Information om framtiden på Casual

Flysting

Member
Reaktionspoäng
10
Jag tror att det är ytterst få som vill att världen ska hållas uppe tyvärr multiZnK :/ O att ändra reglerna som dom andra säger är ju bara fel enligt mig. Jag gick inte med i casual för att två år senare bli uppadlad utav en familjestam som är 4x så stor som min egna på två nätter medans jag har oändliga summor inkommande anfall.

Som det är nu tycker jag att casual 1 stängs så snart som möjligt så att vi blir av med det. Samtidigt tycker jag att samtliga på casual 1 ska få ett erbjudande att gå med i en ny casual 3 värld. Vi som finns kvar på c1 behöver inte heller några specialpräglade adelsmän eller liknande. Ge oss en by på 3k poäng och inget präglat så blir det jämnt och fint. ;) För att fixa problemen vi sett i casual och casual 2 så är det bästa sättet att göra precis som SRB-bull säger om saken - SÄTT MAX 5-10 SPELARE I STAMMARNA! Vi kanske till och med får se lite nya ansikten i casual 3 ifall stamgränsen sänks till 5 eller 10 :)
 

MultiZnK

Member
Reaktionspoäng
4
Jag tror att det är ytterst få som vill att världen ska hållas uppe tyvärr multiZnK
Har du ens koll på "vår" allians längre?

Det är majoriteten här som vill stänga den, finns hur många som helst som inte har ett konto på forumet som vill att den fortsätter, tror du mig inte bör du kolla forumet oftare, för vi ser precis samma sak.

Haha nä, ändrar de stamregler nu är det patetiskt. Klart LOST vill att de höjer den så alla får vara med och vinna. Det kan jag respektera hade nog gjort likadant. Men går man med i en värld där man vet att 20 spelare per stam är gränsen, då ska man inte förvänta sig något när den slutar. Det har aldrig hänt att de ändrat stamreglerna sista minuten, vitt vad jag vet. Finns några världar då det varit allianser som vunnit olika världar, fick alla creeds? Nä stammen som vann fick det, och så ska det förbli annars vet jag inte vad asså.

EDIT: Inget illa menat mot LOST, men det är bara en löjlig ide som knappast kan gå igenom.
 

DeletedUser

Guest
Jag har inte glömt bort det, men det här är något som måste tänkas igenom riktigt ordentligt, från varenda vinkel jag kan komma på. Jag ger det hellre lite mer tid än missar något väsentligt.

Jag kan ju säga att min personliga planering i nuläget innebär att vi i samband med att nästa vanliga värld kommer, även sätter upp en ny casual server. Detta eftersom man nu kommer att kunna välja att överföra sin by utan att bli adlad, och för även casual 2 i princip är tröstlös att starta som ny på i dagsläget. Det i sin tur innebär att hur vi väljer att göra med casual 1, kommer reflektera i hur vi väljer att hantera casual 2 när den servern når samma status.
Det är alltså mycket som ska med i det här beslutet och jag uppskattar alla tankar som dyker upp här vare sig folk bara håller med, eller om de har helt nya funderingar.
 

SvinFot

Member
Reaktionspoäng
22
Har du ens koll på "vår" allians längre?

Det är majoriteten här som vill stänga den, finns hur många som helst som inte har ett konto på forumet som vill att den fortsätter, tror du mig inte bör du kolla forumet oftare,

Så det finns alltså massor utan ett konto på forumet som vill att den fortsätter och du råder han att kolla på forumet oftare för att nå samma slutsats? :D ursäkta men det där gjorde min dag!<3


Vet att du menade stamforum men :woooot:
 
Senast ändrad:

Flysting

Member
Reaktionspoäng
10
Multiznk jag läser stamforumet fortfarande och jag ser direkt att det är ytterst få som fortfarande vill spela. Några av de som kommit med idéer på hur de vill att världen ska fortsätta har inte ens läst detta forumet så dom har inte alla korten på bordet.

Den senaste peppningsmetoden jag använt i stammen är att ett slut på världen närmar sig så att alla ska försöka hålla ut tills dess. Om världen ska rulla på 2 år till tror jag måååånga slutar i samband med det beskedet.
 

DeletedUser

Guest
Jag har riktigt svårt för tanken att ändra förutsättningarna så det blir fritt att anfalla alla - det här är trots allt en server som marknadsförts, startats och gått ut på att vara avsedd för ett avslappnat, tillbakalutat och lugnt spelande. Och det känns inte okej att i slutskedet ändra så att man om man nu slöspelat ett bra tag, som en slutkläm ska gå under i flodvågor av inkommade anfall.

