Angående låsta byar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser

Guest
finns det inte ett skript eller något sånt som gör att dom inte kan börja om?
Detta skript eller vad det är ska bara vara för dom som tycker om att göra saker dåligt för alla andra, alltså såna som Dagsattjobba kontonen eller vad dom kallades.

Detta skulle kunna hindra fuskarna att fuska :) men det kanske inte går eller finns :(
 

Nino

Product Manager
Reaktionspoäng
0
skulle gissa att det beror på när tyskarna fixar det.

Skulle bero pa om jag säger ja eller nej för att det skall utvecklas. Vilket jag inte riktigt vill, da det finns risker med sadant som kan paverka databaser i och med tomma celler i databaserna. Det är en möjlighet jag funderar pa, men vill ha alla kort pa bordet innan jag beslutar mig, alltsa vilka risker där finns att göra det.
 

DeletedUser

Guest
Skulle bero pa om jag säger ja eller nej för att det skall utvecklas. Vilket jag inte riktigt vill, da det finns risker med sadant som kan paverka databaser i och med tomma celler i databaserna. Det är en möjlighet jag funderar pa, men vill ha alla kort pa bordet innan jag beslutar mig, alltsa vilka risker där finns att göra det.

En liten fråga, är det inte mer rättvist att göra som på v14, skicka runt alla dessa 49 bannade byar runt hela världen, då kommer man om man ha otur ha maximalt en sådan by i sitt område istället för att nu folk som startade i nordöst kan ha 5-15 stycken inom sin 15x15.

Ska bli intressant vad ni har för svar nu, det är 49 byar, inte hundratals som på v14 så inte samma sak ;)
 

TheGodOfWar

Member
Reaktionspoäng
2
En liten fråga, är det inte mer rättvist att göra som på v14, skicka runt alla dessa 49 bannade byar runt hela världen, då kommer man om man ha otur ha maximalt en sådan by i sitt område istället för att nu folk som startade i nordöst kan ha 5-15 stycken inom sin 15x15.

Ska bli intressant vad ni har för svar nu, det är 49 byar, inte hundratals som på v14 så inte samma sak ;)

Läs tråden Macaroni!
 

lolplop2

Member
Reaktionspoäng
0
Precis som Macaroni skrivit ovanför.. Dela ut de byarna på de 4 första kontinenterna helt random (hursomhelst) i de olika kontinenterna. De är det rättvisaste man kan göra för tillfället. Det betyder att alla får lika mkt fördel/nakdel.

Ett annat alternativ skulle väl kunna vara att logga in på kontona och sen "börja om" så att de kommer i de 4 olika kontinenterna.

Det finns många förslag på hur man lösa detta, men som sagt, alla byarna borde fördelas ut jämt på de olika kontinenterna ifall de skall finnas kvar på världen.
 

DeletedUser

Guest
2. Att flytta byar, lägga till byar eller dylikt är inte ett alternativ just nu. Vi utförde detta på Värld 14
- Varför inte? Inte alls samma omfattning som på v14, och är somsagt det mest "rättvisa" att göra för spelarna i nordöst.

men det blev inte uppskattat då spelare ansåg oss favorisera och ge ut fördelar som andra inte skulle ha haft o.s.v. Det kan även skapa glapp i databasen.
- Enda anledningen här jag ser som godtagbar är väl detta "Det kan även skapa glapp i databasen", annars förstår jag inte varför detta ej är ett alternativ.

En liten fråga, är det inte mer rättvist att göra som på v14, skicka runt alla dessa 49 bannade byar runt hela världen, då kommer man om man ha otur ha maximalt en sådan by i sitt område istället för att nu folk som startade i nordöst kan ha 5-15 stycken inom sin 15x15.

Ska bli intressant vad ni har för svar nu, det är 49 byar, inte hundratals som på v14 så inte samma sak ;)

Läs tråden Macaroni!

