DISKUSSION: Värld 31

teh gow

Member
Reaktionspoäng
3
45 är inte en stor stam när du pekar mot v30.

1 KBK 9.964.857 10.969.688 45 243.771 1337 8.205
2 Poke4L 9.648.625 9.648.625 34 283.783 1148 8.405
3 DÖ 3.265.921 3.320.764 38 87.389 546 6.082
4 DBD 2.580.762 2.580.762 26 99.260 335 7.704
5 -AoP- 2.360.020 2.360.020 28 84.286 360 6.556
6 IA 2.113.799 2.113.799 32 66.056 254 8.322
7 AN 1.218.464 1.263.994 44 28.727 228 5.544
8 -HD- 1.124.591 1.146.461 40 28.662 185 6.197
9 Ghouls 610.059 634.135 45 14.092 139 4.562
10 CYH 515.096 518.788 39 13.302 122 4.252


Tycker din åsikt är helknepig. Hur kan du tycka detta är jämt?

De blir såhär för de finns så få spelare & alla har gått till de större stammarna.
 

tugo*

New Member
Reaktionspoäng
0
''Vi har som vanligt försökt få ihop inställningar efter önskemål vi fått in, samtidigt som vi tagit hänsyn till att det ska kunna locka både nybörjare och spelare som längtar tillbaka till de gamla världarna''

Hoppas att det blir överdrivet mycket barbs då. Finns inget annat sätt att få tillbaka dom gamla världarnas storlek. Kan man få se hur många barbs per spelare det är eller kör ni med något annat sätt att spawna barbsen?
 

DeletedUser

Guest
''Vi har som vanligt försökt få ihop inställningar efter önskemål vi fått in, samtidigt som vi tagit hänsyn till att det ska kunna locka både nybörjare och spelare som längtar tillbaka till de gamla världarna''

Hoppas att det blir överdrivet mycket barbs då. Finns inget annat sätt att få tillbaka dom gamla världarnas storlek. Kan man få se hur många barbs per spelare det är eller kör ni med något annat sätt att spawna barbsen?

Just inställningen för antal barbarer är en något bakvänd beräkning där man anger hur många byar spelare måste starta/hur många spelare som startar för att en barbar ska genereras. Det är alltså lite lätt bakvänt att få till den här beräkningen. Men, varje server som startats sedan jag tog över som CM har faktiskt haft fler barbarer än de borde - jag har fått undantag för att sätta värdet 3-5 gånger högre än det normala.

Nu kan jag inte gå tillbaka och se vad systemet gjorde och hur det beräknades vid start av t.ex. V1, V2 och V3. Men med hänsyn till hur illa den här inställningen är att ange misstänker jag att den är kvar från start, på den tiden det var ett helt annat sätt att hanterar programvaror.

Sen tror jag att en del inte i sig beror enbart på systemet och beräkningen. Det känns som barbarbyarna "förr" var många fler, dels för att det istället för att 2-3 000 spelare startar så var det kanske 15-20 000. Jag minns ingen världsstart före V5, men jag minns att det på den tiden inte var nån grej att farma. Det var inget man satt och gjorde 24/7 och behövde cospelare för. Det gör ju också att antalet barbarbyar var mindre viktigt. Vid starten av V8 t.ex. låg spelarbyarna så tätt att de nästan låg ovanpå varandra, och det fanns ytterst få barbarbyar. Fanns det några kom dom av spelare som startat om. Så kort sagt tror jag inte att antalet barbarer skiljer sig från de gamla servrarna, utan det som skiljer är nog i så fall antalet spelare. Startar 5 000 spelare av 15 000 om, blir det betydligt fler barbarer än om totala antalet spelare inte ens når över 5 000.

Men det här är en klok tanke, och jag kommer fundera mer på det här inför nästa server. Spelet har utvecklats, och är annorlunda från hur det var på "de gamla världarna". Det kan vara klokt att ta hänsyn till att farmning är en väsentligt större del av spelet idag än det var då, genom att se till att det finns fler barbarbyar per spelare än man hade då det var betydligt fler spelare vid start. Att hålla kvar gamla normer och defaults bara för att känns inte helt i linje med andra förändringar och förbättringar.
 

DeletedUser

Guest
Eftersom väldigt många frågar om detta, tar jag det här också - Börsen fylls inte på genom något automagiskt påfyllningssystem. Börsen har bara de resurser som sålts till den att sälja vidare. Är det ingen som säljer t.ex. lera så kommer leran ta slut. Det finns bara de resurser som säljs, vilket i sin tur kommer styra priset - finns det mycket lite lera på marknaden, kommer den bli dyrare.

Däremot ska Börsen balanseras en gång per dygn. Det som händer då är att om t.ex. börsen i K45 saknar järn, medan börsen i K55 har massor av järn så skickas det mellan börsarna för att balansera så det blir jämt. Exakt när den här balanseringen äger rum vet jag inte, systemet är helt nytt och vi har inte haft det igång mer än i lite mer än 12 timmar (det är inte igång på så många servrar globalt än).
 

de soto

New Member
Reaktionspoäng
0
Då den mest intressanta frågan för mig (är ju rätt anpassningsbar);

Kan man välja att starta om i stamcentrum?
Kanhända det står nånstans, men då är det svårt att hitta :)
 

pias

Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
40
Ja jag gjorde det tidigare i världen. Fick alternativet när jag startade om.
 

DeletedUser

Guest
Efter att ha spelat TW o sen lagt ned så såg jag fram emot att spela V31.
Oavsett kyrka,BB,Båge o Paladin osv så är jag tillfreds med inställningarna.

Dock så måste jag lägga in ett klagomål!

I vilket syfte starta ni V32 (startdatum 2015-08-26 V32 startdatum 2015-11-18) så tidigt? Ser man nu i V31 så domineras kartan av en massa gråa byar där spelare har på ett eller annat sätt gett upp och går till V32, vart finns vilja, motivationen och diplomatin vägen?

Nej jag är inte aktiv längre, har startat om på V32

V31 är en värld som passar aggressivt spelande och en värld där man gynnas av att gå all in ( inget fel på det)

Jag skulle vilja se att man inte startar en ny värld förrens den gamla världen har upp nått en viss % i dominans ( låter andra avgöra %)

Skulle kunna gå så långt att man inför en moral mellan stammarna för att jämna ut spelandet?! eller tom ett nybörjarskydd även för stammar?! ( nu lär jag nog få smisk för detta :)
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Efter att ha spelat TW o sen lagt ned så såg jag fram emot att spela V31.
Oavsett kyrka,BB,Båge o Paladin osv så är jag tillfreds med inställningarna.

Dock så måste jag lägga in ett klagomål!

I vilket syfte starta ni V32 (startdatum 2015-08-26 V32 startdatum 2015-11-18) så tidigt? Ser man nu i V31 så domineras kartan av en massa gråa byar där spelare har på ett eller annat sätt gett upp och går till V32, vart finns vilja, motivationen och diplomatin vägen?



V31 är en värld som passar aggressivt spelande och en värld där man gynnas av att gå all in ( inget fel på det)

Jag skulle vilja se att man inte startar en ny värld förrens den gamla världen har upp nått en viss % i dominans ( låter andra avgöra %)

Skulle kunna gå så långt att man inför en moral mellan stammarna för att jämna ut spelandet?! eller tom ett nybörjarskydd även för stammar?! ( nu lär jag nog få smisk för detta :)

Frekvensen för nya världar är inget vi själva bestämmer, jag misstänker att det i grunden beror på något slags "standardisering" där alla versioner ska ha samma. Det lär ju vara lättare att hantera och planera om man har ett givet tidsspann mellan servrarna på alla versioner. Jag personligen tror egentligen mer på att alla versioner (och spelarbasen) är olika, har olika förutsättningar och hade mått bra av att man tog hänsyn till detta - det är en väldigt skillnad mellan t.ex. vad spelarna på .se vill ha och ser som "vanliga världar" och det som fungerar på andra versioner.

Nybörjarskydd för stammar är en bra tanke, men tyvärr så är det något som sannolikt hade missbrukats så folk bytt stam, skapat nya stammar osv enbart för att dra nytta av ett upprepat nybörjarskydd.
 

DeletedUser

Guest
Frekvensen för nya världar är inget vi själva bestämmer, jag misstänker att det i grunden beror på något slags "standardisering" där alla versioner ska ha samma. Det lär ju vara lättare att hantera och planera om man har ett givet tidsspann mellan servrarna på alla versioner. Jag personligen tror egentligen mer på att alla versioner (och spelarbasen) är olika, har olika förutsättningar och hade mått bra av att man tog hänsyn till detta - det är en väldigt skillnad mellan t.ex. vad spelarna på .se vill ha och ser som "vanliga världar" och det som fungerar på andra versioner.

Nybörjarskydd för stammar är en bra tanke, men tyvärr så är det något som sannolikt hade missbrukats så folk bytt stam, skapat nya stammar osv enbart för att dra nytta av ett upprepat nybörjarskydd.

I vilket syfte starta ni V32 (startdatum 2015-08-26 V32 startdatum 2015-11-18) så tidigt? det är ju knappt 3 månader:thinking:

Den nya världen borde egentligen inte starta (i min smak) förrens den den tidigare uppnått en viss % i dominas.

Frekvensen för nya världar är inget vi själva bestämmer, jag misstänker att det i grunden beror på något slags "standardisering" där alla versioner ska ha samma.
okej så även EU bestämmer över TW, vart har världen tagit vägen?:D ( världen 32 kanske)
 
Topp