Skolhjälp sökes..

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
Tjena!

Jag skulle behöva skolhjälp, på överkurs. Ansåg detta som Off-topic men om den inte passar här heller får nån mod ta bort den. Går iaf i nian, sista halvåret och måste gå ut med VG i alla ämnen och 10MVG (16ämnen) för att komma in på den linje jag vill.

Söker överkurs hjälp i följande ämnen:

No - MVG nivå (biologi, kemi, fysik)
So - MVG nivå (Historia, Geografi)
Engelska - MVG nivå (behöver hjälp med grammatiska uttryck och försöka få bort "fb-engelskan"..)
MA - MVG (Np mestadels men även lite saker jag hakar fast på.)


Söker alltså liknande privatlektioner, kan tas via skype eller liknande. Om ingen vill frivilligt ställa upp ska jag se om jag kan betala i form av premium poäng. Vill helst ha lärar hjälp men om någon som bara kan sin grej inom ämnet ställer upp är det givetvis bättre än inget.

Vi tar det via PM här på externa så slipper Modsen låsa tråden.

MVH
Crille
 
Reaktionspoäng
0
Du behöver inte ha dom betygen för att söka/komma in på linjen du vill,spelar ingen roll hur hög poäng det var förra året för det är eran lilla årskull som bestämmer beroende på hur bra ni är i skolan:) Alltså det jag menar är att du kan komma in på vilken linje som helst bara du har G i grundämnena och har tur:p
 

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
på engelskan råder jag dig at börja spela på .net.

ska få bort fb engelskan. Online spel gör det inte bättre. Nu snackar vi gramtik skit och min "facebook engelska" har sänkt mitt betyg från MVG till starkt VG.

Du behöver inte ha dom betygen för att söka/komma in på linjen du vill,spelar ingen roll hur hög poäng det var förra året för det är eran lilla årskull som bestämmer beroende på hur bra ni är i skolan:) Alltså det jag menar är att du kan komma in på vilken linje som helst bara du har G i grundämnena och har tur:p

Inte när man ska in på en naturlinje där medelvärdet låg på 275p förra året. Sen har du glömt en sak (om du visste om det), skolsystemet görs om i år så för att komma in på en gymnasie linje måste 16/17 ämnen vara G. Förra året var det bara 3st G som krävdes, denna nya "regel" gör att intagningsvärdena kommer öka drastiskt:/

Skolan jag ska söka till hade förra året 120 platser och 150 ansökare, de räknar med nästan det dubbla iår-.-
 
Senast ändrad:

Haroo

Active Member
Reaktionspoäng
0
fb-engelskan = slanguttryck och d.yl.?

Har hört att matten ska vara riktigt lätt att få MVG på (även jag går i 9an). Bara du får de föregående proven att träna på.
Engelska är inte särskilt svår heller, sitt och läs böcker.

NO/SO kan vara lite knepig men NP ska iaf vara i fysik detta år så där kan du ju lätt få MVG om du bläddrar igenom en fysikbok.

Pussen.
 

DeletedUser

Guest
Så svårt är det inte bara man lägger ner lite energi på skiten. Engelska, Fysik, Geografi och Historia har alltid varit mina starkaste ämnen och jag har aldrig behövt anstränga mig för att få bra betyg i dem eftersom mitt intresse för ämnena i fråga ger mig allt jag behöver naturlig väg. Det är svenskan jag haft problem med under grundskolan och därför har jag prioriterat den framför andra ämnen men även framför lek och spel. Börja med det du också så klarar du dig säkerligen utan hjälp från andra.
 
Reaktionspoäng
0
Inte när man ska in på en naturlinje där medelvärdet låg på 275p förra året. Sen har du glömt en sak (om du visste om det), skolsystemet görs om i år så för att komma in på en gymnasie linje måste 16/17 ämnen vara G. Förra året var det bara 3st G som krävdes, denna nya "regel" gör att intagningsvärdena kommer öka drastiskt:/

Skolan jag ska söka till hade förra året 120 platser och 150 ansökare, de räknar med nästan det dubbla iår-.-

Trodde bara dom skulle fucka upp gymnasiet inte att dom skulle förstöra hela grundskolan:p Har aldrig varit så insatt i skolan så det är inte så lätt att veta:)

Men dom reglerna lär inte gälla på en friskola så sök ditt om du nu tror att du inte "kommer in" ;D fast troligen så tar skolan in dig om du ringer till dom och säger att du inte har några andra vänner än dom som kom in på linjen du söker,vet att det funkar:)
 

DeletedUser

Guest
Ey, ifall du behöver hjälp i något av dessa ämnen så har du MVG-mannen här. Skriv privat meddelande till mig här på forumet, så får du min skajp, så ska jag se hur mycket tid jag har att lägga ner på att hjälpa dig.