- Det har jag gjort, och nu även förklarat lite mer utförligt, så kanske du Adam också förstår vad jag menar :sneaky:
 
Reaktionspoäng
0
1. Tyvärr handlar det om fler än "bara" ~49 byar. Siffran ligger på 200+ just nu. DagsAttJobba var ett exempel som Purk tog upp i sitt första inlägg, notera exempel.

2. .net's system är inte heller helt 100%igt ännu. Systemen skiljer sig åt. .net väljer att stänga av i 14 dagar för det påverkar inte lika mycket som det gör på en liten version som .se. De väljer 14 dagar, vi väljer 3 månader för att visa att det inte är okej, byarna skulle inte varit där från första början.

3. Det stämmer att det blev aktuellt med Värld 12. Vi agerade men det föll eftersom vi inte hade någon struktur för hur vi skulle ställa oss till alla vädjan och spelare som låstes upp.

Det glömdes bort från teamets håll och upprepades på Värld 14. Då kom problemet upp på bordet. Vi var sena att agera och började diskutera fram olika lösningar. Värld 15 är resultatet av alla diskussioner och tankar på hur vi ska agera i framtiden. Det kommer säkerligen att bli smidigare, när det kommer ett verktyg som förhindrar detta i fortsättningen. Tills dess får vi göra det bästa av situationen, mer kan vi inte göra just nu.

Hur kan ni rättfärdiga att spelet förstörs för vissa spelare när ni själv går ut och säger att det är eran handling eller ska vi säga ICKE handling som gjort att ni inte hittat en lösning på detta tidigare, eller något för att förhindra det.

Nino: du har gått ut med att ni på tw behöver tjäna mer pengar för att kunna konkurera. Hur kan du då rättfärdiga att spelet förstörs för betalande medlemmar utan att ni gör något åt det. För just nu så gör ni absolut ingenting åt det - det enda ni gör nu är att försöka rättfärdiga erat agerande, och det finns ingenting som är korrekt i det ni gör nu. Ni väljer att förstöra för vissa(Ja jag lägger detta på er för det är erat spel och det är erat problem - oavsett vad folk får för sig att göra) för att det inte ska bli någon debatt om favorisering.

Tycker det är katastrof hur ni väljer att förstöra för vissa för att undvika en debatt om favorisering. Ni bör hitta en rättvis lösning på detta, inte att det förstörs för vissa.
 

DeletedUser

Guest
Ska bli intressant vad ni har för svar nu, det är 49 byar, inte hundratals som på v14 så inte samma sak ;)

1. Tyvärr handlar det om fler än "bara" ~49 byar. Siffran ligger på 200+ just nu. DagsAttJobba var ett exempel som Purk tog upp i sitt första inlägg, notera exempel.

Där har vi den röda tråden.

- Enda anledningen här jag ser som godtagbar är väl detta "Det kan även skapa glapp i databasen", annars förstår jag inte varför detta ej är ett alternativ.

Så när det gynnar dig och inte fienden, tycker du det är OK? Inte tvärtom som dessa spelare nu tyckte?
 

Nino

Product Manager
Reaktionspoäng
0
Nino: du har gått ut med att ni på tw behöver tjäna mer pengar för att kunna konkurera. Hur kan du då rättfärdiga att spelet förstörs för betalande medlemmar utan att ni gör något åt det. För just nu så gör ni absolut ingenting åt det - det enda ni gör nu är att försöka rättfärdiga erat agerande, och det finns ingenting som är korrekt i det ni gör nu. Ni väljer att förstöra för vissa(Ja jag lägger detta på er för det är erat spel och det är erat problem - oavsett vad folk får för sig att göra) för att det inte ska bli någon debatt om favorisering.

Absolut är det varat problem, ett problem där vi nu löst det igenom att halla dessa spelare banlysta ett tag. Om Gaffel sedan beslutar sig för att flytta runt dessa är upp till honom och vad den här traden kommer att utforma. Men vi hade inte haft detta problem om visa spelare var mer för fairplay än de är och det tycker jag är sorligt.

Och jo, vi gör nagat at det, just som ovan, vi har spärrat kontona, de kommer inte gynna NAGON helt enkelt. Det är lösningen just nu.

