Mattekluringar

  • Trådstartare Its Super Effective
  • Start datum

DeletedUser

Guest
Har vi varit på flashback har vi? ;) Eftersom jag var lite lat sökte jag på mattekluringar på google, det första resultatet var en flashback-tråd. Efter ett par inlägg kom denna.

Sen fail att ni inte orkar läsa hela tråden. ffs.


F*n avslöjad.

Då kan jag ju lika skicka svaret som finns på flashback.

Svar:
Vännerna betalade 9kr var = 27kr. Av dessa 27kr behöll portiern 2kr. 27-2=25kr vilket var det rummet kostade. 25kr finns nu hos ägaren, 2kr hos portiern och 3kr hos vännerna.

Tankefelet är att man vill tillbaka till 30kr igen, men det är inte det rummet kostade längre.
 

DeletedUser

Guest
Här har jag en ny:
En bluffmakare for till staden för att sälja stenar, amuletter och ringar.
Stenarna såldes för 4 kr/st, amuletterna 3kr/st och ringarna 0,50 kr/st.
När bluffmakaren summerade sina affärer efter dagens slut, kunde han konstatera, att han sålt sammanlagt 100 produkter för en summa av 100 kr.
Hur många produkter av vardera slaget hade han sålt?
 

DeletedUser

Guest
Här har jag en ny:
En bluffmakare for till staden för att sälja stenar, amuletter och ringar.
Stenarna såldes för 4 kr/st, amuletterna 3kr/st och ringarna 0,50 kr/st.
När bluffmakaren summerade sina affärer efter dagens slut, kunde han konstatera, att han sålt sammanlagt 100 produkter för en summa av 100 kr.
Hur många produkter av vardera slaget hade han sålt?

Meh

Bara sätta upp det som ekvationer

4*x+3*y+0,5*z=100

z+x+y=100

z,x,y tillhör heltal

Resten här enkel huvudräkning

Svar:
stenar: 5
Amuletter: 13
Ringar: 82
 

Barkbåt

Member
Reaktionspoäng
0
Jag har en kluring ni som först framstår som en enkel matematisk uppgift men egentligen är ganska svår att lösa :) (kluring dvs!)

Vi har en gås, låt oss kalla honom för Tjockis Gås. Han kan springa hur snabbt som helst. Vi har dresserat honom att när vi ringer i vår klocka så fördubblar han sin hastighet. För att vara lite taskiga så har vi bundit fast klockan i hans stjärtfjädrar. Det är en digital klocka som är inställd att ringa varje minut.

Han börjar springa med en hastighet av 5 meter/sekund. Klockan kommer att ringa för första gången när han har sprungit en minut. Hur snabbt springer Tjockis gås efter 10 minuter? Hoppas ni inte hört den förut : P
 

DeletedUser

Guest
Eftersom klockan är inställd på att ringa av sig själv och Tjockis gås är dresserad att fördubbla sin hastighet när Ni ringer i klockan springer han fortfarande 5m/s.
 

Barkbåt

Member
Reaktionspoäng
0
Eftersom klockan är inställd på att ringa av sig själv och Tjockis gås är dresserad att fördubbla sin hastighet när Ni ringer i klockan springer han fortfarande 5m/s.

Förlåt, jag får förtydliga mig. Han behöver bara höra klockan ringa så fördubblar han sin hastighet.
 

DeletedUser

Guest
Jag har en kluring ni som först framstår som en enkel matematisk uppgift men egentligen är ganska svår att lösa :) (kluring dvs!)

Vi har en gås, låt oss kalla honom för Tjockis Gås. Han kan springa hur snabbt som helst. Vi har dresserat honom att när vi ringer i vår klocka så fördubblar han sin hastighet. För att vara lite taskiga så har vi bundit fast klockan i hans stjärtfjädrar. Det är en digital klocka som är inställd att ringa varje minut.

Han börjar springa med en hastighet av 5 meter/sekund. Klockan kommer att ringa för första gången när han har sprungit en minut. Hur snabbt springer Tjockis gås efter 10 minuter? Hoppas ni inte hört den förut : P

Kan det ha att göra med att ljudets hastighet i luft (för 20°C) är 343m/s? Och tjockis gås kan inte höra klockan om han springer snabbare än ljudet?

Isåfall gäller:

5*2^N < 343

Då kan N som störst vara 6.

5*2^6 = 320

Svar: Gåsen springer i 320m/s
 

Barkbåt

Member
Reaktionspoäng
0
Du är väldigt nära lösningen tomatodlare, ytterst skarpsinnigt :) men vid 320m/s så hör han fortfarande klockan eftersom han springer under ljudhastigheten. Han kommer alltså höra klockan ytterligare en gång och öka hastigheten till 640m/s. Därefter hör han inte klockan längre.
 

DeletedUser

Guest
Hur lång tid tar det för timvisaren att röra sig 1 grad ?

klura på den ( även fast den är ganska lätt )
 

DeletedUser

Guest
säger 6 sec. fast då tar jag om man räknar med 360 grader som i en kompass. du kanske menar något annat.
 

DeletedUser

Guest
säger 6 sec. fast då tar jag om man räknar med 360 grader som i en kompass. du kanske menar något annat.

360 ( ett helt varv ) och du skulle räkna ut hur lång tid det tar för timvisaren att röra sig 1 grad ( Alltså en 360:del

Tyvärr hade du fel ;)
 
Topp