Drömmen om en stor värld - är detta lösningen?

Tummar

Member
Reaktionspoäng
11
"Och till Tummar, eh va? Du som relativt ny på TW, har inte en aning om hur det var förr. Om en värld tar för lång tid idag, borde du titta mer på speedservern..." Nej det var precis det jag menade, men att jag som en relativt ny spelare inte alls eftertraktar de världar du beskriver. För en värld som tar längre tid än vad världarna gör idag är inget som lockar mig.

"Jag kan, trots att du inte riktigt vet vad du pratar om, förstå hur du tänker. Mitt förslag till dig är att testa en sådan här värld. Jag lovar dig att det nästintill blir ett helt annat spel, där startdelen är tills du har hundratalet byar. Och alla som var med förr, tyckte att TW var roligare och mer tillfredsställande förr. Det finns hur många "elit" spelare som helst som lagt av genom åren, just för att TW har blivit tråkigare och tråkigare ju mindre världarna har blivit." Hur kan du inte förstå vad jag pratar om? Jag tror för att få större världar, alltså locka fler spelare. Så bör spelet utvecklas och bli mer tillfredsställande i framförallt den inledande perioden som jag tror på tok för många tycker är segdragen och tråkig.
En speedvärld är inte alls det jag söker för där är det små världar som tar slut på någon dag..
Precis många som var med förr tycker att det var roligare då. Men nu är säkerligen majoriteten av spelarna (undantag Eliten) nya spelare och därför för att få fram större spelarantal så kanske spelet måste utvecklas och just fängsla spelarna från minut 1 de loggar in och har skapat sitt konto. Inte som nu när de startar sitt kontot gör 3 uppdrag och sedan ska de vänta några timmar innan de kan göra något igen. Många av mina polare har gjort exakt den starten sedan loggar de ut och glömmer bort spelet då de inte gjort något direkt avtryck! Så starten borde utvecklas sjukt mycket för att få den stora värld du söker.

"Du behöver inte heller vara aktiv 24/7 på dessa världar. Man har rätt bra koll på om man har något krig framför sig eller inte, och i "offperioder" så vet jag att många bara loggade in några minuter per dag, skötte det dagliga och spelet levde ändå."
Försök att logga in bara några minuter om du ska skicka iväg 1000-2000 fejks och samtliga nukes du har hemma varje dag.


"Nu är visserligen värld 28 en snabb värld, men på mina första 16 dagar spelade jag 13 av dessa enbart via mobilen. Efter 16 dagar hade jag erövrat 5 byar. Så om du är relativt aktiv, så erövrar du redan nu "5-15 byar inom 30 dagar"." Där håller jag inte med. Vi tar tex v26 som ett exempel där jag startade för att mys-spela och följa världen och adla just barbs. Efter 1 månad när jag loggade in via mobilen dagligen så hade jag 2 eller 3 byar samt då vare barbs på 200p jag adlade eftersom jag körde deff i första byn. Jag kan tänka mig att starten är så för många och det är sjuukt segt och tråkigt. Vore ju stört mycket mer tillfredställande att spela om man vet att det går snabbt i starten att bygga upp sig ett fint kluster så man kanske har en 7-8 byar efter 2 veckor. Typ att när man startar en värld har man 500% ökad produktion av resurser och hastighet i HQ och trupper i ca 2 veckor. Eller iaf under nybörjarskyddet. Detta skulle ju också göra att nya spelare som börjar på världen efter serverstart snabbt kan få fram akademi och börja adla och vara med i matchen direkt och få sig en hint av vad världen handlar om!

Större värld behöver inte betyda längre livstid det beror på inställningarna och framförallt hur start och end-game går till!
 
Senast ändrad:

DeletedUser

Guest
Henrik - Självklart hade OnC ägt ett större område. Men tror du på allvar att de hade spridit ut sina 2099 byar över 12 kontinenter? Det hade blivit ~ 175 byar i varje kontinent. Vi vet båda att Susa inte hade spridit sina ~ 1700 byar i mer än 2 kontinenter. I ett sådant krig hade OnC, hur bra de än hade varit, inte haft en chans.


Vi kommer dock aldrig få se en stor värld igen, för både Nova & tyskland kommer sätta sig emot

Jag brukar försöka hålla god ton, men nu tröttnade jag på dig. Du hoppar på Nova. Den bästa CM .se kan tänkas ha. Hon är folkets CM. Hon går över lik för att allas spelupplevelse ska bli bättre. Jag har sett siffror som visar svarstider på tickets innan och efter Nova. Du kan nog inte ens föreställa dig skillnaden, vi pratar inte timmar, vi pratar dagar. När TC var CM, då var det Nova som skötte .se. Det kan hela teamet intyga.

