Paladinen bleknar med tiden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser

Guest
Hej!

Jag är ganska ny i detta spel så om jag gör något misstag eller fel i mina resonemang, rätta mig gärna :).

Jag föreslår att det ska finnas något sätt att uppgradera/förbättra paladinen.

En paladin anses i mångt och mycket vara lite av en mytisk figur, en mäktig krigare etc. Inledningvis fungerar det också så i Tribal Wars. Man kan inte rekrytera paladinen från baracken eller i stallet som vanliga trupper, utan man måste bygga en staty. Sedan måste byborna be vid statyn i sex timmar (långt mer än för "tillverkning" av något annat truppslag).

Ok, så långt allt väl d.v.s det är något speciellt med paladinen. Detta bekräftas också i väldigt tidiga strider (syns även i Hjälp-Enheter).

Om man har 10 spjutmän i sin by och de anfalls av 10 svärdsmän så blir resultatet att anfallaren vinner, 10 spjutmän och 6 svärdsmän dör.

Om försvararen däremot har en paladin så är skillnaden markant.

Om man har 10 spjutmän och 1 paladin i sin by och de anfalls av 10 svärdsmän så blir resultatet att försvararen vinner. Inte nog med att paladinen spöar upp de fyra tidigare överlevande svärdsmännen han räddar dessutom livet på 5 av spjutmännen okså.

Han lever med andra ord upp till bilden av en mäktig krigare.

Nu spolar vi fram en bit i tiden och byn ifråga försvaras av 1000 spjutmän och blir anfallen av 1000 svärdsmän. Resultatet blir att anfallaren vinner, spöar upp samtliga 1000 spjutmän och 534 av svärdsmännen överlever.

Men om försvararen har en paladin då ?

Tja, byn ifråga försvaras av 1000 spjutmän samt paladinen och blir anfallen av 1000 svärdsmän. Resultatet blir att anfallaren vinner, spöar upp samtliga 1000 spjutmän inklusive paladinen och 523 av svärdsmännen överlever.

Det är nu längre i princip ingen skillnad för striden om paladinen är med eller inte. Vad som från början var en mäktig krigare i skinande rustning har över tiden bleknat och förvandlats till en krigare i mängden med möjligen lite bättre sköld och aningen skarpare svärd.

Det skulle vara trevligt om paladinen kunde behålla sin lite mytiska status också senare i spelet.

Detta skulle kunna åstadkommas genom att byborna kan be vid statyn med jämna mellanrum och då lämna offergåvor (Trä, lera och järn, "surprise surprise" :rolleyes: ).

För dessa offergåvor kan paladinen uppgraderas. Han kan vid varje offergåva öka på försvar och anfall med X eller så kan han få vissa andra förmågor, t.ex Paladinen ökar försvarsvärdet på samtliga trupper med Y %, eller något liknande.

Bara en tanke. Åsikter, synpunkter ?
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Det låter riktigt fräckt. Du menar att man typ kan ha den i lvl 2 och då tar den mer skada och tål mer osv. ? o så fall vilken bra idé. jag använder bara min palading som en symbol och låtsas att han är kung :p:D
 

DeletedUser

Guest
Gillar faktisk iden men han ska inte bli för stark så att det blir löjligt :D
 

mackan 9123

Member
Reaktionspoäng
0
gillar också iden men det skulle kunna bli lite konstigt man skulle nästan kunna klara sig med en paladin genom hela spelet och det förstör det orginella tw:D
 

DeletedUser

Guest
gillar också iden men det skulle kunna bli lite konstigt man skulle nästan kunna klara sig med en paladin genom hela spelet och det förstör det orginella tw:D

Tja, men om paladinen är med i mycket strider har "gud" på sin sida, han är ju trots allt paladin, så borde väl det vara möjligt?

Sen möter han ju till slut en annan paladin, eller tillräckligt mycket soldater och då kan en paladin dö ändå...

---

Mycket bra om paladiner i Elisabeth Moons trilogi "Fåraherdens dotter/Sheepfarmers Daughter"
 

DeletedUser

Guest
eller så förstår man att senare i spelet används bara paladinen till att snabba upp support mellan byarna då hela supporten rör sig med hans hastighet (10min/ruta)
 

DeletedUser

Guest
Paladinen bleknar med tiden och blir rövarbaron

Hej!

Tack för svaren och synpunkterna. Roligt att några gillade ideén med möjligheten att förbättra paladinen över tiden. Vid ett eventuellt införande bör man nog också ta hänsyn till det som några påpekt d.v.s. att han får inte bli för stark.

Men som sagt något i stil med nivåökning eller liknande tror jag är en bra idé, istället för som nu där statyn bara står där till ingen nytta.

En annan sak med paladinen som jag finner lite underligt är hans bärkapacitet.

Om man nu ska se paladinen som en lite mytisk gudasänd figur (byinnevånarna bad ju i sex timmar för honom) så är det lite underligt att har störst bärkapacitet av alla trupper.

