Har för mig att jag har skrivit ett svar på detta i en tidigare tråd då det var på tapeten förra gången. Men skitsamma, somliga saker behöver tydligen förklaras mer än en gång!
Att ta bort möjligheten till hoppbyar är att säga till alla stammar i utkanterna att de måste anfalla stammarna som står i vägen mot mitten eller dö. Det tar helt bort meningen med att ha en allians med en stam bredvid sig då de i många fall enbart kan skicka off och aldrig få njuta av att adla fiende byar förrens stammen som står i dess väg får ett internadlingsprojekt som de skänker bort till den yttre stammen för att ta sig fram till fronten. Och hur många stammar skänker bort en hel spelare?
Det roliga i detta är att hur man än resonerar kring hoppbyarna och internadling så är det i princip exakt samma sak! Enda skillnaden är att spelare skall sluta och skänker bort byn. Skall inte det räknas som pushing då? Det är ju extremt bra hjälp till de spelare som hinner boka upp sig på ett gäng byar. Och spelaren får ta dem utan strid dessutom!
Scenario två är ju att en spelare släpper en by under två veckor för att en annan spelare skall kunna bygga adel i närheten av fronten och på så sätt ha en chans att ta sig fram. Då får den hoppande spelaren kanske bara en eller två byar, istället för som vid internadlingen, ett helt kluster.
Min fråga blir då helt enkelt: Hur skiljer sig dessa två scenarior från varandra när det gäller att pusha en spelare? Jag skulle säga att om ni vill sätta stopp för pushing då får ni sätta stopp för internadlingen som den ser ut idag (något jag verkligen INTE förespråkar!!) Eller så får ni acceptera att byarna en stam har är stammens ägodel, inte spelarens (något som jag verkligen förespråkar!!)
Att komma och säga att det inte varit tillåtet är fullständigt skitsnack. Jag vet att alla våra fiender från förr och nu gjort exakt detta. Jag vet också att alla spelare i MASH alltid varit redo att släppa en by eller två några veckor för att en spelare är trängd. Så det första ni kan göra då, om detta nu är sådan hemsk pushing, det är att banna hela MASH. Och tittar ni i statsen så tror jag nog att ni hittar ett par (40?) stammar till som gjort exakt samma sak.
Vart vill ni komma med att ruta in spelare som fastnat i ett läge pga tillfällig inaktivitet, startat sent, startat fel eller bara inte haft det rätta flytet för att komma till fronten? Med stor makt kommer stort ansvar, det ansvaret ni har är inte att stoppa enskilda spelare från att komma närmare en front. Det är att se till att ingen fuskar så att vi alla, alla inklusive de i svårt läge, skall kunna ha kul i detta spel. För att ha kul i detta spel så behöver man adla byar ibland. Annars blir det jäkligt tråkigt kan jag lova!
Så tänk igenom detta noga innan ni beslutar er för att säga ja eller nej till hopp-byar. Dels räknar nästan ingen spelare det som pushing och dels är pushingen betydligt större vid internadling. Och till sist: Inse att detta är ett spel där man samarbetar!! Annars kan ni också ta bort möjligheten att skicka resurser, möjligheten att deffa andra spelare och framför allt, möjligheten att flera spelare anfaller samtidigt. Ni om några borde förstå att detta spel enbart kan vinnas med hjälp av samarbete inom stammen, vad det än gäller. Inskränk inte vår möjlighet att hjälpa våra stamvänner, det ger er bara mer och onödigt arbete istället för att ägna er åt andra, viktigare saker.
Over and out