Kruxet 22
Member
- Reaktionspoäng
- 0
Är väl till största delen (för en gångs skull överns med dig, S-Nova), finns för o nackdelar med de nya betalpremfunktionerna.
Det mesta har redan tagits upp o ältats fram o tillbaka. Kan ibland tycka att man inte behöver måla allt svart. Se en del av de nya funktionerna som utmaningar som man ska ta sig an, vara kreativ i sitt tänk kring spelet o utgå från de förutsättningar som finns. TW har hela tiden ändrats sig, sämre eller bättre, enklare eller svårare. Redan på V1s tidiga barndom så gnällde folk på förändingarna, folk skulle sluta, det var bättre för etc etc. för de som minns så var det ett jäkla liv om billigare mynt (eller adel, kommer inte ihåg rikigt vilket), var t om omröstning på världen.
En intressant sak i sammanhanget tar Sundisen upp o som belyser uttrycket " tid är pengar".
Alltså de som inte har tiden kan köpa sig tiden o hänga med i spelet. De som har tid, blir kostanden mindre för, den som inte har tid blir kostnaden mer för OM man vill hänga kvar i toppen. Är väl egentligen ingen konstigt med det då samma devis gäller IRL o då är det inte många som ifrågasätter det. Har man inte tid o laga mat från grunden (kostar då inte mycket) utan använder halvfabrikat (blir lite dyrare) eller väljer o gå ut o käka, beställer hämtkäk (blir ännu dyrare) osv osv.
Det som jag ser som den reella faran är att man kan köpa adlar. Det hotar ju hela TWs koncept på att man ska kriga sig/diplomatik till vinst. I princip så kan ett gäng ekonomiskt välbeställa spelar vinna en värld genom att bara adla gråbyar för att roffa åt sig rätt andel procent med spelarägda byar.
Ta V1 som ex där en gråby började på 26p o växte knappt nåt. Vinnande stam skulle med detta nya "köpa adlarsystem" bygga upp 100 byar o från dem massadla barbs på 26p. Vinnande stam är ägare till 80% av byarna på välden, 79% av byarna är på 26p o 1% av dem är fullt uppbyggda byar??? Weird or not i ett spel som saluför sig som ett krigsspel?
En annan sak som man kanske oxå borde belysa nu då många klagar på att det är för enkelt o masstagga nu med den nymasstaggfunktion och att det skulle göra spelet för enkelt.
Vi är säkert en hel del som spelat detta spel i 7-8 år o kan säkerligen dra sig till minnes hur det var i början. IE körde de flesta, drygt o fejka, scriptanvändandet var väldigt begränsat (många visste inte ens vad det var) skicka ress o assist tog tid, det mesta var tungrott, T-train existerade inte exvis.
Vad hände? Jo, alla strävade efter att göra spelet enklare o snabbare och så har det rullat på.
Folk började med foxen o fick igång script, Opera dök upp med massfejk på sekunder, T-train, Proxy, CO-players, det lades in botskydd från TWs-sida, tjafs om macro,. Hela tiden dök det upp mer eller mindre kreativa och rationella åtgärder från spelarna för o förenkla o vara så effektiva som möjligt i sitt spelande.
Nu plötsligt har det blivit för enkelt???
Kanske dags att presentera en medelväg/kompromiss då så spelet blir så där "lagom" att spela, eller ska vi gå tillbaka till tiden med IE?
Jag vet inte hur detta ska lösas o hoppas kanske att det finns nån där ute i etern som kan ha den förmågan o ta fram ett TW så alla blir nöjda. Jag kan det inte i alla fall, kan bara konstatera hur det historiskt sett ut o hur det ser ut nu.
Vill tillägga at jag kritiserar ingen för deras tyckande o tänkande om rätt eller fel, bra eller dåligt. Utan vill bara komma fram till nåt som skulle va positivt för både de som spelar TW, presumtiva TW-spelare och de som styr TW.
Det mesta har redan tagits upp o ältats fram o tillbaka. Kan ibland tycka att man inte behöver måla allt svart. Se en del av de nya funktionerna som utmaningar som man ska ta sig an, vara kreativ i sitt tänk kring spelet o utgå från de förutsättningar som finns. TW har hela tiden ändrats sig, sämre eller bättre, enklare eller svårare. Redan på V1s tidiga barndom så gnällde folk på förändingarna, folk skulle sluta, det var bättre för etc etc. för de som minns så var det ett jäkla liv om billigare mynt (eller adel, kommer inte ihåg rikigt vilket), var t om omröstning på världen.
En intressant sak i sammanhanget tar Sundisen upp o som belyser uttrycket " tid är pengar".
Fördelen som vissa inte ser med dessa premium funktoner är för de som arbetar och har familj i livet, vilket ger fler chansen att kunna spela jämfört med tidigare då aktiviteten med farmande och generellt var A & O för att ens överleva tidigare.
Alltså de som inte har tiden kan köpa sig tiden o hänga med i spelet. De som har tid, blir kostanden mindre för, den som inte har tid blir kostnaden mer för OM man vill hänga kvar i toppen. Är väl egentligen ingen konstigt med det då samma devis gäller IRL o då är det inte många som ifrågasätter det. Har man inte tid o laga mat från grunden (kostar då inte mycket) utan använder halvfabrikat (blir lite dyrare) eller väljer o gå ut o käka, beställer hämtkäk (blir ännu dyrare) osv osv.
Det som jag ser som den reella faran är att man kan köpa adlar. Det hotar ju hela TWs koncept på att man ska kriga sig/diplomatik till vinst. I princip så kan ett gäng ekonomiskt välbeställa spelar vinna en värld genom att bara adla gråbyar för att roffa åt sig rätt andel procent med spelarägda byar.
Ta V1 som ex där en gråby började på 26p o växte knappt nåt. Vinnande stam skulle med detta nya "köpa adlarsystem" bygga upp 100 byar o från dem massadla barbs på 26p. Vinnande stam är ägare till 80% av byarna på välden, 79% av byarna är på 26p o 1% av dem är fullt uppbyggda byar??? Weird or not i ett spel som saluför sig som ett krigsspel?
En annan sak som man kanske oxå borde belysa nu då många klagar på att det är för enkelt o masstagga nu med den nymasstaggfunktion och att det skulle göra spelet för enkelt.
Vi är säkert en hel del som spelat detta spel i 7-8 år o kan säkerligen dra sig till minnes hur det var i början. IE körde de flesta, drygt o fejka, scriptanvändandet var väldigt begränsat (många visste inte ens vad det var) skicka ress o assist tog tid, det mesta var tungrott, T-train existerade inte exvis.
Vad hände? Jo, alla strävade efter att göra spelet enklare o snabbare och så har det rullat på.
Folk började med foxen o fick igång script, Opera dök upp med massfejk på sekunder, T-train, Proxy, CO-players, det lades in botskydd från TWs-sida, tjafs om macro,. Hela tiden dök det upp mer eller mindre kreativa och rationella åtgärder från spelarna för o förenkla o vara så effektiva som möjligt i sitt spelande.
Nu plötsligt har det blivit för enkelt???
Kanske dags att presentera en medelväg/kompromiss då så spelet blir så där "lagom" att spela, eller ska vi gå tillbaka till tiden med IE?
Jag vet inte hur detta ska lösas o hoppas kanske att det finns nån där ute i etern som kan ha den förmågan o ta fram ett TW så alla blir nöjda. Jag kan det inte i alla fall, kan bara konstatera hur det historiskt sett ut o hur det ser ut nu.
Vill tillägga at jag kritiserar ingen för deras tyckande o tänkande om rätt eller fel, bra eller dåligt. Utan vill bara komma fram till nåt som skulle va positivt för både de som spelar TW, presumtiva TW-spelare och de som styr TW.