Det gör honom till lite mer av rövarbaron än "helig krigare" (d.v.s ej intresserad av värdsliga ting/rikedomar). Hans bästa egenskap är ju faktiskt att plundra andra byar:rolleyes:. Det var väl inte det som var tanken eller ?
 

DeletedUser

Guest
Men anledningen till det är väl troligen att några få modiga avgudare hänger med han på hans rövartåg och kan därmed bära mycket av hans plundrade resurser:)
 

DeletedUser

Guest
Den bästa egenskap med paladin är att skicka support snabbt, då gubbarna rör sig lika snabbt som han
 

DeletedUser

Guest
Hej!

Tack för svaren och synpunkterna. Roligt att några gillade ideén med möjligheten att förbättra paladinen över tiden. Vid ett eventuellt införande bör man nog också ta hänsyn till det som några påpekt d.v.s. att han får inte bli för stark.

Men som sagt något i stil med nivåökning eller liknande tror jag är en bra idé, istället för som nu där statyn bara står där till ingen nytta.

En annan sak med paladinen som jag finner lite underligt är hans bärkapacitet.

Om man nu ska se paladinen som en lite mytisk gudasänd figur (byinnevånarna bad ju i sex timmar för honom) så är det lite underligt att har störst bärkapacitet av alla trupper.

Det gör honom till lite mer av rövarbaron än "helig krigare" (d.v.s ej intresserad av värdsliga ting/rikedomar). Hans bästa egenskap är ju faktiskt att plundra andra byar:rolleyes:. Det var väl inte det som var tanken eller ?

Om man tänker efter lite grann och kan sin historia kan man nog se Paladinen som en slags korsriddare.
Dessa var högt uppsatta, och nästan religiöst ansedda (alltså mer eller mindre av gud upphöjda krigare) av många.
Dock var verkligheten som sådan att, även om de var bättre än gemene soldat, de ofta bara slogs så mycket dom behövde (dock gjorde dom det ju bra), och plundrade hejdlösa mängder.

Som ett exempel kan man se kristna korsriddare som plundrade mycket stora mängder värdeting från Jerusalem och så vidare. :)

Hoppas denna jämförelse låter något så när trolig, det är nog det närmaste man kommer :]
 

DeletedUser

Guest
Den bästa egenskap med paladin är att skicka support snabbt, då gubbarna rör sig lika snabbt som han


Hur aktiverar man den funktionen ? Prövade att attackera en by med ett antal spjutnissar, tog 40 minuter för dem att nå dit, sedan attackerade jag samma by med samma mängd spjutnissar plus paladinen. Tog 40 minuter likafullt. Gör jag nåt fel ?:confused:
 

DeletedUser

Guest
Om man tänker efter lite grann och kan sin historia kan man nog se Paladinen som en slags korsriddare.
Dessa var högt uppsatta, och nästan religiöst ansedda (alltså mer eller mindre av gud upphöjda krigare) av många.
Dock var verkligheten som sådan att, även om de var bättre än gemene soldat, de ofta bara slogs så mycket dom behövde (dock gjorde dom det ju bra), och plundrade hejdlösa mängder.

Som ett exempel kan man se kristna korsriddare som plundrade mycket stora mängder värdeting från Jerusalem och så vidare. :)

Hoppas denna jämförelse låter något så när trolig, det är nog det närmaste man kommer :]

Jag såg nog paladinen mer som den beskrivs i fantasylitteraturen än någon form av avknoppning av den historiska anvädningen av ämbetet "Paladin". Men det är klart om man i detta spel tänkt sig paladinen som en slags korsriddare då förklarar det plundringskapaciteten. :)
 

DeletedUser

Guest
Hur aktiverar man den funktionen ? Prövade att attackera en by med ett antal spjutnissar, tog 40 minuter för dem att nå dit, sedan attackerade jag samma by med samma mängd spjutnissar plus paladinen. Tog 40 minuter likafullt. Gör jag nåt fel ?:confused:
ja det är när du skickar SUPPORT alltså assistans inte när du anfaller som han påverkar hastigheten :cool:
 

Madroz

New Member
Reaktionspoäng
0
Älskar idén!

Jag gillar idén att man ska kunna uppgradera paladinen.

Men istället för att ha så man ger bort resurser så skulle jag hellre velat ha ett erfarenhets-system a la rollspel. Där Paladinen får erfarenhet för lyckade attacker/supporter.

Jag tycker också det är konstigt att inga amins/Dev's/Moderatorer kommenterat den här punkten än då de flesta kommentarer från medlemmar är positiva.

/Madroz
 

DeletedUser

Guest
bättre om att paladinen fick xp för varje soldat han dödar typ när han har fått 100 procent då kan ha gå upp i lvl

ni kan se på travian där dem har nåt liknande
 
Senast redigerad av en moderator:

Nino

Product Manager
Reaktionspoäng
0
Vi kanske aldrig kommenterade för att vi kanske hade något hemligt på gång bakom era ryggar? :(
 

Nino

Product Manager
Reaktionspoäng
0
Förutom att denna korkade idee las upp på en annan plats ett antal månader tidigare :p
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp