Tribalwars tappat mycket användare på senaste tiden?

Nino

Product Manager
Reaktionspoäng
0
Lite vettigt sagt, nice. Skall försöka sätta upp svaren med ren fakta da och mina egna fragor. =) Mina svar i fettext.

Tar vi detta forum så är det faktiskt under all kritik. Vi är ingen knypplingsförening, vi spelar ett krigsspel där känslorna går höga. Då får man faktiskt sätta ribban högre vad som är tillåtet. När jag började här på forumet så var det extremt mycket bättre. Detta har på nåt vis ändrats. Nu sitter det mest noobs och slår sig för bröstet, men som på världen inte vet hur man anfaller. Förut satt storspelarna och kastade skit på varandra. Det tillhör spelet och här måste en ändring ske.
Hade jag som ny spelare kommit in här idag så hade jag garanterat vänt i dörren. Det är lite syjunta över forumet.

Vilken ändring har du i hjärtat, hur menar du att det var förut, som det inte är nu? Vad gick fel fran da till att bli vad forumet är idag?

De ständiga uppdateringarna är det som jag tror folk blir mest förbannade på. Scripts som används slutar fungera. Det är bara tråkigt.

Vi kan ta ett spel som exempel för att motbevisa dig här. Imperion, spelet lanserades, skeppades ut i 25 sprak. Uppdateringarna slutade komma, man satte helt enkelt fokus pa de andra spelen man har istället. Efter ett tag kunde man läsa pa forumen "Vart är uppdateringarna, det händer inget nytt, det kommer inget nytt".

Detta spel, bestar idag utav 3 kvarlevande versioner, engelska, tyska och italienska. Faktum är den, visst, det finns de som hatar att nytt kommer och de finns de som älskar de uppdateringar som kommer, skillnaden här är de som inte gillar det är en grupp pa 20 pers, varav den resterande gruppen pa 180 gillar det (När 200 av dessa avskyr nagot, sa lovar jag att det kommer synas). Sa funkar även forum. De som gnäller, eller de som inte gillar nagot, är de som alltid kommer att synas. Det är sällan nagon kommer och säger "Wow jag älskar det" för de är redan glada, de behöver inte visa sig pa forumet.

När det kommer till skript, sa finns det bara ett argument. Vi kan inte programmera vart egna spel och dra det pa fyrkantiga hjul för att se till att alla tusentals skript som finns för Tribal Wars skall fortsätta funka efter varje uppdatering. Finns ingen chans att vi kan göra det. Vi gar därför efter samma princip som alla spelmakare gör. Om en ny version av World Of Warcraft släpps, en modd slutar funka, sa är det upp till den som gjort modden att se till att den funkar igen. Dock har du samma reaktion i den communityn, som här.


Jag vet att crewet hävdar att premet inte blivit dyrare om man ser på de större volymerna. Om det nu är så att man fullständigt har glömt bort den största massan spelare man här så är det de som ingen inkomst har. Geekarna som spelare betalar premet oavsett vad ni höjer den till. Men de ni ska tjäna pengar på, de tappar ni på. Jag har hållit på med en del affärer och kan bara lugnt påstå en sak. Det är 1000 gånger lättare att sälja en miljon spikar för en krona styck än att sälja en spik för en miljon.
För er som inte förstod det så menar jag att har du ett billigt prem så kommer du få fler som löser ut det och därmed får större intäkter. För det är ju det allt handlar om. Börja tjäna pengar på den stora massan, inte på geekarna.

Ja kommer ta samma princip här om jag tog i ett annat argument för nagra manader sedan. Lat oss säga 30 sek per manad och att 1000 spelare betalar denna summan. Da har vi 30000. Vi sänker nu priset, för vi vill ha mer spelare som använder premium. Sa vi hamnar nu pa 20 sek per manad, 500 nya kunder betalar helt plötsligt premium. Men vart är skillnaden här, för bada jämnar ut sig till just samma slutsiffra. Det är just sa det ser ut. Man maste nog läsa lite ekonomi och om hur diverse saker i affärsvärlden funkar för att första det. Men att sänka till lat oss säga 20 sek, skulle inte helt plötsligt bringa oss 5000 betalande kunder.


Att världarna bli söndermergade kan vi bara skylla på geekarna i spelet. De som sitter 10-18 timmar per dygn och bara spelar. De är oftast ledare och lär känna varandra sinsemellan sen bli en värld söndermergad. Testa nytt grepp. 80 medlemmar och då får du bara göra 40 nyrekryteringar under spelets gång. Då tror jag att man blir lite mer försiktig med att ta in folk, vilket resulterar i fler stammar och större konkurrens. :)

Det här kan man komma ifran med mindre stammar. Nästa värld har betydligt lägre gräns än normalt som test.

Sen måste guiderna bli bättre. Gör en video och släng upp på Youtube där ni visar grunderna. Den har ni som länk så fort man startar en värld. Häng med och nyttja medierna på nätet som alla andra. Inte lätt idag att komma in i spelet och lära sig det snabbt. De flesta lär sig grunderna av andra spelare, ilket inte är ett bra betyg. Det är av Innogames en ny spelare ska lära sig spelet. Annars tappar ni 95% av de som reggar sig innan de satt sig in i spelet.

Fortfarande skulle dock bara dessa 5 - 6% stanna kvar, för de andra skulle inte ha orken eller lusten att sätta sig och se en guide. Om det ens behövs, da är spelet för komplicerat. Vilket det i detta fall inte är, jag menar vi är pa vart attonde ar nu med Tribal Wars. Dock jobbar vi pa att förändra tutorialen i början ännu mer. Göra den lite mer informationsrik och senare framat i spelet, ju längre du kommer visa stegen till att skapa en akademi och sa.

Det största hotet mot TW är tiden. Folk har inte tid att sitta och pilla med sina byar 24/7. Här måste det till nån förändring om inte Tribalwars helt ska försvinna. Varför inte testköra en värld, där spelarna bara kan logga in mellan 16.00-02.00 på vardagarna och från 16.00 på fredagen till 02.00 på måndagen? Då kan man också höja hastigheten på den testvärlden. Skadar inte att prova, för tyvärr så tror jag att om inget görs snart så kommer Tribalwars vara ett minne blott om 1 till 2 år.

Som tidigare sagt nagonstans i ett inlägg i denna traden, sa skall jag försöka fa i ordning nagot sadant som vi kan testa.

Sen vill jag även papeka att 1 - 2 ar är väldigt bra siffror. Tribal Wars är 8 ar gammalt, livstiden pa ett onlinespel är inte allt för langt och InnoGames har ett av världens längst levande onlinespel.

Jag menar, visst trodde man Guitar Hero skulle halla i sig ett bra tag till? Sorry för de som blir besvikna nu, men Activision meddelande för ett par veckor sedan att dem har stängt ner hela sin Guitar Hero verksamhet och i och med det sparkar cirka 500 anställda. Spelbranschen gar upp och ner, och ett spels livstid kommer för eller senare ha runnit ut. Givetvis sa hoppas jag ju inte att det skall ske med Tribal Wars allt för snart, skulle vilja ha igang spelet i manga ar till och sa länge vi kan betala för nya medlemmar och uppdaterar spelet sa kommer det finnas kvar pa marknaden.
 

DeletedUser

Guest
Ingen reklam är svaret, kan faktiskt inte minnas en enda Tribalwars reklam.

Med tanke på hur jävla mycket pengar ni får i Innogames, va fan gör ni med de?
Satsa mera på reklam, så kommer det komma in fler spelare.
 

DeletedUser

Guest
Ingen reklam är svaret, kan faktiskt inte minnas en enda Tribalwars reklam.

Med tanke på hur jävla mycket pengar ni får i Innogames, va fan gör ni med de?
Satsa mera på reklam, så kommer det komma in fler spelare.

Kanske därför de vill ha en TribalWars-trailer?
 

Nino

Product Manager
Reaktionspoäng
0
Ingen reklam är svaret, kan faktiskt inte minnas en enda Tribalwars reklam.

Med tanke på hur jävla mycket pengar ni får i Innogames, va fan gör ni med de?
Satsa mera på reklam, så kommer det komma in fler spelare.

Om du hade läst mer av denna trad, sa hade du hittat ditt svar till det. =)
 

EhnEn

Active Member
Reaktionspoäng
0
När det gäller reklam så måste jag faktiskt ge beröm till inogames för den reklamen jag hitta på armorgames. Var för tyska variationen (inte så konstigt när man sitter i Österrike) och den va f*n helt omöjlig att missa och efter att ha stört sig på den under några minuter så klicka jag på den bara för att. Tror just många gör det av ren nyfikenhet och just den hemsidan tror jag är en av dom bättre platserna att ha reklam på.
 

Haroo

Active Member
Reaktionspoäng
0
Ingen reklam är svaret, kan faktiskt inte minnas en enda Tribalwars reklam.

Med tanke på hur jävla mycket pengar ni får i Innogames, va fan gör ni med de?
Satsa mera på reklam, så kommer det komma in fler spelare.

Låg reklam på t.ex. Facebook innan.
 

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
vill bara säga det Nino. På ditt sista svar:

"Sen vill jag även papeka att 1 - 2 ar är väldigt bra siffror. Tribal Wars är 8 ar gammalt, livstiden pa ett onlinespel är inte allt för langt och InnoGames har ett av världens längst levande onlinespel.

Jag menar, visst trodde man Guitar Hero skulle halla i sig ett bra tag till? Sorry för de som blir besvikna nu, men Activision meddelande för ett par veckor sedan att dem har stängt ner hela sin Guitar Hero verksamhet och i och med det sparkar cirka 500 anställda."

Bara för din info så var det inte att spelet dog ut av saknade intresse. Det var för att de spammade sönder marknaden med olika "Hero" spel. Jag menar, mellan 1an och tvåan var det två år tror jag. sen kom trean några år efter det och allt tog en paus. Sen (tror det var 2008) så kom World Tour och mellan att den kom ut och nu när den la ner har de släppt över 5 olika spel med dessa "hero" delar. Jag själv ser det som en inflation av produkter.

Så egentligen kan man då säga att det handlar om ett för stort urval bland MMOG spel, får ni bort lite konkurrenter kommer ni upp igen. Detta gör man genom marknadsföring och fler lågbetalande kunder istället för få högtbetalande. Då förlorar ni inte lika mycket om någon skulle sluta. Sen tycker jag att ni borde höja premiumpoängen som går att köpa via samtal/MMS då många som spelar är under 18 och därmed inte har ett kreditkort.
 

aweponken

Member
Reaktionspoäng
0
Nino sa:
Aweponken sa:
Alla värdar 39 395 Spelare! 30.03
Alla värdar 38 708 Spelare! 31.03
Alla värdar 38 371 Spelare! 01.04

Titanic<33

2009-12-04 41722
2009-12-05 41577

2010-02-06 34884
2010-02-07 34986

2010-03-05 41068
2010-03-06 41527

2010-04-01 38371
2010-04-02 38067

Väldigt manga gånger Titanic har gatt upp och ner nu tycker jag.

Detta nämde jag är ni höjde PK priset, och se hur det har gått, det har aldrig, någonsin, varit nere på otroligt låga 21735 spelare. Bortförklara det med vad du vill Nino, men vi vet båda två att det gick neråt när ni höjde och att det beror på det. Har ingenting med reklam att göra, detta är ett resultat av Innogames giriga beslut. Ni får helt enkelt skylla er själva.. Jag betalar inte prem, och kommer inte heller göra med dessa hutlösa priser.

Så frågan är, vågar ni sänka priserna för att få in nytt folk som vågar betala? Eller tänker ni fortsätta sitta o pressa ut var enda krona från de spelare som fortfarande sitter och vinner världarna?

Bara de mest seriösa köper, och för mig som är halvn00b så känns det inte som någon mening alls. De få fördelar jag får kommer inte att vara värda nästan 80kr i månaden. Jag har ett abonnemang på 109kr/mån.. Tror ni seriöst att jag tänker lägga nästan 80kr av mitt abonnemang på ett sketet gammalt online spel?

Dags att svälja stoltheten Innogames, erkänna att ni gjort ett dåligt beslut och sänka kostnaden så vi "vanliga" och nybörjare känner att det är värt att köpa igen.

Nej tills ni fixat ner priserna, fått lite fler medlemmar, och lyssnat lite mer på oss, så tänker jag fortsätta att göra fejkkonton med gratispay på.

//Ponken
 

DeletedUser

Guest
Sen vill jag även papeka att 1 - 2 ar är väldigt bra siffror. Tribal Wars är 8 ar gammalt, livstiden pa ett onlinespel är inte allt för langt och InnoGames har ett av världens längst levande onlinespel.

Jag menar, visst trodde man Guitar Hero skulle halla i sig ett bra tag till? Sorry för de som blir besvikna nu, men Activision meddelande för ett par veckor sedan att dem har stängt ner hela sin Guitar Hero verksamhet och i och med det sparkar cirka 500 anställda. Spelbranschen gar upp och ner, och ett spels livstid kommer för eller senare ha runnit ut. Givetvis sa hoppas jag ju inte att det skall ske med Tribal Wars allt för snart, skulle vilja ha igang spelet i manga ar till och sa länge vi kan betala för nya medlemmar och uppdaterar spelet sa kommer det finnas kvar pa marknaden.

Antar att Nino skrev det jag nyss citerade.

Jag skulle vilja dementera det du skrev, även fast tribalwars är 8 år gammalt och har tappat en del medlemmar på senaste tiden.

Men nu är det så att just Tribal Wars alltid kommer att ha betalande kunder, sen om ni i Tyskland kommer att behöva skära ned på löner alternativt sparka folk är en annan sak. Tribalwars är ett unikt spel med tanke på att det är medeltiden, det kommer alltid att finnas personer i alla olika åldrar som vill pröva på medeltidsspel. Kolla på AOE 1-2 gamla spel, som har ersatts med nyare spel och versioner, de spelas väldigt mycket än idag. För att folk i världen uppskattar gammal krigskonst, gammal krigspropaganda och politik. Den diplomatiska delen av tw är helt underbar, sen hur man får utveckla 100tals olika tekniker för att slås i toppen.

Det jag vill ha sagt är att medeltidsspel kommer alltid att gillas av allt möjligt folk i världen, eftersom det är en klassiker.
 

DeletedUser

Guest
Håller med, tidsåtgången är för stor....

24/7 är ohållbart och antar jag, oansvarigt ur ett samhällsperspektiv också, speciellt när mödrar och fädrar mer och mer uppmärksammas på den negativa inverkan ett sådant spelbeteende har...

Sjutton man behöver inte vara "kid" för att känna att man dras mer och mer in i det, bevaka, kommer det någon... ska bara kolla innan jag handlar, kommer tillbaka från shoppingen ska "bara in o kolla om..." -Nädå! jag är inte beroende... Ni fattar väl att man måste ha "koll"... resonemanget!

Säkert känner någon igen det...? jag var där... Nino & Co hjälpte mig dock... Det tackar vi för...

Gillar därför idén på öppna / frysta tider....

Håller inte med om att prem är FÖR dyrt (ja kanske lite då)...
Men tror inte att kunderna sviker därför...

Håller med om att större summor prem (längre tid) skulle kunna accepteras med SMS och TEL (jag antar dock att Tyska föräldrar klagat så att det är begränsat?)

Detta är inte sagt tidigare men... rätt så viktigt... En site / server som använder .se domän och riktar sig till Svenska kunder samt utåt sett ser ut att vara Svensk, borde underkasta sig Svenska lagar och regler, både vad det gäller vad som stoppas in i våra datorer från er (Cookies samt ev persistent cookies [även om det sistnämnda skulle kunna vara en effektivare metod att spåra fuskare se http://samy.pl/evercookie/]) samt utlämnande av påstådda data vid en ev tvist...


Angående reklam...
Syns du inte, finns du inte, det gäller allt. Se på Fravia spelet, vilken Download site du än besöker kan du vara säker på att Fravia reklamen dyker upp, eller något annat likvärdigt.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
ville bara tillägga:

När det kommer till skript, sa finns det bara ett argument. Vi kan inte programmera vart egna spel och dra det pa fyrkantiga hjul för att se till att alla tusentals skript som finns för Tribal Wars skall fortsätta funka efter varje uppdatering. Finns ingen chans att vi kan göra det. Vi gar därför efter samma princip som alla spelmakare gör. Om en ny version av World Of Warcraft släpps, en modd slutar funka, sa är det upp till den som gjort modden att se till att den funkar igen. Dock har du samma reaktion i den communityn, som här.

Vad är det folk gör med sina skripts? de underlättar ifyllande av trupdata osv fram till tryck på knappen (vilket ska [skulle?] göras manuellt - som ändå aldrig görs). Skulle det vara knepigt att göra ett litet automate interface till TW ett API så att säga för vissa händelser tex SOAP, t.om Tradera har det...

typ något sådant här i kombination med Ajax: tänk lite fritt på användnings området.

Källkod:
SOAPAction: "http://api.tw_adress.se/doCampaign"

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<soap:Envelope xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
                      xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema"
                      xmlns:soap="http://schemas.xmlsoap.org/soap/envelope/">

  <soap:Header>
    <AuthenticationHeader xmlns="http://api.tw_adress.se">
      <AppId>int</AppId>		förregistrerad app ID (ett unikt per användare och xmlskript)
      <AppKey>string</AppKey>	dito, fast lösen för appen s.a.s
    </AuthenticationHeader>
    <AuthorizationHeader xmlns="http://api.tw_adress.se">
      <UserId>int</UserId>		användar id
      <Token>string</Token>		token för lyckad inlogg av användaren
    </AuthorizationHeader>
  </soap:Header>
  <soap:Body>
    <executeCampaign xmlns="http://api.tw_adress.se/">
      <campaignData>
        <action>attack|assist|skicka resurs</UrlName>
        <destination>(koords|koords)</Type>
        <units>
		<item name="yxa|svärd|....">
			<amount>#</amount>
		</item>
		<item name="yxa|svärd|....">
			<amount>#</amount>
		</item>
	</units>
      </campaignData>
    </executeCampaign>
  </soap:Body>
</soap:Envelope>

Vilket innebär att man fyller i data i en xml fil (som alla bör kunna läsa) som skickas till servern, inloggat i detta skickas också ett registrerat unikt ID för inloggad användare samt en token eller ticket genererad av servern... ett anrops tak / dygn kunde också vara bra att införa, men förhandlingsbart... på så sätt skulle inga skript behövas... kunskapen dör ut, tar man sedan ut en liten avgift för detta (eller bara låter den vara tillgänglig för betalande så...)

Ja jag vet... somliga säger... "kul att spela då..." men saken är den, detta används redan på "egna" hemmagjorda scripts... sitter säkert ett flertal gubbar här som inte kan bygga skript men skulle vilja kunna göra samma sak, varför ska kidsen ha tekniska fördelar samt tid att spela röven av andra osv...

ge gubbarna en chans, sätt sedan dynamiskt tilldelade name & id's på alla kontroller på sidan, så kanske det lockar ytterliggare några till "prem"


jag vet, jag håller på att spamma sönder forumet med värdelösa ideér, jag ska ta sex månaders semester nu...

//Ha det!
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Jag har tänkt på detta ämne förut och det första som jag kom och tänka på är hur man blir behandlad av större spelare. De större spelarna behandlar inte mindre spelare med den respekt en spelare och framför allt människa borde få. Man skriver massa taskiga saker. Har vart med om detta själv och själv vart nära att sluta. Så om Gaffel och gänget vill ha tillbaks spelare eller få nya så måste de läxa upp de gamla med hur man är mot andra och speciellt mindre och nya spelare.
 
Topp