TWRadio - Omröstning

Vad för GENRE vill du höra i TWRadion?

  • Techno/Trance

    Röster: 48 27,9%
  • Hiphop

    Röster: 24 14,0%
  • Pop

    Röster: 21 12,2%
  • Opera

    Röster: 5 2,9%
  • Punk

    Röster: 2 1,2%
  • Emo

    Röster: 1 0,6%
  • Rock

    Röster: 36 20,9%
  • Metal

    Röster: 19 11,0%
  • Death Metal

    Röster: 2 1,2%
  • Övrig Musik Genre

    Röster: 14 8,1%

  • Totalt antal röstare
    172

DeletedUser

Guest
tips

skulle bli bra om det fans lite `jazz` och `blues` också :)
 

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
undrar bara, många har röstat Techno/Trance. Ni har inte mixat ihop det med pop låtar som har lite fart i sig?

ex. "Dynamite" med Taio Cruz klassas som pop låt inte techno. Tror många kan gjort misstaget att blanda ihop dessa.

Här har vi en techno/trance låt:

Techno

Här har vi två Pop låtar med ryck i sig:

Baksmälla - Pop låt

One - SHM - Pop låt

Fler "Pop låtar" finns på mina spotify playlists - .,.. - Party"
 

Jo-Se

Member
Reaktionspoäng
0
undrar bara, många har röstat Techno/Trance. Ni har inte mixat ihop det med pop låtar som har lite fart i sig?

ex. "Dynamite" med Taio Cruz klassas som pop låt inte techno. Tror många kan gjort misstaget att blanda ihop dessa.

Här har vi en techno/trance låt:

Techno

Här har vi två Pop låtar med ryck i sig:

Baksmälla - Pop låt

One - SHM - Pop låt

Fler "Pop låtar" finns på mina spotify playlists - .,.. - Party"


Är inte SHM (Swedish HOUSE Mafia) House? :p
 

DeletedUser

Guest
undrar bara, många har röstat Techno/Trance. Ni har inte mixat ihop det med pop låtar som har lite fart i sig?

ex. "Dynamite" med Taio Cruz klassas som pop låt inte techno. Tror många kan gjort misstaget att blanda ihop dessa.

Här har vi en techno/trance låt:

Techno

Här har vi två Pop låtar med ryck i sig:

Baksmälla - Pop låt

One - SHM - Pop låt

Fler "Pop låtar" finns på mina spotify playlists - .,.. - Party"

Lol och jag trodde jag var kass på genrer.
Och de två låtarna är pop då bara för dom sjunger eller?
September har alltid gjort club musik och petter är en rappare så vet inte varför pop är det första du kommer att tänka på.
Och som en annan skrev SHM (Swedish House Mafia) gör ju just house och inte pop.
Det är bara 3 av sveriges absolut kändaste house djs.
Men därimot är det sant att mycket pop idag har mycket elektroniskt så det kan vara svårt att veta gränsen mellan pop och olika genrer inom elektronisk musik.
T.ex. Robyn och Tove Styrke gör ju ny pop med mycket elektroniskt.
Men det kanske man kan kalla electro-pop då möjligtvis.
 

DeletedUser

Guest
jag tycker vi alla skall spela folkmusik å ha på oss folkdräkter och dansa på en träbana eller runt en stång för då är man coool
 

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
Lol och jag trodde jag var kass på genrer.
Och de två låtarna är pop då bara för dom sjunger eller?
September har alltid gjort club musik och petter är en rappare så vet inte varför pop är det första du kommer att tänka på.
Och som en annan skrev SHM (Swedish House Mafia) gör ju just house och inte pop.
Det är bara 3 av sveriges absolut kändaste house djs.
Men därimot är det sant att mycket pop idag har mycket elektroniskt så det kan vara svårt att veta gränsen mellan pop och olika genrer inom elektronisk musik.
T.ex. Robyn och Tove Styrke gör ju ny pop med mycket elektroniskt.
Men det kanske man kan kalla electro-pop då möjligtvis.

herregud.. för det första så klassas i detta ex. baksmälla som en pop låt, ja delvis för att de sjunger i den. de få ord som är med i Techno/House musik är typ "Move your ass!!" eller sånt där som kommer in lite random. SHMs egna låtar räknas som techno, ja. Men när någon feat. ar låten och sjunger är det en pop låt inte Techno/House. One är ett fint exempel på detta, det är en Trance/house låt men i versonen där pharell är med klassas som pop låt.

Okej så bara för att petter rappar i låten är det inte möjligt att det är pop eller? Ska vi dra ett till exempel?.. Daniel Adams-Ray, påstår du att hans låtar inte är rapp låtar bara för att han är en rappare?

Jag har en anledning till att jag skriver som jag gör, låtarna jag nämnt klassar jag som Pop eftersom de är poplåtar och inte för att artisterna från början haft just den genren.
 

DeletedUser

Guest
herregud.. för det första så klassas i detta ex. baksmälla som en pop låt, ja delvis för att de sjunger i den. de få ord som är med i Techno/House musik är typ "Move your ass!!" eller sånt där som kommer in lite random. SHMs egna låtar räknas som techno, ja. Men när någon feat. ar låten och sjunger är det en pop låt inte Techno/House. One är ett fint exempel på detta, det är en Trance/house låt men i versonen där pharell är med klassas som pop låt.

Okej så bara för att petter rappar i låten är det inte möjligt att det är pop eller? Ska vi dra ett till exempel?.. Daniel Adams-Ray, påstår du att hans låtar inte är rapp låtar bara för att han är en rappare?

Jag har en anledning till att jag skriver som jag gör, låtarna jag nämnt klassar jag som Pop eftersom de är poplåtar och inte för att artisterna från början haft just den genren.

Du har ingen anning om vad du snackar om.
Det blir inte automatiskt pop bara för att någon sjunger i en låt.
Så om någon sjunger reggae eller opera i en house låt blir det pop då också?
Nej för musik stilen beror helt på hur man sjunger och hur musiken är uppbygd.
Och btw House och Techno är inte samma sak vilket du verkar tro då du kallar SHMs egna låtar för Techno och sen skriver Techno/House.

Och nej skulle inte kalla Daniel Adams-Ray senaste låtar för rapp för han rappar inte därför är det inte rapp.
Samma med Oskar Linnros låtar de har båda varit rappare men nu sjunger det.
Och man klassar genre efter hur man sjunger och hur musiken är uppbyggd.
Sen kan det bli svårt när många olika genrer blandas i samma låt som Septemper och Petters - Baksmälla låt.

Jag är ingen expert och vet inte exakt vad allt ska kallas.
Men du har verkligen noll koll, det är absolut inte så enkelt som du får det att verka.
Det finns vissa kriterier för varje musikstil,
men sen så kan artister blanda flera musikstilar och då kan de födas en helt ny musikgenre eller så kallar man det bara en blandning av musikstilarna det använder t.ex. elektronisk pop.

Men det kan som sakt också födas nya stilar, typ som rap blandat med elektronisk musik är en musikstil som kallas grime där t.ex. Dizzee Rascal och Wiley är kända namn.
Nu förenklar jag väldigt eftersom jag inte vet alla kriterierna för grime så finns säkert folk som kan detta bättre än mig.
För det kan vara svårt att veta skillnaden för olika musikstilar jag har t.ex. ingen anning om vad skillnaden mellan Metal & Death Metal är jag vet inte ens skillnaden mellan metal och hårdrock.
Men det är tydligen så stor skillnad att det till och med blivit separerade så man kan rösta på dem enskilt så måste ju vara ganska stor skillnad.

Och jag menar inte att du måste kunna kriterierna för alla olika musikstilar för det är nästan omöjligt och jag kan ju inte heller det.
Men påstå inte saker när du inte har någon kunskap inom det är bara det jag menar.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Sluta bråka. Vad det än är för musikstil suger låtarna.

haha tycker faktiskt av de lilla jag lyssnat att låtarna har varit helt ok.
Är ju omöjligt att man gillar allt eftersom folk har så olika smak så de måste ju spela blandat.
Därför lyssnar jag hellre på min egen musik men gillar hela iden med radio skulle lyssnat på live sändningen med missade den tyvärr :/
 

EhnEn

Active Member
Reaktionspoäng
0
Vill ni ha kvar tråden att diskutera i så får ni ta och lugna ner er. Går utmärkt att diskutera vad som är vilken musik stil utan att hetsa upp sig.


Sen tillägger jag gärna (som blivit sagt tidigare) att det är grymt svårt att säga vad en låt tillhör för genre. Pop, Club, house, trance & techno (med flera) flyter ofta lätt ihop och att säga att en låt är en rapplåt för att sångaren rappar kan vara helt rätt, men låten kan även vara en club eller house låt tex.

Eller för den delen säga att det inte är Techno, Trance, house (electro musik i stort) på grund av att det är någon som sjunger vissa delar/större delar av låten går inte heller. Vist det går kanske inte att klassa den som ren electro men låten har ju absolut electro som sub genre.
 

DeletedUser

Guest
Vill ni ha kvar tråden att diskutera i så får ni ta och lugna ner er. Går utmärkt att diskutera vad som är vilken musik stil utan att hetsa upp sig.


Sen tillägger jag gärna (som blivit sagt tidigare) att det är grymt svårt att säga vad en låt tillhör för genre. Pop, Club, house, trance & techno (med flera) flyter ofta lätt ihop och att säga att en låt är en rapplåt för att sångaren rappar kan vara helt rätt, men låten kan även vara en club eller house låt tex.

Eller för den delen säga att det inte är Techno, Trance, house (electro musik i stort) på grund av att det är någon som sjunger vissa delar/större delar av låten går inte heller. Vist det går kanske inte att klassa den som ren electro men låten har ju absolut electro som sub genre.

Sorry om det verka som jag hetsa upp mig.
Jag är väldigt bra på att starta diskussioner om skit.
Och kan verka mer seriöst än det egentligen är :p
 

DeletedUser

Guest
lyssnade på radion igår 8 timmar i sträck hahaha :D Fast vad hände ni sa att det skulle bli mer live kl 21:00 men det blev aldrig något?
 
Topp