Uppbyggnad av byar

DeletedUser

Guest
aha! samma här! adlar jag en 11+ by(marknaden då asså) så demolerar jag ner den te 10 då får jag resurser till trupper!
 

DeletedUser

Guest
ja men adlar men en 10k by kan man nästan räkna ed att det e nog med sånn skit:p
 

DeletedUser

Guest
Högkvarter (Nivå 20)
Barack (Nivå 25)
Stall (Nivå 20)
Verkstad (Nivå 3)
Akademi (1)
Smedja (Nivå 20)
Samlingsplats (Nivå 1)
Marknad (Nivå 10)
Sågverk (Nivå 30)
Lergrop (Nivå 30)
Järngruva (Nivå 30)
Farm (Nivå 30)
Förråd (Nivå 30)
Mur (Nivå 20)
 

DeletedUser

Guest
Högkvarter (Nivå 20)
Barack (Nivå 25)
Stall (Nivå 20)
Verkstad (Nivå 3)
Akademi (1)
Smedja (Nivå 20)
Samlingsplats (Nivå 1)
Marknad (Nivå 10)
Sågverk (Nivå 30)
Lergrop (Nivå 30)
Järngruva (Nivå 30)
Farm (Nivå 30)
Förråd (Nivå 30)
Mur (Nivå 20)

Har exakt samma förutom att jag har verkstad i nivå 2 och Gömmställe i nivå 0
 

DeletedUser

Guest
Jajaja, jag har fruktansvärt tråkigt för tillfället, och inget verkar bita på mig. Kaffet ger mig huvudvärk och frukosten ger mig ont i magen, så jag får väl hitta på nåt annat, wah!

Satt och funderade på uppbyggnad av byar, och framför allt .se's fruktansvärt enformiga uppställning. En by på .se ser i stort sett alltid ut, med undantag för ett fåtal innovativa och högst kompetenta spelare:))), såhär:
[SPOIL]Högkvarter (Nivå 20)
Barack (Nivå 25)
Stall (Nivå 20)
Verkstad (Nivå 2-3)
Akademi (Nivå 1)
Smedja (Nivå 20)
Samlingsplats (Nivå 1)
Marknad (Nivå 20)
Sågverk (Nivå 30)
Lergrop (Nivå 30)
Järngruva (Nivå 30)
Farm (Nivå 30)
Förråd (Nivå 30)
Mur (Nivå 20)[/SPOIL]
Varför bygger man så? Mjo, finns väl ett ganska täckande svar på det.
Det är enkelt, det finns inga större brister, och det finns inga omständigheter man måste ta någon större hänsyn till. Du måste inte farma, du har stor marknad nog för att ducka tillräckligt med res, du kan sitta och nöta rek-script och få klart trupper på lagom tid.

Om man spelar på .net så märker man direkt av en helt annan attityd till bybyggande. Folk är så gott som kära i HQ och drar mer än gärna upp HQ över 25. På .se får du leta länge för att hitta någon som går över 20, och oftast är det faktiskt folk totalt ovetandes om fördelen av högt HQ som också höjer det över 20.

Varför vill man höja HQ över 20 då? För det första ger det i starten väldigt fina poäng, så självklart har poäng-prostitutionsfaktorn en del, åtminstone tidigt i världar. Men funktionaliteten är det jag fallit för. Jag har ett antal gånger lyckats enligt mig rätt bra på olika världar i starten, och för att det ska funka för mig, så måste jag gå minst HQ 23. Allt under det är otänkbart för min del. Jag går gärna ända upp till 27 om jag har resursflödet för det.
I starten är HQ 23 5% bättre än nivå 20.
Med HQ nivå 20 tar smedja 20 ~18-20h att bygga, kan inte den exakta siffran.
Med HQ nivå 23 tar smedja 20 (räknat på att smedjan tog 19h med HQ 20) ~18h.
Du sparar alltså bara på sista nivån en timme. Om du höjer ytterligare några nivåer, säg 27, så kan du spara in ungefär 1,5-2h.

Om du drar ut detta på kanske 8 nivåer smedja, som du lär ha kvar när du har ditt HQ där du vill ha det, så kan du med nivå 23 jämfört med 20 spara på ett ungefär (räknat på att smedja 12-20 tar ca 60-65h) 5h. Med nivå 27 sparar du ca 2h till.
Är du en aktiv starter som verkligen satsar hårt och ligger i toppen är detta verkligen värt timmarna när du har ca 1-15 byar skulle jag säga. Då är uppbyggnaden så pass viktig och drar du ut det på ännu fler byggnader vilket du kommer göra om du spelar start, så tjänar du förstås ännu mer i längden.

Vad gör man mid/late game då? Ja, eftersom att HQ 24, som jag spelar med mid game, trots allt tar en del farmplats, så drar jag själv ner på resursbyggnaderna. Mid game har man, om man är aktiv, tid att farma. Det krävs nästan av en spelare att han farmar mid game för att hålla tillväxtkurvan jämn. Om man farmar så tjänar man in dessa ca 300 extra resurs varje timme, som man får av nivå 30/30/30 res, väldigt snabbt. Det blir ungefär 7200 av varje resurs per dag. Hur svårt är det att farma in det när man har över 2000 LK i varje by?

Vad är det då "Mid game" som gör att man tjänar så mycket på HQ 24 så att det är värt att ha? Ja, enligt mig är det främst i krig som det är så fruktansvärt skönt att ha. Du sparar ca 2 minuter när du ska bygga upp samlingsplatsen, men framför allt, muren.
Du sparar på ett ungefär 2-3h byggtid för muren att byggas från 0-20. Dra ut det i 50 byar och du har 100-150h som du sparar. Visst, så kanske man inte riktigt kan se det, men säg att du bygger alla byar under olika tid, så kan du se det så ;)

Predikar jag alltså för att alla som spelar på TW.se ska bygga om sina byar? Nej absolut inte, jag har bara tråkigt. Men det vore absolut kul om man fick lite välformulerade svar och tankar. Jag kommer lägga till en hel del i den här texten så fort jag orkar.

/Sexy Mexican Maid


Jag ska testa detta. Att jag inte tänkt på detta tidigare :)
 
Reaktionspoäng
0
Fattar inte hur man kan lira med marknad 10 i midgame, tar evigheter att skicka runt resurser.

Man sparar 300 farmplatser per by liksom. Big whoop :thinking:
 

farbror joakim

Active Member
Reaktionspoäng
0
Fattar inte hur man kan lira med marknad 10 i midgame, tar evigheter att skicka runt resurser.

Man sparar 300 farmplatser per by liksom. Big whoop :thinking:

Men säg att du har 300 byar då.

300*300=90.000

Dvs ca 3.75 byar i pop..

90000/24000

Så klart du tjänar in lite i trupper, men du förlorar det i smidigheten med att kunna skicka större summor ress mellan byarna.
 

DeletedUser

Guest
Jag drar mer än gärna HQ över 20, definitivt på första byn. Men beror på hur snabb världen är osv, på en värld med hastighet 2 så skulle jag dock nog inte dra över 25 nånstans. Inte ens i fronten på midgame :)
 
Topp