Gör Casual mer Casual

selakefo

Member
Reaktionspoäng
16
Casual har dom senaste världarna övergått från att vara världar där de som inte har så mycket tid till spelet ändå kan fortsätta spela det till att vara till för dom som inte riktigt orkar hänga med i toppen på vanliga världar. Detta medför att världarna blir små då många avstår från att spela eller slutar tidigt på världarna. Jag föreslår därför några saker i syfte att minska betydelsen av tiden och pengarna man lägger på en Casual värld.

  • No haul (ingen farmning och ingen insamling) öka istället hastigheten något så resurserna tickar in snabbare.
  • Tillåt endast förenklade premiumfunktioner såsom premiumkonto och kontohanterare, ej resurs boost, inte använda prem för att förkorta byggtider, inte använda prem på event.
  • Ändra modellen för nattbonus, gör så att den kan delas upp på två perioder om maximalt 12 timmar per dygn så att man kan täcka både sömn och arbete relativt bra. Exempelvis skulle man kunna ha nattbonus 00:00-06:00 och dagbonus 9:00-15:00.
  • Fundera på om man ska utöka fredstider eller införa en semesterbonus på 30 valbara dagar per år. Dessa måste då låsas till att endast kunnas tas ut två gånger per år och det ska ta två veckor innan den går igång så att man inte kan utnyttja den för att avvärja en anfallsvåg.
  • Öka procenten av nattbonus eller till och med göra det möjligt att blockera attacker helt på natten och ha bonus på dagen. Exempelvis att man kan välja ena perioden som blockerad och andra perioden som bonus.
  • Dynamisk poänggräns för dom i högre poäng så att vi slipper problem med konton som glider iväg och inte kan attackeras förrän sista poänggränsen tas bort. Detta förslag skyddar dom mindre spelarna men exponerar dom större. Det kan vara bra att lägga till en kolumn på rankingen som anger övre och undre gräns alla kan attackera eftersom detta blir krångligare för spelarna att hålla reda på. Öka faktorn lite extra var 500 000:e poäng. Så i början kan det t.ex. vara så här:
    • 0 - 499k -> 1.2
    • 500k - 1.0m -> 1.2^2
    • 1.0m - 1.499m -> 1.2^3
    • 1.5m - 1.999m -> 1.2^5
    • 2.0m - 3.0m -> 1.2^6
    • Större än 3.0 ingen poänggräns alls
      Detta medför att 1.2 faktorn ändå kan ökas i endgame.
  • Diplomatiska avtal som funktion. Detta kan användas för ingånga IAP och Allianser där man kan lägga in vilkor såsom uppsägningstid som gör att attacker blockeras till dess att en sida sagt upp avtalet och vilkorstiden gått ut. Den här funktionen går säkert att bygga ut med fler funktioner. För att detta skall fungera så skall båda Hertigar eller Baroner från båda stammarna signera avtalet först men det kan alltså brytas av bara ena sidan.
    • I funtkionen för diplimatiska avtal kan man även bygga in en funktion där stammar "ger upp" för att snabba på ett avslut på en segdragen värld. På det sätt ska deras byar räknas bort från procenten ägda byar av vinnarstammen så att målet uppfylls snabbare.
    • Om en spelare lämnar en stam med ett diplomatiskt avtal behöver det vara en period lika lång som avtalets uppsägning innan spelaren kan anfalla tidigare allierade.
Jag hoppas att några av dessa synpukter kan hjälpa till att skapa en lugnare tillvaro på Casual i framtiden.
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
218
Tack för du tar dig tiden att lägga upp ett par konstruktiva förslag.

Det finns en del grundläggande punkter som fallerar med Casual världarna; en av dem är att själva syftet med dem redan initial var splittrat. Dels skulle det vara en värld för mer "casual" spel, där man skulle kunna njuta av ett lugnare tempo och ändå fortfarande behålla känslan av spelet. Men det skulle dessutom vara en värld avsedd för nya spelare att lära sig grunderna i en mindre aggressiv miljö.

Rent krasst är det ju ganska uppenbart nu att dom här två ligger alldeles för långt ifrån varandra för att kunna samsas på samma värld. Det är inte nybörjarna som spelar på Casuals, det är gamla spelare som inte orkar med vanliga världar och söker det där mer avslappnade spelet.
Som nybörjare har du inte en chans att lära dig spelet på en Casual eftersom alla erfarna spelare redan knaprat i sig varenda barbarby som finns, så du kan varken lära dig farma, adla eller ens göra klart de första uppdragen.

Du har flera bra förslag, en del kanske inte är tekniskt genomförbara med de förutsättningar vi har idag och nånstans är det ändå baserat på att konceptet "Casuals" ska fortsätta i samma spår. Personligen tror jag inte det kommer fungera, jag skulle vilja se att man delar på hela konceptet och har en modell där man kör Casuals som just det - mer casual världar för dom med lite mindre tid plus att man skapar ett slags newbie världar som faktiskt har som syfte att fungerar som "plantskola" för nya spelare.

Jag skulle vilja se Casuals riktade till våra erfarna casual spelare, med (som du också föreslår) någon modifierad variant av sleep funktionen som används på speed. Dra upp antalet barbarbyar till enorma mängder så man kan få lite spridning på både spelare, stammar och värld. Det gör liksom inget då om man har kvar event och premium funktioner, den som vill och orkar farma kan göra det och den som inte vill slipper. Där finns det också utrymme för andra variationer, som t.ex. dina övriga förslag.

Och istället skulle jag vilja se newbie världar för den som måste lära sig spelet. Lite snabbare världar med högre resursproduktion, en övre spärr på att du kan max ha fem byar (sen får du faktiskt räknas som att du klarar grunderna), mer tillgång till de olika bonusarna och buffarna så man kan känna skillnaden mellan t.ex. att ha premium konto eller inte och framförallt - ingen vinst. Det ska inte gå att vinna de här världarna, dom ska bara starta om varannan månad eller så, för att de alltid ska vara spelbara för en nystartad spelare. På det sättet lär dom heller inte locka gamla spelare, och behöver man begränsa det bör det gå att sätta en spärr så bara konton nyare än ett år kan starta på den här varianten.

Jag skulle faktiskt kunna skriva en hel bok om det här, jag har förmodligen redan gjort det eftersom problemen med Casuals diskuterats i flera år redan utan att komma någonstans - det är dock aktuellt som diskussion igen nu och jag tar med mig dina förslag dit.

Självklart skulle jag uppskatta fler och mer förslag, feedback och tankar om Casual världarna men det är en smula svårt att få igång aktivitet här - tyvärr, eftersom vi skulle kunna åstadkomma mycket mer om vi använde även detta forum och den svenska supporten för feedback eftersom det inte drunknar i mängden på samma sätt här!
 

pias

Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
40
Jag gillar båda inläggen och tycker att det där med nybörjarvärldar känns intressant. Skulle vara skönt med riktigt slövärld i casual också ;)
 
Topp