Angående låsta byar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Purk

Member
Reaktionspoäng
0
<center>Kära medlemmar på Värld 15.
</center>

Som de flesta har märkt, har ett flertal byar stängts av helt och hållet på Värld 15.

Det innebär också vissa nackdelar för de spelare som ligger i deras närhet. Vi ska med denna tråd förklara vad som kommer ske och varför vi valt att agera så som vi gjort. Vet att spelare har frågat supporten, (kanske inte fått svar ännu), men vi vill uppmärksamma ärendet och höra er talan i saken likaså.


Värld 15 - Ex: DagsAttJobba 001-049, konton som har spärrats av helt m.fl.

Alla som blivit bannade på Värld 15, kommer att förvandlas till barbarbyar om ca 3-4 månader.
Gäller inte de som löst sitt ärende och blivit upplåst, det ger sig när någon från supporten besvarat det enskilda ärendet.

1. Vi kan i dagsläget inte ta bort byar från en värld. Vi har helt enkelt inget verktyg som utför detta kommando.

2. Att flytta byar, lägga till byar eller dylikt är inte ett alternativ just nu. Vi utförde detta på Värld 14 men det blev inte uppskattat då spelare ansåg oss favorisera och ge ut fördelar som andra inte skulle ha haft o.s.v. Det kan även skapa glapp i databasen.

Håll denna tråd fri från off topic. Kom gärna med konstruktiva kommentarer och känn er fria att fråga om ni undrar över något.

/Teamet via Purk
 
Senast ändrad:

DeletedUser

Guest
Ni skulle ju kunna lägga byarna i ett hörn där ingen kommer åt dem tills vidare. Det skulle åtminstone se snyggare ut.
 

DeletedUser

Guest
Är dessa byar ofarmbara (ord tillagt i ordlistan) under denna tid? Isf är det en väldig nackdel för de som har dessa spelare runt sig.
 

DeletedUser

Guest
Alla som blivit bannade på Värld 15, kommer att förvandlas till barbarbyar om ca 3-4 månader.

Sjukt lång tid. Snacka om synd för dom som fått såna byar runt sig eller i sin närhet. Fy f-n!
 

Purk

Member
Reaktionspoäng
0
Ni skulle ju kunna lägga byarna i ett hörn där ingen kommer åt dem tills vidare. Det skulle åtminstone se snyggare ut.

Problemet är alltså att det då blir tomrum istället och att det som sagt kan bli glapp och problem med databasen.

Är dessa byar ofarmbara (ord tillagt i ordlistan) under denna tid? Isf är det en väldig nackdel för de som har dessa spelare runt sig.

Ja, det går inte att attackera dessa under den tiden.

Alla som blivit bannade på Värld 15, kommer att förvandlas till barbarbyar om ca 3-4 månader.

Sjukt lång tid. Snacka om synd för dom som fått såna byar runt sig eller i sin närhet. Fy f-n!

Det är för att förhindra att de som är ansvariga för fusket drar fördel av det. Tyvärr blir det ju nackdelar för folk som inte haft något med saken att göra, men eftersom man inte kan ta bort byar och inte flytta och lägga till utan större problem är det troligtivis den bästa lösningen i dagsläget.
 

DeletedUser

Guest
Det är för att förhindra att de som är ansvariga för fusket drar fördel av det. Tyvärr blir det ju nackdelar för folk som inte haft något med saken att göra, men eftersom man inte kan ta bort byar och inte flytta och lägga till utan större problem är det troligtivis den bästa lösningen i dagsläget.

Tyvärr kommer dessa byar att hamna 3-4 månader efter alla andra och när dom blir barbarbyar så är troligen spelarna runt dom så pass stora att byar på ca 26p inte är alltför lockande. Tragiskt för dom runt byarna men bra att fusket stoppats.
 

TheGodOfWar

Member
Reaktionspoäng
2
Är dessa byar ofarmbara (ord tillagt i ordlistan) under denna tid? Isf är det en väldig nackdel för de som har dessa spelare runt sig.

Detta är helt enkelt en åtgärd ur mängden utav de vi tilltagit för att förhindra barbarbälten, vi anser att det under dessa månader inte ska gynna spelare som haft turen, eller oturen beroende på hur man ser det hela, att hamna bredvid denna typ utav byar. Dessa byar ska ju trots allt inte finnas på världen egentligen - därav att vi tagit och låst dem från farmning under en så pass lång tid som vi gjort. Hopppas detta ger lite klarhet i vårt agerande i denna fråga.

Med Vänliga Hälsningar
TheGodOfWar
Admin, v15
 

DeletedUser

Guest
Detta är helt enkelt en åtgärd ur mängden utav de vi tilltagit för att förhindra barbarbälten, vi anser att det under dessa månader inte ska gynna spelare som haft turen, eller oturen beroende på hur man ser det hela, att hamna bredvid denna typ utav byar. Dessa byar ska ju trots allt inte finnas på världen egentligen - därav att vi tagit och låst dem från farmning under en så pass lång tid som vi gjort. Hopppas detta ger lite klarhet i vårt agerande i denna fråga.

Med Vänliga Hälsningar
TheGodOfWar
Admin, v15

Helt klart är det så men tror att det vore bättre med en lägre väntan på att de sak bli barbarer. Dessa "döda byar" hämmar utvecklingen för de som ligger runt. Hur mycket vet jag inte men skulle gissa att en aktiv farmare mister 3-4k resurser per dag på varje by som inte kan farmas. Helt klart kan man inte göra om de till barbarbyar direkt eftersom det skulle ge de som ligger runt dem i stor fördel istället men att säga att de ivf inte skulle varit där och låsa dem är att se problemet i ett steg bara då jag tror att om dessa byar inte varit där skulle det varit andra spelare där och chansen till att farma skulle finnas.

Som det ser ut finns det ju bara två lösningar där den ena ger fördelar och den andra nackdelar och en lösning blir svår att finna men tror det bästa skulle vara att åtminstone gå ner lite grann i tid då ivf jag efter 3-4 månader inte skulle lägga ner tid på att farma nyblivna små barbarbyar och då skulle det verkligen vara "döda byar". Men det är bara vad jag tycker
 
Reaktionspoäng
0
Ni kommer ju aldrig få en nöjd skara spelare om ni håller på såhär.

Ni säger att det inte uppskattas på v14 där ni la ut byarna runt om i världen för det skulle favorisera någon. Men vad i hela friden är det ni gör nu? Vad ska vi som sitter med dessa 49 jävla byar göra i 3-4 månader? Vi tappar ju sjukt mycket på detta och det ända ni kan säga är "eh inget vi kan göra" ? seriöst. Nu får ni skärpa er.
 

Nino

Product Manager
Reaktionspoäng
0
Den spelare som först orsakar problemet kanske är den som först borde sluta skapa dem? De vet vad som kommer ske och de vill ända skapa problem för resten.

Hade vi inte gjort nagot at det, sa hade det varit gnäll om fördelen. Hade vi flyttat dem sa är der gnäll om att vi favoritiserar de spelare som hamnar nära de byar vi flyttar och nu laser vi dem, da gnälls det pa spelarna som rakar ligga nära dessa.

Vi kan besluta oss för det ena eller det andra.

1. Spelaren som skapade problemet kan behalla byarna och utvinna de för de syfte de ville.
2. Vi flyttar byarna och later vissa gnälla om favoritisering.
3. Vi later det vara som det är och de spelarna som ligger nära dessa till-fuskade byar gnäller.

Givetvis inget av ovan är ett bra alternativ, men 3e är det bästa vi har för nu. Vad jag även vill pavisa är att för vad vi än väljer att göra, sa kommer nagon inte vara nöjd.

Har du andra förslag, sa er jag gärna förslag pa hur det kan göras bättre, nagot som gynnar allihopa och inte enskilda spelare. Vi är öppnar för ideer helt enkelt. Nagot maste göras och detta är det bästa vi kan komma fram till nu.
 

don7661

Member
Reaktionspoäng
0
men kan ni inte IP banna dom i ca 1-4 månader som har gjort de ??.. så att ni tar bort dom avstängda eller gör dom till b-byar ?? annars kommer massvis med spelare att sluta tidigt på grund av de
 

Pontus=D

Member
Reaktionspoäng
0
Det bästa skulle väl varit att ni tog bort dessa byar direkt och att ny byar ( spelar) hamnar där dom borttagna byarna var på det här sättet blir det inte orättvist då det är ny byar och det är precis som om incidenten inte hade hänt.
 

TheGodOfWar

Member
Reaktionspoäng
2
I dagsläget har vi inget vi kan göra, eftersom vi saknar verktyg för att ta bort byar, således är det som presenterats ovan en bättre lösning än att låsa upp byarna och låta er farma, då ger vi för stora fördelar till de som ligger runt dessa byar, något som inte uppskattades i tidigare världar - och troligen inte uppskattas av de som inte får ta del utav dessa extra farmbyar.

En liten tankeställare ska jag därför ge er.

Om vi inte agerar, så får vi skit för att vi ger för stora fördelar till vissa spelare. OM vi däremot agerar, så får vi skit för att vi förstör för spelare som ligger vid dessa byar. Så min fråga är, hur ska detta kunna göras bättre från vår sida, bolla tankegångar och förslag här i tråden! Får vi ett verktyg som gör att vi kan ta bort byar, då är problematiken löst. Men tills vi får det, hur kan vi agera då? Utan att favorisera någon eller förstöra för ett par spelare.

Nu har vi hittat ett sätt som kanske förhindrar barbarfusk i kommande världar, eftersom ni nu kommer inse att det inte kommer löna sig alls och förstöra spelet, tyvärr blir de som ligger runt dessa byar drabbade i form av mindre farmer, vilket vi i teamet beklagar att det inträffar - MEN notera att dessa byar egentligen inte ens skulle funnits. Hade vi haft verktyg som tagit bort byar, hade det självfallet varit det vi hade gjort, det är det självklara valet, det förstår alla. Men när vi inte har det, då får vi hitta alternativa lösningar för att se vad som blir bäst, nu har vi kommit fram till att detta är en bra lösning på det hela, för de flesta. Utav varje val vi gör kommer alltid någon att drabbas utav det tyvärr, något jag återigen påpekar att vi i teamet beklagar oerhört. Vårt mål är inte att förstöra spelet för ett par spelare, samtidigt som vi inte vill favorisera någon. Därför är hela situationen ytterst knepig. Om ni kollar på andra communityn såsom .net så har de haft samma problematik där med barbarfusk, liknande system infördes där och gav goda resultat. Därav att vi gör försök även här.
 
Reaktionspoäng
0
Har lite problem att svälja att spelare ska få sitta och betala för det här spelet sen rycker ni i axlarna och säger att ni inte vet hur ni ska göra, att vi gnäller(vilket var ett intressant ordval ifrån en Innogames anställd.)

Ni har haft detta problem sen v12(om inte tidigare, snackar bara egen erfarenhet) och har fortfarande inte lagt upp en policy om hur ni ska hantera detta problem eller tagit fram ett verktyg som gör att ni kan ta bort byarna? Känns som ni har arbetat för mycket på att utveckla saker ni drar in mer pengar på än att faktiskt säkerhetställa erat spel.

Nino: du som är representant för företaget kan ju inte på fulla allvar säga att vi som betalar för spelet sitter och gnäller för ni inte kan lösa ett problem?

Att 1 kontinent ska bli lidande för detta är ju dåligt. Det är ~49 byar - ni kan gott dela ut dessa på 4 kontinenter eller mer så dem blir jämnt fördelade. Då förstörs spelet för hela världen och inte bara för vissa spelare.

TGOW: jag vet inte hur eran organisation är uppbyggd. Men ni har haft ett problem med fusk väldigt länge nu - och du säger att .net har gjort något liknande som löst problemet - vad det nu är vet ingen som inte spelar .net förstås. Men hur kommer det sig då att det är sån passivitet från .se's admins att lösa detta om det redan finns ett fungerande system på .net?

Är det så att ni inte har gemensam policy, hantering, och lösning av problem på alla servers, oavsett .net/se/no/dk osv?
 

DeletedUser

Guest
men kan ni inte IP banna dom i ca 1-4 månader som har gjort de ??.. så att ni tar bort dom avstängda eller gör dom till b-byar ?? annars kommer massvis med spelare att sluta tidigt på grund av de

Tyvärr så är det allt för lätt att kringgå IP avstängning.

Dagens nätanvändare är väldigt snabba på att hitta sätt att kringgå allt mellan himmel och jord.
 

Pontus=D

Member
Reaktionspoäng
0
Kommer det komma något verktyg i framtiden så ni kan ta bort byar?

Om nej vad är det som gör att ni inte kan fixa det här verktyget?
 

TheGodOfWar

Member
Reaktionspoäng
2
TGOW: jag vet inte hur eran organisation är uppbyggd. Men ni har haft ett problem med fusk väldigt länge nu - och du säger att .net har gjort något liknande som löst problemet - vad det nu är vet ingen som inte spelar .net förstås. Men hur kommer det sig då att det är sån passivitet från .se's admins att lösa detta om det redan finns ett fungerande system på .net?

1. Tyvärr handlar det om fler än "bara" ~49 byar. Siffran ligger på 200+ just nu. DagsAttJobba var ett exempel som Purk tog upp i sitt första inlägg, notera exempel.

2. .net's system är inte heller helt 100%igt ännu. Systemen skiljer sig åt. .net väljer att stänga av i 14 dagar för det påverkar inte lika mycket som det gör på en liten version som .se. De väljer 14 dagar, vi väljer 3 månader för att visa att det inte är okej, byarna skulle inte varit där från första början.

3. Det stämmer att det blev aktuellt med Värld 12. Vi agerade men det föll eftersom vi inte hade någon struktur för hur vi skulle ställa oss till alla vädjan och spelare som låstes upp.

Det glömdes bort från teamets håll och upprepades på Värld 14. Då kom problemet upp på bordet. Vi var sena att agera och började diskutera fram olika lösningar. Värld 15 är resultatet av alla diskussioner och tankar på hur vi ska agera i framtiden. Det kommer säkerligen att bli smidigare, när det kommer ett verktyg som förhindrar detta i fortsättningen. Tills dess får vi göra det bästa av situationen, mer kan vi inte göra just nu.
 

DeletedUser

Guest
ja nu är ju jag en av de som råkat få dessa stengda byar runt mig.
så jag föreslår såhär flytta dom å lås dom på en del av kartan som inte finns eller nått för det är jävligt störande å ha låsta byar runt sig plocka bort dom helt
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp