Nu när Spotify drar ner på gratistjänsten...

DeletedUser

Guest
Usch vilken tråkig diskussion O_O

Beräknar man omsättningen kan man kortfattat säga att det är helt okej att kalla intäkterna för vinst, trots att vinsten när man gör en resultaträkning kommer vara en förlust. Det är lite beroende på vart i bokföringsleden man är och räknar.

Omsättning = intäkter~vinst

Resultaträkning = intäkter – utgifter = vinst/förlust

Ungefär så, lite generaliserat och kortfattat.

Men om man tänker såhär att de inte får lika mycket vinst som förlust , hur räknar de då omsättningen ifall utgifterna blir mindre än inkomsterna? Det är ett mysterium tycker jag.
 

Vurpalainen

Member
Reaktionspoäng
2
Usch vilken tråkig diskussion O_O

Beräknar man omsättningen kan man kortfattat säga att det är helt okej att kalla intäkterna för vinst, trots att vinsten när man gör en resultaträkning kommer vara en förlust. Det är lite beroende på vart i bokföringsleden man är och räknar.

Omsättning = intäkter~vinst

Resultaträkning = intäkter – utgifter = vinst/förlust

Ungefär så, lite generaliserat och kortfattat.


Att kalla omsättningen alternativt intäkterna för vinst blir väldigt fel efter ett tag. Med tanke på att Löner, Skatter, sociala avgifter + ev. andra utgifter ska betalas. Ska Omsättning eller intäkter betraktas som vinst lär man få åka till tingsrätten och kan nog räkna med att inte göra någon vinst närmaste åren, typ...

Andra ekvationen är dock fin.

Att kalla omsättning/intäker för vinst är som att säga att man tjänar pengar när man handlar på rea.

Ang. Spotify så har jag redan slutat använda det i protest, Youtube/nerladdning får det bli.
 

DeletedUser

Guest
Men om man tänker såhär att de inte får lika mycket vinst som förlust , hur räknar de då omsättningen ifall utgifterna blir mindre än inkomsterna? Det är ett mysterium tycker jag.

Man räknar inte med förluster/utgifter när man räknar med omsättning, man räknar bara med intäkterna. Alltså är det svårt att få något annat än ett positivt resultat när man räknar ut omsättningen.
 

DeletedUser

Guest
Man räknar inte med förluster/utgifter när man räknar med omsättning, man räknar bara med intäkterna. Alltså är det svårt att få något annat än ett positivt resultat när man räknar ut omsättningen.

Men om omsättningen blir större än utgifterna kan väl ändå vinsten bli negativ i resultaten ? Eller är jag helt ute och trampar vatten?
 

Brightside

Member
Reaktionspoäng
0
Spotify är ett väldigt fint projekt, då de både bidrar till folket som inte vill betala sjuka summor för att lyssna på all den musik man vill, och dessutom inte vill vara olagliga. De hjälper ju även artisterna eftersom de får en liten summa varje gång låten spelas, hade det i stället laddats ner hade de inte tjänat ett öre..

Så varför inte bidra med 100 kr och få ett enormt musikbibliotek på köpet?
 

Basse

Member
Reaktionspoäng
0
Spotify är ett väldigt fint projekt, då de både bidrar till folket som inte vill betala sjuka summor för att lyssna på all den musik man vill, och dessutom inte vill vara olagliga. De hjälper ju även artisterna eftersom de får en liten summa varje gång låten spelas, hade det i stället laddats ner hade de inte tjänat ett öre..

Så varför inte bidra med 100 kr och få ett enormt musikbibliotek på köpet?

Artisterna tjänar inte speciellt mycket på spotify eller på att få sina skivor sålda. Det är musikbolagen som tjänar på det. Möjligtvis att de största artisterna tjänar på att ligga uppe på spotify, men inte små artister eller band. De riktiga pengarna för artisterna ligger i spelningar och live-uppträdanden.

Går hellre på en konsert där artisten/bandet får kanske 50% av kostnaden än köper en skiva (eller köper premium på spotify) där bandet kanske får 1-10% av kostnaden.

"Enligt en studie av den svenska musikindustrins intäkter år 2000-2008 på KTH gjord 2009 går ökar intäkterna för livespelningar markant, medan det går ekonomiskt allt sämre för försäljning av inspelad musik, vilket totalt gynnar artister men missgynnar skivbolag" - Wikipedia
(Sen att Wikipedia inte alltid har rätt struntar jag i :p)
 

Brightside

Member
Reaktionspoäng
0
Artisterna tjänar inte speciellt mycket på spotify eller på att få sina skivor sålda. Det är musikbolagen som tjänar på det. Möjligtvis att de största artisterna tjänar på att ligga uppe på spotify, men inte små artister eller band. De riktiga pengarna för artisterna ligger i spelningar och live-uppträdanden.

Går hellre på en konsert där artisten/bandet får kanske 50% av kostnaden än köper en skiva (eller köper premium på spotify) där bandet kanske får 1-10% av kostnaden.

"Enligt en studie av den svenska musikindustrins intäkter år 2000-2008 på KTH gjord 2009 går ökar intäkterna för livespelningar markant, medan det går ekonomiskt allt sämre för försäljning av inspelad musik, vilket totalt gynnar artister men missgynnar skivbolag" - Wikipedia
(Sen att Wikipedia inte alltid har rätt struntar jag i :p)

Jo, men hur tror du att artisterna skulle klara sig utan skivbolagen då? Solklart bidrar man mer till artisterna om man går på konserter, de drar in mest pengar där, men hur lättillgängligt är det på en skala? Och kommer alla och har spelningar i Sverige? Samt; hur kul är det att gå på en konsert med låtar man aldrig hört förut?
 

Basse

Member
Reaktionspoäng
0
Jo, men hur tror du att artisterna skulle klara sig utan skivbolagen då? Solklart bidrar man mer till artisterna om man går på konserter, de drar in mest pengar där, men hur lättillgängligt är det på en skala? Och kommer alla och har spelningar i Sverige? Samt; hur kul är det att gå på en konsert med låtar man aldrig hört förut?

Vet vissa artister/band som gett ut sina skivor själva, utan skivbolag. De säljer sina skivor själva (ligger runt €3-4 iställer för €10 som en vanlig skiva man köper) via sina hemsidor och liknande.

Lyssna på igenom deras album på spotify/youtube och sen gå på konserten så du vet vad du går på :p

Sen att banden inte kommer till Sverige är lite svårt att göra något åt. Det är mest de "stora" artisterna som kommer till Sverige och spelar (eller svenska artister såklart)
 

Brightside

Member
Reaktionspoäng
0
Vet vissa artister/band som gett ut sina skivor själva, utan skivbolag. De säljer sina skivor själva (ligger runt €3-4 iställer för €10 som en vanlig skiva man köper) via sina hemsidor och liknande.

Lyssna på igenom deras album på spotify/youtube och sen gå på konserten så du vet vad du går på :p

Sen att banden inte kommer till Sverige är lite svårt att göra något åt. Det är mest de "stora" artisterna som kommer till Sverige och spelar (eller svenska artister såklart)

Jo, men hur bra säljer de banden egentligen? Finns några exempel som är populära, men oftast går det inte så bra..

Ja, det var ju just det jag menade, därför behöver man spotify premium, så att man kan lyssna på deras album??!

Nej, och hur ska man då kunna bidra till de banden man gillar? Lyssna på deras musik på youtube, jo tjena..
 

Basse

Member
Reaktionspoäng
0
Jag går på deras konsert om de kommer till Sverige :p

Varför ha premium? En skiva ~ 1 timmers lyssning. Det blir 10 skivor i månaden.

Äh skitsamma, byter bara till Grooveshark...
 

EhnEn

Active Member
Reaktionspoäng
0
så för 50 kronor kan du alltså lyssna på en halv skiva eller hur mycket musik du vill i 30dar. Väldigt svårt val där imo;)

Har inget emot att vara olaglig när det kommer till musik med den stora anledningen till att jag kommer betala ynka 50kr i månaden till spotify är att jag tycker det är så otroligt smidigt och lätt att hitta ny bra musik.

Sen att artisterna inte tjänar så mycket på att ligga på spotify är ju nästan exakt samma sak som deras skivor. Artister tjänar sina pengar på konserter och reklam, så har det varit under en lång tid och kommer fortsätta att vara.
 

EhnEn

Active Member
Reaktionspoäng
0
Jo men den kvalitetsskillnaden man får för ynka 50kr är (enligt mig) bara den värt 50kr ;)
 

Basse

Member
Reaktionspoäng
0
Unlimited har inte bättre ljudkvalité än spotify Free/Open. Det är bara premium som får bättre kvalité
 

DeletedUser

Guest
bbb

Nån som vet ett liknande program än spotify som du kan ha gratis på din telefon?
 

DeletedUser

Guest
Nån som vet ett liknande program än spotify som du kan ha gratis på din telefon?

Wimp kör en månad gratis när du registrerar dig tror jag :)

*edit* Installerade och testade skiten och tydligen får man först 30 dagar gratis när man betelat abonnemang för en månad vilket kostar 99kr.
 
Senast redigerad av en moderator:

Basse

Member
Reaktionspoäng
0
Grooveshark tror jag, men det kanske inte är gratis om du ska ha på telefonen. Har inte testat :p
 
Topp