Ms-regelns vara eller icke vara?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

TheGodOfWar

Member
Reaktionspoäng
2
Ärade forumsläsare,

Som de flesta av oss vet så finns det ju en viss "ms-regel" här på tw (global eller icke?) som trädde i kraft i samband med 6.3 uppdateringen (har jag för mig, kanske någon som hittar tråden kan tala om vilken uppdatering det var exakt?), en regel som praktiskt taget hindrar duktiga spelare från att skicka "övermänskligt snabba" adelståg - är det meningen att motarbeta duktiga spelare som ligger bakom detta eller en chans att "få upp" standarden på tw över lag?

Hursom medför denna regel ett stort problem som jag vet att flertalet av oss spelare klagat på i det tysta, det är nämligen att man garanterat blir snipad av en medelbra spelare i dagsläget - visst det är roligt för dem att kunna snipa bättre spelare men det är ren idioti att medvetet förstöra möjligheterna för medelbra spelare att bli något mer än just medelbra. Kanske vi som gillar tåg är för enformiga för att spela tw helt enkelt, men en sak jag noterat är att detta inte enbart gäller "tåg" utan även om du kör "nukeadel" så går det inte i vissa världar att ens tima in det under ms-regeln, med andra ord kan du inte oavsett hur du vrider och vänder på din taktiska förmåga och variation i anfallsserier inte komma under 150 ms i ett adelståg, dock går det ju tima in rens på kortare tid än 50 ms innan/mellan adlarna? Rör denna regel enbart anfall innehållandes en eller fler adelsmän eller ska den vara gällande för attacker oavsett trupptyp i kommandot?

Att ni sen höjt den inför V12 och framåt är ju dessutom sorgligt, ska vi sänka kvaliteten på spelarna eller vad är åtanken med att det helt plötsligt blev annorlunda tider i V12 och framåt? Nu är jag väl medveten om att dessa regler och direktiv kommer ifrån tyskarna, men vi andra har ju lyckats påverka dem förut och min förhoppning med denna tråd är att vi ska kunna disktuera fram ett förslag och skicka till tyskland om en ändring av denna specifika regel.

Vad är då denna ms-regel?

[SPOIL]Ms-regeln säger att det ska vara ett visst antal ms (millisekunder om jag inte misstagit mig helt på förkortningen) mellan varje adelsman i ett adelståg, tiderna på varje värld listas här nedan.

Värld 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 och 11: 50 ms mellan varje adel
V12 och framåt: 100 ms mellan varje adel

Exempel på hur ett tåg kan se ut i V1

00.00.00.000 <-- Adel 1
00.00.00.050 <-- Adel 2
00.00.00.100 <-- Adel 3
00.00.00.150 <-- Adel 4

Exempel på hur ett tåg kan se ut i V12

00.00.00.000 <-- Adel 1
00.00.00.100 <-- Adel 2
00.00.00.200 <-- Adel 3
00.00.00.300 <-- Adel 4

Fet stil i tiderna är det som mäter antalet ms i en sekund[/SPOIL]

Jag tog mig friheten att författa ihop ett par punkter vi kan ha som utgångspunkter i diskussionen, givetvis är andra utgångspunkter välkomna i tråden!

* Fördelar/nackdelar med ms-regeln?
* Ska den vara vara kvar? Om ja, ska tiderna sänkas/höjas eller vara som de är i dagsläget?
* Skulle man kunna göra så att vi får en värld helt utan ms-regeln i framtiden? Dvs att de som slår upp världarna kan ställa in som en inställning hurvida ms-regeln ska finnas eller inte.

Jag vill inte se något off-topic i denna tråd, utan håll det på en diskussionsnivå nu då detta är en fullt seriös tråd ifrån min och mina vänners sida just för att försöka få en ändring på denna regel.

Låt tankar/synpunkter flöda nu allesammans och låt oss läsa några smaskiga argument både för och emot denna regel :)

//TGOW
 

DeletedUser

Guest
Det känns som du säger att sånna här regler skapas för att ''motverka'' duktiga och seriösa spelare. Borde inte sånt istället uppmuntras typ I dunno... Ooo om du skickar j*vligt snabba tåg we will give you a cookie.. eller något men helt ärligt jag förstår att man vill att fler ska ha en chans o spela spelet osv osv men KOMIGEN istället för att va anti ''pro's'' va då istället anti noobs och skicka ut ett brev eller nått där ni lär folk hur man .. jag vill inte säg hur man SKA spela för att man får spela precis hur man vill men ni kan ju lära dom hur man KAN spela för att det ska va effektivt och så att man har en chans mot mer erfarna spelare som varit med länge och har sina knep o knåp.

Snälla SNÄLLA jag brukar inte klaga allt för ofta men ms regeln e bara för j'vlig att jag nästan inte orkar skicka bra tåg längre utan funderar på att börja skicka 10sekundermellanvarjeadel tåg så att ni blir nöjda... e det inte det ni vill? because it sure as hell seems like it

<3
 

DeletedUser

Guest
Denna Ms regel försämrar ju bara detta spel alla som kan skicka tåg med 100MS mellan attackerna kan ju skicka dem med snabbare tid med. Så som drl säger kan ni ju lika gärna höjja tiderna till 10s mellan varje adel. För i dagsläget händer det ofta att man ska tima ett tåg på något rens så får man upp texten att det inte går för det är för snabbt. Detta leder till att man får skicka efter renset eller inte skicka alls. Adlings hjälpen som är skapad av LL hjälper ju alla och den finns på forumet allt som behövs är ju att ladda ner opera. Så skrota regeln eller sätt en adelsman per by som max om ni nu vill förhindra bra spelare från att adla.
 

TheGodOfWar

Member
Reaktionspoäng
2
Tycker regeln är bra, spännande ska det väl vara ;) ?

Enligt min mening så ska det vara spännande att spela, no doubt's on that one - däremot så gör ms-regeln spelandet tråkigt enbart, iofs ger den en bra anledning till att sluta spela då det är så sjukt trist att spela emot stammar där tåg på tåg blir snipat, oavsett timing eller inte :(
 

Danney

Active Member
Reaktionspoäng
0
Det krävs inga skills för att skicka vältajmade tåg, det krävs betydligt mer för att kunna snajpa dem. Utan denna begränsning skulle många kunna skicka tåg på under 100ms, vilket nästan garanterar att man får byn.

Om du nu tycker att det är så lätt att plocka adels, varför slänger du inte in rens mellan adlarna?
 

DeletedUser

Guest
Det krävs inga skills för att skicka vältajmade tåg, det krävs betydligt mer för att kunna snajpa dem. Utan denna begränsning skulle många kunna skicka tåg på under 100ms, vilket nästan garanterar att man får byn.

Om du nu tycker att det är så lätt att plocka adels, varför slänger du inte in rens mellan adlarna?

Nu vet jag inte hur du brukar tima in deff, men den metoden jag använder (om adlarna landar på samma sekund) går inte att göra samma sak med off.
 

-Vendetta-

Medlem
Reaktionspoäng
0
HuH, varför slänga in rens mellan adlar om jag ska plocka dem :confused:

Eh, för att döda snipe-trupperna?

Jag håller med Danney, regeln är bra. 150ms är fan inte lätt att snipa, och jag är ändå ganska bra på det. 400ms, som man har på v12 (har jag för mig?) är dock pinsamt. Det är inte heller fruktansvärt lätt att snipa, men det går nästan alltid på första försöket när man har fått vana i det. Så nej, 150ms, där går gränsen.

Måste hålla med Ivarss också, det måste få vara lite spännande. Innan regeln kom kunde man skicka tåg på 20-30ms, hur kul var det egentligen? Det tar bort snipe-alternativet som försvarsmetod, och jag vill gärna ha kvar snipning som en bra utväg :)
 
Senast redigerad av en moderator:

TheGodOfWar

Member
Reaktionspoäng
2
Eh, för att döda snipe-trupperna? Du är verkligen efterbliven ibland Adam..

Ja men om jag ska adla byn är det väll klart man timar in rens mellan adlarna, dummare än så är man väll ändå inte.. Dock pratade vi om helt olika scenarion, när jag "plockar" ett tåg så brukar jag oftast snipea det? Tydligen använder vi termen "plocka tåg" lite olika och ja, vi hade båda rätt och fel uppenbarligen :)
 

Danney

Active Member
Reaktionspoäng
0
Ja men om jag ska adla byn är det väll klart man timar in rens mellan adlarna, dummare än så är man väll ändå inte.. Dock pratade vi om helt olika scenarion, när jag "plockar" ett tåg så brukar jag oftast snipea det? Tydligen använder vi termen "plocka tåg" lite olika och ja, vi hade båda rätt och fel uppenbarligen :)

Nja jag menade "Om du nu tycker att det är så simpelt att snajpa tåg, varför gör du det inte svårare genom att slänga in rens mellan dina adlar".
 

-Vendetta-

Medlem
Reaktionspoäng
0
Ja men om jag ska adla byn är det väll klart man timar in rens mellan adlarna, dummare än så är man väll ändå inte.. Dock pratade vi om helt olika scenarion, när jag "plockar" ett tåg så brukar jag oftast snipea det? Tydligen använder vi termen "plocka tåg" lite olika och ja, vi hade båda rätt och fel uppenbarligen :)

Du missförstod Danney-- du hade fel, jag hade rätt.
 

DeletedUser

Guest
Om denna begränsningen har införts för att minska avståndet mellan bra och mindre bra spelare så är det big fail. Det får snarare motsatt effekt. Precis som någon säger så kan vem som helst skicka ett snabbt tåg, bara man följer min guide eller frågar någon i sin stam som kan det. Vad betydligt färre spelare klarar av är att snipa dessa tåg och det är där jag anser att problemet ligger. En riktigt bra och erfaren spelare med hyffsat nät kommer 10 gånger av 10 att snipa ett tåg där det är 100ms mellan adlarna, såsom inställningarna på v12 är. En mindre erfaren spelare klarar det kanske 5 gånger av 10. Minskar man denna begränsning så att det går att skicka snabbare tåg kan alla skicka snabba tåg, men även de bästa kan missa att snipa dem.
 

siemlo

Member
Reaktionspoäng
4
Jag tycker att man ska ta bort denna regel eller ändra den till 20/30 ms mellan adlarna.
150 går att snipa om man vet hur man ska göra.
Men om man inte vill försöka snipa kan man ju köra med retakes på alla byar som får tåg, vet att man förlorar trupper men man kan ju kombinera detta.


De spelare som jag har stött på kan antingen inte snipa 150 tåg eller så snipar de alla, tycker inte det är roliga när någon snipar allla, men heller inte roligt när de inte tar några.

Ändra till 20/30 ms mellan adlarna.
 

DeletedUser

Guest

Yeh, right.

Själv tycker jag också att 150-spärren är bra, skönt att slippa oroa sig för att bli bannad för att man skickar för snabba haha. 300 ms känns dock lite väl ja. Känns ju onekligen som att det borde bli större risk att adlarna hamnar på olika sekunder då (även om jag inte kört på v12) och det är ju jobbigt att skicka om 30 gånger :(
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Har ni lagt märke till att det ändå adlas byar på v12. Både av bra och dåliga spelare.

Tycker det är en bra regel som leder till att man får kötta lite och skicka adlar från 4 offbyar kanske om det nu är för lätt att försvara sig mot tåg.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp