Uppbyggnad av byar

DeletedUser

Guest
Jajaja, jag har fruktansvärt tråkigt för tillfället, och inget verkar bita på mig. Kaffet ger mig huvudvärk och frukosten ger mig ont i magen, så jag får väl hitta på nåt annat, wah!

Satt och funderade på uppbyggnad av byar, och framför allt .se's fruktansvärt enformiga uppställning. En by på .se ser i stort sett alltid ut, med undantag för ett fåtal innovativa och högst kompetenta spelare:))), såhär:
[SPOIL]Högkvarter (Nivå 20)
Barack (Nivå 25)
Stall (Nivå 20)
Verkstad (Nivå 2-3)
Akademi (Nivå 1)
Smedja (Nivå 20)
Samlingsplats (Nivå 1)
Marknad (Nivå 20)
Sågverk (Nivå 30)
Lergrop (Nivå 30)
Järngruva (Nivå 30)
Farm (Nivå 30)
Förråd (Nivå 30)
Mur (Nivå 20)[/SPOIL]
Varför bygger man så? Mjo, finns väl ett ganska täckande svar på det.
Det är enkelt, det finns inga större brister, och det finns inga omständigheter man måste ta någon större hänsyn till. Du måste inte farma, du har stor marknad nog för att ducka tillräckligt med res, du kan sitta och nöta rek-script och få klart trupper på lagom tid.

Om man spelar på .net så märker man direkt av en helt annan attityd till bybyggande. Folk är så gott som kära i HQ och drar mer än gärna upp HQ över 25. På .se får du leta länge för att hitta någon som går över 20, och oftast är det faktiskt folk totalt ovetandes om fördelen av högt HQ som också höjer det över 20.

Varför vill man höja HQ över 20 då? För det första ger det i starten väldigt fina poäng, så självklart har poäng-prostitutionsfaktorn en del, åtminstone tidigt i världar. Men funktionaliteten är det jag fallit för. Jag har ett antal gånger lyckats enligt mig rätt bra på olika världar i starten, och för att det ska funka för mig, så måste jag gå minst HQ 23. Allt under det är otänkbart för min del. Jag går gärna ända upp till 27 om jag har resursflödet för det.
I starten är HQ 23 5% bättre än nivå 20.
Med HQ nivå 20 tar smedja 20 ~18-20h att bygga, kan inte den exakta siffran.
Med HQ nivå 23 tar smedja 20 (räknat på att smedjan tog 19h med HQ 20) ~18h.
Du sparar alltså bara på sista nivån en timme. Om du höjer ytterligare några nivåer, säg 27, så kan du spara in ungefär 1,5-2h.

Om du drar ut detta på kanske 8 nivåer smedja, som du lär ha kvar när du har ditt HQ där du vill ha det, så kan du med nivå 23 jämfört med 20 spara på ett ungefär (räknat på att smedja 12-20 tar ca 60-65h) 5h. Med nivå 27 sparar du ca 2h till.
Är du en aktiv starter som verkligen satsar hårt och ligger i toppen är detta verkligen värt timmarna när du har ca 1-15 byar skulle jag säga. Då är uppbyggnaden så pass viktig och drar du ut det på ännu fler byggnader vilket du kommer göra om du spelar start, så tjänar du förstås ännu mer i längden.

Vad gör man mid/late game då? Ja, eftersom att HQ 24, som jag spelar med mid game, trots allt tar en del farmplats, så drar jag själv ner på resursbyggnaderna. Mid game har man, om man är aktiv, tid att farma. Det krävs nästan av en spelare att han farmar mid game för att hålla tillväxtkurvan jämn. Om man farmar så tjänar man in dessa ca 300 extra resurs varje timme, som man får av nivå 30/30/30 res, väldigt snabbt. Det blir ungefär 7200 av varje resurs per dag. Hur svårt är det att farma in det när man har över 2000 LK i varje by?

Vad är det då "Mid game" som gör att man tjänar så mycket på HQ 24 så att det är värt att ha? Ja, enligt mig är det främst i krig som det är så fruktansvärt skönt att ha. Du sparar ca 2 minuter när du ska bygga upp samlingsplatsen, men framför allt, muren.
Du sparar på ett ungefär 2-3h byggtid för muren att byggas från 0-20. Dra ut det i 50 byar och du har 100-150h som du sparar. Visst, så kanske man inte riktigt kan se det, men säg att du bygger alla byar under olika tid, så kan du se det så ;)

Predikar jag alltså för att alla som spelar på TW.se ska bygga om sina byar? Nej absolut inte, jag har bara tråkigt. Men det vore absolut kul om man fick lite välformulerade svar och tankar. Jag kommer lägga till en hel del i den här texten så fort jag orkar.

/Sexy Mexican Maid
 
Senast redigerad av en moderator:

eggeh

Active Member
Reaktionspoäng
26
Du har alldeles rätt i dina resonemang. Om någon pallar vore det sjukt bra att se en jämförelse i tid mellan att bygga smedja 12-20 med hk 27 respektive hk 20. Någonstans finns ju en skärningspunkt för hur lång tid det tar att bygga själva högkvarteret också. Jag pallar inte räkna ut det ;)

Personligen tycker jag att det är vansinne att dra ner på resurserna. Om man har, säg, 500 byar blir det totala resursbortfallet störtlöjligt. Att medvetet ha lägre resurser än vad som är möjligt tycker jag inte är annat än dumt. Skär ner på marknaden då istället, om farmplatserna är viktiga. Dessutom, oavsett om man har tid eller inte, vem orkar farma mid-game? På v9 farmade jag till drygt en miljon om jag kommer ihåg rätt och det var katastrofalt jobbigt. Att sitta och farma nu, på daglig basis, är inget annat än otänkbart.

Men all heder åt dig ifall du pallar.
 

DeletedUser

Guest
Följande uträkningar är för en värld med speed 1

Smedja 12-->20 med HQ 20 = 92:24:19h resurskostnad: 72525 72282 79115

Smedja 12-->20 med HQ 23 = 92:16:54h resurskostnad: 107749 112501 106511

Smedja 12-->20 med HQ 25 = 96:24:54h resurskostnad: 149137 161120 138702

Smedja 12-->20 med HQ 27 = 104:46:31h resurskostnad: 214844 240156 189808

Notera: det här är bara för smedjan. Tar man med t ex att man ska höja farm från 27 till 30 så får man:

Smedja 12-->20 Farm 27-->30 med HQ 20 = 155:13:26h Resurser 286644 364925 193955

Smedja 12-->20 Farm 27-->30 med HQ 23 = 146:32:48h Resurser 321868 405144 221351

Smedja 12-->20 Farm 27-->30 med HQ 25 = 145:38:06h Resurser 363256 453763 253542

Smedja 12-->20 Farm 27-->30 med HQ 27 = 149:25:09h Resurser 428963 532799 304648


Om du väljer att ta med barrack och stall i beräkningen, så blir det tidsmässigt mer lönsamt med högre HQ.
Så rent teoretiskt, ju tidigare du rushar HQ, desto högre nivå på HQ kan du ha och fortfarande spara in byggtid. Rushar du t ex till HQ 27 redan vid barrack/stall 10/10, så når du akademi och barrack/stall 25/20 bra mycket snabbare än om du kör HQ 23. Men du hamnar efter truppmässigt på det viset.

Alla siffror är tagna från http://www.twmentor.com/?tool=build&,Lek gärna själva med byggtiderna :)
 

DeletedUser

Guest
Tackar ödmjukast för uträkningarna! Jag var sugen på att fixa ihop något själv men jag kände att det orkade jag bara inte. Så återigen, tack!
Dock måste uträkningarna vara bakvända på något sätt, för enligt dina beräkningar tar smedja 12-20 längre tid med HQ 27 än med 20? haha

Och ja, trupperna är väl i längden det som är viktigast. Tänkte själv prova på en helt egen-planerad start-up taktik nästa gång jag har tid för en start, och den kommer vara lite spejsad, haha.
 

daniilx295

New Member
Reaktionspoäng
0
Sexy Mexican Maid sa:
Tackar ödmjukast för uträkningarna! Jag var sugen på att fixa ihop något själv men jag kände att det orkade jag bara inte. Så återigen, tack!
Dock måste uträkningarna vara bakvända på något sätt, för enligt dina beräkningar tar smedja 12-20 längre tid med HQ 27 än med 20? haha

Och ja, trupperna är väl i längden det som är viktigast. Tänkte själv prova på en helt egen-planerad start-up taktik nästa gång jag har tid för en start, och den kommer vara lite spejsad, haha.


Kan vara att han räknade med att man måste bygga upp högkvateret också???
Fasst vet inte, e ju lite körd i huvudet :eek:
 

farbror joakim

Active Member
Reaktionspoäng
0
Tackar ödmjukast för uträkningarna! Jag var sugen på att fixa ihop något själv men jag kände att det orkade jag bara inte. Så återigen, tack!
Dock måste uträkningarna vara bakvända på något sätt, för enligt dina beräkningar tar smedja 12-20 längre tid med HQ 27 än med 20? haha

Och ja, trupperna är väl i längden det som är viktigast. Tänkte själv prova på en helt egen-planerad start-up taktik nästa gång jag har tid för en start, och den kommer vara lite spejsad, haha.

Tror snarare att han räknade med tiden det tar att bygga upp hq de extra nivåerna..
 

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
Jag kör med hk 23, mest för att (beräkningen på sidan 1) Men ja kan helt klar överväga 25, 27. Efter ha sett mycket mur förstöras osv så inser ja mycket väl att 20 är idiotiskt. Ja menar frontbyar som får muren förstörd, de är förlorade byar med 20 hk :p

20 marknad har .se som standard, varje jävla by man tar har den nivån, om inte högre. Så vill man sitta o nergradera så kan man säkert komma undan med lägre, men de känns pointless.

Gömställe är en smaksak, vissa vill ha, andra vill inte.

säger som föregående. Resurserna bör man maxa, de är bara smådumt och inte ha dem maxade. Du vinner tillbaka resurserna på nån månad och de är klart värt det. Speciellt om man vill in på late game.

Finns det något mer man kan nergradera utan att få katastrof i byarna? förråd? 27-30?
 

DeletedUser

Guest
Haha, demolera du ditt förråd, känns riktigt smart!

Baracken kan man gå ner från 25 till 24, men det är i längden rätt onödigt. Men i starten har jag absolut förståelse för folk som inte vill höja den där sista nivån.
 

DeletedUser

Guest
jag kör på v1 med marknad på 20 tyckte det var onödigt men pallade inte degradera den så på v10 så körde ja från början med marknad 15 och fick in några hundra extra trupper och på nästa värld så kanske jag tar upp HK till 23,25 eller 27 och tar ingen marknad alls för jag använder den inte:p

gömställe är väl rätt så skönt att man kan börja rekrytera lite direkt när man har blivit rensad och plundrat av de 3-4 rensen som kommer dirket efter.

men det var smart tänkt med att man tar upp HK till 27 men du förlorar tid på att bygga upp HK 7extra lvl:ar, så det beror på hur mycket byn är uppbyggt som en by med endast smedja akademi och förråd kvar att maxa så blir det lite onödigt med att dra upp HK 7extra lvl:ar

och baracken den tycker jag man måste ha på 25 även om det bara är en lite ändring om man drar ut på den kan man ha sparat några timmars rekrytering

förråd tar väl inga farm platser så varför demolera?
 

Exoclyps

Member
Reaktionspoäng
0
HK 23, Marknad 20 är det som gäller.

Haft det hur länge som helst.

På marknaden, även om det inte används så ofta, så skulle jag inte palla att ha mindre när en by väl behöver skicka resurser.
 

DeletedUser

Guest
kör HK på 20 om det inte är front byar då kör jag dom oftast högre.
Eller om det är en liten by som skall byggas upp snabbt då får det bli HK23 som sen degraderas.
Adlar jag en by med HK som är högre degraderar jag den till 20 efter att allt annat är färdigt.

Marknaden bygger jag inte högre än 10 för jag orkar aldrig använda den ändå.
förutom i början när man bara har några byar och kanske behöver skicka eller ducka resurser.
Tar jag en by med marknad över 20 degraderar jag den 5 steg så att den hamnar mellan 15-20.

Gömställe bygger jag aldrig heller men orkar inte heller degradera det om det redan finns.

Barrack, stall, förråd, mur och resurser är givetvis maxade.

Verkstaden tar ju inga farmplatser nästan så den får vara 6-7.
Är den maxad i en by jag adlar degraderar jag den 5 steg.
 

DeletedUser

Guest
Hq 25

Jag pumpar upp mitt HQ till 5 bygger allt jag vill ha så d går snabbare... ... Sen när byn e klar så demolerar jag den te 20! Thats my why! MVH

//Andalc
 

DeletedUser

Guest
kör samma på allt palla marknad använder den bara med första byn
 
Topp