DISKUSSION: Limited haul värld

DeletedUser

Guest
Jag tror det kan vara ett intressant koncept att testa, med vissa förutsättningar. Ska det verkligen tjäna sitt syfte, så ska det begränsas ordentligt. En gräns på max farmning på miljoner resurser motverkar syftet med att begränsa - så jag tror på en gräns som är hyfsat låg.

Hellre då kompensera med en snabbare hastighet på servern, och kanske kombinera med en ökad basproduktion. Visst kommer det fortfarande vara möjligt att köpa fördelar, tack vare att vi på den svenska versionen inte får lov att köra utan att ha de nya premiumfunktionerna aktiverade. Det får vi nog tyvärr lära oss leva med, om jag inte är helt ute och cyklar är numera inte ens .net undantagna från detta utan har dessa aktiverade på en del nya servrar.

Däremot blir farmassistenten i princip meningslös på en limited haul värld, och jag tror att hela konceptet tilltalar oss old schoolspelare aningen mer än den kommer locka de mer nykläckta spelarna. Jag som suttit här länge, minns ju de enorma världarna där de små spelarna satt med i alla fall ett par hundra byar, och det var midgame, och senare ett endgame som gällde. Starterna var liksom ganska ointressanta då, visst var det kul att toppa rankningslistorna men det var så kort tid att det i grunden var ganska ointressant vem som låg vart, farmade mest, eller adlade först.



Du får gärna förtydliga, antingen här eller i pm vad du syftar på när det gäller oförmågan att hålla i reglerna och att vi släppt dem för långt. Vi kan ta diskussionen i pm eller så om det är spelarspecifikt, men jag är väldigt nyfiken på vad du syftar på.

Sen måste jag erkänna att jag inte kan minnas att det någonsin varit förbjudet att vara flera spelare på samma konto, och då har jag ändå kopior på reglerna sedan 2008, utöver mitt löjligt bra minne. Jag vet att vi vid något tillfälle haft förbud på speeden gällande det här, och att det en period var vanlig (och förbjudet) att vara inloggade två spelare samtidigt på samma konto. Det är dock en helt annan sak, inloggningarna samtidigt på samma konto - det krävde viss manipultaion i webläsaren för att komma in med samma sessionsid. Normalt loggas alltid den ena spelaren ut, när en annan loggar in och därför är man inte inloggade "samtidigt".

Kan avsluta med att förtydliga att jag personligen skulle föredra om vi kunde återgå till att vara en spelare per konto, det är ju betydligt roligare än när man samlar ett helt gäng på ett konto istället för att slåss mot varandra.

Detta kan kanske stoppas med att lägga medlemsgräns i stammen till 80 eller nåt.
 

DeletedUser

Guest
Underbart! Jag gav ett förslag till en no-haul värld men en limited-haul funkar nästan lika fint :) Bort med de nya premiumfunktionerna, 1spelare/konto samt sänk hur mycket resurser man kan få per dag så skulle jag bli lyrisk :D

skulle vara najs s¨behöver man inte spela 3-4 spelare på ett konto eller behöva vara super aktiv. dock borde det inte vara 1k resurser per dag(om jag förstod rätt) istället typ 100 eller nåt. detta på värld 24 så blir det fint, skulle definitivt lira :)

Håller med till 100%!

Jag tycker det är bra och dåligt. limited haul Inget som folk som ägnar större delen av dagen till tw kommer tycka om. Jag tycker att ni ska börja köra att ni öppnar en Värld där man ska vara aktiv för att lyckas och en med limited haul

tex:

Limited haul värld:
Nattbonus 00:00 till 08:00 och limited haul så folk som inte har allt för mycket tid till tw ändå kan klara sig bra i världen med inte allt för dålig framgång. Tror många fler kommer börja/fortsätta om man inte måste lägga ner så mycket tid på att farma

Vanlig värld:
En värld utan nattbonus och utan limited haul för spelare som tycker om att kunna sitta mycket med tw och kunna skicka attacker som landar på natten så man kan spela oavsett tiden på dygnet. Detta alternativ måste finnas kvar. om det bara blir nya med limited haul kommer nog många veteraner sluta

Bra idé! Vore ännu bättre om de nya premiumfunktionerna bara var aktiverade på den vanliga världen då :)

Visst kommer det fortfarande vara möjligt att köpa fördelar, tack vare att vi på den svenska versionen inte får lov att köra utan att ha de nya premiumfunktionerna aktiverade.

Kan avsluta med att förtydliga att jag personligen skulle föredra om vi kunde återgå till att vara en spelare per konto, det är ju betydligt roligare än när man samlar ett helt gäng på ett konto istället för att slåss mot varandra.

Tråkigt att de inte vill ändra på det :(. Flaggor kan ni iaf ta bort :) . De borde inspireras av spel som LoL vad det gäller inkomsten. Där tjänar de pengar utan att ge fördelar till spelare :)

1 spelare per konto vore det perfekta! :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Padox

Member
Reaktionspoäng
0
jag tycker det skulle vara bättre men en no haul i så fall

testa det och se hur det går,
tror inte den behöver bli speciellt stor igentligen, bara man sätter ganska hög ress prodd på den,

i så fall kan folk växa på sig i hyfsad takt ändå!

samtidigt är den mycket mer vänlig för spelare som inte har tid/ork/lust att sitta 24/7 vilken kan locka fler spelare, ger ''noobsen'' en större chans att överleva eftersom ingen får ett gigantiskt försprång genom farming osv osv

gäller att spela sina kort rätt för bästa möjliga start,
ett ganska långt noobskydd (typ 1-2 veckor) är bra på sådana här rundor.

liras mkt på .net som sagt och är nog ganska uppskattat där.
har själv lirat där och tycker rundorna är bra ifall man inte kan ha full aktivitet.
 

hunter8

Member
Reaktionspoäng
0
Kul med nya ideer,helt klart.
Preemiera offensivt spelande med ev vinster typ x antal dgr preem, för offensivt spel.
Mid game just nu är otroligt tråkigt om man sitter inklämd .
Limited Haul är en bra idé
Vidareutveckla detta tycker då jag för att få folk att vakna upp och känna spänning i sitt spelande.
 

DeletedUser

Guest
Så hur blire? När kommer servern ungefär? och vad kommer reglerna vara? jag är vldigt nyfiken nu
 

Gugroj

Member
Reaktionspoäng
2
Först tappade jag hakan av att läsa det här förslaget, fick ta fram silvertejpen för att få tillbaka den.
Hur urfånigt och tråkigt vore det inte om man helt stoppade farmningen?

Och för att kompensera för detta ska man lägga en hög hastighet? Ja det kommer ju verkligen att hålla världen levande och hålla co-spelande borta?

Och när världen börjar bli lite äldre, hur ska man som nystartad ha chans att komma ikapp de stora spelarna med 100+ byar om man inte kan farma in resurser?

Men sen fastnade jag vid det sista TC skrev om Limited.

För att man inte ska kunna plundra mer eller mindre hur mycket resurser man vill när världen har blivit gammal så går det att sätta en gräns som man inte kan passera oavsett hur länge man har spelat på värld eller hur många byar man har.

Förenkling: Gränsen för max antal resurser som går att plundra på en dag är satt till 500 000. Spelare A har både kapaciteten i antal dagar + byar samt trupper att plundra mycket mer än 500 000, men p.g.a gränsen så är det inte möjligt att plundra mer än 500 000,

Där har vi något!

Om vi skiter i det där med X byar i Z antal dagar, och bara går direkt på högsta totala.

Vi kan kolla på värld 22 där jag slöspelat lite senaste 10 dagarna
farmning-v22.PNG


Med en värld i den hastigheten vore det kanske lite lagom att ha t.ex. 100k i farmningsgräns första månaden och sedan öka den allt eftersom världen blir äldre. Nu är världen över 5 månader om jag inte har fel, så öka gränsen med säg 100-200k per månad världen varit igång. Eller tjoffa upp gränsen till en högre nivå säg 800k efter 1 månad och låt den stanna där.

Begränsad möjlighet till farmning i början kan vara bra för att bli av med överaktivitet. Men längre in i världen så bör gränsen höjas för att låta nya (som då har betydligt fler barbarer runt sig) få chansen att komma ikapp eliten.

Att sätta en en formel som baserar sig på hur länge man spelat + hur många byar man har skulle inte bidra till att ta ner överaktiviteten, utan bidrar bara till att låta de som dragit ifrån dra ifrån ännu mer.
 

DeletedUser

Guest
Ojojoj. Tokhög gräns. Poängen med limited haul är ju att man ska kunna hänga med i toppen utan att behöva vara jätte aktiv. Jag tycker att 500ress/dag är lagom för oss som inte vill lägga ner hela sin foch med en maxgräns på 50000 vore lagom.
 

DeletedUser

Guest
För att förtydliga lite otydligheter här så kommer en liten förklaring.

Om vi får en Limited Haul värld i framtiden så är det "(dagar på värld + antalet byar) X *" formeln som gäller, det är det enda vi kan ställa in i settings för en värld i nuläget.

Fortsätt gärna komma med eran feedback, det uppskattas mycket.
 

DeletedUser

Guest
För att förtydliga lite otydligheter här så kommer en liten förklaring.

Om vi får en Limited Haul värld i framtiden så är det "(dagar på värld + antalet byar) X *" formeln som gäller, det är det enda vi kan ställa in i settings för en värld i nuläget.

Fortsätt gärna komma med eran feedback, det uppskattas mycket.

Precis. + en maxgräns väl. Vore lagom att X = 500 och maxgränsen ligger på 50000.
 

DeletedUser

Guest
Kanske inte något du vet svaret på såhär på rak hand, men vore det inte möjligt att ställa in så att summan av formeln redan på dag 1, by 1 blir över maxgränsen?

Beror på vad man sätter som maxgräns:p

Men för att svara på din fråga så nej tyvärr, det enda jag kan ställa in är vad maxgränsen ska vara samt * i formeln. * är hela tiden fast och det är dagarna samt byarna som är rörliga och som gör att du kan plundra mer resurser varje dag.
 

Lawliet

<span style="color:#008080; font-weight: bold;">Vi
Reaktionspoäng
3
Har läst igenom tråden nu och ser att det finns många som delar min uppfattning av att detta verkligen skulle vara ett alternativ för de som föredrar att spela en spelare per konto... har även sett att det funnits många önskemål om en sådan värld förut, så jag tror nog detta är populärt för många, mig inräknad.

Tillägger även att jag har erfarenhet av sådana här slags världar (fast snäppet "värre", no-haul). Där är kraven för en bra runda mycket svagare för aktivitet kontra mycket starkare för individuell skill.
 
Senast ändrad:

mars

Member
Reaktionspoäng
8
Ett stort problem på .se pga att världarna är så små är ju att folket som startar sent inte hinner ta sig ikapp vilket dödar världen. Skulle gärna se en värld där de lite utanför fick fördelar jämfört med de i mitten under deras första veckor så de lättare tar sig ikapp, skulle de få farma mindre än de i mitten skulle ju det helt enkelt försvåra för spelare som startar sent in i en värld o då endast döda den tidigare, vilket i förlängningen alltså skulle ge mindre klirr i kassan för innogames.

Har en fråga till dig The Conqueror, vad är det som ni kan styra när ni sätter upp en värld? Skulle det vara möjligt att sätta in i inställningarna så att spelare som börjar inom den första månaden börjar med 26p, efter första månaden 3-400 något och kanske 3 månader + med 1000p eller något ditåt. Nu brainstormar jag bara lite men tänker att jag personligen skulle tycka det var roligare om stammar ute på kanten faktiskt skulle kunna växa ikapp de i mitten i vissa världar (eller i alla fall kunna bli en maktfaktor) (t.ex. om det sker något stort världskrig bland de större stammarna i mitten) för isåfall skulle ju världarna hålla igång lite längre och vi skulle få en längre period där diplomatin är viktig vilket skulle hålla igång .se världarna lite längre även fast spelartillgången är sämre än den en gång var.

Tänker att något sådant skulle vara intressant att se på någon värld om det är möjligt, oavsett om världen i sig var limited haul eller vanlig. Sen behöver ju inte bonusen vara i form av poängfördel i starten men kanske om man kan få barbsen att växa snabbare eller att resursproduktionen kan bli högre för spelare långt ut. Men som sagt detta kanske är en omöjlighet att göra men tänker om du vet om det på något plan går att göra så att spelare som startar senare kan få någon typ av fördel, kanske om man kan öka antalet barbs längre ut (på en vanlig värld där man kan farma då de då kan farma ikapp)
 
Senast ändrad:

Gugroj

Member
Reaktionspoäng
2
Ett stort problem på .se pga att världarna är så små är ju att folket som startar sent inte hinner ta sig ikapp vilket dödar världen. Skulle gärna se en värld där de lite utanför fick fördelar jämfört med de i mitten under deras första veckor så de lättare tar sig ikapp, skulle de få farma mindre än de i mitten skulle ju det helt enkelt försvåra för spelare som startar sent in i en värld o då endast döda den tidigare, vilket i förlängningen alltså skulle ge mindre klirr i kassan för innogames.

Har en fråga till dig The Conqueror, vad är det som ni kan styra när ni sätter upp en värld? Skulle det vara möjligt att sätta in i inställningarna så att spelare som börjar inom den första månaden börjar med 26p, efter första månaden 3-400 något och kanske 3 månader + med 1000p eller något ditåt. Nu brainstormar jag bara lite men tänker att jag personligen skulle tycka det var roligare om stammar ute på kanten faktiskt skulle kunna växa ikapp de i mitten i vissa världar (eller i alla fall kunna bli en maktfaktor) (t.ex. om det sker något stort världskrig bland de större stammarna i mitten) för isåfall skulle ju världarna hålla igång lite längre och vi skulle få en längre period där diplomatin är viktig vilket skulle hålla igång .se världarna lite längre även fast spelartillgången är sämre än den en gång var.

Tänker att något sådant skulle vara intressant att se på någon värld om det är möjligt, oavsett om världen i sig var limited haul eller vanlig. Sen behöver ju inte bonusen vara i form av poängfördel i starten men kanske om man kan få barbsen att växa snabbare eller att resursproduktionen kan bli högre för spelare långt ut. Men som sagt detta kanske är en omöjlighet att göra men tänker om du vet om det på något plan går att göra så att spelare som startar senare kan få någon typ av fördel, kanske om man kan öka antalet barbs längre ut (på en vanlig värld där man kan farma då de då kan farma ikapp)

+1

Var precis det jag försökte understryka med limited haul, det är rent utsagt efterblivet att ge de som redan är större bättre farmningsmöjligheter.

Känns verkligen som att dessa små världar gör det svårt för nya spelare att komma med i matchen.
 

DeletedUser

Guest
Dom som ens tror att en No-Haul ens ska funka kan ju tänka om...

Herregud asså... Världen skulle vara avgjord snabbare än en casual...
 

DeletedUser

Guest
Jag vill bara göra ett litet instick här - jag läser och försöker ta till mig alla synpunkter och vinklingar av det här inför kommande diskussioner gällande världsinställningar. Men det är lite lättare att se det ur fler synvinklar om ni motiverar, och gärna ger nåt exempel för att illustrera hur ni menar. Det är så lätt man fastnar i nåt slags cirkeltänkande om det inte finns enkla sätt att se vart det kan gå fel.
 

DeletedUser

Guest
Jag vill bara göra ett litet instick här - jag läser och försöker ta till mig alla synpunkter och vinklingar av det här inför kommande diskussioner gällande världsinställningar. Men det är lite lättare att se det ur fler synvinklar om ni motiverar, och gärna ger nåt exempel för att illustrera hur ni menar. Det är så lätt man fastnar i nåt slags cirkeltänkande om det inte finns enkla sätt att se vart det kan gå fel.

Den enkla anledningen jag syftar på är:

De spelare som inte vet vad en BT är kommer ryka direkt...

Och dom som inte kan det är såna som inte kan spelet och då urlakar vi ännu mer spelare som kunnat bli en framtid här på .se...

Det växer ju inte direkt fram mer spelare tyvärr... Vi måste försöka skapa världar som gör att antalet spelare ökar och inte tvärtom enligt mig...
 

DeletedUser

Guest
tycker det är en perfekt värld första 5 timmarna sen blir det inget som jag gillar med såna världar.

Ibörjan brukar dom här världarna vara som speeds allting går väldigt fort, men sen efter typ 5timmar så avstannar allt, man kommer liksom ingen vart förräns det gått 15 timmar då kan man bygga lite saker igen och nästa dag kan man farma igen.

Nej tack til len sådan här värld.

Det borde gå att halvera resursernas produktion/timme istället än vad det är på en normal värld. då ger inte farmningen sånt stort försprång samtidigt som det borde vara ett hänglås på marknaden de första 3 månaderna. Så boost förhindras.

Aktivitet är viktigt men inte lika viktigt på en sån värld.
 
Topp