Jag jobbar, som tidigare nämnt i ett annat inlägg av mig, pa att fa fram nagot annat system för att lösa dessa problem, tex sa som att kunna radera överflöd av byar. Men det är inte heller en ultimat lösning enligt mig, därav denna trad för att ocksa kunna samla pa mig ideer. Jag fragar svenska kunderna för mina andra versioner som är större har inte mycket av samma problem och mina andra mindre versioner talar inte svenska. Sa förstar inte spraken lika väl. =)
 

DeletedUser

Guest
Jag antar att ni kommer att stå fast vid ert beslut och att mina ord inte kommer att leda någonstans men jag ger det ändå ett försök att överklaga.

Ni säger att det finns ca 200 bannade spelare i v.15 just nu. Jag antar att majoriteten av dessa är ströspelare som har begått regelbrott som ni har bannat med all rätt, thumps up for you(y). Men hur många olika "bälten" finns det? Som jag har uppfattat det så finns det just nu bara ett, och det är just "dagsattjobba". Personligen har jag 12st bannade "dagsattjobba" spelare i min 15x15 som nu kommer vara låsta för mig i 3 månader. Borde det lättaste inte vara att sprida ut dessa över världen så fort problemet uppkommer så nya spelare kan ta deras platser?
Om det nu var så att ni anser att ni upptäckt problemet för sent så tycker jag ändå ni borde sprida ut alla dessa och sätta in ett par barbs som kompensation åt oss drabbade. T.ex: Om det nu finns 50 konton som är bannade pga de har plaserats ut för att skapa ett barbarbälte, och alla dessa ligger i k.45. Borde ni inte flytta ut 38 av dessa från k.45 till de andra tre kontinenterna? Har svårt att tro att spelare som får ett bannat konto i närheten kommer bli sura, dom tappar inget utan dom får en extra farm om 3 månader. Nu när dessa 38 spelare är flyttade, sätt in 19 nya barbs ungeför där de bannade spelarna låg tidigare. Det ger inte oss i närheten lika bra start som vi skulle fått om bältet inte uppkommit men det ger oss iaf en liten kompensation för det som hänt, då vi i nuläget är dom drabbade. Vi kommer att förlora ress pga hela det här bältet oavsett hur situationen blir, men jag tror att dom flesta skulle nöjja sig med den här lösningen då det ändå visar ett tecken på god vilja från er sida och då vi drabbade får en något bättre sitts än vad vi har nu. Det här tjafset med spelare vs. admins leder ingenstans, det är lika bra att förhandla fram en lösning då det system som finns nu inte verkar vara det bästa.

Även om det finns bälten i andra kontinenter också så skulle den här lösningen fungera, så länge bannade spelare sprids ut och ett fåtal nya barbs sätts in.
Låter mina tankegångar helt omöjliga TGOW?
 

lolplop2

Member
Reaktionspoäng
0
då kan man ju starta i nordöst.. sen skaffa barbbälten i alla andra tre kontinenten så dom får mindre byar att farma..... är det erat sätt att lösa problemet....
 

TheGodOfWar

Member
Reaktionspoäng
2
Uppwall, jag förstår ditt resonemang och i teorin låter det väldigt vackert måste jag medge. Sedan har vi det där med att överföra teori till praktik, nu fungerar inte riktigt spelets system som våra hjärnor. Utan om vi flyttar byar, då tillkommer inte nya byar från de koordinater som blir utan byar. Utan då måste vi gå ett steg längre, att plocka barbarbyar från andra platser för att ersätta de byar vi plockade bort. Det blir ju inte riktigt rätt heller, då tar vi någon annans farmer och flyttar ju, således gynnar det inte någon annan och då blir det gnäll ifrån det hållet. Så kort fattat, det går helt enkelt inte att sätta in nya byar därifrån vi flyttat bort byar.

då kan man ju starta i nordöst.. sen skaffa barbbälten i alla andra tre kontinenten så dom får mindre byar att farma..... är det erat sätt att lösa problemet....

