Okej, min högst personliga åsikt som ren spelare;
Först och främst vill jag gratulera, din wall of text imponerar mig. Och det från en mästare på wot's till en annan.
Sen inser jag att jag är ute på hal is nu, jag förstår precis vart du vill komma men jag kan faktiskt inte låta bli att tycka vi redan har en server som inte helt, men med modifikation skulle passa in i dina önskemål; Casual. Man får faktiskt valet att starta där när man blivit adlad. Många spelare ser ner på casual servern eftersom den erbjuder föga utrymme för spelet sådant det blivit de senaste åren. Men, den är ju i grunden avsedd att vara nåt annat också.
På casual vill inte elitspelarna spela, det är fult att adla barbs. De tuffa grabbarna adlar bara spelare, potentiella hot, och saknar egentligen den strategi som fanns förr. Det låg en ära i att kunna försvara sig i stor utsträckning själv, det fanns ett fåtal som körde pure off och dessa såg man lite snett på. För att effektivt kunna försvara sig, är kluster att föredra alla dagar i veckan. Då adlar man barbs för att skapa ett effektivt kluster som innehåller deff nog att klara sig själv ett tag, och off nog att kunna kriga.
När det blev löjligt att adla barbarer, försvann också en del av det tänkandet, klustrandet. Och vad händer? Jo, man börjar snegla på sin grannes by. Det är ju i alla fall ingen barbar, det är viktigt! Att spelaren är i samma stam, eller till och med en gammal kompis är inte lika viktigt. Man backstabbar och blir tw-kändis i en kvart.
Jag tror tyvärr inte det går att få till en återgång. Barbaradling är pestsmittat, det är ingen i tuffa gänget som klappar en på axeln för det. Ska du vara med i den ligan krävs riktiga byar, spelarbyar. Att man efter ett par veckors bygge inte ser nån skillnad på vad byn var från början kvittar ju, för det är pinsamt på twstats om man adlat barbs. Få bort peststämpeln från barbarbyarna, så är jag mer med på tåget.
Sen kan vi ju diskutera cospelandet tills jag blir hes. Klart det blir mindre byar på en värld när tre spelare tillsammans startar ett konto, än det blir när alla tre startar varsitt konto. Plus att de flesta erfarna spelare slutar spela på världen vid minsta motgång (starta om är också pinsamt) och börjar ofelbart vänta och ladda för nästa server trots att den förra bara är tre veckor gammal. Så jag tror inte heller det räcker med så pass enkla medel som ökat antal barbarbyar.
Det som krävs är att vi formaterar om hela attityden, hela den syn på spelet som etablerat sig. För i grunden är det den som förstört spelet sådant jag minns det från dagarna då världar var stora, man var en stor spelare om man hade 1000+ byar, och spelet inte hade ett slut eller vinst att sikta på.