Likadant gäller stamgränsen. Det har från start varit tydligt att den ligger på 20 spelare, och det är bara en stam som kan stå som vinnare. Att agera akademi eller systerstammar är ju ett val man gör, medveten om att det bara kan finnas en vinnande stam. Att 20 medlemmar ändrats till 40 på casual 2 beror just på att det redan från start av casual servern märktes att alla som ville spela tillsammans i stam eller allians inte fick plats med bara 20. Det är fullt möjligt att återgå till 20 medlemmar per stam, eller kanske till och med 15 när vi börjar prata om en casual 3.

Att starta på Casual 2 servern är fortfarande möjligt, och kommer vara möjligt tills det dyker upp en casual 3. Det är lite detta som ställer till det, för startar vi en casual 3, vilket jag egentligen känner är det mest konstruktiva med tanke på hur läget ser ut för en nykomling på casual 2, så kommer flödet av nya spelare och därmed även skapandet av nya byar upphöra på casual 2. Och i förlängningen innebär det att vi måste börja kolla vid horisonten efter en stängning av casual 2 också, även om den ligger kanske runt ett år framåt i tiden.

Men, tiden går och egentligen kommer jag inte mycket längre i mina tankar och spekulationer än så här. Med kommande värld 35 (nej det finns inget datum än, men den lär komma), och den nya funktionen där man kan starta på casual utan att bli adlad, så känns en ny, fräsch casual 3 server som det absolut mest spelbara för de som nu väljer att starta. Och med hänsyn till casual servrarnas syfte, känns det inte okej att ändra förutsättningarna för spelarna så här i slutskedet.

Kort sagt, jag är inne på att vi helt enkelt bara sätter ett datum för stängning, meddelar samtliga 129 spelare på servern om detta och helt enkelt bara stänger servern och förklarar rank 1 stammen som vinnare. Utan justeringar, utan ändrade förutsättningar och inställningar, och utan löjligt mycket fördröjning. Det vore en annan sak om det var sannolikt att anta rankningen kunde ändras, men det har varit klart länge vilka som skulle stå som vinnare av vår första casual server och jag tycker inte vi ska förringa det.

När det gäller överföringar till en ny casualserver från denna, tror jag inte det ens är möjligt men jag ska kolla upp det. När det gäller mynten man får med sig - är det verkligen fortfarande så att man får med dem? Jag trodde detta tagits bort för länge sedan, men jag får kolla upp det också!
 

Flysting

Member
Reaktionspoäng
10
Super supernova.

Angående casual 3:
Anledningen till att flera utav oss som spelar casual det senaste har sagt att mycket färre spelare i varje stam hade varit fint på nästa casual värld är för att det är samma ansikten som syns i stammarna på casual hela tiden. På casual 1 var vi uppdelade i ca 6 stammar. På casual 2 får vi alla plats i 3/4 stammar.
Hade man gjort så att det bara får plats 10 pers i varje stam så hade det blivit betydligt fler stammar, och även ifall alla vi 40+ medlemmar i Rum på casual 2 kommer bra överens hade det varit grymt svårt för oss 40+ uppdelade i 5 stammar att hålla en allians och tillsammans dominera världen fram tills slut. Speciellt när vi nu är medvetna om att någon ändring på max stammedlemmar inte kommer ske. Det blir mycket mer diplomati som gäller och man måste vara mer på sin vakt. Tror det hade varit en positiv ändring för casual i framtiden.
 

SRB-bull

Member
Reaktionspoäng
4
Låter bra att stänga ner den här världen så fort som möjligt - fast jag håller inte med om att världen redan är avgjord - för i och med att stamgränsen kommer ligga kvar på 20 så måste det rimligen vara en helt öppen fråga om det blir TLB eller TLS som kommer att stå som slutlig segrare - skiljer inte många poäng mellan dessa bägge stammar.

Ang Casual2 så skriver Supernova att det fortfarande är möjligt att starta där. Min fråga är då: Hur? För jag får inte upp Casual2 som en option när jag klickar på "Visa övriga världar" (hade tänkt övervintra där tills Casual3 öppnar).

Ang Casual3: Jag håller fortfarande på att max 5 medlemmar per stam skulle kunna vara ett bra sätt att kunna komma till rätta med de problem vi ser på både 1:an och vad jag förstår även 2:an - med många små stammar blir det näst intill omöjligt att någon stam kommer att kunna dominera världen - då finns det förutsättningar för mkt krigande och mkt diplomati under hela vägen fram till slutet - och samtidigt (i och med 120-regeln) möjligt att kunna spela även för dem som inte kan/vill sitta klistrade dygnet runt framför datorn (ska jag vara ärlig så tycker jag personligen att första halvan av varje vanlig värld alltid varit roligare än den andra halvan - och detta oavsett om jag varit med att vinna eller förlora världen - för så snart en stam blivit för dominerande så har det med få undantag blivit en mer eller mindre plågsam resa mot det oundvikliga slutet - så stamstorleken är alltså lite av ett generellt problem för TW). Skulle det vara möjligt att göra en omröstning bland kvarvarande spelare om 5, 10 eller 15 spelare/stam i nästa Casual? Eller finns det någon tidigare erfarenhet som gör att man finner det olämpligt med allt för små stammar?

//SRB-bull
 

DeletedUser

Guest
I Classic har det ju funkat me 3 medlemmar per stam så skulle va roligt om de hände nått nytt i casual 3 me tex 5-10 medlemmar/stam
 

Flysting

Member
Reaktionspoäng
10
Ja, helt klart. Tror det är många som är nyfikna på att ta reda på hur en casual värld med 5-10 medlemmar/stam skulle fungera.
 

bacco

New Member
Reaktionspoäng
0
Fram till beslut.
Spelar väl ingen roll hur beslutet blir men känns jobbigt att inte veta.
Det enda som jag kan utläsa av detta är att världen skall stängas (troligtvis snart)
Blir jobbigt att köra vidare med de förutsättningarna.
Är det konstigt att det blir mer och mer gråbyar?

Förslag; Sätt alla i samma stam och låt alla vinna. ;)
Efter så många år i en och samma värld tycker jag att jag förtjänar det liksom alla andra
/Bacco
 

Flysting

Member
Reaktionspoäng
10
Dom som gråat den senaste tiden i vår stam har inte ens läst om detta slutet då dom varit inaktiva sedan innan detta kom på tal. Dom har gråat för att dom trott att världen aldrig ska ta slut :p
 

DeletedUser

Guest
Super supernova.

Angående casual 3:
Anledningen till att flera utav oss som spelar casual det senaste har sagt att mycket färre spelare i varje stam hade varit fint på nästa casual värld är för att det är samma ansikten som syns i stammarna på casual hela tiden. På casual 1 var vi uppdelade i ca 6 stammar. På casual 2 får vi alla plats i 3/4 stammar.
Hade man gjort så att det bara får plats 10 pers i varje stam så hade det blivit betydligt fler stammar, och även ifall alla vi 40+ medlemmar i Rum på casual 2 kommer bra överens hade det varit grymt svårt för oss 40+ uppdelade i 5 stammar att hålla en allians och tillsammans dominera världen fram tills slut. Speciellt när vi nu är medvetna om att någon ändring på max stammedlemmar inte kommer ske. Det blir mycket mer diplomati som gäller och man måste vara mer på sin vakt. Tror det hade varit en positiv ändring för casual i framtiden.

En av sakerna vi får ta med i beaktande är att det numera är väsentligt enklare att börja på casualservrarna. Nu kan man själv välja, så länge man spelat en vanlig värld i 14 dagar, och även om man har flera byar får man välja vilken man vill överföra till casual. Det bör föra med sig att fler spelare kommer att börja vilket i sin tur gör att vi får fundera på det här med stamgränsen. Fortfarande lär det finnas en anfallsgräns på 120, men antalet aktiva spelare som själva väljer att spela på casual kommer kanske göra att det blir fler spelare inom varje enskild spelares 120 gräns.

Jag är lite fundersam på varför man skulle tro antalet medlemmar i stammen skulle ändras, den enda gång något sådant gjorts är om jag inte minns fel ändringen från 120 medlemmar till 80, som påverkade främst V5. Och inte på något bra sätt..

Låter bra att stänga ner den här världen så fort som möjligt - fast jag håller inte med om att världen redan är avgjord - för i och med att stamgränsen kommer ligga kvar på 20 så måste det rimligen vara en helt öppen fråga om det blir TLB eller TLS som kommer att stå som slutlig segrare - skiljer inte många poäng mellan dessa bägge stammar.

Ang Casual2 så skriver Supernova att det fortfarande är möjligt att starta där. Min fråga är då: Hur? För jag får inte upp Casual2 som en option när jag klickar på "Visa övriga världar" (hade tänkt övervintra där tills Casual3 öppnar).

Ang Casual3: Jag håller fortfarande på att max 5 medlemmar per stam skulle kunna vara ett bra sätt att kunna komma till rätta med de problem vi ser på både 1:an och vad jag förstår även 2:an - med många små stammar blir det näst intill omöjligt att någon stam kommer att kunna dominera världen - då finns det förutsättningar för mkt krigande och mkt diplomati under hela vägen fram till slutet - och samtidigt (i och med 120-regeln) möjligt att kunna spela även för dem som inte kan/vill sitta klistrade dygnet runt framför datorn (ska jag vara ärlig så tycker jag personligen att första halvan av varje vanlig värld alltid varit roligare än den andra halvan - och detta oavsett om jag varit med att vinna eller förlora världen - för så snart en stam blivit för dominerande så har det med få undantag blivit en mer eller mindre plågsam resa mot det oundvikliga slutet - så stamstorleken är alltså lite av ett generellt problem för TW). Skulle det vara möjligt att göra en omröstning bland kvarvarande spelare om 5, 10 eller 15 spelare/stam i nästa Casual? Eller finns det någon tidigare erfarenhet som gör att man finner det olämpligt med allt för små stammar?

//SRB-bull

Självklart kan man tycka att TLB och TLS ligger väldigt nära och eventuellt skulle kunna kriga - men med hänsyn till att de är, och länge varit "familjestammar" så verkar det inte rimligt. I synnerhet inte med hänsyn till att det verkar funnits något slags tanke att höja stamgränsen så alla fick plats i samma stam. Jag kan känna att det varit tydligt under lång tid vilken stam som skulle stå som vinnare i slutet, och jag tycker inte det känns okej att så här i sluttampen förringa det.

När det gäller casual 2 och start där, så har det aldrig varit möjligt att starta där via startsidan, det är det inte nu heller. Däremot ska du nu kunna överföra en be från en annan server, under förutsättningen att du spelat på den i 14 dagar. Tidigare har man behövt bli bortadlad från en värld för att ges möjlighet att börja på casual servrarna, men nu ska man kunna välja själv.

När det gäller stammedlemmar och hur många man vill ha i varje stam så köper jag era argument för mindre stammar rakt av. Förstår absolut syftet med det, däremot känner jag att ett alltför litet antal medlemmar i stammen på sätt och vis motverkar hela speltanken i Tribal Wars, som ändå i grunden går ut på STAM krig, där man måste samarbeta i en stam, och vinner som stam. Det är lite av den sociala biten som försvinner vid ett alltsör lågt tak och det är knivigt att hitta en fungerande balans.

I Classic har det ju funkat me 3 medlemmar per stam så skulle va roligt om de hände nått nytt i casual 3 me tex 5-10 medlemmar/stam

Tyvärr är det helt andra förutsättingar för classic servrarna, både när det gäller inställningar vi får lov att använda och när det gäller spelet. Kort sagt är classicservrarna avsedda för "high performance" spel, där det ska vara en svår utmaning, medan casualservrarna ska vara enklare, och i princip ge alla spelare oavsett erfarenhet eller förmåga en ordentligt mycket större möjlighet att överleva och växa till sig.

Fram till beslut.
Spelar väl ingen roll hur beslutet blir men känns jobbigt att inte veta.
Det enda som jag kan utläsa av detta är att världen skall stängas (troligtvis snart)
Blir jobbigt att köra vidare med de förutsättningarna.
Är det konstigt att det blir mer och mer gråbyar?

Förslag; Sätt alla i samma stam och låt alla vinna. ;)
Efter så många år i en och samma värld tycker jag att jag förtjänar det liksom alla andra
/Bacco

Jag har redan skickat i väg förslag för diskussion med mina chefer, och även påtalat att jag gärna ser att vi inte drar ut på detta när ett beslut väl fattats. Det är inte ett dugg konstigt det blir gråbyar, men det har varit en pågående process långt innan detta kom på tal. Det beror till en viss del på att folk helt enkelt glömmer logga in överhuvudtaget, och sen dyker de upp frågande i supporten om vad som hänt med deras konto - och när man kollar har de inte loggat in på flera veckor.
 

Flysting

Member
Reaktionspoäng
10
Ja jag har tänkt på den sociala biten också som du nämner angående för få medlemmar per stam.

Till en början känns det som att man behöver vara fler i stammarna för att öka det sociala. Samtidigt blir världen mindre intressant utav fler i varje stam (så vitt vi sett i c1 och c2 iaf). O då undrar jag ifall det är värt att ha högre gräns?
En ointressant värld blir med tiden mindre och mindre social. Enligt mig är en högre gräns en kortsiktig lösning på det sociala, som inte håller i längden. Säg att man dock har färre medlemmar per stam så får stamledarna i världen lite fler möjligheter att försöka få igång det sociala i sin stam genom diplomati osv. Ifall man har en stam på 10 och allierar sig med en stam på 10 och delar forum med dessa så har man plötsligt hittat ett enkelt knep att få lite mer aktivitet på stamforumet iaf.

Jag vill också tillägga att (iaf jag) vill ha lite framförhållning innan världen lägger ner. När beslut tagits hade det inte varit fel med någon vecka innan världen stängs ner :p
 

muuu99

Member
Reaktionspoäng
11
När det gäller överföringar till en ny casualserver från denna, tror jag inte det ens är möjligt men jag ska kolla upp det. När det gäller mynten man får med sig - är det verkligen fortfarande så att man får med dem? Jag trodde detta tagits bort för länge sedan, men jag får kolla upp det också!
Jag kommer från Casual 2 men jag kände att jag hade lite med det här att göra ändå ;) Se verkligen till att få bort medtagandet av mynten från vanliga världar till casual, det har fungerat i både casual 1 och casual 2 och har snabbt på båda världarna gjort att vissa spelare seglat iväg i poäng vilket gett dem och deras stammar otroliga fördelar. Tror alla förstår hur fel konceptet är så kommer inte ens försöka motivera mer varför överförandet av mynten måste bort.

Ända sättet man skulle kunna ha kvar det är om man satte en gräns på typ 10mynt eller låter alla starta med mynt för typ 4 adelsmän. Dock ser jag egentligen inte varför det skulle behövas för någon. Det viktigaste är i alla fall att alla börjar på samma villkor.
 

DeletedUser

Guest
Jag kommer från Casual 2 men jag kände att jag hade lite med det här att göra ändå ;) Se verkligen till att få bort medtagandet av mynten från vanliga världar till casual, det har fungerat i både casual 1 och casual 2 och har snabbt på båda världarna gjort att vissa spelare seglat iväg i poäng vilket gett dem och deras stammar otroliga fördelar. Tror alla förstår hur fel konceptet är så kommer inte ens försöka motivera mer varför överförandet av mynten måste bort.

Ända sättet man skulle kunna ha kvar det är om man satte en gräns på typ 10mynt eller låter alla starta med mynt för typ 4 adelsmän. Dock ser jag egentligen inte varför det skulle behövas för någon. Det viktigaste är i alla fall att alla börjar på samma villkor.

Diskussionen är så klart viktig även för Casual 2 spelare, så dina synpunkter är välkomna. Och, glädjande nog kan jag meddela att tiden är förbi då man kom till casual servrarna med mynt! Detta kommer nu försvinna på nyöppnade casualservrar.

Hur som helst har jag äntligen fått klartecken om att vi får gå vidare med en stängning av Casual 1 servern. Inom spelet diskuterar vi just nu hur man i framtiden kan göra för att få Casual servrarna till att inte vara evighetsprojekt. Dock är det frågor för casual världar som ännu inte öppnat, vilket gör att vi måste kompromissa fram lösningar för de äldsta - i vårt fall Casual 1.

Jag kommer skicka ut ett tillkännagivande, och pm i spelet till alla spelare på Casual 1 under dagen. Man behöver inte vara raketforskare för att ha räknat ut att det börjar dra ihop sig för en ny vanlig värld, och med denna vore det lämpligt om det samtidigt blev en ny Casual server eftersom förutsättningarna för att starta ändrats. Därför kommer vi försöka välja en så smidig och för spelarna smärtfri lösning som möjligt, med hänsyn till hur länge man faktiskt efterlyst en avrundning och stängning.
 

Flysting

Member
Reaktionspoäng
10
Casual3 tankar:

Vad hade man tyckt om att låsa så att man bara kan assistera spelare inom sin stam? Det tar ju bort intresset att köra familjestammar rätt rejält, och då kan man också köra färre spelare utan att det existerar uppåt tre stammar som kallar sig familj :eek:
 
Topp