2 problem med tw
1. Medlemstaket
Det här måste varje grottmongo i universum kunna se som ett av problemen med att världar (och således aktivitet) dör för snabbt på världarna. Med undantagen v1 & v3 har du inte sett en enda toppstam vinna en värld utan tokhögt medlemsantal ( = driver in allt värdigt folk i stammen) eller en sjuhelvetes massa mergande. Att vinnarna/ledarna på dessa världar i 9 av 10 fall är fega sågspånsskallar må vara min högst personliga åsikt, men punkt 2 gör att man förstår deras tänk litegrann. Visst hade det varit kul att vinna sin server på att bara kriga sig igenom varje sammansättning av värdigt motstånd & hot, men utan en gasiljon adlar till hands, så går det bara inte.
Mergar LÅTER dessa fega sågspånsskallar (sue me) att döda världarna (för?) tidigt, och således sitter ni där med 10 öppna världar, varav 2-3 har något som helst liv i sig.
2. Tiden det krävs för att spela aktivt under krig/startgame
Ett rejält krig där snittantalet på byar för varje spelare i en stam överskrider några hundra, kräver ENORMT med energi av spelarna, och massvis med TID. Visst är det kul ibland att köra på som fan och köra över fienden med energin som det kräver, men faktum kvarstår - Ska du kriga ner allt motstånd på din värld, så kommer du behöva vända upp & ner på ditt liv, och det är inte sunt. Vet att det finns gott om spelare som lägger ner under/efter ett storkrig just av denna anledning. "Det var kul, men jag orkar inte det här EN GÅNG TILL".
Potentiell lösning
Till detta finns ett förslag som jag (creds till eggeh också, vi agera co-bollplank på skit'n) tror skulle få många att stanna kvar i spelet längre:
Servrar med förbestämda låsta tider.
vad menas med detta?
Jo, en server som är öppen under en viss tid, och låst under alla andra timmar av dygnet.
Med öppen menar jag = Du kan logga in, anfalla, ducka, fejka, adla, snipa, skissa ihop offensiver åt stammen, farma - Ja, ALLT du kan göra på en server idag.
Med LÅST menar jag = Du kan varken anfalla, eller ens LOGGA IN, på servern, under dessa timmar. Under samma timmar "fryses" självfallet kommandon, resursflöde, trupp-produktion etc. Allt återupptas när servern öppnas vid förbestämd tid.
På så vis hade en server kunnat vara öppen mellan t.ex. 18.00-22.00. Detta medför dels att ingen kan sitta och rövkn*lla sitt liv under krigstider eller startgame. Du eliminerar MÖJLIGHETEN till tokaktivitet, och gör således spelet SPELBART för de som INTE har ork/tid/vilja att spela som en galning i några veckor här & där under krig eller startgame. Jag är fullt övertygad om att spelare som "bränner ut sig" och slutar totalt när dem känner att dem fått nog, hade hängt med i skiten längre om de visste att de inte blivit nollade/totalt utrensade medans de stekte på stranden under sommaren, plugga inför den där brutala tentan, tog hand om sina barn, drog några bärs på krogen etc. Du behöver inte ens vara inne de där 4 timmarna som servern är öppen, det skulle räcka med att kika in i 1-2 timmar, och den mest aktiva på servern skulle ändå bara få 2-3 timmars "försprång" på dig. Och eftersom tidsuppfattningen på servern fryses under låsta timmar, så skulle ett adelståg skickat 21:50, med varaktighet på 2 timmar, ändå bara resa i 10 min av din frånvaro. När du loggar in 18.00 nästa dag och ser det där adelståget, så har du fått en rättvis chans att göra vadfansomhelst som inte involverar tw, och ändå kunnat parera adelståget. Är inte den tanken ganska bekväm i krig, om man ska palla långsiktigt?
Jag kan bara tala för mig själv. Som en del vet så spelar jag på v1 i stammen -SK-. Jag som varit med länge i maskineriet för -SK- kan ärligt säga att jag tvivlar på att jag kommer palla servern ut. Till detta ska tilläggas att många veteraner som dominerat andra servrar/vunnit andra servrar, slutar efter just den servern. Många har 1 värld i sig, sen hänger dem spelet på hyllan för gott. Detta måste ändå tyda på att det finns något med en start på ny värld, som inte känns kul. Jag tror att detta plötsliga avslut, beror på att man inte ORKAR ta sig an ett så segt och energikrävande projekt en gång till. I samma veva tror jag att många som slutat efter 1 lyckad värld, skulle palla lira tw vid sidan om, ifall det fanns en chans att hänga med, utan att svettas med skiten så jävla länge & mycket igen.
Detta faller säkerligen inte startgame-nördar i smaken, men de är också den lägsta formen av mänsklig existens på jorden, så om vi räknar ut dem ur ekvationen --> Åsikter?