DeletedUser
Guest
Kära spelare.
Ett antal gånger så har ni lagt fram en önskan om att få starta en så kallad "no-haul" värld.
För er som inte har läst och uppdaterat er om vad en "no-haul" värld så kommer en liten förklaring nedan.
No-haul
En no-haul värld är en värld där inga resurser kan plundras alls, dvs, inte genom farmning, attacker m.m.
Man kan endast få resurser genom handel i marknaden och ens produktionsställen (lergrop, sågverk, och järngruva).
I nuläget så är en no-haul värld inte aktuell på .se p.g.a. av följande anledningar:
- En no-haul värld måste bli väldigt stor för att det ska bli som mest lyckat
- Ett helt nytt koncept som inte är testat på något sätt på .se än
Det är inte helt omöjligt att det kommer en no-haul värld i framtiden men just nu är det inte aktuellt men vi har ett annat alternativ som är mer möjligt och det är anledningen till att denna tråden kommer upp på forumet.
__________________________________________________________________________________
Alternativet: En limited haul värld
En limited haul värld är en värld där det går att plundra X antal resurser per dag.
En limted haul värld använder sig av följande formel: (dagar på värld + antalet byar) X *
Förenkling: Antalet resurser som man kan plundra på en dag är 1000 (*=1000)
Spelare A har varit med i världen i 5 dagar och har 5 byar.
Detta innebär: (dagar på värld + antalet byar) X * = (5 + 5) X 1000 = 10 X 1000 = 10 000 resurser per dag
Som ni ser så kommer dagar och antalet byar att öka ju äldre världen blir = man kan plundra mer resurser per dag desto äldre världen blir.
För att man inte ska kunna plundra mer eller mindre hur mycket resurser man vill när världen har blivit gammal så går det att sätta en gräns som man inte kan passera oavsett hur länge man har spelat på värld eller hur många byar man har.
Förenkling: Gränsen för max antal resurser som går att plundra på en dag är satt till 500 000. Spelare A har både kapaciteten i antal dagar + byar samt trupper att plundra mycket mer än 500 000, men p.g.a gränsen så är det inte möjligt att plundra mer än 500 000.
__________________________________________________________________________________
Det är mycket viktigt att vi får veta vad just ni tycker om detta, vill poängtera att det inte finns någon garanti att v24 eller någon värld i den närliggande framtiden kommer bli en limited haul värld utan denna tråden är endast till för att vi ska få veta vad ni tycker om detta konceptet.
Utgå gärna från dessa frågeställningar när ni svarar, man får självklart utgå från andra frågeställningar också.
1. Är konceptet bra eller dåligt?
2. Ser du några fördelar/nackdelar med det?
3. Skulle du vilja se det på en värld i framtiden?
Vi tackar för all eran feedback.
Observera att siffrorna ovan endast är exempel och kan ändras efter behov.
Ett antal gånger så har ni lagt fram en önskan om att få starta en så kallad "no-haul" värld.
För er som inte har läst och uppdaterat er om vad en "no-haul" värld så kommer en liten förklaring nedan.
No-haul
En no-haul värld är en värld där inga resurser kan plundras alls, dvs, inte genom farmning, attacker m.m.
Man kan endast få resurser genom handel i marknaden och ens produktionsställen (lergrop, sågverk, och järngruva).
I nuläget så är en no-haul värld inte aktuell på .se p.g.a. av följande anledningar:
- En no-haul värld måste bli väldigt stor för att det ska bli som mest lyckat
- Ett helt nytt koncept som inte är testat på något sätt på .se än
Det är inte helt omöjligt att det kommer en no-haul värld i framtiden men just nu är det inte aktuellt men vi har ett annat alternativ som är mer möjligt och det är anledningen till att denna tråden kommer upp på forumet.
__________________________________________________________________________________
Alternativet: En limited haul värld
En limited haul värld är en värld där det går att plundra X antal resurser per dag.
En limted haul värld använder sig av följande formel: (dagar på värld + antalet byar) X *
Förenkling: Antalet resurser som man kan plundra på en dag är 1000 (*=1000)
Spelare A har varit med i världen i 5 dagar och har 5 byar.
Detta innebär: (dagar på värld + antalet byar) X * = (5 + 5) X 1000 = 10 X 1000 = 10 000 resurser per dag
Som ni ser så kommer dagar och antalet byar att öka ju äldre världen blir = man kan plundra mer resurser per dag desto äldre världen blir.
För att man inte ska kunna plundra mer eller mindre hur mycket resurser man vill när världen har blivit gammal så går det att sätta en gräns som man inte kan passera oavsett hur länge man har spelat på värld eller hur många byar man har.
Förenkling: Gränsen för max antal resurser som går att plundra på en dag är satt till 500 000. Spelare A har både kapaciteten i antal dagar + byar samt trupper att plundra mycket mer än 500 000, men p.g.a gränsen så är det inte möjligt att plundra mer än 500 000.
__________________________________________________________________________________
Det är mycket viktigt att vi får veta vad just ni tycker om detta, vill poängtera att det inte finns någon garanti att v24 eller någon värld i den närliggande framtiden kommer bli en limited haul värld utan denna tråden är endast till för att vi ska få veta vad ni tycker om detta konceptet.
Utgå gärna från dessa frågeställningar när ni svarar, man får självklart utgå från andra frågeställningar också.
1. Är konceptet bra eller dåligt?
2. Ser du några fördelar/nackdelar med det?
3. Skulle du vilja se det på en värld i framtiden?
Vi tackar för all eran feedback.
Observera att siffrorna ovan endast är exempel och kan ändras efter behov.