Gissa Staden

DeletedUser

Guest
Jädrans vad ni var obildade gällande Storbritannien då =)

Bournemouth ! =)
 

DeletedUser

Guest
Jag tycker faktiskt det var starkt av oss att komma upp med så många städer som vi ändå gjorde, min var ju dessutom i rätt riktning, väster om Southhampton ligger Plymouth :p
 

DeletedUser

Guest
300px-Mexico_COA_large.svg.png


Enligt en sägen så skulle en stad byggas åt en krigsgud, i en insjö där en örn satt och åt en orm på en kaktus, denna stad var störst vid sin tid, även större än dom i europa, staden är i bruk än idag.

1, vad heter staden idag.
2, vad hette staden när den byggdes.
 

DeletedUser

Guest
Neeeh...

1, vad heter staden idag. - Mexico City
2, vad hette staden när den byggdes. - Tenochtitlan (tror t.o.m jag stavade rätt)
 

DeletedUser

Guest
Denna staden var förut en mycket mäktig och inflytelserik stad. under 30-åriga kriget mellan protestanter och katoliker i Europa brändes denna dock ner av dom katolska trupperna. den ses som det första riktigt blodiga slaget under 30-åriga kriget. 2/3 av stadens invånare dog i bränder, kvinnorn våldtogs, och trupperna gick helt vilt på dom civila och högg ner allt i sin väg. inte ens barn skonades. Gustav II adolf misslyckades att undsätta staden och försvara den som han lovat. efter kriget var det bara en spillra kvar av den. befolkningen hade dött och större delen av staden var förstörd och plundrad. fick aldrig sin storhetstatus igen efter detta.
 
Topp