Halvering!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Daun

Member
Reaktionspoäng
0
varför i helvete görs en undersökning om dess resultat kommer ignoreras? Spelarna ville ha en såklart, men om omröstningen sker för spelarnas skull, varför kan då inte ändringen ske för spelarnas skull, så svårt är det inte, 10 sekunders knapptryck och en update som sagt.

Bra fråga där
 

DeletedUser

Guest
Eftersom den här tråden har ganska brett diskussionsunderlag för saker gällande v1/myntpris/låst server, tänkte jag slänga ut ett par observationer;

1. Det är idag 617 spelare kvar. Servern har på ~2 månader gått från 3a i rank vad gäller antal spelare på .se, till att numera ligga före v7, v10, 2 världar som jag våghalsigt vågar påstå att t.o.m. Snoff skulle kalla avgjorda, eftersom de båda är i endgame/förberedelser för endgame. Den "jämnaste" av dessa 2 servrar är v7, där världsettan AN är ~x53 rank 2-stammens storlek.

Värt att notera - v12, som även den är avgjord i allra högsta grad (rank 2 har ~3,1% av 1ans antal byar), har fler spelare än v1. Vad säger det om v1?

2. Mellan 1a och 10e juli har antalet BYAR på v1 ökat - Varför? Kan spelare som nollas, starta om i rimmen fortfarande? Smyger admin in barbs för att dryga ut antalet byar som krävs för dominans? What's the deal?

Vill någon admin/teamstjärngosse/Gaffel svara på ovanstående med sina egna reflektioner så är det välkommet. Vill ni anknyta ovanstående till myntpriser är det ok.
 

DeletedUser

Guest
Enda informationen jag sett som kommit ut i ärendet när det rör antalet spelare och varför de minskar är den i quoten nedan. Detta som svar på "vad var det vi sa, där fick ni för att ni inte lyssnade"-diskussionen. Att man inte kan starta om i rimmen om man nollas trodde jag var förbehållet världar i endgame. Där är vi ju inte riktigt ännu, skall ju enligt uppgift ta 4-6 år till. Dock är jag ju i detta fallet vare sig teamstjärngose, admin, gaffel eller tesked utan blott en simpel humla, så jag får väl poängtera att jag bara är mig själv i mina funderingar.

A. Innan omröstningen, sa var värld 1 öppen för registreringar. Patrik stängde av registreringar i och med omröstningen och jag sa till han att den fortsatt skulle vara stängd efterat.
B. Förut sa var det ungefär 20 - 50 nya registreringar pa v1 per dag. Nu finns inte dessa längre och det leder till att det slutar jämna ut sig i avslutade och pabörjade konton pa v1.
 

DeletedUser

Guest
Jadå, att servern var låst påpekade jag mycket riktigt i mitt inlägg också. VARFÖR det rasar kan man spekulera i dagarna i ända utan att komma någonstans, ATT spelarantalet rasar och vad som kan göras åt saken tycker jag är mer intressant. Innan servern låstes låg vi på ca 1500 spelare. Att på ca 2 månader tappa i runda svängar 60% av spelarna på den f.d. 3e, numera 8e mest populära servern (av 10 öppna servrar) tycker åtminstone JAG låter som ett tapp som inte är att eftersträva, som möjligtvis kan åtgärdas. Skulle IKEA tappa 60% av sina regelbundna intäkter inom loppet av en och samma sommar, så tror jag bestämt att Ingvar Kamprad hade kavlat upp armarna och övervägt att tänka om i något av de 18 hålen på sin golfbana :)
 

DeletedUser

Guest
Om den gode Ingvar stänger entrédörrarna och släpper ut kunderna bakvägen efter att de handlat så kommer varuhuset att vara tomt så småningom då inga nya kunder kommer in i butiken. Innan han låste dörren så kom en och gick en med ungefär samma frekvens. Klart att det haltar lite om nya kunder får plattnäsa mot entrédörren.

VARFÖR Ingvar valt att låsa entrédörren är för mig okänt men nog börjar varuhuset bli lite glest befolkat kanske ja. En del tycker det är olyckligt, andra... inte.


Fotnot: Ingvar heter egentligen något annat, liksom "varuhuskedjan"... ;)
 

DeletedUser

Guest
Men suck. Självklart ÖKAR inte antalet spelare med låst nyregistrering, det tror jag inte att någon har insinuerat heller, och det var inte liknelsens ändamål att antyda. Däremot utmanar jag vilken representant som helst från Innogames att påstå att 900 spelare/60% av spelarna på den f.d. 3e största servern är ett väntat resultat av att inte släppa in fler. Att behålla samtliga 1500 väntade nog sig ingen, men 900 spelare/60% på 2 månader? Utan att gå all in så tänker jag påstå att den som inte ser någon som helst problematik i ett sådant dropp, förmodligen är en dålig businessman.
 

DeletedUser

Guest
900 spelare som avslutar sina konton under 60 dagar ger 15 spelare per dag som hittar på något annat. Om vi antar att tappet var störst i början av perioden då det var flest spelare på banan och att det dämpats mot slutet då antalet spelare minskat så skulle svaret på just den frågan vara givet med ovan postade quote om att 20-50 spelare slutar per dag och det (tolkar jag det som) tidigare var någorlunda balans i in/ut. Hänger alltså inte ihop med halveringsfrågan utan är naturens gång sedan innan myntfrågan dök upp. Varför Innogames väljer att kväva servern och rucka balansen genom att stoppa nya spelare från att ansluta utan att servern befinner sig i endgame är en annan historia som även jag är nyfiken på. Tror inte att svaret är så enkelt som att det är dålig business, måste ligga mer bakom. Detta "mer" är troligen inte för våra ögon för då borde det kopplats till svaret vi fick men nu gissar jag igen. Att man genom beslutet bestämt sig för att V1 skall gå mot en för tidig/tidigare död blir ju resultatet, kanske ett bättre sådant än att pilla på mynten. Återigen en gissning.
 

DeletedUser

Guest
Du ältar fortfarande VARFÖR tappet sker i ditt inlägg, istället för vad som kan göras åt saken. Man KAN inte bevisa varför tappet sker, hur mycket man än lobbar för att myntpriset inte borde halveras i tråden ;)

Jag hävdade inte att det var bad business att låsa servern för nyregistrering, däremot hävdade jag att en ansvarig för Innogames som inte ser någon som helst problematik i raset på spelare (som ligger på 50 spelare sedan 1a juli, för den som undrar, vilket utgör ~7% av serverns spelare från den 1a juli räknat), inte är helt mån om att upprätthålla en av sina cashcows på .se. Att vi sedan delar låst server-attributet med flertalet endgame-servrar, skvallrar väl om att vi efterliknar endgame-servrarna i NÅGON utsträckning (utöver dominansen som krävs för att nå endgame).

Tycker f.ö. att det är lamt av Gaffel att inte besvara kritiken i den här tråden efter hur omröstningen hanterades, med tanke på att inläggen med rättfärdigad kritik har staplats upp sedan dess (för att inte nämna att han har läst tråden så sent som igår). Fast silence speaks louder than words, I guess.
 

DeletedUser

Guest
Kalla det gärna älta Somalia men presentationen av mina siffror var bara för att knyta an till den ENDA information vi fått om orsaken till låsningen av möjligheten att starta ett konto på V1.

Jag behöver inte mer info än så egentligen. I takt med att folk slutar blir end game så mycket mer aktuellt. Skall vi skynda på serverns stängning så är detta den enklaste och rättvisaste åtgärden. Vi som är kvar har att arbeta efter denna förändring som inte har med vare sig mynt, adelsavstånd, eller pissa i lovart att göra utan handlar om att inga nya får starta på nya konton. Kom inte och säg att halveringen av myntpriserna INTE hade med förkortning av serverns livslängd att göra för då flinar jag i en hel kvart. Ni fick som ni ville men inte riktigt som ni ville - eller?

Adapt, ovecome, bro'. :)

PS
Att jag ältar VARFÖR är för att jag inte tror att något KOMMER att göras åt det. Varför skulle man det, alla vill ju stänga V1. DET kan jag gärna räcka upp handen i missnöje om men orka bråka om SÄTTET man väljer när man väljer det rättvisaste mot spelarna. Njae...
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Fast återigen, informationen om låsningen utesluter inte NÅGOT skäl till att antalet spelare minskar. Måhända att v1 haft fler starters i rimmen än andra världar (only makes sense), men nästan SAMTLIGA världar tappar spelare till min kännedom, såväl låsta som olåsta. Få (ingen) tappar i det tempo som vi gör däremot, and that includes senaste månaden så som jag har förstått det. Sug på de siffrorna ;)

Ser inte hur det här är den rättvisaste lösningen på att stänga servern snabbare (enklaste however, I agree with - Med det sagt var en uruselt formulerad undersökning kanske inte framlagd med ändamålet att vara en enkel lösning heller). Men eftersom du tar upp rättvisa, så får jag väl spela med, och ställa en fråga åt ditt håll (OCH Gaffels/Ninos, men de är inte lika måna om att svara på "svåra" frågor som du, fjäder i hatten åt dig);

På vilket sätt är det rättvist ÖVERHUVUDTAGET (d.v.s, utan att sätta något på varsin sida av rättvisans vågskål) att låsa servern utan att höra med spelarna? Man kan alltså rösta för/emot (men inte lyssna på resultatet av undersökningen/omröstningen gällande) myntpris, men inte låsningen? Vad hände med allt snack om att bevara v1 som den är? Tillskriver inte nödvändigtvis DIG den åsikten (även om du vädrat den i nästan identisk formulering), men det börjar lukta surströmming när alla anti-myntpris'are inte sagt ett knyst om att ingen fick säga ett ord om en förändring som indirekt resulterat i ca 900 spelares försvinnande. Knappast en marginell reform, eller?

Självfallet hade myntprisfrågan med förminskad servertid att göra, eftersom alla med 2 fungerande hjärnhalvor förstår att servern stängs tidigare MED billigare mynt än UTAN. Ska sanningen fram så har jag inget emot att låsa servern OCH ha billigare mynt, men att dessa 2 STORA faktorer på servern behandlas på astronomiskt olika sätt i utförande, tåls att höja ett ögonbryn eller tre åt. Nino jobbar bara efter kvalificerad majoritet när tillräckligt många på forumet säger emot förslaget som diskuteras, och har ingen sagt något så gör han vad han vill och vi skall inte ifrågasätta kontrasten i administration, eller vadå?

Det "ni" du skriver - "Vi" fick inte som vi ville eftersom vi vann en undersökning/omröstning enligt den information som lagts fram, och sedan såg resultatet revideras. Tror att skon som klämmer här är att NINO fick som han ville, för det torde vara klart som kramsnö att han inte vill stänga den här servern FÖR snabbt. Därav hans/Gaffels horribla hanterande av endgame-aktivering på diverse servrar i skrivande stund.
 

DeletedUser

Guest
Nöjer mig med att kommentera frågan om omröstning i fallet stänga servern. Att rösta om att stänga servern för nyrekrytering är inte görligt då bara de som redan är anslutna till servern skulle räknas. Lite svårt att fråga de som inte är med om de först kan tänka sig att joina V1 och sedan varför inte. Vill man ha en tidigare stängning av V1 så är anställningsstopp det enklaste sättet som inte påverkar de som redan är inne. Servern tynar bort, barbarerna blir fler, färre aktiva byar krävs för "äkta" endgame och servern stänger. Ser en logik även i detta som vida överglänser alla andra varianter. Det är ju knappt så att man kan kalla det en förändring alls, definitivt inte för de som är kvar, möjligen för de som vill in men det har ju ändå försvunnit 900 konton och lösen på 2 månader, nog finns det vägar in i spelet fortfarande? Om detta är Ninos tankegång? Ingen aning då jag håller isär mitt arbete med Teamet och mitt arbete på V1 så jag har inte frågat. ;)
 

DeletedUser

Guest
Att rösta om att stänga servern för nyrekrytering är inte görligt då bara de som redan är anslutna till servern skulle räknas. Lite svårt att fråga de som inte är med om de först kan tänka sig att joina V1 och sedan varför inte.

Öh, va? Det är väl ungefär som att göra en omröstning om mynt, de som hade anslutit sig senare hade inte kunnat påverka utgången av den röstningen heller? Lite svårt att fråga de som inte är med om de kan tänka sig myntprishalvering på v1 och sedan varför inte?


Eftersom båda händelserna påverkar de som redan spelar v1 och de som eventuellt skulle tillkomma borde man kunna rösta om båda saker(och då är det en självklarhet att de som redan finns på världen är de enda som röstar), eller inte rösta om något.
 

DeletedUser

Guest
Här kommer en uppdatering.

Vi håller just nu på att införa ett system, taget från .net, som ska gälla som riktlinjer för sådant här.

Det kommer att annonseras i veckan och Värld 3, samt Värld 1s, förfrågan om halverade priser, ska först godkännas av mina chefer.

Får be att återkomma på den punkten, tack för ert tålamod.
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp