Världskrig

DeletedUser

Guest
Satt och tänkte lite kort och fick då upp idén i huvet om en internationell server där man automatiskt placeras ut på kartan efter vilket land man bor i och man hamnar automatiskt i en stam som tillhör sitt eget land (se tabellen nedan). Säg att man sätter en gräns på 100 spelare i en stam och 1000 spelare per land. Flera världar ska vara tillgängliga men för att förhindra att samma spelare reggar sig på alla världar så har man en maxgräns på max 1 värld per spelare.

Spelare ifrån alla olika länder ska få delta. Det ska vara möjligt att lämna en stam men inte ett land (se tabellen nedan).





Tänkte att systemet skulle vara något i stil med detta:


Land
-Max 1000 spelare uppdelade i max 10 stammar, dessa stammar har en obrytbar allians.
-Att lämna sitt land är inte möjligt.

Stam
-Max 100 spelare per stam.
-Att lämna stam är möjligt.

Ledning
-Den som först bildar en stam hamnar i sitt lands parlament och har en automatisk ledarroll under första perioden.
-Varje stam kan ha 5 representanter i parlamentet
-Ledarskapet ska vara uppdelat i perioder och spelare som vill ta över ledarskapet har möjlighet att skriva ett "val-tal" och den spelaren kommer sedan att inkluderas i en röstning som äger rum (förslagsvis) var 3e månad. Vinnande kandidat utser 4 övriga representanter för stammen (inte helt olikt hur Sveriges riksdag formas).
-Beslut för landet sker i parlamentet, alla representanter kan framföra förslag som sedan diskuteras och beslutas om.


Diplomati
-Enbart stamledare kan sätta diplomati.
-Allians mellan länder är möjligt (alla stammar innefattas och får automatiskt dessa länder som allierade).
-IAP mellan länder är möjligt (alla stammar innefattas och får automatiskt dessa länder som IAP).

Rekrytering
-Det går inte att rekrytera spelare ifrån något annat land.
-Spelare kan hoppa mellan stammar men enbart stammar som tillhör ens land.

Språk
-Eftersom det enbart kommer vara svenska spelare i de svenska stammarna så är det det språk som används i forum etc. Samma sak gäller övriga länder med respektive språk.
-Spelspråket bör vara standardinställt på engelska men ska gå att ändra i inställningar till det språk man föredrar.

Krig
-När man förklarar krig så gäller detta samtliga stammar för dessa länder, exempelvis förklarar Sverige krig mot Norge så hamnar alla Norges stammar som fiender på svenska stammars diplomati och vise versa.
-Eftersom länders startposition är relaterad till vilket land man tillhör så ligger alla spelare i ett land i samma område, detta ger en rolig krigföring då mycket sker relativt fort.
-Det ska inte gå att starta om så har en spelare blivit adlad, då har det landet förlorat en spelare, när ett lands alla byar är tagna så är det landet inte längre med på den världen. Detta leder till att världar stängs mycket fortare så nya omgångar kan starta och då behöver inte ett land som åkt ut i tidigt skede känna sig "utanför" längre än nödvändigt.




Det är säkert något jag inte har tänkt på såhär nattetid men jag kanske utvecklar idén lite mer imorgon när jag är mer frisk i hjärnan, men ni kan väll i alla fall ge era synpunkter på vad ni tror om själva konceptet med detta.
 

muuu99

Member
Reaktionspoäng
11
Kul ide skulle gärna spela på en sådan värld. Enda saken jag skulle vilja ändra är att valet bara sätts igång om över 50% av stammen vill ha ett val. Annars en jätte bra ide.
 

DeletedUser

Guest
Bra idé,men om flera spelare från samma land väljer att köra solo kan det ju bli svårt. MAn borde ställa in så att spelare från samma land inte kan attackera varandra. Kan också bli problem om alla lände inte kan uppfylla kraven på 1000 spelare. Första världen bör därför bara innehålla kanske 100spelare med 10 spelare i varje stam och 2 stcyken från varje stam i parlamentet. Detta för att se hur stor efterfrågan är i varje land.
 

DeletedUser

Guest
Låter ganska roligt faktiskt, men håller med om att det inte ska gå att anfalla spelare i samma land.
 

DeletedUser

Guest
Låter ju kul, men skulle man kriga med en by per man? Annars blir det ju en väldans massa barbadling i början för att växa, och det tror jag inte (hoppas inte) att det finns så många som vill göra
 

DeletedUser

Guest
Skulle vara roligare med inbördeskrig på vissa sätt, för det är inte roligt att ligga mitt i "Sverige" med inga byar att adla.

Hur ska man veta att alla som börjar i "Sverige" är svenskar och i andra länder?
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
muuu99 sa:
Kul ide skulle gärna spela på en sådan värld. Enda saken jag skulle vilja ändra är att valet bara sätts igång om över 50% av stammen vill ha ett val. Annars en jätte bra ide.

Låter som en bra idé!



JonteFjonte sa:
Bra idé,men om flera spelare från samma land väljer att köra solo kan det ju bli svårt. MAn borde ställa in så att spelare från samma land inte kan attackera varandra. Kan också bli problem om alla lände inte kan uppfylla kraven på 1000 spelare. Första världen bör därför bara innehålla kanske 100spelare med 10 spelare i varje stam och 2 stcyken från varje stam i parlamentet. Detta för att se hur stor efterfrågan är i varje land.
Idag 08:51

Att inte kunna anfalla spelare ifrån samma land anser inte jag är en bra idé, vad händer då ifall någon spelare slutar? Den spelarens byar skulle då inte gå att internadla förens de blivit grå.

För övrigt bra med att sänka alla siffror på en test-värld. De siffror jag skrev upp var hur jag hade tänkt mig en ultimat och färdigutvecklad värld. Detta test kanske skulle kunna köras på samma server som där de testar nya inställningar?



Bracken234 sa:
Låter ju kul, men skulle man kriga med en by per man? Annars blir det ju en väldans massa barbadling i början för att växa, och det tror jag inte (hoppas inte) att det finns så många som vill göra

Har tänkt lite på detta och som jag ser det kan det bli lite svårt att kriga med endast en by ifall man hamnat mitt i ett land. Därför tänkte jag att man skulle kunna göra så att när en spelare går med i ett land så dyker 3 barbarer upp i det landet, detta är bra då man kan farma och snabbare få upp resurser och armeér, det kan även vara en relativt bra grundstart. Efter att alla spelare har gått med i ett land så kommer inga fler barbarer att tillkomma och ganska snart borde ett krig över gränserna bryta ut.

En annan idé jag tänkte på skulle kunna vara att barbarer endast finns vid gränserna, detta så att landet kan hjälpa spelarna i mitten att komma fram till fronten vid ett krig.

Detta är ett problem som inte jag tror att jag har någon bra lösning på ännu men ifall någon annan har det så kom väldigt gärna med förslag på hur det kan göras!




Skulle vara roligare med inbördeskrig på vissa sätt, för det är inte roligt att ligga mitt i "Sverige" med inga byar att adla.

Hur ska man veta att alla som börjar i "Sverige" är svenskar och i andra länder?

På det första har jag inget vettigt svar ännu, precis nyvaken och som jag sa så var det något jag fick en plötslig idé om igår så den antagligen inte är hundra procent utvecklad än.

Här borde det väll bara vara att kolla IP-adressen skulle jag tro, borde ju inte vara allt för komplicerat.
 

DeletedUser

Guest
pröva på betan om det inte går så rakt i soptunnan och kom på något bra åt oss spelare:D
 

DeletedUser

Guest
fick en idé om det hela med by grejen ett system som gör att när varje spelare startade så kommer det 3 barbarbyar som någon sa det kan vara bra och sedan så kan man lägga till cirka 500-600 CPU spelare som bygger byggnader och trupper själva.
och så kan man också lägga in lite funktioner så man gör det hela lite roligare som att CPU spelare har också stammar:p
CPU spelare kan anfalla vem som helst (även deras vänner)
och att de kan få lite enfarenheter som att skicka 200ms adelståg taima in lite deff osv så att man först får adla alla CPU spelare så kommer man säkert att få en massa byar och sedan ge sig på andra länder eller så kan man låte CPU spelarna vara och ge sig på andra länder direkt men det är nog inte bra idé att få 2 fiender 1 som är bland sina byar och en annan som har en frontXD

nu kanske det blir lite komplicerat men man behöver ju inte alla olika funktioner som ja nämnde.
 

DeletedUser

Guest
fick en idé om det hela med by grejen ett system som gör att när varje spelare startade så kommer det 3 barbarbyar som någon sa det kan vara bra och sedan så kan man lägga till cirka 500-600 CPU spelare som bygger byggnader och trupper själva.
och så kan man också lägga in lite funktioner så man gör det hela lite roligare som att CPU spelare har också stammar:p
CPU spelare kan anfalla vem som helst (även deras vänner)
och att de kan få lite enfarenheter som att skicka 200ms adelståg taima in lite deff osv så att man först får adla alla CPU spelare så kommer man säkert att få en massa byar och sedan ge sig på andra länder eller så kan man låte CPU spelarna vara och ge sig på andra länder direkt men det är nog inte bra idé att få 2 fiender 1 som är bland sina byar och en annan som har en frontXD

nu kanske det blir lite komplicerat men man behöver ju inte alla olika funktioner som ja nämnde.

CPU-spelare är nog ett för stort steg framåt.
Barbarer som bygger trupper kanske är mer realistiskt.
 

oAlexander

Member
Reaktionspoäng
0
Ledning
-Den som först bildar en stam hamnar i sitt lands parlament och har en automatisk ledarroll under första perioden.
-Varje stam kan ha 5 representanter i parlamentet
-Ledarskapet ska vara uppdelat i perioder och spelare som vill ta över ledarskapet har möjlighet att skriva ett "val-tal" och den spelaren kommer sedan att inkluderas i en röstning som äger rum (förslagsvis) var 3e månad. Vinnande kandidat utser 4 övriga representanter för stammen (inte helt olikt hur Sveriges riksdag formas).
-Beslut för landet sker i parlamentet, alla representanter kan framföra förslag som sedan diskuteras och beslutas om.

Varför inte den största stamen tex 3 månader efter att världen börjat bestämmer?Bara ett förslag
 

DeletedUser

Guest
Varför inte den största stamen tex 3 månader efter att världen börjat bestämmer?Bara ett förslag

det skulle mer likna en moderstam med understammar, tror det blir bättre ifall varje stam har representanter så att alla stammar får vara med och bestämma, det ska ju ändå vara ett samarbete mellan stammarna.
 

DeletedUser

Guest
Bra förslag alltihop ända ner hit, där jag anser det blir lite svårt att låsa ett land ute för att vi erövrat Norge eller tvärtom.. I vilket fall.

Så tycker du så här:

Krig
-När man förklarar krig så gäller detta samtliga stammar för dessa länder, exempelvis förklarar Sverige krig mot Norge så hamnar alla Norges stammar som fiender på svenska stammars diplomati och vise versa.
-Eftersom länders startposition är relaterad till vilket land man tillhör så ligger alla spelare i ett land i samma område, detta ger en rolig krigföring då mycket sker relativt fort.
-Det ska inte gå att starta om så har en spelare blivit adlad, då har det landet förlorat en spelare, när ett lands alla byar är tagna så är det landet inte längre med på den världen. Detta leder till att världar stängs mycket fortare så nya omgångar kan starta och då behöver inte ett land som åkt ut i tidigt skede känna sig "utanför" längre än nödvändigt.


Jag tycker så här istället:

Det erövrade landets byar går in under Svensk flagg om vi tex övertar Norge via en expansion men jag tycker inte vi ska slänga ut norrmännen. Utan de kan få bli en del av den svenska Armén istället.

DVS det ska vara möjligt att kapitulera och ingå i en annan armé men bara mot krigs slutet. Det skulle göra att den svenska armen får fler soldater att ställa på benen och det är vad ett litet land som Sverige skulle behöva. Vid ett krig mot tex Ryssland eller Turkiet eller Kina för den delen.

Så det där med 1.000 i från ett land borde skrivas med 1.000+ockuperade länders soldater, på så sätt får de segrande länder tillgång till fler spelare och även de bästa från tex Norge som i exemplet ovanför.

I övrigt är jag väldigt intresserad av en sådan värld men tror det skulle bli för svårt för teamet att få igenom ett sånt förslag. Då vi svenskar har tappat närmre 75% av folket på svenska tw sidan.
 

DeletedUser

Guest
Jag tycker så här istället:

Det erövrade landets byar går in under Svensk flagg om vi tex övertar Norge via en expansion men jag tycker inte vi ska slänga ut norrmännen. Utan de kan få bli en del av den svenska Armén istället.

DVS det ska vara möjligt att kapitulera och ingå i en annan armé men bara mot krigs slutet. Det skulle göra att den svenska armen får fler soldater att ställa på benen och det är vad ett litet land som Sverige skulle behöva. Vid ett krig mot tex Ryssland eller Turkiet eller Kina för den delen.

Menar du då eftersom det landet har fler invånare och därav större utbud av spelare? För jag tror inte det spelar så stor roll eftersom det ändå jämnar ut sig med antalet spelare från varje land, deras skicklighet varierar lika mycket som våran gör och procentuellt sett så skulle dessa länder ha samma förutsättningar för att bygga upp ett bra lag som vad vi har då det är först till kvarn på platserna och jag tror inte att hela Kina eller Ryssland skulle enas om att enbart låta deras elit gå med och sedan fylla på några ströplatser.
 

Wwhjip

Member
Reaktionspoäng
0
fick en idé om det hela med by grejen ett system som gör att när varje spelare startade så kommer det 3 barbarbyar som någon sa det kan vara bra och sedan så kan man lägga till cirka 500-600 CPU spelare som bygger byggnader och trupper själva.
och så kan man också lägga in lite funktioner så man gör det hela lite roligare som att CPU spelare har också stammar:p
CPU spelare kan anfalla vem som helst (även deras vänner)
och att de kan få lite enfarenheter som att skicka 200ms adelståg taima in lite deff osv så att man först får adla alla CPU spelare så kommer man säkert att få en massa byar och sedan ge sig på andra länder eller så kan man låte CPU spelarna vara och ge sig på andra länder direkt men det är nog inte bra idé att få 2 fiender 1 som är bland sina byar och en annan som har en frontXD

nu kanske det blir lite komplicerat men man behöver ju inte alla olika funktioner som ja nämnde.

Man kanske kan ha dem som typ "slavar" för antingen att man kan välja vilka som dem skall attackera. eller att alla cpu spelarna måste adlas innan man får adla över gränserna!
 

DeletedUser

Guest
tycker inte om den idén riktigt, det skulle ändra alldeles för mycket i spelet som det är tänkt från början, och jag tror inte många skulle vilja spela på en värld där barbar-adling är ett krav för att få adla spelare.
 
Topp