lolplop, nu är det inte riktigt så vi resonerar från teamets sida. Utan som vi tänker så är det för att visa att vi inte kommer tillåta att folk skapar så kallade barbarbälten. Just för att det inte kommer gynna någon, vi måste agera på något sätt. Som vi sagt ovan, vi har idag inget verktyg för att ta bort byar permanent, som Nino sa så efterfrågas ett sådant verktyg men vi vill ha alla korten på bordet innan på hur det påverkar hela spelet om vi använder det. Något vi i dagsläget inte har. Så att göra en extended ban-time (förlängd banningstid) på de konton som skapas i syfte att skapa ett barbarbälte är det bästa vi i dagsläget kan åstadkomma. Vi har övervägt och resonerat kring olika möjligheter att förhindra och förebygga barbarbälten. Detta är vad vi kommit fram till kan vara en i mängden utav åtgärder att sätta in, just för att förhindra fuskande.
 
Reaktionspoäng
0
TGOW: erat resonemang just nu är ju att ni skiter fullständigt i att vi som har MÅNGA bannade inom våran 15x15 har detta problemet, visst ni lägger upp en liten tråd men det kommer ju inte mynna ut i något än att ni avsäger er ALLT ansvar, som ni försöker och säger att ni inte har verktyg hit och verktyg dit. Ni har haft detta problem uppenbarat för er otroligt länge nu, sen v12 som jag upprepar för ofta och ni har fortfarande inte lyckats göra NÅGOT åt detta som faktiskt hjälper spelarna som blir utsatta för detta. Att ni inte lyckas ta fram sätt att undvika detta så borde ni iaf hitta ett sätt tidigare hur ni ska lösa detta..

Känns lite som att efter 3 världar be spelarna om hjälp för att få fram ett verktyg till eran databas är lite väl lojt och lägger över del av ansvaret till spelarna istället för att ni istället äger upp till att ni har handlat fel, och gör det även nu - sen ser ni till att fixa detta jävla problem.

Jag bryr mig faktiskt inte om att folk fuskar hit och dit, det är deras jävla problem inte mitt - men att jag ska åka på något sånt här och sen att admins och ansvariga är nonchalanta i att ni helt enkelt inte verkar bry er i våra åsikter och försöker undvika gnäll om favorisering för att istället tillåta några spelare ha massvis med bannade konton brevid sig. Nä det är inte rätt någonstans. Allra helst när vi betalar för detta också.
 

DeletedUser

Guest
TheGodOfWar sa:
Utan då måste vi gå ett steg längre, att plocka barbarbyar från andra platser för att ersätta de byar vi plockade bort. Det blir ju inte riktigt rätt heller, då tar vi någon annans farmer och flyttar ju, således gynnar det inte någon annan och då blir det gnäll ifrån det hållet.

Då får vi helt enkelt tänka ännu ett steg längre. På privatservers kan man sätta in barbarbyar så jag antar att det går även här. Sätt in ett par barbs ute vid rimmen och flytta dom snabbt som s*tan. Ingen kommer att sakna dom och ingen kommer att missgynnas av det, nya byar har möjlighet att ta sin plats längst ut vid rimmen och ingen drabbas av ett extra "tunnt" kluster. Något MÅSTE göras, se nu till att ordna upp det här på ett snyggt sätt så kommer ni få den respekt ni förtjänar. Självklart kan man inte gå alla till mötes, men vissa spelare får inte missgynnas så grovt som oss ute vid rimmen i k.45. Jag lovar er att det finns en mängd spelare som skulle kunna hjälpa er jobba fram den här "kompromissen" eller vad vi nu ska kalla det. I v.14 flyttade ni barbarbältet efter ett tag (jag vet varför det tog tid och det är förståligt). Där tyckte jag ni improviserade väldigt bra, vissa spelare fick en enorm fördel i x antal dagar men fick sedan sina trupper på långfarm när byarna flyttades. Ett stort plus och ett stort minus. Rättvist enligt mig, även om inte andra delar min åsikt. Om ni nu fortfarande inte kan överföra mina idéer med att sätta in barbs till praktiken så upphäv bannen på hälften av alla "dagsattjobba" spelare. Självklart ska ingen kunna tjäna på det, men isåfall borde väll inte heller någon få förlora på det? En visst förlust, fine for me, så länge det löses på ett snyggt sätt. Det är ju trotts allt inte ni som orsakat problemen. Men det är ändå ert ansvar att lösa det här. Se nu inte till att ni bara försvarar er för påhopp ett tag, tills alla drabbade spelare har lagt ner sina klagomål och ni kan fortsätta er vardag. Visa vad ni går för istället, och hur bra ni KAN vara.
 

