det kommer fortsätta att minska. Anledningarna är många, jag tycker själv att Innogames (inte supernova) har misslyckats helt och hållet i sina försök att göra det enklare för nya spelare. Det har blivit för svårt för nya spelare att klara sig, skillnaden mellan nya och gamla duktiga spelare är enorm och om du inte får hjälp av någon duktig spelare är det jättesvårt att lära sig allt som krävs för att ens överleva första veckan efter nybörjarskyddet. Att åka på ständig smisk i början av ett spel är aldrig kul och om spelare har mentaliteten att vilja vinna istället för att lära ut finns det få källor att inhämta information.

Vad som är tws förfall beror på främst Innogames fuckup med att aldrig tänka innan de ändrar vitala delar av spelet, så att det blir svårare för nybörjare och även vi spelare som hellre vinner än att ge nya spelare en chans att lära sig. Supernova har inget med saken att göra.

Tack för en lite annorlunda nyanserad syn på saken, men jag gissar att jag förmodligen mutat dig med premiumpoäng, vinst av en värld eller något liknande ;)

Det är faktiskt bra det kommer fram synpunkter av alla slag, även om man tar åt sig. Det är sunt att reflektera och försöka se med andra ögon ibland så man inte blir för bekväm eller rent av avtrubbad. Kommunikation kan inte alltid bara vara saker man uppskattar, det måste finnas utrymme för motsatsen också för man ska kunna tänka om eller tänka annorlunda!
 

Jesperl95

Active Member
Reaktionspoäng
55
Den är både fin och är sanningen, för annars hade det varit annorlunda här.

Intressant sätt att argumentera. Alla TW servrar minskar, men Nova MÅSTE vara felet till vårt förfall. Det klickar inte riktigt ihop där. Spelet i sig är föråldrat och svårt för gemene casual mobilgibbare att lära sig. Det är därför folk inte ger sig in som nya spelare. Det är liksom ett mobilspel som knappt går att köra på mobilen. Alternativen är alldeles för saftiga. För att inte tala om fiaskot som är TW 2. Snacka om ett skott utanför mål. De lanserar alltså en ny, men sämre version och tar bort all fokus samt reklam från den första och bättre versionen.

De som vill förändra Innogames kan väl köpa majoritet i företaget. Jag tror det är ungefär det enklaste sättet att stoppa alla fruktansvärt dåliga beslut som tas på en daglig basis.

Men fortsätt du att hacka på det sista positiva .se har i form av CM. Som genuint bryr sig och försöker. Det är bra mycket mer än man kan säga om stolpskotten på ex net.
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Handlar inte om ifall hon är den bästa CM som .se haft eller ej, eller om hon är den bästa CM som Tribalwars har. Jag menar på att uppenbarligen så håller det inte OASVETT hur känslor styr. Du kan vara den bästa personen för en uppgift i ett rum av folk utan att faktiskt vara bra. Så oavsett vad .net har eller andra versioner spelar ju absolut ingen roll i detta läget. Det handlar inte om hur snäll hon är, för även jag har fått bra och snabb supporthjälp osv. Det handlar om ifall det som görs av CM är tillräckligt och det är det uppenbarligen inte, oavsett hur snäll hon är.

Handlar heller inte om vem som är snäll, trevlig, glad, eller liknande. Handlar om ifall personen i fråga gör ett jobb som räcker och jag tycker svaret är ett klart Nej. För som sagt, då hade det varit förändringar. Har alla förslag nu blivit nekade som samtliga vet är bättre så har man ju inte försökt tillräckligt eller gjort fel i sina försök till förbättring. Jag vet inte själv hur många gånger jag fått höra ett Nej, gått tillbaks och tänkt om hela approachen, tagit fram mer info, etc. och ändå lyckats få ett Ja - just för att jag bevisat att det visst är bättre och finns andra alternativ.

Så överskatta vet jag inte, kanske bara fel person med fel approach. Oavsett hur tråkiga och "ignoranta" dessa chefer är, så vill även dem tjäna mer pengar. Är det så 10 A4 sidor som krävs, eller 20, så borde du under dessa år redan presenterat detta och lyckats vinna lite förtroende. Det är inte min uppgift, eller din Abel, att snacka med ägarna - det är SuperNovas.

Så oavsett hur snabbt du svarar i supporten, hur bra svar du ger, om du diskuterar i forum med oss (alla av de sakerna tycker jag är bra och du gör på ett bra sätt) så ändrar det inte på det faktum att du kanske inte alls är rätt person för jobbet.

