Barbadling - Fail or not?

DeletedUser

Guest
Hejsan,

Så fort någon nämner barbadling så säger alla saker i stil med "omfg n00bz0r u suk" (för er som inte kan engelska översätts det till: omfg, n00b du suger)..
Inte jag. Missförstå mig inte, jag är inget stort fan av att adla barbs men det finns sina fördelar (dock endast i kyrkvärldar)
Jag tänker nu diskutera lite med er om det hela :)

I början och tills runt 1m poäng så är farming extremt viktigt för att få in resurser. Detta har gjort så att de bättre spelarna har adlat byar längre och längre från sina första byar med adelståg, vilket i sin tur leder till att man får mer plats att farma på. Den enda nackdelen med detta är att det tar längre att supporta, men om det nu är en bra, aktiv spelare så ska det inte vara några problem med att snipea det adelståget, så det räknas inte som någon större nackdel, och om attackeraren anfaller i så kallade "waves" så bör din support hinna fram sålänge som du inte adlade 2000 mil bort.

I kyrkvärldar däremot, så är det mindre bra att adla långt bort från sin första by, därför att det helt tänket inte är värt det med tanke på den stora del av din population den tar upp.
kan det vara bra att adla en barb som är i din kyrkradie, som dessutom inte nödvändigtvis är en bonus, även om den så bara har runt 600 poäng, för om du är aktiv & en bra spelare så bygger du upp denna byn snabbt. Självklart, innan du adlar så scoutar du runt och letar efter den med bäst byggnader (ie en 300 poäng by med stall 3 är bättre än en 600 poäng by med 20 i alla gruvor och inte ens i närheten av stall.. Vet inte om detta är möjligt tog bara som exempel)

En av .nets kanske mest kända & bästa spelare, hoang nghiem gjorde detta i W44 och bevisligen så fungerade det för honom.

Diskutera :)
 

-Vendetta-

Medlem
Reaktionspoäng
0
Du nämner Hoang.. Ja, asså han gjorde ju det, men han har själv sagt att det var hans kanske minst lyckade värld. Hans co-spelare förstörde mer än han hjälpte och han slutade ju rätt tidigt.

Men jag håller med dig sådär halvt. Jag tror nog att man tjänar mer på att ta en by en bit bort och bygga en ny kyrka. Det tar sin lilla tid att fylla upp farmen och då har du förhoppningsvis redan adlat en ny by som du kan flytta över kyrkan på så att du kan fylla farmen. Och på det viset kan man fortsätta, om man orkar :)
 

DeletedUser

Guest
Håller med dig till viss del, även om jag aldrig skulle adla varken en barbarby eller bonusby så har du tänket.
Däremot så finns det säkert många fina röda byar inom din kyrkradie som är mer uppbyggda och därmed mer värda att ta. Att få bort spelarna i din egen kyrka är viktigare då de också har en kyrka där.
Det är dags att expandera utanför kyrkan då du inte har några fler hot inom din kyrkradie, då tar du en by för att bygga kyrka i så att den kyrkan täcker så mycket som möjligt men inte går omlott med din första.

Som Vendetta sa, det tar ett tag att fylla sin farm och du lyckas troligtvis ta både en och två byar till innan detta händer.

Alltså, tycker inte att kyrkan är en bra ursäkt till barbaradling. Den är ungefär likvärdig med, jag behöver dem till att bygga ut mitt kluster..
 

DeletedUser

Guest
Kommer själv adla utanför kyrkradien med största sannolikhet. Gäller bara att man tar en tredje eller fjärde by i samma område som man bygger kyrka 2 nivå eller 3 i.
 

DeletedUser

Guest
kyrkan avgör inte vilken by jag tänker adla, det gör poäng och hotet som spelaren utgör.

är det sen att det blir att man får adla utan för kyrkradien fine, du har du ett helt nytt område att farma i.

barbsen: sådär positiv till om det är ok att adla barbs. Sålänge ingen farmar och det inte finns någon fiende att adla så finns det väl inga argument mer än att det slöar ner din utveckling
 

DeletedUser

Guest
håller med Disgrace, adla dom första byarna i kyrkan så man slipper bygga ny.
 

DeletedUser

Guest
Kyrkradien = köttradie
Adla barbar som första by = kan lika gärna farma den.

Man tar hoten först, anpassar kyrkan därefter.
 

DeletedUser

Guest
Det finns enligt min åsikt ingen absolut anledning till att inte adla barbs. En mindre farm? Då du får akademi bör du ju kunna hålla produktionen igång 24/7 ändå. Om man hittar en barb med bra uppbygnad, varför inte?
 

-Vendetta-

Medlem
Reaktionspoäng
0
Kan du undvika att adla dina farms så är det ju bra, då har du ju två resursgivare, men är du så gott som låst i ditt läge så är det väl helt okej.
 

DeletedUser

Guest
Håller med Disgrace, med barbs får man ett kompakt kluster ist för utspridda byar.

Syftar då på en stam på .net, på w39. Många kritiserade T.D.E och påstod att de var "barbarien-nobling n00bs"
Men vad det ser ut som just nu så har de ett grymt bra övertag just nu efter bara några månader.

Jag står iaf fast med att med fler byar tätt packade ihop så får man ett bättre försvar.
 

DeletedUser

Guest
man måste ju någon gång adla barbsen med, jobbigt som fan när andra börjar adla bars i din egna radie
 

vincitore

Member
Reaktionspoäng
0
Jag tvivlar absolut inte att det kan vara smart att adla barbs... fidel på v9 lyckades ju riktigt bra och hans två första var barbs...

Men anser att om man ska tjäna på det ska man vara en ruskigt skicklig spelare, är man en mindre skicklig spelare/ mindre aktiv så tror jag att det enklaste är att adla nån by lite längre bort.

Därför adlar jag en by längre bort :D
 

DeletedUser

Guest
Jag gillar stora fina kluster, men det är itne förrän senare man har möjlighet att skapa dessa. Och om det inte är direkta grannar man krigar mot ständigt blir det svårt att hålla sig till det i vilket fall.

Är lite kluven gällande barbs i kyrkvärldar.. Men fiender går först, helt klart.
 

vincitore

Member
Reaktionspoäng
0
kan ju tillägga att trashcan73's 60 första byar var 27 barbs under 2k...

Det går att lyckas med barbs kan man ju lugnt säga ;)
 

Fireside

Member
Reaktionspoäng
0
Kör efter det receptet som jag körde på v7 och andra kyrkvärldar på .net som jag spelat andra byn precis i kanten på kyrkradien och tredje en bit bort och ny kyrka .

Tror det är en rätt okej mellanting man får lite nya byar i radien till den nya byn plus man slipper bygga kyrka.
 

DeletedUser

Guest
Det jag inte förstår är hur ni kan ha byar värda att adla i eran kyrkradie... :eek:

Dom köttar man ju först!
 

DeletedUser

Guest
Det jag inte förstår är hur ni kan ha byar värda att adla i eran kyrkradie... :eek:

Dom köttar man ju först!

ja men nu har ju vi som inte rensat alla i kyrkradien fina byar att adla ;) men ni som var så duktiga och gjorde det i början måste bygga upp eran själv ;)
 

DeletedUser

Guest
Personligen så tycker jag det är upp till hur ditt läge är på kartan och hur det går under spelets gång.
Om du sitter med bland dom 20 spelare med mest lc och yxor, och lyckats få akademi relativt snabbt så skulle jag adla närmsta bästa byn.

Då har du 2 byar att bygga, medans andra har 1 :)

Fast, som sagt.. Jag tycker det beror mycket på vad som händer under spelets gång..
Annars är det bästa att bygga din första by till ca 3,6k poäng och sedan köra på tåget och adla en feting by som första:)
Geografiskt smart ofc.
 
Topp