Farmlimiten

DeletedUser

Guest
Ska försöka förklara farmlimiten så gott jag kan, eftersom väldigt många har frågor. Hjälpen i spelet leder till wikin, där denna info egentligen ska ligga (och kommer ligga så snart jag räknat ut hur eller varför jag inte kan lägga till sidan).


Limited Haul är en serverinställning där varje spelare har en begränsad mängd resurser som kan farmas från andra byar.

Under Samlingsplatsen kan du se mängden resurser du har farmat de senaste 24 timmarna, och även din nuvarande övre gräns.

Limited_hauls.png


I detta exemplet har spelaren farmat 23,624 resurser under de senaste 24 timmarna. Spelarens övre gräns ligger på 49,875 resurser. Om de når sin gräns, kommer de inte längre kunna farma några resurser förrän mängden resurser farmade under de senaste 24 timmarna sjunker under den övre gränsen.

Detta betyder att summan av dina infarmade resurser inte återställs vid en specifik tid varje dag. Det är en fortlöpande uträkning, som alltid baseras på de senaste 24 timmarna. Om du nu farmar ihop ytterligare 1000 resurser, kommer detta räknas in i din gräns för de kommande 24 timmarna.

Din gräns varierar baserat på världens inställningar, och kan därför variera mellan olika världar. Gränsen ökar i takt med att ditt antal byar ökar och även på hur lång tid ditt konto har funnits på världen. Gränsen ökar varje timme.

Standardberäkningen för din gräns är: (Timmar på världen / 24 + antal byar) x 1000.

Varje värld har även en max gräns för hur mycket du kan farma. Denna varierar också mellan världarna men när du väl uppnår denna kommer den övre gränsen inte längre öka. Den övre gränsen för just v24 är satt till 100 000 resurser per 24 timmar.

Om du förlorar en by är det möjligt att din gräns kan sänkas.
 

Ogiltigt

Well-Known Member
Reaktionspoäng
26
Tanken med farmlimit?

Hej!

Jag vet inte om man får kommentera här, men hur som helst "Vad är tanken med det detta limited haul-system?"

Jag förstår ärlig talat inte varför man har det? Varför ta bort idén med att vara aktiv - "farmen är ju liksom spelet"... :confused:

Personligen tycker jag man borde slopa det här systemet inför framtida världar och istället köra normal farm / ingen farm alls ^_^ Känns så konstigt att man kan farma, men ändå inte.. :(

Jag måste dock säga att jag inte spelar V24 själv, men undrar ändå varför man skapat ett system som begränsar halvdant? - Eller har jag missat något väsentligt i ämnet? :thinking:

Svar Uppskattas oavsett form; förklaring direkt/länk spelar inte någon roll!

Tack på förhand!
 

DeletedUser

Guest
Det är till för dom som studerar eller helt enkelt inte kan lägga över 10h om dagen på TW, så att dom inte ska komma så långt efter i spelet.
 

DeletedUser

Guest
Lite av tanken bakom att sätta en gräns på hur mycket det är möjligt att farma har varit att försöka jämna ut förutsättningarna för både nya spelare och för spelare som återvänder efter att ha varit borta något år.

Att farma intensivt i starten var inget som var självklart för ett par år sedan, och en del av det gamla gardet som återvänder till spelet idag har svårt att anpassa sig. Som ny spelare, är det svårt att veta att man om man klickar på någon länk och kommer till Tribal wars plötsligt slängs rakt in i ett spel där man måste vara aktiv 24/7 direkt. Det är lätt att tappa sugen när man blir attackerad och bortadlad innan man egentligen hunnit lära sig spelet och sett tjusningen med det.

V24 är alltså inte specifikt tänkt att bli en nybörjarvänlig server, utan mer ett försök att få tillbaka det väldigt många vill se - lite större världar som varar lite längre, med lite mer blandad bas av spelare. En begränsad möjlighet att farma en eftergift för att det trots allt idag är en stor del av spelet för många. Både nya, och ny-gamla spelare bör ju få en chans att ta till sig att farmning på andra servrar är en etablerad del i spelet. På det här sättet får de möjligheten att se fördelarna med farmning utan att halka extremt långt efter och bli bortadlade innan spelet ens hunnit komma igång.
 

equipoise

New Member
Reaktionspoäng
0
Lite av tanken bakom att sätta en gräns på hur mycket det är möjligt att farma har varit att försöka jämna ut förutsättningarna för både nya spelare och för spelare som återvänder efter att ha varit borta något år.

Att farma intensivt i starten var inget som var självklart för ett par år sedan, och en del av det gamla gardet som återvänder till spelet idag har svårt att anpassa sig. Som ny spelare, är det svårt att veta att man om man klickar på någon länk och kommer till Tribal wars plötsligt slängs rakt in i ett spel där man måste vara aktiv 24/7 direkt. Det är lätt att tappa sugen när man blir attackerad och bortadlad innan man egentligen hunnit lära sig spelet och sett tjusningen med det.

V24 är alltså inte specifikt tänkt att bli en nybörjarvänlig server, utan mer ett försök att få tillbaka det väldigt många vill se - lite större världar som varar lite längre, med lite mer blandad bas av spelare. En begränsad möjlighet att farma en eftergift för att det trots allt idag är en stor del av spelet för många. Både nya, och ny-gamla spelare bör ju få en chans att ta till sig att farmning på andra servrar är en etablerad del i spelet. På det här sättet får de möjligheten att se fördelarna med farmning utan att halka extremt långt efter och bli bortadlade innan spelet ens hunnit komma igång.

Hur är det en större värld som varar längre? Jag har för mig att den är mindre än v23 och den är rutten.
 

DeletedUser

Guest
Du får nog ge det lite mer tid än en vecka, innan det går att jämföra med äldre världar. Skulle gissa på minst ett halvår innan det börjar bli möjligt att bilda sig en uppfattning om det har haft effekt eller inte.
 

DeletedUser

Guest
Underbart med en värd där man inte vinner för att man sitter 24/7 och farmar, där man istället får möjlighet att växa genom att strategiskt planera. Det kan nog göra att det dyker upp en och annan ny spelare i toppen istället för de topp 20 som alltid är där :)

För mig ett mycket välkommet alternativ till de andra värdarna sen ska självklart inte alla värdar ha de inställningarna.
 

Ogiltigt

Well-Known Member
Reaktionspoäng
26
Lite av tanken bakom att sätta en gräns på hur mycket det är möjligt att farma har varit att försöka jämna ut förutsättningarna för både nya spelare och för spelare som återvänder efter att ha varit borta något år.

Att farma intensivt i starten var inget som var självklart för ett par år sedan, och en del av det gamla gardet som återvänder till spelet idag har svårt att anpassa sig. Som ny spelare, är det svårt att veta att man om man klickar på någon länk och kommer till Tribal wars plötsligt slängs rakt in i ett spel där man måste vara aktiv 24/7 direkt. Det är lätt att tappa sugen när man blir attackerad och bortadlad innan man egentligen hunnit lära sig spelet och sett tjusningen med det.

V24 är alltså inte specifikt tänkt att bli en nybörjarvänlig server, utan mer ett försök att få tillbaka det väldigt många vill se - lite större världar som varar lite längre, med lite mer blandad bas av spelare. En begränsad möjlighet att farma en eftergift för att det trots allt idag är en stor del av spelet för många. Både nya, och ny-gamla spelare bör ju få en chans att ta till sig att farmning på andra servrar är en etablerad del i spelet. På det här sättet får de möjligheten att se fördelarna med farmning utan att halka extremt långt efter och bli bortadlade innan spelet ens hunnit komma igång.

Men varför kör man inte en helt farmfri värld isåfall? :) eller är syftet att hitta något mellanting?
 

Bushdoctor

Member
Reaktionspoäng
0
Men varför kör man inte en helt farmfri värld isåfall? :) eller är syftet att hitta något mellanting?

Både nya, och ny-gamla spelare bör ju få en chans att ta till sig att farmning på andra servrar är en etablerad del i spelet. På det här sättet får de möjligheten att se fördelarna med farmning utan att halka extremt långt efter och bli bortadlade innan spelet ens hunnit komma igång.

Svar på din fråga?
 

DeletedUser

Guest
Jag kan flika in att som många av er vet så är inte svenska teamet, eller vår community manager envåldshärskare gällande settings. Vi fick avslag på en no haul värld direkt, och därför var det inget alternativ.
 

Moorgarth

Member
Reaktionspoäng
0
Man kan ju misstänka att Innogames vill ha en farmgräns för att det skall löna sig mer att använda PP boosten av resurser...

Tyckte vid första anblicken att farmgränsen var kalas, att man äntligen skulle kunna få balans i spelet mellan dom som har oändligt med tid och dom som inte har det.
Fast PP boosten sabbar ju allt det positiva.

Får jag välja åker jag hellre på styrk av en spelare som lägger ner mer tid än mig...än en som lägger ner mer pengar.

Hade tänkt lägga ner efter V11, men fick lite sug att testa på V24 med de nya inställningarna.
Men att man kan boosta både resurser och byggtider med PP förstör ju spelet totalt.
 

DeletedUser

Guest
Hade räckt med att inte låta barbsen växa alls. Sen kunde man ha höjt farmgränsen. Det hade jämnat till det och skapa fler förutsättningar att spelare pucklar på varandra. Än hellre att campa barbs som det görs nu och alla tittar på varandra.....pp boost för övrigt slår in sista spiken i kistan....TW är döende, snart sitter dem som orkar på net men där lär även dem bli färre när innogames skiter även i dem till sist!
 

justcute

Member
Reaktionspoäng
0
Så jag har bara en fråga. Varför en personligfarmlimit som beror på hur länge du spelat och inte hur länge världen vart igång. Med detta kommer dom som vart med sen dag 1 kommer alltid att få in och farma mer resurser de som börjar senare, vilket gör det väldigt väldigt svårt för folk att komma ikapp. Jag kan förstå att ni vill få in mer spelare men denna farmlimit gör juh bara att dessa nya spelare kommer få sitt anus så uttänjt första gången de spelar att de inte kommer kunna sitta fram för tribalwars igen utan att bli illamående.
 

DeletedUser

Guest
Så jag har bara en fråga. Varför en personligfarmlimit som beror på hur länge du spelat och inte hur länge världen vart igång. Med detta kommer dom som vart med sen dag 1 kommer alltid att få in och farma mer resurser de som börjar senare, vilket gör det väldigt väldigt svårt för folk att komma ikapp. Jag kan förstå att ni vill få in mer spelare men denna farmlimit gör juh bara att dessa nya spelare kommer få sitt anus så uttänjt första gången de spelar att de inte kommer kunna sitta fram för tribalwars igen utan att bli illamående.

Skulle man inte ha den så skulle dom som börja senare a en stor fördel i början och kunna farma mycket mer i starten än vad dom som började direkt
 

DeletedUser

Guest
Maxtaket på 100 000 resurser per dygn lär ju jämna ut eventuella skillnader mellan nykomlingar, och gamla spelare när man väl når taket. Valet är ju trots allt fritt om, och när man väljer att börja - de som varit med från start kan inte farma mer än 100 000 per dygn ändå när de nått taket, och den gränsen ligger ju kvar till servern stänger. Jag ser inte mer orättvisa i det, än orättvisan i att de som spelat längre har fler byar och mer trupper än någon som nyss börjat.
 

justcute

Member
Reaktionspoäng
0
Skulle man inte ha den så skulle dom som börja senare a en stor fördel i början och kunna farma mycket mer i starten än vad dom som började direkt
Just det jag menade med mitt inlägg också. Då har de nya en chans att komma ifatt, förstår inte hur det skulle göra att den nya spelaren kommer ta över världen och få en massiv boost bara för att han kan farma mer från första dagen, då de andra redan har farmat alla de dagarna han inte varit med på servern.

Angående det där med att alla väljer när och om de vill gå med i server kan det vara så att alla inte har turen att komma in och upptäcka Tw just den dagen då en ny server börjar. Så om en spelare som aldrig spelat tribalwars kommer in och får ett massivt missgynnande av en farmlimit som är personlig kommer han nog få större svårigheter att kunna ifatt.
Men en limit på 100k är nog betydligt bättre än ingen alls, men själv tycker jag nog att det vore bättre med en limit som är baserad på hur länge servern varit uppe och antalet byar du har istället för den personliga tiden.
 

DeletedUser

Guest
Efter att spelat denna världen i 2 veckor, ger farmgränsen mig kraftig abstinens. Nattläge, långsam värld, dyra mynt etc och alla andra nya funktioner (för en som inte spelat på flera år) är okej. Men farmgränsen är så otroligt hämmande för spelet. Hoppas det bara är ett test som inte kommer tbx.. Och hoppas det ändras, för att spela denna världen i ett antal år med farmgräns kommer bli en utmaning..

Idag fick jag farma 13000, det tog 3 minuter

*tittar på gruvorna som tickar uppåt sakta sakta*
 

xeM xeT

Member
Reaktionspoäng
0
Efter att spelat denna världen i 2 veckor, ger farmgränsen mig kraftig abstinens. Nattläge, långsam värld, dyra mynt etc och alla andra nya funktioner (för en som inte spelat på flera år) är okej. Men farmgränsen är så otroligt hämmande för spelet. Hoppas det bara är ett test som inte kommer tbx.. Och hoppas det ändras, för att spela denna världen i ett antal år med farmgräns kommer bli en utmaning..

Idag fick jag farma 13000, det tog 3 minuter

*tittar på gruvorna som tickar uppåt sakta sakta*

Håller med dig att det var/är riktigt segt i starten men ju längre du kommer desto skönare blir det att inte farma.
 
Topp