Det här börjar bli lite löjligt. Jag vet inte vem du besvarar för du är helt osammanhängande.

Jag kan sila ut så pass mycket att du anser att jag, som community manager möjligen är snäll, glad och trevlig. I övrigt anser du att jag låter känslorna styra, saknar ihärdighet, och sammanfattningsvis har jag, oavsett vad jag har presterat här, så eftersom det inte är som DU vill - misslyckats.

Återigen, du skapar dina argument utan att ha tillgång till fakta. Jag vet inte om din iver att ha rätt gör att du inte ser det, eftersom du konsekvent fortsätter stoppa huvudet i samma hink. Försök hitta en röd tråd i det du skriver, fundera på om det är ditt antagande eller om det finns något underlag utöver "det går inte bra för tribalwars och det är beviset för att det är Sveriges community managers fel".

Du säger att det blivit förändringar om jag gjort ett jobb som räcker? Har du koll på de förändringar jag har gjort?

Svaret på detta kan inte vara att du fortsätter säga att det inte räcker, eftersom DU inte är nöjd - mitt jobb är inte att göra DIG nöjd, mitt jobb är att hantera communityn, göra spelet och förutsättningarna så bra som möjligt för alla spelare. Du är en spelare bland många, och bland de tristare sakerna med mitt jobb är att det generellt är majoritetens önskemål och uppfattningar som får styra. Ibland finns statistik och underlag som visar att oavsett vad man som spelare eller CM kan känna, så måste man följa en annan väg - spelarna är ingen homogen grupp, och fungerar som grupp ofta motsägelsefullt i förhållande till vad de önskar.

"Har alla förslag nu blivit nekade som samtliga vet är bättre så har man ju inte försökt tillräckligt eller gjort fel i sina försök till förbättring."

Den här meningen är speciellt omöjlig. Vilka samtliga? Vad är det dom vet och hur vet dom det? Om alla förslag blir nekade så är det för man inte försökt tillräckligt eller gjort fel? Vad exakt är det du menar? Kan det vara så att förslaget är dåligt? Kan det vara så att ett fiktivt förslag om att vi behöver mer barbarbyar blir avvisat för statistik visar att det inte fungerar - och det då är den som lägger fram förslaget som inte försökt tillräckligt? Bara jag presenterar det på tillräckligt många A4 så måste det gå igenom, hur befängt det än är? (Om det bara gällde att prestera faktabaserade analyser på A4 så återigen - du har verkligen ingen aning om antalet spalt(kilo)meter.)

Enligt ditt sätt att argumentera innebär detta att om jag nu redan gjort detta, har jag inte gjort det bra nog eftersom vi inte fått igenom något. För dig är det oväsentligt vad vi fått igenom, vad vi åstadkommit och vad vi lyckats med hittills. Du biter dig fast vid ett, inte helt tydligt scenario där man misslyckas om man inte får som man vill. Det är trist för dig du har erfarenheter som gör att du förutsätter att människor inte är konsekventa, och uppfattar att man kan tvinga igenom sin vilja oavsett, bara man fortsätter framhärda trots ett nej.

Jag kanske brister på det sättet, jag böjer mig för fakta, statistik, och för tidigare erfarenheter som inte nödvändigtvis måste vara mina personliga. Jag respekterar ett nej om det är sakligt, logiskt och rimligt presenterat. Jag anser att tjat är en förkastlig form av kommunikation, som enbart syftar till tvinga andra att böja sig utan rim och reson. Jag ser inget syfte att ta till vapen för att slåss för något som har föga potential att bli bra, eller något som rent av kan få förödande konsekvenser. Jag bränner krutet där det finns möjlighet för det att gör nytta.

Jag kan dra en parallel till att alla vet att jorden är rund. Ändå finns det många som hävdar jorden är platt. Vad du föreslår är alltså, att i de fall det kommer förslag och önskemål som går ut på att jorden är platt så ska dessa läggas fram som fullvärdiga alternativ, trots att allting talar för att jorden är rund. Jag fallerar då för jag inte kämpar tillräckligt mycket för att vi ska få igenom förslag baserade på den platta jorden?

Du får nog försöka reda ut dina resonemang här, för det är inte konstruktivt att du lägger fram påståenden, antagande, och synpunkter/åsikter som inte går att bemöta när du väljer att kalla allting för ursäkter. Förtydliga, specifisera och kom med sakliga, faktiska saker istället för "alla vet" argument som bara bekräftar din egen bias. Du bygger hela resonemang på att eftersom tribalwars.se tappar spelare måste community managern göra något fel.

Kom med konstruktiva förslag om vad som ska göras, som inte redan gjorts. Att tolka ett uteblivet resultat som ett tecken på att det gjorts för lite funkar inte, det är som att hävda det är ditt fel jorden är rund - du har helt enkelt inte försökt tillräckligt.

Jag är kluven till om den här diskussionen hör hemma i det här forumet, men jag är fullt medveten om att jag inte heller kan göra mycket åt det i nuläget då jag förmodligen kommer beskyllas för att mörka eller försöka ducka sådant som man kanske kan tro är jobbigt. Ska referera med forumschefen om vi ska bespara V47 forumet den här trista smörjan och försöka hitta ett bättre hem till tråden.
 

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
Oj, vilken intressant diskussion. Eftersom jag nu läste detta måste jag ju få ge en kommentar.

Alltså, jag håller bitvis med Escobar, men tycker du riktar det fel. Som abel nämnde så ska nog klagan gå mot innogames, vi som har spelat förr vet vad innogames går för. Jag är helt övertygad om att Nova kämpat/kämpar för oss varje jävla möte med innogames, tur som var så fick vi bort köpeadlarna.

Jag har svårt och se hur nån skulle kunna toppa Nova som CM (Vill gärna ha pp och en världsvinst till för detta *WINK WINK Nova* ) Ska man förändra något så måste man gå via innogames & jag vet att Nova tar upp förändringar, sen att innogames tror mina förändringar är dåliga, de kan ja inte skylla på att Nova försökte för lite.

Nånstans så förstår även jag att jag är en väldigt liten klick i ett stort hav av spelare, nånstans så lär man ju försöka få alla att kunna enas om settings. Här anser jag dock man ska ha lite mer "standard" settings där majoriteten går in som garant för att "så blir de, like it or not.." Nattskydd etc är ett sådant, köpadlar en annan.

Skulle man spruta ut 50 barbs per spelare, så skulle alla dessa lirare ha något att adla? Ja, 50 byar typ, + alla de byar där spelare aldrig fortsatt. Skulle de förbättra en värld? Tänker med att behålla spelare? Ja, till en början skulle jag få gissa. Har detta någonsin testats? Nix, kommer det någonsin? Nix.
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Oj, vilken intressant diskussion. Eftersom jag nu läste detta måste jag ju få ge en kommentar.

Alltså, jag håller bitvis med Escobar, men tycker du riktar det fel. Som abel nämnde så ska nog klagan gå mot innogames, vi som har spelat förr vet vad innogames går för. Jag är helt övertygad om att Nova kämpat/kämpar för oss varje jävla möte med innogames, tur som var så fick vi bort köpeadlarna.

Jag har svårt och se hur nån skulle kunna toppa Nova som CM (Vill gärna ha pp och en världsvinst till för detta *WINK WINK Nova* ) Ska man förändra något så måste man gå via innogames & jag vet att Nova tar upp förändringar, sen att innogames tror mina förändringar är dåliga, de kan ja inte skylla på att Nova försökte för lite.

Nånstans så förstår även jag att jag är en väldigt liten klick i ett stort hav av spelare, nånstans så lär man ju försöka få alla att kunna enas om settings. Här anser jag dock man ska ha lite mer "standard" settings där majoriteten går in som garant för att "så blir de, like it or not.." Nattskydd etc är ett sådant, köpadlar en annan.

Skulle man spruta ut 50 barbs per spelare, så skulle alla dessa lirare ha något att adla? Ja, 50 byar typ, + alla de byar där spelare aldrig fortsatt. Skulle de förbättra en värld? Tänker med att behålla spelare? Ja, till en början skulle jag få gissa. Har detta någonsin testats? Nix, kommer det någonsin? Nix.

Du vinner så himla bra själv, utan nån hjälp från mig så glöm det. Eller så kan du ju få vinna v42 :cool:

Det är lite så att vi, här "hemma" på vår server fungerar som alla andra grupper i samhället - vi blir hemblinda, vi känner varandra, pratar med varandra och känner en samhörighet i att gång på gång konstatera att alla tycker samma sak. Det är det som binder oss samman, som skapar vårt community och gör vårt lilla land Sverige, på den stora kontinenten Tribal Wars på planeten InnoGames till just vårt. Vi gillar våra grejer, vi vill ha våra köttbullar till jul och snapsen till midsommar även om det kan vara nattskydd och barbarbyar. Vi skapar gemensamt vårt eget "normal" eller standard.

Här hos oss, gillas t.ex. inställningen med begränsad farmning. Varje gång jag vill använda den inställningen måste jag förklara att majoriteten av spelarna här förstår hur den fungerar och uppskattar den. Tidigare fanns möjligheten att ha lagringar istället för mynt - och det var samma fråga där; det är svårt för spelarna att förstå hur det fungerar? Under alla år jag hanterat supporten har jag aldrig fått en fråga om lagringssystemet och hur det fungerar. En annan inställning som vi gjort till norm(al) hos oss, är nattskyddet. Tittar man på andra versioner är det inte alls standard, på .net finns inte ens nattskydd på Casual världarna...

Det ju fult att på något sätt se sig som speciell, men det är uppenbart att vi på den här versionen inte fungerar som den norm man ser på hela kontinenten TribalWars. Sen kan man vara speciell på både positivt och negativt sätt men uppenbart är vi i vart fall inte "som de andra".

Resultatet blir precis samma som ute i samhället - vi som inte är "norm" blir trängda och förbigångna av de som inte har andra önskemål än de normala. Vi tycker det är orättvist, och visst är det. När majoriteten får styra är det alltid orättvist för minoriteten. Och vi, vår lilla version, är alltid i minoritet.

Men titta på Classic. Där har vi friare händer än på vanliga världar, och det är mest fantasin som sätter gränser. Vi har försökt tillgodose önskemål spelarna har här, vilket gjort att vi haft många rundor som varit extremt annorlunda. Ska man göra en rättvis bedömning av någonting alls, får man nog använda versionernas Classics som riktmärke, eftersom det är det enda stället där man i teamet har relativt fria händer både med inställningar och premiumfunktioner. Allt annat är reglerat utifrån "norm" och "standard", och ramarna är baserade på statistik där vi bara utgör en droppe i havet. Och det är inte fel att det finns normer och standarder att hålla sig vid, så länge de stämmer överens med vad som visat sig fungera. Problemet är bara att vi inte ser "the big picture" och inte heller kan se det med perspektivet vi har över vår lilla del av Tribal Wars världen. För HÄR funkar det, här går det bra. Att det kanske inte fungerar på 95% av alla andra versioner går oss förbi.

När det gäller barbarer och antalet, är just det här en av dessa konstigheter. Vi har ökat antalet så vi idag ligger på fem gånger fler än det som rekommenderas som max. Ändå är det en ständigt återkommande fråga från våra spelare; Varför så lite barbs? Det finns inget att farma! Det märkliga är hur t.ex. .net kan ha världar med en femtedel av våra barbarer och spelarna inte flippar där? Svaret ligger förmodligen i att merparten av spelarna där ser det som normalt med det låga antalet barbarbyar.

Eftersom jag tycker det känns som att man målar upp en bild här av att InnoGames är totalt stelbenta och inte kan ändra sig, eller bryr sig om vad spelarna tycker vill jag säga att det inte är helt rättvist. Det finns en ständig törst efter feedback på i princip allting, och vi jobbar ständigt på att förbättra saker utifrån denna. Tyvärr får vi här sällan in konkret feedback på t.ex. event eller vad det nu kan vara och i de fall jag känner att det finns saker som ändå bör komma fram så lägger jag fram det jag har att bidra med. De flesta gångerna är det ungefär samma saker som kommer in från många olika versioner och då jobbar man vidare utifrån det. Det är skälet till att eventen många gånger förändras mellan gångerna de körs. Det är också skälet till att vi numera inte bara kan slippa köpbara adelsmän, utan också får köra en del världar utan vakttorn/Insamling/paladins. Det går alltså visst att påverka, det kan löna sig att göra sin röst hörd genom att ge konstruktiv feedback.
 

Jesperl95

Active Member
Reaktionspoäng
55
Folk gnällde ju bara i två år för att bli av med köpadlar. Och vakttornet införde de som standardinställning innan de ens hade testat eller frågat någon huruvida det var en bra eller rolig mechanic.

Jag tror vi ofta överskattar hur mycket personal och resurser de tillsätter Tribalwars. För 90% av tiden de gör något är det illa genomtänkt och bara räknat via miniräknaren utan hänsyn till något annat.
 
Topp