Nu när Spotify drar ner på gratistjänsten...

DeletedUser

Guest
Öhh, Spotify redovisade 2008 en vinst på bleka en miljon och en kostnad på ca 32,8 miljoner. Be FJ räkna ut vad förlusten av det blir.

Går man i vinst, går man i vinst. Fan oskar.

Intäkter - Kostnader = Resultat = Vinst/förlust.

FAAAAAAAN OSKAR. Om spotify gick med vinst 2008 förlorade de inte. AHHHH
 

DeletedUser

Guest
Går man i vinst, går man i vinst. Fan oskar.

Intäkter - Kostnader = Resultat = Vinst/förlust.

FAAAAAAAN OSKAR. Om spotify gick med vinst 2008 förlorade de inte. AHHHH

Öh va? De redovisade en inkomst (vinst) på en miljon och utgifter (förlust) på ca 32 miljoner. Det var mest ett sätt att visa hur lite pengar de tjänade. Men visst, märk ord, gör det va. Jävla nazist.
 

DeletedUser

Guest
Inkomst och vinst är inte samma sak... Inkomst = hur mycket pengar man tjänar.
Utgift är inte förlust heller. Utgift = hur mycket pengar man spenderar

Vinst = hur mycker man går + med
Förlust = hur mycket man går - med

Herregud, jag är väl för fan medveten om det och det framgick rätt jävla tydligt i mitt förra inlägg att jag var oerhört fucking jävla ledsen för att jag använde fel ord. Men tack för att du hjälpte mig igen, nu vet jag. Tack. Som fan.

För övrigt har du fel. Utgifter = förluster. Inkomster = Vinster.
 

Basse

Member
Reaktionspoäng
0
Så om jag har en inkomst på 30.000 i månaden och utgifter på 40.000 i månaden, går jag i vinst med 30.000 ändå? För min inkomst är ju min vinst -.-

On-T: Tror jag kommer byta till Grooveshark eller gå tillbaka till gamla hederliga piratbukten...
 

DeletedUser

Guest
Så om jag har en inkomst på 30.000 i månaden och utgifter på 40.000 i månaden, går jag i vinst med 30.000 ändå? För min inkomst är ju min vinst -.-

Öh. Det sa jag aldrig. Men om vi ska lägga upp det såhär då:
Utgifter genererar förluster.
Inkomster genererar vinster.

Funkar ordvalen bra nog för att du ska vara tyst en stund då?
 

DeletedUser

Guest
Öh. Det sa jag aldrig. Men om vi ska lägga upp det såhär då:
Utgifter genererar förluster.
Inkomster genererar vinster.

Funkar ordvalen bra nog för att du ska vara tyst en stund då?

Antingen är du dålig på matte, eller så skriver du på en Mac (alla vet ju hur bra dom är).. för detta är ju helt patetiskt roligt :D :D :D :D :D
 

Nino

Product Manager
Reaktionspoäng
0
Humpf. Konstigt nog sa använder vi termen "Vinst" när vi har betalat alla utgifter och det som blir över är "vinsten". Then again, i guess all cömpanieze do theis differänt.
 

DeletedUser

Guest
men hur går man med vinst om man förlurar mer än vad man vinner i utgifternas inkomst?
 

eggeh

Active Member
Reaktionspoäng
26
men hur går man med vinst om man förlurar mer än vad man vinner i utgifternas inkomst?

Han sa att dom använder termen "vinst" när de betalat alla utgifter och det som blir över är själva "vinsten". Det behöver inte innebära att man använder termen "vinst" när det inte finns någon vinst att tala om. Använder man termen "vinst" kontingent, beroende på om man vinner eller förlorar så fungerar det utmärkt. Det är idiotiskt, men det fungerar.
 

DeletedUser

Guest
Han sa att dom använder termen "vinst" när de betalat alla utgifter och det som blir över är själva "vinsten". Det behöver inte innebära att man använder termen "vinst" när det inte finns någon vinst att tala om. Använder man termen "vinst" kontingent, beroende på om man vinner eller förlorar så fungerar det utmärkt. Det är idiotiskt, men det fungerar.

Men var kommer _vinsten_ ifrån då? om _vinsten_ inte vill vara större än _förlusten_ så blir det väl inte bra för de som vill ha _vinsten_ högre än inkomsten och mindre än förlustutgifterna?
 

Nino

Product Manager
Reaktionspoäng
0
Men, om 2 + 4 är 8, vad är da 5+5 om vinsten är 16 men förlusten 9? :S
 

SuperSneel

Member
Reaktionspoäng
0
Okay, Om dom gick i vinst med 1 Miljon, men fick betala 32.2 Miljoner på ett år. Då fick dom sammanlagt runt 33.2 Miljoner.!
 

ica jerry

Member
Reaktionspoäng
0
Deras årsredovisning talar ju helt klart på att det går/gick tungt men att det är på väg uppåt.

..................2009.......2008..........2007
Vinstmarginal 15,56 % -4 376,83% -807 500,00 %

Så att dem har gått så oerhört mycket plus och skulle vara pengakåta som inno..... kan jag inte hålla med om. Dem har ju lite utgifter att täcka om man säger så.
 

DeletedUser

Guest
Usch vilken tråkig diskussion O_O

Beräknar man omsättningen kan man kortfattat säga att det är helt okej att kalla intäkterna för vinst, trots att vinsten när man gör en resultaträkning kommer vara en förlust. Det är lite beroende på vart i bokföringsleden man är och räknar.

Omsättning = intäkter~vinst

Resultaträkning = intäkter – utgifter = vinst/förlust

Ungefär så, lite generaliserat och kortfattat.


För övrigt tänker jag inte betala för Spotify, har till och med tackat nej till att få det gratis via diverse Telia abonnemang eftersom jag inte tycker att deras inriktning när det gäller utbud tilltalar mig alls. Förmodligen har jag väl besynnerlig musiksmak, och taskig hörsel eftersom jag tycker Grooveshark är bra mycket trevligare.
 
Topp