Argument för ett hårdare rättssystem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser

Guest
Att säga att livet är över när man blivit våldtagen är att spotta på offren och nedvärdera dem till en enda sak; offer. Jag känner flera som blivit utsatta av övergrepp som lever helt normala liv. En tjej blev våldtagen systematiskt av sin far i nästan tio år och är nu gift med två barn och en annan som blev våldtagen på en festival är nu förlovad med planer på att gifta sig. Med detta vill jag inte nedvärdera händelsen, snarare tvärtemot, men att säga att ett liv är förstört eller slut för att man blivit våldtagen är okunnigt och rent av idiotiskt.

Sedan så är de som förespråkar dödsstraff av någon art inte ett dugg bättre än de som de vill avrätta. Ni är inte bättre än djur då dödsstraffet är en kvarleva ifrån de djurlika tankesätten som brukade forma våra straffsystem. Det märks att ni som vill ha människor stenade inte har en aning om hur världen egentligen fungerar då det är ett av de mest brutala straffen som finns i vår värld; jag skulle aldrig önska det på min värste fiende.

Och att säga att rehabilitering inte funkar är idiotiskt; vad som inte funkar är rena straff. I USA har de över en procent av sin befolkning i fängelse för att de bara satsar på straff med hårda lagar medans i Sverige så har vi en enormt låg, relativt sett, återfallsbrottslighet och använder alternativa straff för att återintegrera brottslingar i samhället igen med mycket god effektivitet. Kan säga av egen erfarenhet att om jag åkt in på ungdomsvård för vad jag gjorde när jag var yngre så skulle jag med nästan hel säkerhet vara yrkeskriminell vid det här laget. Istället så gav samhället mig en extra chans och den har jag tagit vara på sedan dess.

Sedan så är det rätt, det är sjukt att brott så som brott mot Upphovsrättslagen straffas så hårt som det gör jämfört mot andra brott men det bör snarare vara ett tecken på att göra något åt det första snarare än det andra.

Till sist så vill jag nämna att de som vill göra detta till en invandringsfråga är idioter. Sorry, men det är ni.

jag kan bara hålla med dig.
 

Efra

Member
Reaktionspoäng
0
Rutkowski, mycket bra skrivet och du har rätt i mycket av det du säger. Liksom dig känner jag många som blivit utsatta för övergrepp av olika slag och just denna bit inträffar är oerhört tragisk, det antar jag att INGEN som läser detta forum nekar till. Sen så är det ju inte alla vars liv blir förstört p.g.a övergrepp, men man ska inte neka till att det finns en andel som blir det också, vilket vi inte får glömma.

Ang rättssystemet nu då, det där med att upphovsrätten ska stå högre än människors liv och andra lagar är förkastligt enligt min mening. Och som Rutkowski sa så är det något man bör se över, antingen sänker man straffsatsen på brott mot upphovsrättshovslagen eller så ökar man straffen för våldtäkt och andra former av övergrepp!

En del som jag inte setts tagits upp här mer än till viss del i Rutkowskis inlägg och som jag anser att man bör ta i betänkande är att Sverige ändå har relativt låg återfallsantal bland de som hamnar på "kåken", vilket givetvis är väldigt bra. Dock så kan vi inte jämföra USA och Sverige genom att räkna på antalen då USAs population är så oerhört mycket högre än Sveriges och därför kan man inte räkna på siffror, däremot om vi kollar procentuellt så är Sverige lägre även där, frågan är då vad detta beror på? Gör Sverige något rätt som USA inte gör?

Men oavsett vad vi gör rätt eller fel så måste vi ta i betänkande att många brott BORDE straffas betydligt hårdare än de i dagsläget gör.

Ang dödsstraffen så var stening, nackskott etc mest ett sätt att kunna göra det billigt då motargumenten var att det kostade väldigt mycket pengar att ge en injektion. Men vissa brott borde ärligt talat bestraffas med döden, ta t.ex Knutby-pastorn eller Hagamannen. Såna personer har inte speciellt stora anledningar till att leva längre med tanke på den smärta de orsakat väldigt många människor, många vill se dem döda medans många anser att de kan sitta resten i sitt liv i fängelse, INGEN av dessa personer kommer ändra sig direkt, vad vinner samhället och Sverige på att släppa ut dem igen?

EDIT: Lyckas någon komma på hur man kan ändra dessa typer av personer förtjänar den nobel-priset i medicin eller något liknande.
 
Senast ändrad:

MacBengt

Member
Reaktionspoäng
0
Kris sa:
FRÅGA: Nr 7

Är det lätt att få återfall?

SVAR: Nr 7
* I stora drag fungerar återanpassning väldigt dåligt på svenska anstalter. Det finns dock undantag men de är som sagt få. Jag har själv haft turen att få sitta på en sådan anstalt och det är väl till stor del därför jag nu kan sitta här och besvara dina frågor.

* Först vill jag säga att återfall är inget man får utan något som man väljer att ta – sedan kan omständigheterna till detta vara många som bland annat brist på arbete, brist på bostad

* Annars är svaret på denna fråga – JA – det är mycket vanligt att man återfaller i både kriminalitet och droger.

Så "jätte" ovanligt är det inte med återfall. Det händer mycket ofta.

EDIT Detta är taget från Kris - Kriminellas rätt i samhället.
 

Rutkowski

Member
Reaktionspoäng
1
Ang dödsstraffen så var stening, nackskott etc mest ett sätt att kunna göra det billigt då motargumenten var att det kostade väldigt mycket pengar att ge en injektion. Men vissa brott borde ärligt talat bestraffas med döden, ta t.ex Knutby-pastorn eller Hagamannen. Såna personer har inte speciellt stora anledningar till att leva längre med tanke på den smärta de orsakat väldigt många människor, många vill se dem döda medans många anser att de kan sitta resten i sitt liv i fängelse, INGEN av dessa personer kommer ändra sig direkt, vad vinner samhället och Sverige på att släppa ut dem igen?
Det är inte själva injektionen som kostar, det är rättsprocessen. För att kuna ha någon slags moralisk suveränitet när man avrättar människor så måste man ha en rättsprocess som kostar multum för att verkligen bevisa, utan någon chans för misstag, att någon verkligen är skyldig till brottet de skall avrättas för.

Då det ändå har visats att enormt många i USA som varit oskyldiga men ändå avrättats så visar ju då detta ändå att det är rent av fel att säga att det är rätt med dödsstraff.

Det är för väl att vi har åsiktsfrihet i detta land :)
Tycker jag med; likaså som jag tycker att dina åsikter är helt förkastliga då dom inte är grundade i någon verklighet alls.

Så "jätte" ovanligt är det inte med återfall. Det händer mycket ofta.

EDIT Detta är taget från Kris - Kriminellas rätt i samhället.
Finns en anledning till att jag skrev relativt sett. Sverige är långt ifrån perfekta när det gäller rehabilitering; folk har ofta inget annat val än att gå tillbaka till brott när samhället vägrar ge dem en chans till.
 
Senast ändrad:

BARONFTW

Member
Reaktionspoäng
0
Jag tycker att det ska vara mycket hårdare straff i sverige, man kan ju få hårdare straff om man fifflar med pengar en om man skulle våldta och mörda en person och det är helt sinnessjukt enligt mig, och om man har våldtagit och mördat någon så tycker jag att man ska bli dömd till döden, ni tycker säkert jag är helt konstig som tycker så, tänk er om någon skulle våldta och mörda eran syster och den som gjorde det bara får ca 5-10 år. Folk skulle tänka sig mer för om man satt upp högre straff, Om man är unngdom och misshandlar någon med sina polare, vad händer?, jo ett litet snack med polisen och får gå på några möten men om det skulle vara mycket hårdare straff så tror jag att man skulle passa sig lite mera. ^^
 

MacBengt

Member
Reaktionspoäng
0
Jag tycker att det ska vara mycket hårdare straff i sverige, man kan ju få hårdare straff om man fifflar med pengar en om man skulle våldta och mörda en person och det är helt sinnessjukt enligt mig, och om man har våldtagit och mördat någon så tycker jag att man ska bli dömd till döden, ni tycker säkert jag är helt konstig som tycker så, tänk er om någon skulle våldta och mörda eran syster och den som gjorde det bara får ca 5-10 år. Folk skulle tänka sig mer för om man satt upp högre straff, Om man är unngdom och misshandlar någon med sina polare, vad händer?, jo ett litet snack med polisen och får gå på några möten men om det skulle vara mycket hårdare straff så tror jag att man skulle passa sig lite mera. ^^

Så är det, åter igen, inte läs helst på om ni inte har en aning innan ni uttalar er.

Man får inte högre straff för skattefusk (Eller liknande bedrägeri) än för ett mord. Att bli dömd till döden är ett "billigt" sätt att komma undan (Då man inte får chansen att inse vad man gjort). Kan hålla med att vissa förtjänar det, men det är inte (Som jag ser det) ett alternativ.

Jag vet inte men jag tror inte jag skulle vilja att den som gjorde mig/min familj något skulle få samma straff som han gjorde mot mig/min familj. Du antyder att man skall döda mördare. Då är vi tillbaka till u-landet vi en gång var med straff- och brotthypotesen att alla som gör brott skall få samma tillbaka så dem får se det från den drabbades sida. Jag tycker snarare ett långt fängelse straff utan chans till förkortning är ett bättre alternativ. Då hinner dem "få bort det dåliga" och det som driver dem att göra psykiska brott.

Vad som händer om man "missahandlar någon med sina polare" är inte ett snack med polisen. Beroende på vad du grundar ordet misshandel på. Visst misshandel är att slå någon med knuten näve, men i ett slagsmål är nästan alltid grov misshandel utgången. Dels för att dem var flera, du skrev "med sina polare" och även för att han säkerligen fått ta emot upprepade slag och sparkar.

Resultatet av det blir 9/10 rättsliga följder så länge han inte drar tillbaka anmälan. Och det kan bli allt från böter till fängelse beroende på ålder och delaktighet i själva misshandeln.

/Macbengt
 

DeletedUser

Guest
Tycker jag med; likaså som jag tycker att dina åsikter är helt förkastliga då dom inte är grundade i någon verklighet alls.
Jag lovar att jag har vart närmare den verkligheten än du nånsin kommer komma. Åtminstone hoppas jag aldrig att du kommer lika nära.
 

DeletedUser

Guest
Ärligt talat tycker jag den här tråden borde låsas precis som "politik" tråden. För den ger ingen annat än enbart tjafs. Bättre vi behåller våra åsikter för oss själva.
 

Efra

Member
Reaktionspoäng
0
Ärligt talat tycker jag den här tråden borde låsas precis som "politik" tråden. För den ger ingen annat än enbart tjafs. Bättre vi behåller våra åsikter för oss själva.

Börjar hålla med dig här, någon skrev väll det tidigare i tråden också har jag för mig.. Det kommer bara bli dålig stämning om vi kör denna tråd vidare då vi aldrig lär ändra våra åsikter och motargument utan följa samma enkelspåriga bana.
 

DeletedUser

Guest
Politik som inte rör spelet har inget på våra forum att göra (Detta förknippas även med den Off-topic sektion vi tillhandahåller).


Ser det som rättspolitik och mycket politiska åsikter så stänger därför även tråden.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp