DeletedUser
Guest
Bakgrund:
Många av oss som var med V1-V8 minns de stora världarna. Världar som inte bestod av endast fyra fulla kontinenter och lite bös utanför utan där det var minst 16 fulla kontinenter. Från V9 och framåt minskade världarna, för att efter V12 bli nästintill obefintligt små. Trots att stamgränserna har dragits ner, från att man på vissa världar kunde vara 120 personer i en stam, till att i dagens stammar oftast inte ens vara en femtedel, så avgörs världarna snabbare och snabbare.
Många spelare från förr attackerar ofta alla premiumfunktioner som inkommit och påstår att dessa skulle vara orsaken, man hör att Eliten har blivit bättre, spelarantalet har blivit färre. Den vanligaste förklaringen jag har hört skulle vara att förr stängde inte världarna, och därför var de så stora.
Ingen verkar veta varför inte världarna blir större, så jag tog mig själv friheten att ägna några (ganska många) timmar åt att faktiskt hitta en förklaring. Jag tog de vanligaste argumenten, och gick till botten med dem och jag påstår att även om någon, någon gång varit nära det "riktiga" svaret så har jag inte hittat någon som kommit med det förslag som detta kommer leda fram till.
Vi börjar med premiumfunktionerna. Nej, det är inte orsaken. Kollar man från när världarna började minska så var det innan man kunde köpa extrema fördelar. Sanningen är att världarna började minska innan ens farmassistenten var introducerad. Slutsatsen jag har dragit av detta är att premiumfunktionerna har ökat, för att innogames ska få in ens i närheten av de cash man kunde få in när världarna bara fortsatte och fortsatte. Några funktioner har varit för att förbättra spelet (Farmassistent och kontohanteraren) medans andra har varit endast för att tjäna cash (marknadshandlaren och adelsplatser).
Om vi då tar argumentet att Eliten har blivit bättre, så är svaret, nja. Det är alltid svårt att jämföra värld mot värld, nästintill omöjligt. Men om vi tar V7 som exempel, så startade ju Ninjorna upp där, trots att det är helt olika världar så jämför jag med V15, och O-G. Jag känner/kände de flesta medlemmars spelstilar väl i båda stammarna och kan därför göra en rättvis bedömning om att rent kvalitéts mässigt, så var skillnaden extremt liten. Det man möjligtvis kan säga, som skulle argumentera för att O-G var bättre spelare från start, är att de hade gjort 2-3 fler starter, och hade mer rutin på startdelen, men efter att de flesta medlemmar kommit upp i 5 byar, så är min bedömning att kvalitéts skillnaden var, som redan nämnt, extremt liten.
Argumentet att världarna inte stängde, och att de därför var stora, tyder på att man inte ägnat så mycket tanke åt problemet, enligt mig. Ja, när världar började stängas, så fanns det världar som fick vänta och blev nästintill döda. Men titta istället på de stora världar som var aktiva under flera år, inte någonstans där fanns det en stam som ägde 80 %, eller ens 50 %, under denna period.
Problemet
"Spelarantalet har blivit färre" - Ren fakta, ja det har det, men varför och mer exakt, hur har det blivit färre? På Värld 7, om du registrerade dig 5 månader efter serverstart så hamnade du 3 kontinenter ut från mittpunkten. I dagens läge är det en stor värld om du ens hamnar 1½ kontinent ut. när jag säger så, så tänker ni som inte riktigt har druckit kaffet än att det är en halvering av antalet byar, så däför kör vi en snabb mattelektion.
1½ kontient ut = Totalt 8 kontinenter med byar. 4 fulla, 8 halvfulla. 8 halvor = 4 hela. 4 + 4 = 8, alltså 8 kontinenter.
3 kontinenter ut = Minst 24 fulla kontinenter med byar. 20 fulla, 4 till stor del fyllda och 8 kontinenter där det börjat dyka upp byar, vi avrundar för att hålla det enkelt till 24 fulla, men hade världen varit platt och inte rund hade vi legat på över 24.
Det är ett stort problem, absolut. Men vad kom alla byar från? Var det alltså 3 gånger så många aktiv spelare? Nej, men vi återkommer till just problemet med aktiva spelare snart.
Vi har fakta att det fanns såhär mycket byar, men att det inte går ihop med antalet aktiva spelare. Men hur? Var pokermyra ute och skapade barbarhav på varenda värld, hela tiden? Man ska ju inte säga nej, men det låter inte så rimligt, särskilt inte för oss som spelade på de äldre världarna. Att hitta ett exakt svar här, kan endast de som sitter på all, och då menar jag exakt all, information göra. Om Nino skulle kika in, och råkar veta att det finns en mapp med sådan, så är jag klart intresserad av att studera den.
Har man inte all information, så får man vända sig till varje TW-spelares startsida, TWstats.se. Jag började kolla spelare som startade lite efter start, men som blev stora ändå (Lite efter, då pratar vi mer än en månad, men mindre än ett år.) och i alla (jag vet, det kommer alltid finnas någon inte stämmer in, men det är undantaget som bekräftar regeln, som man säger...) fall så var minst 80 % av spelarens 100 första adlade byar, barbarbyar. När jag började se mönstret, så kollade jag ännu noggrannare. Det visade sig att det lätt kunde finnas 10 spelare som tillsammans hade adlat nära 1000 barbarer i samma kontinent.
Så, nu måste vi då lösa vart i hela fridens namn alla dessa barbarer kom ifrån. Vi kan göra det lätt och skylla på Pokermyra. Vi kan också anklaga gaffel för att ha satt en barbarratio när han skapade världar som var helt sjuk. Men, då kommer vi återigen till det där att det inte stämmer med vad vi själva upplevde när vi spelade. Det kom inte helt plötsligt 500 barbarer från ingenstans. Det skapades inga bälten med barbarer, och inte heller fanns det 150 stycken konton som hette "VälkommenTCXXX" (X = siffror 001 till 150). Den slutsats jag kan dra av det hela är att Innogames var extremt duktiga på att få in folk på sidan, att få folk att registrera sig och sedan glömde folk av sin by. Jag kan inte se någon annan förklaring.
Tyvärr så har TWstats varit dåliga på att spara sådana personer, för jag kommer ihåg 1-2 stycken, men när jag skriver in deras nick har de enligt TWstats aldrig spelat. Därför kan min tes inte styrkas den vägen. TWstats var inte heller helt hundra pålitligt på denna tiden, och vi har nog alla något förträngt minne av när TWstats låg nere några dagar. Men om ni tänker efter så kommer det komma tillbaka, och jag förstår om ni bara av denna tanke drabbas av kallsvett, ni ska veta att ni inte är ensama... De fick till och med byta adress till TWstats för att det kraschade helt, men det kräver jag inte att ni ska minnas då vi pratar om något icke dokumenterat som hände för över 5 år sedan.
Aktiva spelare då? Det fanns ju faktiskt fler aktiva spelare då än vad det gör nu, att säga annat är att säga emot den fakta vi har. Varför har det blivit så? Jag ska nu berätta om ett möte jag hade för inte alls längesedan på V28. Jag spejar en kille som endast har en by (p.g.a moral vill man ju inte storma in i en deffby modell större), han hade inte spelat länge, men hade såpass hög poäng på sin by att jag ändå gjorde bedömningen att här har vi någon aktiv som kan bli farlig i framtiden och som garanterat kan spelet, bäst att slå till direkt. Trodde alltså utan tvekan att denna kille egentligen var en sådan som ligger minst rank 50 efter en veckas spel.
Han skickar ett PM, där han skriver något liknande (Väljer att inte kopiera rakt av, med respekt för båda hans och min integritet) "Jasså, det är dags igen? Aja, bara att försöka igen, är ju trots allt bara ett spel ", eftersom det var ett PM där han ändå var trevlig i den negativa stund som rådde så valde jag att svara och efter många PM fram och tillbaka visade det sig att han startade sin första by 3 månader efter att världen startat, ungefär. Detta var hans första stapplande steg inom tribalwars, någonsin. 1 dag efter att hans nybörjarskydd hade gått ut kom det ett adelståg mot honom, där allt låg på samma sekund. Med en by, utan att vara med i en stam och inga vänner inom TW är man helt chanslös i ett sådant läge, och även om man varit med i en stam och/eller haft vänner, så hade man behövt tillhöra toppen för att snipa det.
Men killen tänkte inte ge upp, han startade en ny by, 2 dagar efter att skyddet gått ut så landade min attack och hade han inte varit så fruktansvärt trevlig och öppenhjärtad så hade jag adlat honom.
Vi ska inte tro att detta är en engångshändelse, detta händer antagligen dagligen. På de äldre världarna hade den här killen adlat 100 barbarer, lärt sig spelet och varit en av tribalwars bättre spelare efter ett år, det är jag helt övertygad om. Trots att jag låter han överleva, så har ändå de få barbs som fanns runt honom försvunnit alternativt aldrig funnits.
Om jag hade adlat honom den där gången, om han inte hade skickat PM eller inte varit så trevlig. Tror ni att han hade fortsatt spela när man blir utslagen direkt, 2 gånger om? Jag hade inte gjort det iaf... Göra om samma procedur en 3e gång, för att möta samma öde igen låter ju inte så kul precis. Så att det var fler aktiva spelare förr, beror ju såklart delvis på att folk lägger av, men den största anledningen är att det inte kommer in folk som täcker upp för de som lägger av.
Tittar vi på lite aktuellare och tar den senaste världen (28, inte 29) så har Susa, Stam 2 och CW adlat barbs, medans Onc har adlat upp spelarna runt om och lämnat barbsen. Susa, stam 2 och CW har nästintill slut på barbs att adla på sin halva av jorden, och världen är inte ens 4 månader gammal. Ser man återigen till fakta och statistiken, så föredrar 90 % av spelarna som spelar att adla barbs, resterande 10 % är tillräckligt aktiva i farmningen för att hålla igång trupper i såpass stor utsträckning att man kan (om man vill) endast rikta sig mot spelarbyar och ändå lyckas hålla en sida av världen. Men nu, redan efter 4 månader så blir dessa 3 stammar instängda och har nästintill bara som val att sluta expandera, eller gå in i ett stort krig, där 1-3 av 4 stycken stammar helt kommer att försvinna, och deras byar kommer antingen övergå i de andras ägo eller bli barbarer.
Värld 28 står alltså idag, inte ens 4 månader efter start, inför ett världskrig som kommer avgöra världen. Läs den meningen igen. 4 månader in på världen, och jag vet dessutom att världskriget redan har startat. 2 stammar möter 2 (4, om man räknar understammar) stammar i just detta nu. 31 spelare ställs mot 65 spelare i ett krig som avgör en hel värld, efter 4 månader. Det går inte att förtydliga nog. Gå in och kolla, tänk hur länge den har varit igång och säg sedan att vi inte behöver större världar...
Lösningen:
Hur ska vi lösa detta då? Jag har tänkt, bollat idéer och tankar. Suttit med förslag och tänkt lite till. Att komma med en lösning som fungerar i teorin är enkelt, jag skulle kunna komma med 10 sådana, men en lösning ska inte bara vara bra i teorin, en lösning ska vara bra praktiskt, och framförallt, den ska gå att genomföra.
Mitt förslag till lösning är att Värld nummer 30 i ordningen ska starta precis efter att alla ungdomar gått på sommarlov. Inte typ 1 juni, när de har 1-2 veckor kvar. Utan säg att den startar Lördagen den 20 juni. Jag vet att man skjutit upp skolavslutningarna mer och mer för varje år, och samtidigt förkortat ungarnas sommarlov. Men den 20 juni borde alla skolor ha slutat runt om i landet och de flesta ungar har fått några dagar att njuta av sitt sommarlov men samtidigt så börjar det bli lite långtråkigt, för man har alltid för höga förväntningar och det händer inte så mycket som man vill. Samtidigt som det är ett hyfsat långt avstånd från V29.
Värld 30 ska hållas så simpel som möjligt för att underlätta för nybörjare. Exakta inställningarna tänker jag inte ge mig in på, utan tänker ta några förslag på inställningar, bara för att skapa ett tema i det hela. Guldmynt (lättare att förstå än lagringar), Simpel smedja, inga flaggor (gillar dem personligen, men som sagt, världen ska vara nybörjarvänlig), Paladin med Gamla vapen (någon kompensation istället för flaggorna liksom...) Paladinen är även lättare att förstå för en nybörjare, och vi ska hålla det simpelt. Moralen endast efter storlek, då det ska hållas simpel. Hastighet 1:1, simpelt var ledordet.
Det låter ju som en värld som vilken som helst hittills. Men det är nu det helt avgörande kommer. I vanliga fall så skapas det extremt få barbarer automatiskt. De flesta kommer till genom spelare som startar om, eller spelare som startar men sedan inte spelar. För att få upp antalet byar så ligger mitt förslag på att för varje spelarby som skapas, så skapas det 2 barbarbyar, samt 1 bonusby i närheten av startplatsen. Detta kommer leda till en värld som kommer vara det mest konstiga vi har sett i början, men jag tror den blir bra i längden av många orsaker.
"Elitspelarna" får hur mycket farm som helst, och detta är det mest negativa (och enda) jag kan komma på med denna inställning. Därför ska farmregel aktiveras, där man kanske sätter den något steg högre än vanligt för att efter en månad automatiskt sjunka till 1, eller 0.5. Detta kommer ändå leda till att de drar ifrån som vanligt, men farmregeln gör förhoppningsvis att det inte blir allt för stort glapp.
De som gillar att adla barbs, kommer helt plötsligt ha typ sådär 12 kontinenter att adla på, om dessa ligger på en sida världen, och "eliten" på den andra. Jag kan inte se att ni skulle klaga? Nästintill alla av er skulle dessutom ha en stor chans att slå ert tidigare poängrekord.
Nybörjarna, skulle för engångsskull komma någonstans i spelet. De skulle hitta samma glädje som vi andra en gång fann, de skulle kunna växa utan att störa någon, i sin egen takt, men ändå få vara på samma värld och kanske faktiskt få vara med i någon form utav större krig.
Jag VET genom källor att min idé kommer bli svår att genomföra. Men om spelarna på .se enas om att detta är den bästa lösningen för våran server. Om vi enas om att vi vill bli fler spelare och att vi återigen vill se en stor värld, då kommer det gå att genomföra, men det viktigaste är att vi diskuterar oss fram till ett enigt förslag, inte nödvändigtvis mitt, för att återigen få liv på .se och att skapa en stor värld.
Slutord
Så, kära medspelare. Jag vill tacka er för den tid ni tog er att läsa detta gigantiskt långa inlägg. Till sist vill jag be er om några saker. De slutsatser jag dragit av det som jag har kollat upp, alltså vad som inte är anledningen till att världarna har minskat, vill jag inte ha några diskussioner om i tråden. Detta beror inte på att jag inte vill ha/inte kan ta kritik, utan att jag inte vill att tråden ska tappa sitt huvudsyfte. Jag ber er därför att om känner att jag varit helt ute och snurrat här, skicka ett PM. Jag lovar att besvara alla PM och är öppen för diskussion om andra orsaker och slutsatser. Om ni kan argumentera och komma med vettiga orsaker och slutsatser så kommer jag självklart se till att detta både läggs till i huvudinlägget, men även göra ett inlägg om det i tråden, där du självklart ska credas och jag gör avbön.
Saker som däremot rör upplägget på världen med barbarfördelning för att få den större, ser jag mer än gärna att det diskuteras om, för även om det är en förslagstråd så är mitt huvudsyfte med tråden att få .se mer levande, att vi tillsammans gör något för det. Detta är sista rycket, gör vi inget snart så kommer det vara försent. Tycker ni att detta är den sjukaste, dummaste idé ni har hört och att jag bara borde dränkas i en tunna bensin, så är det helt okej att ni tycker så. Skriver ni det i PM så kommer jag inte anmäla det, skriver ni det i i tråden kommer ni få straffpoäng (ev. bann) men jag ber ändå Admin att låta det stå kvar i sådana fall, för då är det ju uppenbarligen någon som inte håller med och i denna tråd ska allas åsikter räknas, även om man uttrycker dem på ett grovt sätt (gå in och censurera grova ord bara i värsta fall). Det bästa om ni inte håller med mig, vore om ni istället kom med konstruktiv kritik, inte för min skull, utan för .se´s skull.
Anledningen till att jag valde att skriva ut så mycket i detalj, är för att om folk tycker att min lösning på problemet är helt åt helvete, så kvarstår problemet och då har ni själva någon slags grund för att komma med ett förslag på hur vi ska kunna få .se mer levande.
Jag funderade länge på om jag skulle lägga detta inlägg i förslag eller diskussionsdelen av forumet, jag låter Nova avgöra om den behöver flyttas. Men jag lägger den till att börja med i förslag, då detta är mitt förslag för att utveckla hela .se. Vi kanske lyckas diskutera oss fram till något bättre, men detta kommer ändå kvarstå som mitt förslag.
Jag vill även be admins, och främst SuperNova, att om ni har något att säga om detta så kommentera som de spelare ni är på världarna, och inte som de Admins ni är. Jag vill inte ha i tredje inlägget att Quiza kommer in och säger "Detta är inte genomförbart för Tyskland säger nej". Kom med eran personliga åsikt som, "Detta låter helt uruselt och du är dum i huvudet", men låt diskussionen leva, se vad spelarna tycker och när tillfälle är rätt kan ni kliva in som admins. Är det någon av er som har frågor på hur jag tänker här, så skicka PM. Vill ni ha snabba puckar kan Nova förmedla kontakt.
Avslutar med att säga att ja, jag skriver under fejknick. Detta är för att jag vill att alla ska se förslaget ur neutrala ögon, och det är lätt att dömma ut ett förslag om man ogillar personen i fråga, eller älska förslaget även om det inte är bra, om man är polare med personen som skrivit det.
Kärlek till er som orkat läsa allt!
Många av oss som var med V1-V8 minns de stora världarna. Världar som inte bestod av endast fyra fulla kontinenter och lite bös utanför utan där det var minst 16 fulla kontinenter. Från V9 och framåt minskade världarna, för att efter V12 bli nästintill obefintligt små. Trots att stamgränserna har dragits ner, från att man på vissa världar kunde vara 120 personer i en stam, till att i dagens stammar oftast inte ens vara en femtedel, så avgörs världarna snabbare och snabbare.
Många spelare från förr attackerar ofta alla premiumfunktioner som inkommit och påstår att dessa skulle vara orsaken, man hör att Eliten har blivit bättre, spelarantalet har blivit färre. Den vanligaste förklaringen jag har hört skulle vara att förr stängde inte världarna, och därför var de så stora.
Ingen verkar veta varför inte världarna blir större, så jag tog mig själv friheten att ägna några (ganska många) timmar åt att faktiskt hitta en förklaring. Jag tog de vanligaste argumenten, och gick till botten med dem och jag påstår att även om någon, någon gång varit nära det "riktiga" svaret så har jag inte hittat någon som kommit med det förslag som detta kommer leda fram till.
Vi börjar med premiumfunktionerna. Nej, det är inte orsaken. Kollar man från när världarna började minska så var det innan man kunde köpa extrema fördelar. Sanningen är att världarna började minska innan ens farmassistenten var introducerad. Slutsatsen jag har dragit av detta är att premiumfunktionerna har ökat, för att innogames ska få in ens i närheten av de cash man kunde få in när världarna bara fortsatte och fortsatte. Några funktioner har varit för att förbättra spelet (Farmassistent och kontohanteraren) medans andra har varit endast för att tjäna cash (marknadshandlaren och adelsplatser).
Om vi då tar argumentet att Eliten har blivit bättre, så är svaret, nja. Det är alltid svårt att jämföra värld mot värld, nästintill omöjligt. Men om vi tar V7 som exempel, så startade ju Ninjorna upp där, trots att det är helt olika världar så jämför jag med V15, och O-G. Jag känner/kände de flesta medlemmars spelstilar väl i båda stammarna och kan därför göra en rättvis bedömning om att rent kvalitéts mässigt, så var skillnaden extremt liten. Det man möjligtvis kan säga, som skulle argumentera för att O-G var bättre spelare från start, är att de hade gjort 2-3 fler starter, och hade mer rutin på startdelen, men efter att de flesta medlemmar kommit upp i 5 byar, så är min bedömning att kvalitéts skillnaden var, som redan nämnt, extremt liten.
Argumentet att världarna inte stängde, och att de därför var stora, tyder på att man inte ägnat så mycket tanke åt problemet, enligt mig. Ja, när världar började stängas, så fanns det världar som fick vänta och blev nästintill döda. Men titta istället på de stora världar som var aktiva under flera år, inte någonstans där fanns det en stam som ägde 80 %, eller ens 50 %, under denna period.
Problemet
"Spelarantalet har blivit färre" - Ren fakta, ja det har det, men varför och mer exakt, hur har det blivit färre? På Värld 7, om du registrerade dig 5 månader efter serverstart så hamnade du 3 kontinenter ut från mittpunkten. I dagens läge är det en stor värld om du ens hamnar 1½ kontinent ut. när jag säger så, så tänker ni som inte riktigt har druckit kaffet än att det är en halvering av antalet byar, så däför kör vi en snabb mattelektion.
1½ kontient ut = Totalt 8 kontinenter med byar. 4 fulla, 8 halvfulla. 8 halvor = 4 hela. 4 + 4 = 8, alltså 8 kontinenter.
3 kontinenter ut = Minst 24 fulla kontinenter med byar. 20 fulla, 4 till stor del fyllda och 8 kontinenter där det börjat dyka upp byar, vi avrundar för att hålla det enkelt till 24 fulla, men hade världen varit platt och inte rund hade vi legat på över 24.
Det är ett stort problem, absolut. Men vad kom alla byar från? Var det alltså 3 gånger så många aktiv spelare? Nej, men vi återkommer till just problemet med aktiva spelare snart.
Vi har fakta att det fanns såhär mycket byar, men att det inte går ihop med antalet aktiva spelare. Men hur? Var pokermyra ute och skapade barbarhav på varenda värld, hela tiden? Man ska ju inte säga nej, men det låter inte så rimligt, särskilt inte för oss som spelade på de äldre världarna. Att hitta ett exakt svar här, kan endast de som sitter på all, och då menar jag exakt all, information göra. Om Nino skulle kika in, och råkar veta att det finns en mapp med sådan, så är jag klart intresserad av att studera den.
Har man inte all information, så får man vända sig till varje TW-spelares startsida, TWstats.se. Jag började kolla spelare som startade lite efter start, men som blev stora ändå (Lite efter, då pratar vi mer än en månad, men mindre än ett år.) och i alla (jag vet, det kommer alltid finnas någon inte stämmer in, men det är undantaget som bekräftar regeln, som man säger...) fall så var minst 80 % av spelarens 100 första adlade byar, barbarbyar. När jag började se mönstret, så kollade jag ännu noggrannare. Det visade sig att det lätt kunde finnas 10 spelare som tillsammans hade adlat nära 1000 barbarer i samma kontinent.
Så, nu måste vi då lösa vart i hela fridens namn alla dessa barbarer kom ifrån. Vi kan göra det lätt och skylla på Pokermyra. Vi kan också anklaga gaffel för att ha satt en barbarratio när han skapade världar som var helt sjuk. Men, då kommer vi återigen till det där att det inte stämmer med vad vi själva upplevde när vi spelade. Det kom inte helt plötsligt 500 barbarer från ingenstans. Det skapades inga bälten med barbarer, och inte heller fanns det 150 stycken konton som hette "VälkommenTCXXX" (X = siffror 001 till 150). Den slutsats jag kan dra av det hela är att Innogames var extremt duktiga på att få in folk på sidan, att få folk att registrera sig och sedan glömde folk av sin by. Jag kan inte se någon annan förklaring.
Tyvärr så har TWstats varit dåliga på att spara sådana personer, för jag kommer ihåg 1-2 stycken, men när jag skriver in deras nick har de enligt TWstats aldrig spelat. Därför kan min tes inte styrkas den vägen. TWstats var inte heller helt hundra pålitligt på denna tiden, och vi har nog alla något förträngt minne av när TWstats låg nere några dagar. Men om ni tänker efter så kommer det komma tillbaka, och jag förstår om ni bara av denna tanke drabbas av kallsvett, ni ska veta att ni inte är ensama... De fick till och med byta adress till TWstats för att det kraschade helt, men det kräver jag inte att ni ska minnas då vi pratar om något icke dokumenterat som hände för över 5 år sedan.
Aktiva spelare då? Det fanns ju faktiskt fler aktiva spelare då än vad det gör nu, att säga annat är att säga emot den fakta vi har. Varför har det blivit så? Jag ska nu berätta om ett möte jag hade för inte alls längesedan på V28. Jag spejar en kille som endast har en by (p.g.a moral vill man ju inte storma in i en deffby modell större), han hade inte spelat länge, men hade såpass hög poäng på sin by att jag ändå gjorde bedömningen att här har vi någon aktiv som kan bli farlig i framtiden och som garanterat kan spelet, bäst att slå till direkt. Trodde alltså utan tvekan att denna kille egentligen var en sådan som ligger minst rank 50 efter en veckas spel.
Han skickar ett PM, där han skriver något liknande (Väljer att inte kopiera rakt av, med respekt för båda hans och min integritet) "Jasså, det är dags igen? Aja, bara att försöka igen, är ju trots allt bara ett spel ", eftersom det var ett PM där han ändå var trevlig i den negativa stund som rådde så valde jag att svara och efter många PM fram och tillbaka visade det sig att han startade sin första by 3 månader efter att världen startat, ungefär. Detta var hans första stapplande steg inom tribalwars, någonsin. 1 dag efter att hans nybörjarskydd hade gått ut kom det ett adelståg mot honom, där allt låg på samma sekund. Med en by, utan att vara med i en stam och inga vänner inom TW är man helt chanslös i ett sådant läge, och även om man varit med i en stam och/eller haft vänner, så hade man behövt tillhöra toppen för att snipa det.
Men killen tänkte inte ge upp, han startade en ny by, 2 dagar efter att skyddet gått ut så landade min attack och hade han inte varit så fruktansvärt trevlig och öppenhjärtad så hade jag adlat honom.
Vi ska inte tro att detta är en engångshändelse, detta händer antagligen dagligen. På de äldre världarna hade den här killen adlat 100 barbarer, lärt sig spelet och varit en av tribalwars bättre spelare efter ett år, det är jag helt övertygad om. Trots att jag låter han överleva, så har ändå de få barbs som fanns runt honom försvunnit alternativt aldrig funnits.
Om jag hade adlat honom den där gången, om han inte hade skickat PM eller inte varit så trevlig. Tror ni att han hade fortsatt spela när man blir utslagen direkt, 2 gånger om? Jag hade inte gjort det iaf... Göra om samma procedur en 3e gång, för att möta samma öde igen låter ju inte så kul precis. Så att det var fler aktiva spelare förr, beror ju såklart delvis på att folk lägger av, men den största anledningen är att det inte kommer in folk som täcker upp för de som lägger av.
Tittar vi på lite aktuellare och tar den senaste världen (28, inte 29) så har Susa, Stam 2 och CW adlat barbs, medans Onc har adlat upp spelarna runt om och lämnat barbsen. Susa, stam 2 och CW har nästintill slut på barbs att adla på sin halva av jorden, och världen är inte ens 4 månader gammal. Ser man återigen till fakta och statistiken, så föredrar 90 % av spelarna som spelar att adla barbs, resterande 10 % är tillräckligt aktiva i farmningen för att hålla igång trupper i såpass stor utsträckning att man kan (om man vill) endast rikta sig mot spelarbyar och ändå lyckas hålla en sida av världen. Men nu, redan efter 4 månader så blir dessa 3 stammar instängda och har nästintill bara som val att sluta expandera, eller gå in i ett stort krig, där 1-3 av 4 stycken stammar helt kommer att försvinna, och deras byar kommer antingen övergå i de andras ägo eller bli barbarer.
Värld 28 står alltså idag, inte ens 4 månader efter start, inför ett världskrig som kommer avgöra världen. Läs den meningen igen. 4 månader in på världen, och jag vet dessutom att världskriget redan har startat. 2 stammar möter 2 (4, om man räknar understammar) stammar i just detta nu. 31 spelare ställs mot 65 spelare i ett krig som avgör en hel värld, efter 4 månader. Det går inte att förtydliga nog. Gå in och kolla, tänk hur länge den har varit igång och säg sedan att vi inte behöver större världar...
Lösningen:
Hur ska vi lösa detta då? Jag har tänkt, bollat idéer och tankar. Suttit med förslag och tänkt lite till. Att komma med en lösning som fungerar i teorin är enkelt, jag skulle kunna komma med 10 sådana, men en lösning ska inte bara vara bra i teorin, en lösning ska vara bra praktiskt, och framförallt, den ska gå att genomföra.
Mitt förslag till lösning är att Värld nummer 30 i ordningen ska starta precis efter att alla ungdomar gått på sommarlov. Inte typ 1 juni, när de har 1-2 veckor kvar. Utan säg att den startar Lördagen den 20 juni. Jag vet att man skjutit upp skolavslutningarna mer och mer för varje år, och samtidigt förkortat ungarnas sommarlov. Men den 20 juni borde alla skolor ha slutat runt om i landet och de flesta ungar har fått några dagar att njuta av sitt sommarlov men samtidigt så börjar det bli lite långtråkigt, för man har alltid för höga förväntningar och det händer inte så mycket som man vill. Samtidigt som det är ett hyfsat långt avstånd från V29.
Värld 30 ska hållas så simpel som möjligt för att underlätta för nybörjare. Exakta inställningarna tänker jag inte ge mig in på, utan tänker ta några förslag på inställningar, bara för att skapa ett tema i det hela. Guldmynt (lättare att förstå än lagringar), Simpel smedja, inga flaggor (gillar dem personligen, men som sagt, världen ska vara nybörjarvänlig), Paladin med Gamla vapen (någon kompensation istället för flaggorna liksom...) Paladinen är även lättare att förstå för en nybörjare, och vi ska hålla det simpelt. Moralen endast efter storlek, då det ska hållas simpel. Hastighet 1:1, simpelt var ledordet.
Det låter ju som en värld som vilken som helst hittills. Men det är nu det helt avgörande kommer. I vanliga fall så skapas det extremt få barbarer automatiskt. De flesta kommer till genom spelare som startar om, eller spelare som startar men sedan inte spelar. För att få upp antalet byar så ligger mitt förslag på att för varje spelarby som skapas, så skapas det 2 barbarbyar, samt 1 bonusby i närheten av startplatsen. Detta kommer leda till en värld som kommer vara det mest konstiga vi har sett i början, men jag tror den blir bra i längden av många orsaker.
"Elitspelarna" får hur mycket farm som helst, och detta är det mest negativa (och enda) jag kan komma på med denna inställning. Därför ska farmregel aktiveras, där man kanske sätter den något steg högre än vanligt för att efter en månad automatiskt sjunka till 1, eller 0.5. Detta kommer ändå leda till att de drar ifrån som vanligt, men farmregeln gör förhoppningsvis att det inte blir allt för stort glapp.
De som gillar att adla barbs, kommer helt plötsligt ha typ sådär 12 kontinenter att adla på, om dessa ligger på en sida världen, och "eliten" på den andra. Jag kan inte se att ni skulle klaga? Nästintill alla av er skulle dessutom ha en stor chans att slå ert tidigare poängrekord.
Nybörjarna, skulle för engångsskull komma någonstans i spelet. De skulle hitta samma glädje som vi andra en gång fann, de skulle kunna växa utan att störa någon, i sin egen takt, men ändå få vara på samma värld och kanske faktiskt få vara med i någon form utav större krig.
Jag VET genom källor att min idé kommer bli svår att genomföra. Men om spelarna på .se enas om att detta är den bästa lösningen för våran server. Om vi enas om att vi vill bli fler spelare och att vi återigen vill se en stor värld, då kommer det gå att genomföra, men det viktigaste är att vi diskuterar oss fram till ett enigt förslag, inte nödvändigtvis mitt, för att återigen få liv på .se och att skapa en stor värld.
Slutord
Så, kära medspelare. Jag vill tacka er för den tid ni tog er att läsa detta gigantiskt långa inlägg. Till sist vill jag be er om några saker. De slutsatser jag dragit av det som jag har kollat upp, alltså vad som inte är anledningen till att världarna har minskat, vill jag inte ha några diskussioner om i tråden. Detta beror inte på att jag inte vill ha/inte kan ta kritik, utan att jag inte vill att tråden ska tappa sitt huvudsyfte. Jag ber er därför att om känner att jag varit helt ute och snurrat här, skicka ett PM. Jag lovar att besvara alla PM och är öppen för diskussion om andra orsaker och slutsatser. Om ni kan argumentera och komma med vettiga orsaker och slutsatser så kommer jag självklart se till att detta både läggs till i huvudinlägget, men även göra ett inlägg om det i tråden, där du självklart ska credas och jag gör avbön.
Saker som däremot rör upplägget på världen med barbarfördelning för att få den större, ser jag mer än gärna att det diskuteras om, för även om det är en förslagstråd så är mitt huvudsyfte med tråden att få .se mer levande, att vi tillsammans gör något för det. Detta är sista rycket, gör vi inget snart så kommer det vara försent. Tycker ni att detta är den sjukaste, dummaste idé ni har hört och att jag bara borde dränkas i en tunna bensin, så är det helt okej att ni tycker så. Skriver ni det i PM så kommer jag inte anmäla det, skriver ni det i i tråden kommer ni få straffpoäng (ev. bann) men jag ber ändå Admin att låta det stå kvar i sådana fall, för då är det ju uppenbarligen någon som inte håller med och i denna tråd ska allas åsikter räknas, även om man uttrycker dem på ett grovt sätt (gå in och censurera grova ord bara i värsta fall). Det bästa om ni inte håller med mig, vore om ni istället kom med konstruktiv kritik, inte för min skull, utan för .se´s skull.
Anledningen till att jag valde att skriva ut så mycket i detalj, är för att om folk tycker att min lösning på problemet är helt åt helvete, så kvarstår problemet och då har ni själva någon slags grund för att komma med ett förslag på hur vi ska kunna få .se mer levande.
Jag funderade länge på om jag skulle lägga detta inlägg i förslag eller diskussionsdelen av forumet, jag låter Nova avgöra om den behöver flyttas. Men jag lägger den till att börja med i förslag, då detta är mitt förslag för att utveckla hela .se. Vi kanske lyckas diskutera oss fram till något bättre, men detta kommer ändå kvarstå som mitt förslag.
Jag vill även be admins, och främst SuperNova, att om ni har något att säga om detta så kommentera som de spelare ni är på världarna, och inte som de Admins ni är. Jag vill inte ha i tredje inlägget att Quiza kommer in och säger "Detta är inte genomförbart för Tyskland säger nej". Kom med eran personliga åsikt som, "Detta låter helt uruselt och du är dum i huvudet", men låt diskussionen leva, se vad spelarna tycker och när tillfälle är rätt kan ni kliva in som admins. Är det någon av er som har frågor på hur jag tänker här, så skicka PM. Vill ni ha snabba puckar kan Nova förmedla kontakt.
Avslutar med att säga att ja, jag skriver under fejknick. Detta är för att jag vill att alla ska se förslaget ur neutrala ögon, och det är lätt att dömma ut ett förslag om man ogillar personen i fråga, eller älska förslaget även om det inte är bra, om man är polare med personen som skrivit det.
Kärlek till er som orkat läsa allt!