Name detect i forumet

DeletedUser

Guest
Tjo!

kom på en liten ide om att man kanske kan ha en annan färg på "nya inlägg" ikonen i forumet om ens eget namn dykt upp eller
om det är en tråd man skapat själv tex:

obs, montage
13_9828.png


Blå för "ditt namn har nämnts"
Gul/orange för "någon har skrivit i din tråd"
som vanligt är röd = nya inlägg och ingen ikon alls om ingen skrivit nått :)

13_880.png


självklart kan det även vara andra färger, tog bara några färger som skilde sig från varandra tydligt nu.

Hade varit rätt bra om eftersom att man ibland kanske skriver nått så glömmer man av tråden eller så förväntar man sig inte att någon
ska svara etc.

eller om man sökt assistans men har ont om tid att kolla igenom ordentligt så kanske man bara går in och ser ett orange band runt assistans forumet
och så vet man att någon har skrivit i min tråd, eller om det är en röd så vet man att det är inte nått nytt i min tråd, så då behöver jag inte lägga
extra tid på att trycka in på den fliken nu när man är så stressad att göra nått annat...

Mvh Wento
 
Senast redigerad av en moderator:

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
Nu plockar jag fram min verktygalåda och tar upp en "gilla knapp" som jag slår riktigt jäkla hårt på.

Go for it!
 

DeletedUser

Guest
Bara man som ledare kan inaktivera funktionen. Om medlemmarna i min stam ska ha hjälp kräver jag att de kollar forumet i gengäld. Inte bara de trådarna där deras nicks råkar blivit nämnda. Annars har jag inget emot funktionen.
 

DeletedUser

Guest
bra tanke ;)

Det scenariot som jag hade sett det i mest vore att man skulle kunna komma ihåg var man skrivit lite lättare,
kunna prioritera trådarna och kunna gå igenom vad som gäller sig själv om man nu råkar ha bråttom att tex komma
med en buss eller nått :)

men det är en bra tanke, är själv för att så mycket nya funktioner som möjligt ska vara upp till ledarna/spelaren själv om dom vill ha...
 
Senast redigerad av en moderator:

unkas

Member
Reaktionspoäng
0
nice nice, men hade gärna sett andra ikoner än bara färg om det blir till, då dem inte stod ut ifrån varandra så mycket, men nice förslag...
 

DeletedUser

Guest
skiljer sig tillräckligt när dom kommer i större skala tror jag men visst :)

just nu körde jag bara på nått som går snabbt att visa hur det kan se ut :)
 

DeletedUser

Guest
Låter mest drygt, och hur skulle det egentligen fungera?

Ifall man har ett nick, vilket är ett substantiv som vanligtvis används i det svenska språket, som exempelvis buss (bara för att jag inte orkar tänka på något annat), så då varje gång någon ska skriva en kommentar i off-topic om när man man åkte buss så kommer den säga att ens namn har blivit nämnt... Det skulle bli kaos, och sedan ifall namnet är felstavat, ett "O" istället för ett "0" eller liknande, så kommer inte namnet alls med. Visst, det sistnämnda är väl upp till personen som skriver att ta ansvar för att göra rätt på, men det problemet finns fortfarande.

Och sedan är det ju även så att man vill som ledare att ens spelare kollar hela forumet (förutom vissa "spam-trådar"), vilket inte är essentiellt för stammens och spelarnas överlevnad, så då kan de väl kolla forumet ändå, right?
Men ja, funktionen kanske ska rikta sig till folk som inte bryr sig om forumet alls... (Y)
 

DeletedUser

Guest
Sedan dom som har olika nick på alla världar, men alla i stammarna som ändå kallar låt oss säga att du nickar XXXxxXXX (i en tema stam) men för att spelare lättare skall se skillnad på dig (XXXxxXXX) och dina övriga stamspelare som då kanske nickar XXXXxXXXX och XxXxXxxxX o.s.v så kallas du kanske till ditt IRL namn lr så kanske du e känd i den stammen som ditt original nick.

Hur blir de då skall stammen måsta skriva in ditt spelnick för att detta skall fungera? Lr funkar de med att dom skriver vilket nick som bara för att de skall "trigga" denna funktionen.

Så nej tror inte att detta kommer att fungera om jag skall vara ärlig
 

eggeh

Active Member
Reaktionspoäng
26
Sedan dom som har olika nick på alla världar, men alla i stammarna som ändå kallar låt oss säga att du nickar XXXxxXXX (i en tema stam) men för att spelare lättare skall se skillnad på dig (XXXxxXXX) och dina övriga stamspelare som då kanske nickar XXXXxXXXX och XxXxXxxxX o.s.v så kallas du kanske till ditt IRL namn lr så kanske du e känd i den stammen som ditt original nick.

Hur blir de då skall stammen måsta skriva in ditt spelnick för att detta skall fungera? Lr funkar de med att dom skriver vilket nick som bara för att de skall "trigga" denna funktionen.

Så nej tror inte att detta kommer att fungera om jag skall vara ärlig

Nu ifrågasätter jag iofs användningen av hela interna forumet i vanliga fall, eftersom [insert valfritt chattprogram] är femtioelva gånger så effektivt, men jag ska vara lite djävulens advokat ändå. Om man nu inför den där funktionen så är jag beredd att påstå att alla normalt fungerande människor hade kunnat tänka sig för och helt enkelt skriva in game nicket när dom ville någon något. Jag kan omöjligt se det som ett stort problem eftersom man borde kunna vänja sig vid det på typ.... 2 timmar.
 