Oavsett om Nova personligen är för eller emot idén så kommer Nova aldrig sätta sig emot vad spelarna på .se vill, till skillnad från Gaffel och TC. Att hon sen inte kan få igenom exakt vad spelarna vill, det beror inte på henne, utan på Tyskland. Det är därför det är viktigt att så många som möjligt kommer in här och skriver sina tankar för att vi tillsammans ska kunna få igenom en värld som vi vill.

För, säg att det kommer in 100 personer som skriver "Fan vad bra idé", då kan Nova ta denna tråd, visa upp för Tyskland och det ger henne en bra grund att stå på och verkligen säga "Detta är vad spelarna vill" och faktiskt kunna visa att det är så.

Jag tar mina straffpoäng, jag är till och med beredd att ta livstidsavstängning #2 för att säga detta: Håll käften när du inte har en jävla aning om vad du pratar om, du framstår endast som mer efterbliven än vad du redan gjort genom åren. Nova kommer gå folkets ärenden och utan Nova hade inte denna tråd existerat, då det var hon som sa att om jag trodde på denna idé skull jag starta en tråd för att se vad andra hade att säga.

Tummar:
Väljer att inte svara dig nu, dels har jag lite ont om tid, men sedan så vill jag inte att min irritation över Henriks påhopp mot Nova ska gå ut över dig. Jag vill bara påpeka "Jag kan, trots att du inte riktigt vet vad du pratar om, förstå hur du tänker." är en mening som du borde läsa 5 gånger till. Jag förstår alltså hur du tänker, men eftersom du inte var med på tiden det begav sig, så vet du inte vad du pratar om. Inget illa menat. Ska utveckla det sen.
 

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
Ta dina poäng då.

Nova vet mycket väl att ja tycker om henne på bästa sätt, men när de gäller just settings så verkar vi ej vara överens. & Nej, du får inte rätt i att göra påhopp för att försvara någon, du kan rapportera inlägg eller göra något som inte är ett påhopp. Det borde väl nån som du, som precis skrivit världens längsta wall of text på något ja redan sagt sen v19.

Men du gör ett misstag, jag till skillnad från dig har funderat på detta bra mycket längre. Massa barbarer löser inte problemet med större karta, de ger folk fler byar & en liten ökning av spelare.

Men det som faktiskt dödar världar är elitspelare som sätter sig i en stam och sen stompar ner allt motstånd. Detta borde du också veta, för det är såhär det har funkat de senaste 10 världarna.

Om du tillåter folk ha en tro de kan merga ihop sig till en stam så kommer de alltid gå åt det hållet "Ni tar söder, vi norr" Sätter du en gräns på 5 så kommer världen, beroende på settings hålla på ett bra jävla tag. På den tiden (Med de förhållande du sa, massa barbs per spelare) samt andra inställningar så kommer världen bli större.

5-6 spelare med setting typ 2.0 speed 0.5 och kanske 2/3 av myntkostnaden. Då snackar vi game, sen kanske en ökning på resurserna till 1.5 ggr de normala. Då har du en värld. Sätter du 20 som limit så kommer vi jaga ihjäl alla barbaradlare omgående för att försvara farms. (Jag får adla bonusar, men om du vill göra de så får du försöka överleva mig sen bara) Såhär fungerar det.

Gör något radikalt eller gör ingenting åt det.
 

TheGodOfWar

Member
Reaktionspoäng
2
Tror varken inställningarna, antalet barbarer eller dylikt påverkar storleken på världen. Det enda som faktiskt kan påverka; att hitta fler spelare till vårt svenska community.

Sedan finns det givetvis olika vägar att gå för att nå detta. Inställningar kan vara en del av vägen, fler/färre barbarer en väg. Det är inte en lösning på problemet, det är ett delmål att vandra för att nå målet - högre spelarantal. Ni kan ju börja med att leta igenom era egna kontaktnät, kan alla svenska spelare ragga till sig 1 spelare till så har antalet spelarbyar på världen ökat med 100% och därmed kommer det kunna skapa dubbla storleken. Det är så enkelt egentligen. Men vägen att få spelare att börja spela detta spel, är den svåra och nästintill omöjliga biten. Spelet har varit med för länge och utvecklats till för mycket pay2win principen.

Med det sagt så menar jag inte att alla nya betalfunktioner förstört spelet. Men det har gjort att många personer anser att detta är ett lite för tråkigt spel för att vilja spendera pengar på och då halkar man efter per automatik. Sen rent ärligt, hur roligt är det att spela när man känner att man halkar efter mer och mer för varje dag, som en icke betalande spelare. Alla "elitspelare" som hävdar motsatsen. Starta ett konto utan att betala för någon funktion och bevisa att det är enkelt. Skulle vilja se någon göra om vad delar av de som vann v3 bl.a. gjorde, i det moderna tw. Det vill säga, spela utan att betala premiumkonto, farmassistenten eller kontohanteraren, och sen påstå att världen var enkel.

I andra spel använder man termerna skillroof och skillceiling, när man pratar om differensen mellan spelare. Termer jag tycker kan appliceras även inom Tribal Wars. Det är för stor skillnad på skickligheten hos olika spelare idag, vilket gör att många nya spelare som tillkommer till en server slutar efter just en server, för att de inte hänger med de mer erfarna spelarna. Lösningen här är inte så enkel, då många av de mer erfarna spelarna väljer att skapa förhandsskapade stammar. Istället för att starta egna stammar, leta nya vänner med mindre rutin och lära upp dessa och få dessa spelare att tycka om spelet. Det är en grundpelare, som i princip samtliga spelare som kommenterar verkar ha missat att poängtera.

Ser fram emot all hate jag kommer få emot mig för detta inlägg, just sayin'. Men kladda inte ner tråden med skitsnack snälla. Skriv konstruktivt och sakligt istället för att börja förstöra en hittills fin tråd.

//Adam/TGOW
 

DeletedUser

Guest
Ligger en del i vad ni säger om barbarbyar att det kan hjälpa.

Den största sanningen är dock att CO-spelandet förstör mest.
Att säga att man inte har tid att spela ensam är ju idioti, alla andra som inte har CO klarar ju det dock inte med samma goda resultat.
Är ju som att ta med en partner upp i boxningsringen för att man känner sig osäker om man ska vinna matchen.
Förbjud CO-spelande så är problemet löst och Tribalwars blir mer rättvist för alla även noobsen.
Först då kan man snacka om elite och noobs.
Jag tror inte att tanken från början var att man skulle va upp till 4-5 stycken spelare på ett konto.
Som Nova säger, så där går man miste om massa spelare och om stamgänsen är tex 20 så kan det finnas 80-100 rutinerade spelare i stammen rent teoretiskt.
 

Jonis100

Member
Reaktionspoäng
0
Skulle la säga som många andra att co-spelandet är den stora anledningen till att världarna är så små. Jag hatar att spela med co-spelare men tvingas ändå ta in en varje värld då kontona runt omkring med 2-3 spelare per konto attackerar dygnet runt. Inför något slags sätt att begränsa co-spelande till max 2 spelare (förstår att det lär vara svårt) så lär världarna bli större. En slags "oskriven regel", de som som är fler än två spelare på ett konto blir neradlade av resten av världen..

Sedan var detta en bra tråd och ett bra förslag, även om jag kanske råkade sluta läsa efter ett tag :rolleyes:
 

villek8

New Member
Reaktionspoäng
0
Har äntligen lyckats läsa alla inlägg :awsm:
Tror nog att bästa sättet att göra tw så bra som möjligt är att experimentera. Testa lite olika inställningar och se hur det går.
 

DeletedUser

Guest
Fantastiskt bra skrivet Staxx, dock är många andra verkligen ute å cyklar med sina spekulationer!
 

selakefo

Member
Reaktionspoäng
16
Har precis läst igenom tråden ordentligt och får se till att lägg min kommentar också.

Tanken är god från flera spelare, främst Staxx och Adam...

Problemet med att få till en stor värld som kan fungera som dom gamla är att det är så många parametrar som ändrats eller rättare sagt utvecklas. Och utveckling är inte lätt att ta tillbaka eftersom det ökar bekvämligheten. Då tänker jag på saker som CO-spelande och alla nya premiumfunktioner som gjort det lättare att spela på en högre nivå med mindre möda.

Jag tror det är få spelare som vill krångla till spelet igen, men jag tror det är det som skulle krävas för att sakta ner hastigheten och möjliggöra för fler nya spelare att överleva på en värld.

En annan sak som kanske kommer som en chock, jag ska hålla med henke om att en stor del av problemet är alla premades som ser i princip likadana ut värld efter värld även om vissa hoppar över några världar.

Så innan ni funderar på vilka settings som kan underlätta för att skapa större och längre världar tror jag ni måste fråga er om ni vill...
...sluta CO-spela
...sluta prema till er fördelar
...sluta spela med samma kompisar hela tiden
...sträcka ut en hand till nybörjare och hjälpa dom igång

Först då kan vi få något som liknar en av de äldre världarna.

Det finns många saker som behöver förändras som inte går att göra med settings, med settings kan vi endast ge en liten knuff i rätt riktning men inte staka ut vägen.

Jag skulle uppskatta om fler ville hänga med på trenden att starta själv på en värld, möta nya människor med andra erfarenheter och hjälpa nybörjare att bli varma i kläderna istället för att kalla dom "noobs" och skratta åt dom för att dom inte kan försvara sig.

Ni får gärna höra av er ingame på v29 om jag inte spelat med er tidigare, ligger vi passande geografiskt så kanske vi kan dra igång en stam just i syfte att lära upp nya. #TWAcademy.se
 

Boefst

Well-Known Member
Reaktionspoäng
25
Har inte läst allt så om jag skriver någon någon annan redan sagt så är det därför.

Jag som spelat över 100 starter (ja jag pratar om speed) så är det precis samma problem där, mindre antal spelare och vill man kan man avgöra speeden på en timme.

För det första är där två problem: Mindre antal spelare och elitspelare som kan kriga mot 10 spelare ensam.
Lösning på problemet: Mindre antal spelare är svårt att bara trolla fram men vad man kan göra är att försöka lära upp fler spelare. Lägg upp en guide här i forumet, vi som .se team kanske ska ge ut prem till spelare som gör bra guider?

Nästa problem är storleken på världarna.
Där skulle jag säga att henke har väldigt rätt. De speedsen som är svårast och tar längst tid att vinna är speeds där det kommer 10+ barbs och bonus byar för varje spelare. Även om de bra spelarna adlar ca 3 gånger fortare än sämre spelare så blir det helt plötsligt mycket jobbigare att adla då man tappar mer på varje spelare.

Sen kommer ju nästa fråga, alla gamla spelare vill ha som det var förut, stor världar som tar lång tid. Men med tanke på fler och fler yngre spelare nog vill lägga mindre och mindre tid på spelet (belöning utan att behöva kämpa så mycket för det).

Frågan är då, är det bra för själva spelet att världarna blir längre?
De mest inbitna spelarna vill självklart ha längre världar men jag tror nog att en rätt ny spelare hade gömt sig under sängen om han vetat att han ska logga in några timmar om dagen i 12 månader. Kom inte och säg nu att "då har de inget här att göra", för då blir världarna bara ännu mindre.

Väldigt svårt att lösa detta problem, det bästa man kan göra är att lära upp spelare. Det gör stor skillnad på 2-3 bra stammar och 6-8.

Blev de här för rörigt så läs selakefos inlägg ^^
 

DeletedUser

Guest
Man kan också testa på v 30 att förhindra premades genom att ta bort förhands regg och att välja start pos, då blir det svårare att skapa en premade stam.
 

Naken

New Member
Reaktionspoäng
0
att vara liten spelare/nybörjare är svårt att kunna klara sig vidare på i början av ett spel, och hamnar man sedan i en "nybörjarstam" så fortsätter problemen kanske än mer lavinartat.
Kommer man så långt som till att kunna adla sin första by BB lr spelar ägd sådan så är det bra, kanske till och med väldigt bra.
Har man inte fått en smäll av större gamiga spelare innan, så får man det sedan pga att man kanske adlar just en BB by, pga deras retorik att man tar deras farmbyar, vilket finns mängder av ändå.
Vet inte hur många världar som det uttalats hot mellan stammar/spelare pga BB adlandet, säkert väldigt mycket per värld
Denna tendens att slå ut små spelare och rensa området ifrån de, gör att det börjas spela mindre antal spelare per värld och undan för undan blir det mindre antal spelare som startar.

Sedan är det kostnaden som inte fanns förut på de större världarna men som sedan tillkommit och används för att kunna hänga med de som är bättre, co spelare lr de som har mer tid till spelet, så kontentan är man betalar för att hänga med.
För jag tror att i början av TW så var det mer barn som började spela i 8-10 års åldern, när ungarna nu börjar spela så. när de inser att de inte klarar av att hänga med pga pengen de behöver saknas, så slutar de... om de inte blir utslagna innan dess förstås, och antalet spelare i tw minskar då de inte blir bitna av spelet, lr saknar cash.
Visst man kan ju strunta i betalningen de första världarna om det är kul spel, men det kräver mer tid till spelet isf, vilket jag tror inte ungar lr tonåringar har längre, för mycket annat som ska göras lr som är roligt än TW varje dag.

Jag tycker att skapa mer BB byar per värld är som trådskaparn tänkt (om jag fattat rätt) skulle bidra till större värld och antagligen större avstånd mellan spelarna, vilket skulle gynna alla farmgalningar och förhoppningsvis minska hoten om förintelse mellan spelare och stammar, och därav få dem att stanna kvar i världen och komma nånvart och förhoppningsvis få dem bitna av spelet och prova på nästa värld oxo.

Om saker som merg är en av orsaker till förtidigt avslutade världar, bör antalet i en stam inte överstiga 10-15, man vill ju ha några att spela med oxo :)

Vore kul om alla s.k tw ess kunde komma ut ur sin bubbla och sluta med sitt co spelande, det skulle gynna spelare och spelandet för resten av oss inom standard TW som inte håller på det sådant.
Vi skulle bli fler spelare inom en värld och intressantare spel då ni s.k ess kör på lika vilkor med oss andra noobs :p
Men den chansen är väl lika med noll att det sker...

Det är mina åsikter trots att det kanske är en upprepning av olika personer åsikter innan
 

DeletedUser

Guest
Man kan också testa på v 30 att förhindra premades genom att ta bort förhands regg och att välja start pos, då blir det svårare att skapa en premade stam.

Försök har gjorts innan, bara att starta en utsatt tid och börja om tills du hamnar rätt på kartan, om du ej kommer rätt så gör du ett nytt konto
 

Tummar

Member
Reaktionspoäng
11
Visst man kan ju strunta i betalningen de första världarna om det är kul spel, men det kräver mer tid till spelet isf, vilket jag tror inte ungar lr tonåringar har längre, för mycket annat som ska göras lr som är roligt än TW varje dag.

Ungdomar har tid idag att spela så tror inte det är där skon klämmer. Samt man behöver ej prema särskilt mycket för att vara framgångsrik på långsikt, gäller bara att ha premiumkonto 200pp i månaden och vill man lyxa till det med 200pp för kontohanterare kan man göra det. Det övriga är bara att kasta pengar i sjön på ett gratisspel som ändå inte spelar så stor roll i det långa loppet enligt mig.

Det vore däremot intressant att se statistik på vilka åldrar som väljer att testa på detta spel för första gången inför varje ny värld. Jag skulle gissa på att majoriteten är ungdomar men kan mycket väl ha fel där. Men är det ungdomar som är den stora målgruppen som är de nya framtida spelarna så kanske man borde anpassa lite efter hur dem är och fungerar. Som man själv var som liten var man väldigt otålig. Saker skulle hända relativt snabbt annars blev man uttråkad. Sen var det alltid lite stämningsuppbyggande med en lagom väntan men inte för lång. Därför tror jag starkt på iden att förändra starten, göra de första 2-4 veckorna helt annorlunda mot idag. Det ska lixom gå mycket snabbare att komma till midgame av spelet, blir man uppadlad vet man äsch starten är så rolig så jag ger världen ett nyttförsök har ändå 5-10 byar om 2 veckor igen.. Sedan efter 2-4 veckor så borde varje enskild spelares så kallad "boost" avta och spelet blir som det är idag, tanken att det ska fungera tidsmässigt som ett nybörjarskydd gör idag.
 

TheGodOfWar

Member
Reaktionspoäng
2
@Tummar;

Jag har bara en fråga. Kommer denna så kallade "boost" finns för samtliga spelare eller bara spelare vars IP används för första gången? Samt, om det ska ta 2 veckor att skaffa 5-10 byar. Hur långt "nybörjarskydd" ska en värld rimligen ha då? Antal sekunder, timmar etc som ska vara mellan adlar? Det finns så många faktorer du måste tänka på. Framförallt, hur ska milis utformas i en konceptvärld som du beskrivit?

Tanken är fin. Dock mer anpassad för en high performance server än en "vanlig" värld. Just för att tempot gör att du nästan måste ha en co-spelare för att hänga med och inte halka efter. Förutsatt att du inte är no life gamer och kan sitta 20 timmar per dygn och fixa med allt som måste fixas med.
 