Och sen ett tips... Skit i natur, det är skittråkigt :D
 

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
fb-engelskan = slanguttryck och d.yl.?

Har hört att matten ska vara riktigt lätt att få MVG på (även jag går i 9an). Bara du får de föregående proven att träna på.
Engelska är inte särskilt svår heller, sitt och läs böcker.

NO/SO kan vara lite knepig men NP ska iaf vara i fysik detta år så där kan du ju lätt få MVG om du bläddrar igenom en fysikbok.

Pussen.

ja precis, slangord och amerikans engelska överhuvudtaget. Något som är svårt att skilja på över internet:/

Tack för tipset, bra idé ska köra på det.

Kan man köpa fysikböcker i en vanlig bokhandel:confused:

Så svårt är det inte bara man lägger ner lite energi på skiten. Engelska, Fysik, Geografi och Historia har alltid varit mina starkaste ämnen och jag har aldrig behövt anstränga mig för att få bra betyg i dem eftersom mitt intresse för ämnena i fråga ger mig allt jag behöver naturlig väg. Det är svenskan jag haft problem med under grundskolan och därför har jag prioriterat den framför andra ämnen men även framför lek och spel. Börja med det du också så klarar du dig säkerligen utan hjälp från andra.

Haha, låter som mig det! Jag har aldrig pluggat hemma i hela mitt liv^^ Har legat 2år före i kursen i de flesta teoretiska ämnen:) Men nu är det så att jag går på en friskola, med idrotts inriktning. Alla mina klasskompisar är idrottsfreaks som inte är särskilt bra på det teoretiska så de kan inte hjälpa mig och lärarna har inte tid att hjälpa mig eftersom alla idioter i min skola skjuter upp proven och ska göra nya omprov varenda vecka-.-

Vad du säger om att prioritera stämmer ju såklart, men du ska veta att jag jobbar inget bra hemma av skäl jag inte vill gå in på så därför behöver jag hjälp.

MVH
Crille
 

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
Ey, ifall du behöver hjälp i något av dessa ämnen så har du MVG-mannen här. Skriv privat meddelande till mig här på forumet, så får du min skajp, så ska jag se hur mycket tid jag har att lägga ner på att hjälpa dig.

Och sen ett tips... Skit i natur, det är skittråkigt :D

Tack, gör det bums.

Ang natur ska jag nog inte skita i det, ett blockbetyg förstår du och det innebär 3 MVG om jag får det i No;)

Sorry mods för allt som skrivs men kan inte mass-citera då inläggen kommer medans jag svarar på nästa.
 

DeletedUser

Guest
Var det så smart att välja en idrottsinriktad friskola om du tänkt plugga natur på gymnasiet då? Lite sent att ändra sig nu, men nog lär det finnas ett bibliotek eller liknande ställe du kan gå till om det inte duger att plugga hemma?
 

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
Var det så smart att välja en idrottsinriktad friskola om du tänkt plugga natur på gymnasiet då? Lite sent att ändra sig nu, men nog lär det finnas ett bibliotek eller liknande ställe du kan gå till om det inte duger att plugga hemma?

Funkar inte riktigt så, jag visste inte att jag skulle välja Na när jag började 6an-.- Jag ville bara spela fotboll.. Inte kunde jag veta att vår skola skulle införa policyn "Inga läxor".

Men även det rådet tar jag till mig, ska kolla upp om biblioteket är en möjlighet. Saken är den att jag tränar en jäkla massa, pluggar som fan i skolan och kommer hem sent varefter jag är för trött för att göra annat och mina föräldrar vill att jag ska göra massa skit x_x
 

Bunnystyle

Member
Reaktionspoäng
0
Tror du kmr in varsomhelst...vad var OP(omvårdnad) förra året? 50-70 poäng elr?

Iaf, få bra betyg och skit i tw i gymnasiet...annars e det sjukt jobbigt. Dont do my mistake!!!
 
Topp