Hur kommer ni fram till inställningarna på nya världar? Har ni något sätt att utvärdera inställningarna på tidigare världar så att ni vet vad som funkar? Tex antal spelare, hur länge spelare stannar kvar på världen eller liknande statistik?
För det känns rätt ofta som att ni bara skapar världar med olika inställningar och hoppas att iaf en av dom ska bli bra. Som nu när ni först sätter en mycket högre stamgräns än vanligt på v30 (80 pers eller nått i den stilen?) för att sen nu köra på gräns på 15. Har ni då sett på något vis att en högre stamgräns inte gav speciellt mycket positivt eller chansar ni bara och hoppas att iaf en av världarna ska pricka rätt?
Vi har riktlinjer vi måste följa, gällande hastigheter och liknande. Sen utgår vi från en sammanställning av tidigare världar, för att undvika att få t.ex. flera kyrkvärldar på rad. Har vi inte haft någon inställning de senaste servrarna så är sannolikheten högre att den dyker upp, än om vi hade den på den senaste servern.
I fallet med stamgränsen här, så är det ganska enkelt - många hävdade att vi behövde större stammar, för att få större världar. Det var ett önskemål som dök upp hela tiden. Vi testade detta med v30. Nu kommer det dock klagomål om att den är på för hög, och vi helst borde ha stammar med 5 spelare. För att kunna hitta en bra balans, är stamgränsen väldigt låg på v31.
Eftersom jag gillar framförhållning, ligger i planeringsfatet alltid inte bara servern som var före, utan även servern som kommer efter. Det är långsiktig planering, och just nu strävar vi efter att försöka ha lite större spelrum och fler möjligheter att bolla med till v33 som är tänkt att bli lite jubileumsserver.
Det låter lite som du tror det är slumpmässigt, att vi bara ploppar ut settings och sedan får det bli så men det stämmer inte.
Vi har 30 servrar + statistik bara på .se att utgå ifrån, utöver olika saker vi testar på speed och classicservrarna. Det finns alltid en grundplan, en köttserver, en noobserver, en strategiserver osv. Vi tar in alla synpunkter, bra eller dåligt, från spelarna. Vissa idéer verkar bra i teorin och funkar inte i verkligheten och då händer det att vi får gå in och korrigera efter serverstart. Synpunkter uppskattas alltid, det finns
alltid utrymme för förbättring. Men tyvärr är det en del saker som vi inte råder över, t.ex. vissa settings som helt enkelt inte existerar (längre) i våra verktyg eller funktioner i själva spelet och det får man ta med i beräkningen när man presenterar sin "drömserver".