Skolhjälp sökes..

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
Varsågod! ;)

Jaa du, dom är ju iaf chilliga... Bara sitta och skriva i några timmar :cool:

Yes, tackar! Vet inte om jag klarat det utan din hjälp. Kan tilläga att jag även gjorde en krönika och den tänkte jag lite på utefter ditt exempel, MVG med kommentaren: "Mycket bra gjort! Intressant att läsa, inga fel i formuleringar eller tempus. Två missar med stor bokstav men på en A4 är det riktigt bra," <- Denna var handskriven, alltså ingen datarättning:)
 

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
Hmm, finns det någon här som är bra på hemkunskap? Alltså inte laga mat utan jag behöver hjälp med ett temaarbete som heter "tema bostad". Vi ska göra massa uppgifter till ett häfta, G delen är redan avklarad. VG delen jobbar jag på men MVG delen som är vissa punter man ska utveckla, den har hag inte börjat på. Som vanligt är jag ute i sååå god tid att arbetet ska vara inne på torsdag-.-
 

DeletedUser

Guest
Hmm, finns det någon här som är bra på hemkunskap? Alltså inte laga mat utan jag behöver hjälp med ett temaarbete som heter "tema bostad". Vi ska göra massa uppgifter till ett häfta, G delen är redan avklarad. VG delen jobbar jag på men MVG delen som är vissa punter man ska utveckla, den har hag inte börjat på. Som vanligt är jag ute i sååå god tid att arbetet ska vara inne på torsdag-.-

Fick MVG på den delen men bara G i slutbetyg efter att ha sprängt en micro i luften, satt igång brandlarmet 4 gånger samt tappat 22 ägg i golvet. Japp, allt var noterat och stod med i betyget.

Har gått upp mig en aning sen dess kan man väl säga :)
 

DeletedUser

Guest
jag kan se mej framför mej hur ditt kök kan se ut när du hade flyttat till din första lägenhet^^
 

DeletedUser

Guest
Fick MVG på den delen men bara G i slutbetyg efter att ha sprängt en micro i luften, satt igång brandlarmet 4 gånger samt tappat 22 ägg i golvet. Japp, allt var noterat och stod med i betyget.

Har gått upp mig en aning sen dess kan man väl säga :)

haha ett ord för dig asså: OTUR
 

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
Beror på vad för HKK.
Ska du skriva om olika bostäder?

Har redan skrivit om bostäderna och det där. Har dock kvar MVG uppgifterna kvar.

Kriterier

I den här uppgiften får du använda dig av valfri litteratur, söka information på bibliotek eller internet. Du ska besvara 3 av frågorna (kommer bara skriva de tre frågor jag valt) och det ska ingå i ett historiskt- samt miljömedvetet perspektiv. Du ska reflektera i dina svar så det tydligt framgår vad dina egna åsikter är kring de olika områdena.

Uppgifter

- Hur har vår bostadssituation förändrats genom tiden? Hur bodde och levde man för ca 100 år sedan?

- Jämför vår boendestandar i Sverige med ett land som skiljer sig från vårt. Vad är skillnaderna?

- Hur påverkar vårt boende vår miljö?

Sen är det en VG uppgift då jag ska möblera min egna lägenhet och betala hyra, allt på en budget av 20.000kr. Sen måste jag använda samtliga utgifer, varenda krona ska med i uträkningen. (Håller på med denna nu, halvklar..)

Mvh
 

Haroo

Active Member
Reaktionspoäng
0
Uppgifter

- Hur har vår bostadssituation förändrats genom tiden? Hur bodde och levde man för ca 100 år sedan?

Helt enkelt använda wikipedia till denna uppgift. Bara du använder MIST modellen (Miljö, individ, samhälle och teknik) så funkar alla liknande frågor ;)

- Jämför vår boendestandar i Sverige med ett land som skiljer sig från vårt. Vad är skillnaderna?

Här kan du jämföra oss med ett U-Land då det är relativt stora skillnader, t.ex. Somalia eller Gambia.

- Hur påverkar vårt boende vår miljö?

Helt enkelt som fråga 1! :)

Bara att ta reda på bakgrundsfakta osv.
 

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
Tack ska göra detta nu, får se hur det går:)

Sen behöver jag en NO mästare:)

Om jag har gasol eller Butan i detta fall bör en förbränning av ämnet bli såhär va?

2 C4 H10 + 13 O2 -> 8 CO2 + 5 H2O

Stammer det? om en siffra sitter strax bakom bokstaven och inget mellanrum - Då är det en nersänkt siffra.

Och en ytterligare fråga på den punkten, vad kommer ut ur avgasröret på en etanol-driven buss..
 

DeletedUser

Guest
2 C4 H10 + 13 O2 -> 8 CO2 + 5 H2O

Stammer det? om en siffra sitter strax bakom bokstaven och inget mellanrum - Då är det en nersänkt siffra.

ska va 10 H2O och inte 5, med tanke på att i din reaktionsformel saknas det 10 H och 5 O. Other than that ser det nog rätt bra ut.
 

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
tips - skriv ner alla olika beteckningar och antalet - på båda sidor. då ser du direkt om något saknas.

Ah tack! Det ska jag komma ihåg.

Nu är det Hemkunskaps problem igen.. På uppgift 1 ska jag rabbla upp lite gifter någon som kan rabbla upp lite av dessa gamla riktigt farliga kemikalierna? Ska ge exempel.
 

DeletedUser

Guest
plutonium är rätt farligt. bortse från radioaktiviteten och en hundradels gram dödar dig.
 

DeletedUser

Guest
Kvicksilver, som ni kanske vet så fanns det i termometrar förr i tiden.
 
Topp