DeletedUser

Guest
Tjo!

kom på en liten ide om att man kanske kan ha en annan färg på "nya inlägg" ikonen i forumet om ens eget namn dykt upp eller
om det är en tråd man skapat själv tex:

obs, montage
13_9828.png


Blå för "ditt namn har nämnts"
Gul/orange för "någon har skrivit i din tråd"
som vanligt är röd = nya inlägg och ingen ikon alls om ingen skrivit nått :)

[Mvh Wento

Jag gillar det men inte det här med gul/orange för då ser man inte men grön kanske passar bättre :)
 

DeletedUser

Guest
Låter mest drygt, och hur skulle det egentligen fungera?

Ifall man har ett nick, vilket är ett substantiv som vanligtvis används i det svenska språket, som exempelvis buss (bara för att jag inte orkar tänka på något annat), så då varje gång någon ska skriva en kommentar i off-topic om när man man åkte buss så kommer den säga att ens namn har blivit nämnt... Det skulle bli kaos, och sedan ifall namnet är felstavat, ett "O" istället för ett "0" eller liknande, så kommer inte namnet alls med. Visst, det sistnämnda är väl upp till personen som skriver att ta ansvar för att göra rätt på, men det problemet finns fortfarande.

Och sedan är det ju även så att man vill som ledare att ens spelare kollar hela forumet (förutom vissa "spam-trådar"), vilket inte är essentiellt för stammens och spelarnas överlevnad, så då kan de väl kolla forumet ändå, right?
Men ja, funktionen kanske ska rikta sig till folk som inte bryr sig om forumet alls... (Y)

Är knappast några problem att lösa, kan ju sätta så att den bara reagerar om det vore så att namnet är i BB-kod etc.

och sen är det inte SÅ många som har exakta ord som namn... kollade rankingen från rank 1-200 och hittade iprincip 2 namn som skulle kunna dyka upp i ett normalt sammanhang (definierar i detta fall normalt som att man inte har damp och slår huvudet mot tangentbordet för att skriva...) dvs spelaren "Den Gode Onde och Fulle" rank 193. samt "deffen" 191.

dvs 2 på 200 spelare skulle den kunna ge falsk indikation på om den inte ska reagera på bb-koden. sen går det ju lätt att göra så att den ska reagera i samband med en viss symbol. tex *wento gör så att den reagerar medans bara wento inte lyser upp, då är det helt upp till spelarna sen om dom vill att den spelaren ska bli specifikt informerad om dom snackar om/med den personen...

Om man nu vill en särskild spelare något, varför inte bara skriva det i ett PM? :rolleyes:

För att det kanske är i en diskussion som försiggår i forumet... säg tex. att du och 5 andra snackar om något och så glömmer en av er av det för att han kanske haft fullt upp i skolan eller liknande, då kan det vara bra att den lyser upp så att han vet att det händer något, eller om man som i exemplet i mitt första inlägg har en presentations tråd, då ser du snabbt om någon faktiskt skrivit i DIN tråd eller om dom det är i någon annans som du inte bryr dig så värst mycket om att läsa. Ytterliggare ett exempel vore om man sitter i ledningen och någon säger att dom gärna vill ha lite fler åsikter av dig eller någon annan så märkts det snabbare också, bäddat för att man ska bli aktivare ;)

Sedan dom som har olika nick på alla världar, men alla i stammarna som ändå kallar låt oss säga att du nickar XXXxxXXX (i en tema stam) men för att spelare lättare skall se skillnad på dig (XXXxxXXX) och dina övriga stamspelare som då kanske nickar XXXXxXXXX och XxXxXxxxX o.s.v så kallas du kanske till ditt IRL namn lr så kanske du e känd i den stammen som ditt original nick.

Hur blir de då skall stammen måsta skriva in ditt spelnick för att detta skall fungera? Lr funkar de med att dom skriver vilket nick som bara för att de skall "trigga" denna funktionen.

Så nej tror inte att detta kommer att fungera om jag skall vara ärlig

Då får väl dom i den alliansen helt enkelt lösa det på samma sätt som dom löser det med hur man vet vem som är vem utan funktionen -.-

om sven heter xxxx och erik heter xxx så vet ju folk vem som är vem av dom, så om det inte är tänkt att alla ska skriva /mvh erik i varje inlägg så är det ju knappast några problem, i en tema stam så är det ju inte precis spelet som kommer ha svårt att veta vem som är vem, så länge spelarna själva vet det, och om man inte vem som är vem pga deras namn så vad fasen ska man ens nämna ett namn överhuvud taget då?

Jag gillar det men inte det här med gul/orange för då ser man inte men grön kanske passar bättre :)

"självklart kan det även vara andra färger, tog bara några färger som skilde sig från varandra tydligt nu." ;) jag tänker inte så värst mycket på
vilken färg det är så inte mig emot, bara man kan skumma igenom forumen lite snabbare om man nu skulle vilja det...
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
En bra funktion är väl om ledaren skulle kunna ge spelare särskilda smeknamn i forums inställningar? Hade funkat mkt bättre enligt mig :)
 

DeletedUser

Guest
skapa isåfall en egen tråd om det, här är det name detect som gäller ;)
 

DeletedUser

Guest
skapa isåfall en egen tråd om det, här är det name detect som gäller ;)

Det är name detect jag menar, men de argumenterar om att vissa kallas efter smeknamn eller sina riktiga namn. Då kom jag med ett till förslag om att man kan sätta dit smeknamn på spelarna.
 

Danney

Active Member
Reaktionspoäng
0
Det är name detect jag menar, men de argumenterar om att vissa kallas efter smeknamn eller sina riktiga namn. Då kom jag med ett till förslag om att man kan sätta dit smeknamn på spelarna.

Då hade jag hellre sett att man själv skulle kunna ställa in olika ord/namn som blir "highlightade", precis som man kan göra på bl.a. Skype.
 
Topp