Premiumfunktionerna förstör Tribalwars?

Kruxet 22

Member
Reaktionspoäng
0
Är väl till största delen (för en gångs skull överns med dig, S-Nova), finns för o nackdelar med de nya betalpremfunktionerna.

Det mesta har redan tagits upp o ältats fram o tillbaka. Kan ibland tycka att man inte behöver måla allt svart. Se en del av de nya funktionerna som utmaningar som man ska ta sig an, vara kreativ i sitt tänk kring spelet o utgå från de förutsättningar som finns. TW har hela tiden ändrats sig, sämre eller bättre, enklare eller svårare. Redan på V1s tidiga barndom så gnällde folk på förändingarna, folk skulle sluta, det var bättre för etc etc. för de som minns så var det ett jäkla liv om billigare mynt (eller adel, kommer inte ihåg rikigt vilket), var t om omröstning på världen.

En intressant sak i sammanhanget tar Sundisen upp o som belyser uttrycket " tid är pengar".
Fördelen som vissa inte ser med dessa premium funktoner är för de som arbetar och har familj i livet, vilket ger fler chansen att kunna spela jämfört med tidigare då aktiviteten med farmande och generellt var A & O för att ens överleva tidigare.

Alltså de som inte har tiden kan köpa sig tiden o hänga med i spelet. De som har tid, blir kostanden mindre för, den som inte har tid blir kostnaden mer för OM man vill hänga kvar i toppen. Är väl egentligen ingen konstigt med det då samma devis gäller IRL o då är det inte många som ifrågasätter det. Har man inte tid o laga mat från grunden (kostar då inte mycket) utan använder halvfabrikat (blir lite dyrare) eller väljer o gå ut o käka, beställer hämtkäk (blir ännu dyrare) osv osv.

Det som jag ser som den reella faran är att man kan köpa adlar. Det hotar ju hela TWs koncept på att man ska kriga sig/diplomatik till vinst. I princip så kan ett gäng ekonomiskt välbeställa spelar vinna en värld genom att bara adla gråbyar för att roffa åt sig rätt andel procent med spelarägda byar.
Ta V1 som ex där en gråby började på 26p o växte knappt nåt. Vinnande stam skulle med detta nya "köpa adlarsystem" bygga upp 100 byar o från dem massadla barbs på 26p. Vinnande stam är ägare till 80% av byarna på välden, 79% av byarna är på 26p o 1% av dem är fullt uppbyggda byar??? Weird or not i ett spel som saluför sig som ett krigsspel?

En annan sak som man kanske oxå borde belysa nu då många klagar på att det är för enkelt o masstagga nu med den nymasstaggfunktion och att det skulle göra spelet för enkelt.

Vi är säkert en hel del som spelat detta spel i 7-8 år o kan säkerligen dra sig till minnes hur det var i början. IE körde de flesta, drygt o fejka, scriptanvändandet var väldigt begränsat (många visste inte ens vad det var) skicka ress o assist tog tid, det mesta var tungrott, T-train existerade inte exvis.

Vad hände? Jo, alla strävade efter att göra spelet enklare o snabbare och så har det rullat på.
Folk började med foxen o fick igång script, Opera dök upp med massfejk på sekunder, T-train, Proxy, CO-players, det lades in botskydd från TWs-sida, tjafs om macro,. Hela tiden dök det upp mer eller mindre kreativa och rationella åtgärder från spelarna för o förenkla o vara så effektiva som möjligt i sitt spelande.
Nu plötsligt har det blivit för enkelt???

Kanske dags att presentera en medelväg/kompromiss då så spelet blir så där "lagom" att spela, eller ska vi gå tillbaka till tiden med IE?

Jag vet inte hur detta ska lösas o hoppas kanske att det finns nån där ute i etern som kan ha den förmågan o ta fram ett TW så alla blir nöjda. Jag kan det inte i alla fall, kan bara konstatera hur det historiskt sett ut o hur det ser ut nu.

Vill tillägga at jag kritiserar ingen för deras tyckande o tänkande om rätt eller fel, bra eller dåligt. Utan vill bara komma fram till nåt som skulle va positivt för både de som spelar TW, presumtiva TW-spelare och de som styr TW.
 

DeletedUser

Guest
Det som jag ser som den reella faran är att man kan köpa adlar. Det hotar ju hela TWs koncept på att man ska kriga sig/diplomatik till vinst. I princip så kan ett gäng ekonomiskt välbeställa spelar vinna en värld genom att bara adla gråbyar för att roffa åt sig rätt andel procent med spelarägda byar.
Ta V1 som ex där en gråby började på 26p o växte knappt nåt. Vinnande stam skulle med detta nya "köpa adlarsystem" bygga upp 100 byar o från dem massadla barbs på 26p. Vinnande stam är ägare till 80% av byarna på välden, 79% av byarna är på 26p o 1% av dem är fullt uppbyggda byar??? Weird or not i ett spel som saluför sig som ett krigsspel?

Det här, Kruxet, är en riktigt förbaskat bra tanke. För mig leder detta till funderingar som om det inte vore lika bra att införa en funktion för att faktiskt bara köpa en gråby rakt av. Intressant i resonemanget är hur mycket det egentligen kostar att köpa adelplatserna när du köpt ett gäng redan. Jag vet priset ska öka efter hur många man köpt, men är det någon som kan svara t.ex på hur mycket plats nummer 15 kostar? Adelsplats 30?
 

Flying Duck

Active Member
Reaktionspoäng
12
Med den senaste premiumfunktionen (köpa res för pp, finns på v.26) så skrev ni att missbruk skulle bestraffas.

The Conqueror sa:
Premium handel

Med värld 26 så kommer en ny funktion i marknaden som låter dig att skapa eller acceptera erbjudanden som inkluderar premiumpoäng. Detta betyder att du antingen kan tjäna premiumpoäng genom att sälja dina resurser till andra spelare för ett pris som du bestämmer eller köpa resurser från andra spelare genom att använda dina premiumpoäng.

Denna funktion kontrolleras helt och hållet av er spelare då priset och antalet bestäms av er. Vi hoppas att detta kommer att bli ett bra sätt för spelare som inte har tillgång till premium eller ett enkelt sätt att köpa det för att testa våra premium funktioner. Vänligen notera att denna funktion kommer att övervakas noga och eventuellt missbruk kommer att bestraffas.

Kanske dags att införa skydd för missbruk för de andra premiumfunktioner? T.ex. Halvering av byggnadstid, Köpa adlar.
Hade för mig att priset (pp) för adlarköp skulle öka desto mer man köpte med funktionen? Men vad jag förstått så blir det inte dyrare än 100pp per adel? (Jag har inte använt funktionen så vet inte om detta stämmer). Göra så att för var 10:de adel man köper så blir priset dyrare? Först 50pp, sedan 100pp, 200pp etc. Detta gör att Innogames får in sina pengar de vill behöver men gör att folk tar det lite lugnare med sina adelköp?
 

DeletedUser

Guest
När kommer ni att öppna en värld utan möjligheten att köpa och sälja resurser för PP?

Ni (Tw-crew) måste ju också se att världarna blir mindre och mindre...Borde ni inte värna om dom få spelare som ännu tycker det är kul?

Dom nya PP-världarna är ju avgjorda på mindre än ett år...tråkigt att ni ska förstöra ett annars fungerande spel.
 

DeletedUser

Guest
Bumpar tråden då jag inte har några tentor kvar och därför känner för att ödsla tid på onödiga saker...

Något som är lite halvroligt efter att ha läst igenom tråden här är saker som t.ex att en majoritet anser att FarmAssistenten är ok, och en del anser att KontoHanteraren är ok. När jag slutade spela för några år sedan så var det helt klart fler som klagade på dessa funktioner än som hyllade dom. Det jag tycker är lite tråkigt med det hela är att InnoGames nya "flashiga" funktioner typ FarmAssistenten, typ rapportfiltret, typ KontoHanteraren, typ kartmarkering, etc etc faktiskt är funktioner de har stulit rakt av utav spelare. Samtliga dessa funktioner har helt eller åtminstone delvis funnits genom diverse helt lagliga scripts skapade utav spelare.

InnoGames slår till och snor scriptsen, lägger in dessa som en funktion i spelet, och gör det till en betalfunktion (antingen som en del av premiumkontot eller som en separat funktion). Detta åstadkommer dessutom att de gamla scriptsen blir olagliga eftersom att de nu "härmar en betalfunktion" :D.

Problemet med detta är att jag tycker att InnoGames borde klara av att utveckla sitt spel på egen hand, istället för att förstöra för de som lagt ner tid och själ på att modifiera scripts så de ska vara kompatibla med spelet.

Exempel på scripts som gjorde saker som idag är inbyggda är:
* Farmassistenten - Fanns långt innan både TWFarmReport och LC-calculator
* Rapportfiltret - Fanns långt innan ett script som gjorde exakt samma sak, man kunde sortera rapporter efter sorts rapport, efter anfallare, osv...
* Kartmarkering - Fanns lååååååååångt innan ett script som gjorde det möjligt att markera spelare på kartan
* Kontohanteraren - Fanns långt innan både scripts för att balansera resurser mellan byar genom marknaden, script för att bygga byar, scripts för att sortera byar efter poäng, nivå av olika byggnader osv.

Men vad vill jag komma fram med allt mitt svabblande?

Det jag tror gjorde att TW var relativt stort under andra halvan av 00-talet var att det var primitivt. Alla visste hur det funkade, men att få en optimal utveckling var svårt, krångligt, jobbigt. Det krävde att spelare kom på strategier, utvecklade scripts som förenklade det hela, la ner arbete. En sån sak som att organisera en offensiv där det skickades hundratusentals "fejkattacker" (något som idag är nästan utplånat iom fejkgränser) och dölja adlar där emellan också. Folk kan påstå att det var en "nobrain-sak" som bara var destruktiv, men det tycker inte jag och jag vet många andra som inte heller gör det. Anledningen var att det var lika för alla och det var kanske nobrain att skicka fejkattacker, men de som klarade av att försvara sig mot det och hitta byar som fick adlar mot sig osv genom att utnyttja attack-id och time-stamp scripts var i mina ögon spelare att respektera.

Eller varför inte bara en sån sak som att man idag inte ens kan räkna ut hur hög mur en by i fronten har då den i teorin kan gå från 0-20 på 10s? Det förstör enligt mig hela spelidén.

Från början var TW ett simpelt spel som var omöjligt att bemästra fullt ut. Idag är det ett komplext spel med många funktioner som vem som helst kan bemästra med lite tid och mycket pengar.
För 5-10 år sedan var TW ett spel där världar var spännande, stora och med många etablerade stammar med olika åldersspann. Idag är TW ett spel med små världar (oftast i princip 4 kontintenter) som snabbt tar slut då det oftast finns ett fåtal kapabla stammar.

För att avsluta vill jag säga att jag är väl medveten om att detta inte kommer ge någon effekt alls, men jag känner mig tvungen att skriva av mig lite då tyskarna har förstört mitt favoritspel alla kategorier...

MVH
patrik11
 

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
För 5 år sen hade du sjukt många nybörjare idag har du betydligt färre men många bättre spelare . Dåtidens bästa kanske tar en topp 20 plats idag . Sen alla dessa funktioner , fa KH etc de har inte hjälpt de bästa utan dom där nybörjarna . Så ja kan bara påstå att det blivit bättre även om det på senare tid blivit som ******* var p2w .
 

MaxenBraxen

Member
Reaktionspoäng
0
Tycker absolut att alla premiumfunktionerna stör spelet.

PK och eventuellt farmassistent är allt som behövs. Att kunna prema adlar och resurser förstör bara spelet.
 

mintcream

Member
Reaktionspoäng
2
Hrm..

Detta med premiumfunktioer är ett dilemma.

Själv är jag elit och ser helst att allt i spelet följer en logic. man ska kunna se när en mur kan bli uppbyggd efter en kattning af farm mur och HQ. Att se någon höja det kattade inom några minuter gör ju att man inte längre kan beräkna alls, utan det blir mer "chans" Har motspelaren råd att rädda sin by genom prem.

Jag anser att det dödar spelar. De flesta som skriver på forum anser att det dödar spelet men men men........

tyvär så är det inte hela sanningen.

på tribalwards internationella server så kör dom varannan värld med extra premiumfunktioner och hälfter utan dom och resultatet är förbannat nedslående. De världar utan extra premfuktioner har runt 10 tusen nya spelare när världen öppnar gentemot över 30 tusen på världar med premiumfuktioner.

Nu säger några att det är ju bara för att dom är där och samlar prem.. Det stämmer inte i matten. 20 tusen kan knappast kmma till en värld för att tjäna in prem när dett sen barra är tio tusen som startar på "old school" världarna.


Prem är här för att stanna och ska vi som kan spelet utan och innan kunna vara med och påverka utvecklingen alls så måste vi arbeta under förutsättning att premfunktioner kommer att kvarstå.

Vad jag skulle vilja se är en mer öppen dialogue om hur vi spelare vill att premiumfunktionerna ska vara. Målet för innogames är ju att få in så mycket revenue som möjligt och målet för oss spelare är ju att få ha så roligt som möjligt.

Själv ser jag adelsköp som det största hotet då det är på tok för billigt. Sen tror jag att köp av resurser skapar mycket pushkonton. Jag tror att funktionen måste vara kvar, men det måste kontrolleras hårdare. Idag är det ju .tex enkelt att sälja massa resurser och sen kan man få tillbaka premen från ett pushkonto.

Jag vet inte hur mycket innogames tjänar på detta med byggtidshlalvering, men jag tror att det måste finnsas någon begränsning där. Att skicka attacker med fem minutes mellanrum och murar som går upp till 20 från tio däremellan är ju absurdt. Där skulle jag helre se att premfunktioner hade något i stil med 20 procent snabbare byggtid/rekrytering.


Det finns ju statistik för allt annat på tw. hur många trupper man dödat, vad man farma etc etc etc. varför inte an prestation där man ser hur mycket prem någon lagt ut.

Jag hoppas det finns någon i tw teamet som åtminstone är villiga att fundera på det hela. för annars är TW som vi känner det snart borta. Gamla lirare lägger av och det är större risk att nya går till tw2 och då står vi snart här med 20 die hard som får köra tw1 genom lan för att innogames beslutat att lägga ner det.
 
Topp