DeletedUser

Guest
Att man inte kan ta bort byar är ren bullshit... Mephala @ V14 är ett exempel
 

Nino

Product Manager
Reaktionspoäng
0
Då får vi helt enkelt tänka ännu ett steg längre. På privatservers kan man sätta in barbarbyar så jag antar att det går även här. Sätt in ett par barbs ute vid rimmen och flytta dom snabbt som s*tan. Ingen kommer att sakna dom och ingen kommer att missgynnas av det, nya byar har möjlighet att ta sin plats längst ut vid rimmen och ingen drabbas av ett extra "tunnt" kluster.

Dessa privatservrar är inget som är skapat av InnoGames GmbH, inte heller nagot vi exakt vill gynna. Vi genererar barbarbyar och bonusbyar i spelet, men dessa genereras utöver kartans tillväxt. Till exempel; byarna skapas i kanterna och sluten av vart alla andra byar är, inte där det är tomt i mitten av kartan alltsa.
 

Nino

Product Manager
Reaktionspoäng
0
Att man inte kan ta bort byar är ren bullshit... Mephala @ V14 är ett exempel

Jag kan garantera dig med 110% säkerhet att det inte gar att ta bort byar i vara system. Vi kan flytta byar, inte ta bort (om vi inte gör det direkt ifran databasen, vilket ocksa medför risker).
 

DeletedUser

Guest
Jag kan garantera dig med 110% säkerhet att det inte gar att ta bort byar i vara system. Vi kan flytta byar, inte ta bort (om vi inte gör det direkt ifran databasen, vilket ocksa medför risker).

Vart tog Mephalas by vägen på V14 då? 3k+ by som bara försvann
 

DeletedUser

Guest
Nino sa:
Dessa privatservrar är inget som är skapat av InnoGames GmbH, inte heller nagot vi exakt vill gynna. Vi genererar barbarbyar och bonusbyar i spelet, men dessa genereras utöver kartans tillväxt. Till exempel; byarna skapas i kanterna och sluten av vart alla andra byar är, inte där det är tomt i mitten av kartan alltsa.

Plocka nyblivna barbs ute vid rimmen då? Är det inte bättre att sprida ut all den här skiten, att fler spelare får 1 mindre barb att farma än att några få får 12 mindre att farma? Har svårt att tro att en enda barb i en spelares 20x20 spelar så stor roll för farmningen för den spelaren. Försök att se möjligheterna istället för att se problemen i allt.
 

Nino

Product Manager
Reaktionspoäng
0
Vart tog Mephalas by vägen på V14 då? 3k+ by som bara försvann

Blev antingen flyttad nagon annanstans pa kartan eller en bugg, det gar inte att utesluta. Vi har aldrig gjort ingrepp pa svenska servrarna vart vi raderat barbarbyar.

Den gang vi har gjort det var pa .jp, http://jp1.tribalwarsmap.com/jp/ där du kan se en stor del av kartan som knappt har barbarer alls. Där vi da byggde ett systematiskt sätt att ta bort en stor del av byarna för att de var skapade pa samma sätt som pa .se. Vi tog bort rätt antal byar, dagen efter buggade systemet ur och helt plötsligt fanns knappt nagra barbarbyar kvar. Det finns alltsa stora risker med sadana ingrepp som jag inte är bered att ta innan dess att jag vet att vi kan utföra det säkert.

Som sagt, vi jobbar pa att hitta nagon bättre lösning. Nu maste vi jobba med temporära lösningar, som oftast aldrig blir bra.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp