forK spelarna och deras bedrifter

drejan

New Member
Reaktionspoäng
0
Som du säger henrik så håller jag med dig väldigt mycket på en sak.

De flesta speeder idag vinns redan första timmarna. De flesta tränar som fan på att bli snabba i starten och knappt alls på resten. Samtliga speedar jag ser nu förtiden så ser jag en nära på full effektivitete med bara några minuters dödtid från start på flera duktiga konton. Men redan vid andra byn försvinner den toppkontrollen på byn. Och vid 5 byar börjar folk nästan till och med sluta farma med samtliga byar. Vart tog effektiviteten vägen där? Lyckligtvis, för de som spelar, så är de flesta rundor över innan spelare sitter och har krig 20 byar v.s 20 exempelvis.

Det är synd att så många speedar vinns så fort, för det är senare då den riktiga speedkänslan kommer upp. Många behöver verkligen träna på det här för att bli fulländade. Brukar säga att jag stör mig som fan på folk som sitter i chatter och skryter över hur snabbt de fick upp sina 100 lc, för den som var snabbast dit måste ju vara den som är bäst, eller?

Jag är hyfsat snabb i starten, nästan alltid varit den snabbaste på servern när jag spelat brukar ligga runt minuten i dödtid ungefär. Men det är många som är ungefär lika snabba, många som är ruggigt bra i starten. Jag har aldrig ansett att start är min starka sida på speed, snarare den svaga sidan trots allt. Det beror på att just start är så fruktansvärt många bra på, men väldigt få är bra på att ha 10 byar exempelvis.

Speeden är rolig nu för att det är så små marginaler på de flesta spelarna nu förtiden i start. Då de flesta speedar avslutas på några timmar så är det just en bra starter som tar hem rundan med oftast. Därefter följer flera timmars/dagars utav otroligt pinsamt ineffektivt spelande

Det är inte snabbheten som utgör det, utan strategin bakom spelet med flera byar som är galet fel. Det finns spelare som tror att det bara är att slänga nukes på alla byar, sen så är spelaren borta. Det finns de som behanldar alla sina byar precis som om de hade en och sen så finns det spelare som inte ens använder alla byar ifall ett krig inträffar.
Planerad nukning och adling, total fokus och kontroll samt full effektivitet, även efter andra byn är krigets motto på speeden.

För att träna upp det här så vore det nästan skoj att köra vardagsspeeds där hela måndagen har nybörjarskydd och servern släpps lös för krig först på tisdagen. Kommer flera spelare sitta med massvis med byar. Självklart kommer det vara proppat med barbs med, många som skulle säga att det är en noobrunda, men tvärtom. Det är fan en elitrunda, tänka er vilket fullständigt krig vid skyddssläppet!

tycker också det skulle vara roligt med en sån runda, då kanske man kan lägga det som en ob runda också ? ;)
 

DeletedUser

Guest
Bara en grej, vad ä dödtid?

Dödtid är den period som en barrack, stall eller hq står stilla utan att göra någonting. Det kan ske om man tajmar farmen dåligt, inte får in tillräckligt med ressurser eller helt enkelt är lat. I början av speeden kommer det bli väldigt, väldigt mycket dödtid då det tar en tid att kunna få upp byn till den grad att hq, barrack och stall går runt 24/7. (stall räknas inte med som deffspelare om inte tk används, därmed mycket enklare att inte ha dödtid alls som deffspelare)

All tid efter 500 poäng som någonting står stilla kallas därmed dödtid, en spelare kan väldigt sällan ha igång samtliga nivåer hela tiden. Men en bra starter har alltså väldigt låg dödtid. Men så fort de får två tre byar börjar dödtiden springa iväg som fasen igen.

tillbaka till topic, vore kul att se forK in action snart igen. Kanske till och med ska testa och se lite vad ni går för ;)
 

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
Adrian, ja vet inte hur ni spelar men Gul hade 2 ggr färre byar, så nog BORDE ni ha kunna gjort något iaf.

Har dom bara off? nej de hade dom inte hehe, de kolla ja upp. Nog hade dem off, men inte i enorma mängder. Så ja förstår inte hur ni som helhet kan ha förlorat, för de gick ju inte långsamt heller.

En lista ja brukar göra är:

1. Markera ut hoten, ha koll och se "vart är adlarna eventuellt påväg" Oftast de närmast sina egna byar, mindre tid och gå. Så där ska man prioritera! (korta tåg = farliga tåg!)

2. Finns alltid EN som kan fejka som fan, tex Cheez. Hans attacker kan man helt ignorera tillslut, för avståndet gjorde att man lätt kunde lista ut att inga tåg skulle komma (helt ärligt, de är för svårt och kontrollera alla 4 anfall, dvs ta en tid och säg "allt över 3 min" från cheez ska kontrolleras (blir ju 30 sec på en sån strecka, så visst går det)

3. Gul hade en kanalist eller vafan han hette xD han spejade och var så försiktig framåt så man trodde de va ett skämt. Spejade, spejade igen och fejkade en ram, spejade igen sen skicka tåg. Efter första spejen så lägger man upp en ruta på byn, för där kommer sannolikt ett tåg. Kontrollera även alla dina tomma byar, för dom är mål för nybörjare i offensivt (eller iofs så gör jag också så, men då räknar ja med aktivitet 0 på liraren i fråga =P )

4. I början kommer mycket spej, oftast en på varje by. Stacka upp nu förfan, en nuke per by och du är körd, offra några murar!!!! De fungera skitbra, stackade upp de ja ansåg "dessa går och hålla" Vissa nytagna utan trupp, well. Ibland måste man släppa mark oavsett hur mycket man ej vill det. Snipra o ha dig? väldigt svårt när man har 3 siffrigt med inks på 10 byar, då blir de svårt och snipra på dessa byar man bryr sig 0 om.

5. Får du ingen hjälp mot en övermäktig fiende, sätt en tid när du ger upp. Finns tillslut inga trupper kvar och helt ärligt, hur kul är det och försvara 3 sissta? =P OK kul och snipra/counter adla, visst de kan ja hålla med om. Men du kan inte räkna med och överleva 5 h med gangbang mot dig, tillslut ger alla vika, speciellt om fienden KAN tima anfall. Tex 500 ms tåg på 2 min, kan bli tight konstant, och man har ju inte 3 försök på sig heller ^^
Så föradla, kan va ruskigt kul. Speciellt när man släpper byar frivilligt =P Fint när fi timar o ha sig för o komma fram till byar med 10 loj, då är dom sisådär glada, eller har ja fel dead king?

Man måste prioritera, speciellt som ensam. Men när man är övermäktig? Well, då är det betydligt lättare. Detta är hur jag gör SOLO, jag lyckas sisådär, enklare med 20 inks o 5 byar kvar etc :p

Ha en plan klar att sätta in i aktion, låter man spelare växa så ha en rosa markering på de byarna och deffa rätt, så jävla svårt är det inte och sabba för en spelare. När tex gul (säkerligen spammade 100 inks) Varför gör dem det? För och stressa och gömma tåg. Varför ska dom stressa? jo för korta tåg är svåra och ta emot när man är stressad som fan.

Så genom att förflytta 75% av deff mot front, välj ett par byar och skapa en FRONT. Sen ha en offensiv plan klar, VART slår vi och med hur mycket? Tex en off kanske ska counteradla etc? en ska ha tåg bakom sig, resten förrens etc?

Så fork, ni kan göra mycket bättre om ni etablerar försvarszoner, tex k45, ge då fan i och adla i andra tills ni äger allt i k45 - Betydligt lättare, jag lovar ;)
 
Topp