Tummar

Member
Reaktionspoäng
11
@Tummar;

Jag har bara en fråga. Kommer denna så kallade "boost" finns för samtliga spelare eller bara spelare vars IP används för första gången? Samt, om det ska ta 2 veckor att skaffa 5-10 byar. Hur långt "nybörjarskydd" ska en värld rimligen ha då? Antal sekunder, timmar etc som ska vara mellan adlar? Det finns så många faktorer du måste tänka på. Framförallt, hur ska milis utformas i en konceptvärld som du beskrivit?

Tanken är fin. Dock mer anpassad för en high performance server än en "vanlig" värld. Just för att tempot gör att du nästan måste ha en co-spelare för att hänga med och inte halka efter. Förutsatt att du inte är no life gamer och kan sitta 20 timmar per dygn och fixa med allt som måste fixas med.

Jag har inte alls tänkt längre än att det vore tillfredsställande att ha en "boost" de första 14 dagarna eller något för att få fler spelare att stanna samt locka nya. Men den ska självklart vara för alla spelare, nya som gamla. Även om du blir uppadlad och startar om ska du få boosten igen så man snabbt kommer tillbaka och kan vara med och göra skillnad :)..

Det där med att spela 24/7 kommer ju alltid vara några spelare som gör oavsett inställningar, så det tror jag ingen inställning kan komma ifrån förutom kanske no haul värld. Men enligt egen erfarenhet så kan man lätt vara med och göra skillnad mot större och aktivare spelare bara man har lite byar att röra sig med. Därför boosten i början skulle vara riktigt kul att försöka få igenom med fungerande inställningar. Samt jag tror världen skulle bli riktigt stor för de som blir adlade startar förmodligen mer än gärna om med tanke på hur kul starten kommer vara :D
 

Tobaco

Member
Reaktionspoäng
0
Det står en bra massa poänger här, och de flesta som skrivit har någe bra som motivation....

För att få en bra/Rolig rätvis krigsbar värld så ska det nog börjas tänka om hur det ser ut på de senare världarna,(Tillomed) flera år tebax..

Alldeles för många bra spelare är samlade med nästan exakt samma mål, och sen minst lika bra spelare som är är lite stabilare och färre, (Läs mellan raden nu)..

Alltså Co spel har tillomed gått för långt, va tusan, tillomed jag skulle villa ha någon men MAX en om det ska vara så, sen det som börjar dyka upp är planlagda merger:( antiungen stammar eller att man stoppar ut ett par spelare på en kontinent för att skydda dem från sin storstam rank, sen är det rätt lätt att räkna ut hur det slutar, VILL NI/VI ha det så? då blir det snabbt slyut på världen+ en satans massa onödigt bråk..

"Onödigt bråk"= Det va en spelare som sa till mig att dra ur hörnflaggan där bak och kom in i machen, grejen är att det inte blir någon mach direkt, står för att jag får skylla mig själv, men ändå.....

Vinna världar mätt och utvilad, så e det nu mer, sånna krigare har alldrig funnits..

En krigare sliter och är hungrig för jämnan...lägg till vinst på det;) fint det...
 
Senast ändrad:

andersxx

New Member
Reaktionspoäng
0
Jag startade i v 7 med mina barn (nic JuliaEkstrom), dock så tappade de intresset när det blev "för mycket" diplomati och ordväxlingar mm. som kanske lockar mer äldre?
Håller med att utan prem så har den yngre generationen svårt.
Vore kul att testa ett nytt grepp, gillar iden med att alla startar med 3 byar, random placering av spelare.
v11 var rätt rolig. :)
 

diavolo.II

Active Member
Reaktionspoäng
36
*Kör var tredje värld utan de nya premfunktionerna.
*Slumpmässig placering.
*Annonsera.
*Ta bort äran ur co-spel och fördöm det då det är mer eller mindre omöjligt att förbjuda det på ett bra sett.
*Öka avståndet mellan världarna väsentligt. Blir man rimmad så ska möjligheten att börja om vara mer lockande.
*När ni adlar ut någon nybörjare. Be han/hon börja om med dig som handledare.

På exempelvis v3 blev folk rimmade 5-10 ggr (Jaha.... det kanske bara var jag;) ) men började ändå om, byggde upp sig och gjorde försök på hämnd.

ezpez
 
Topp