Energi dryck

@@nemo@@

New Member
Reaktionspoäng
0
Hej! jo jag tog en redbull kl 11.. efter skolan då.
Efter en stund så börjar jag skaka, liksom mina händer skakade först och nu hela jag, fryser också, även om jag är varm..

Är det ens bra att ta en energi dryck kl 11?

Sitter nu och skakar som fan :(
 

DeletedUser

Guest
energidrycker innehåller stora mängde koffein är man inte van vid koffein intag skall man ta det lite lungt, har du även skippat frukost så är det helt normala reaktioner, men vore jag som dig skulle jag noig skippa dom i fortsättningen om du inte ätit nått innan
 

DeletedUser

Guest
nä det e lungt enda du kan få av för mkt energidryck är hjärtstillestånd men annars är det helt ofarligt
 

Bunnystyle

Member
Reaktionspoäng
0
Energi dryck drar även in mer än koffein, det e inte kaffe direkt :p. Iaf så skall man skita i det...att ens dricka så många energidrycker e frätande, både på magsäcken (och tarmen?).
 

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
Om du skakar är det en "överdos". Energidryck ska du aldrig dricka på tom mage eller i stora mängder kombinerat med alkohol. Energidryck ska du egentligen ta om du ska lana eller vara uppe länge;)

Du behöver vänja dig vid koffeinet. Jag ex. dricker minst 2 liter te per dag. Det har under en längre tid gjort så jag inte får några bieffekter alls. Har inte druckit energi dryck på ett tag men på höstlovet drack jag 12 halvlitersmonster och några "Frank's" om du vet vad det är. Började inte ens skaka och då var det där en konsumtion på en kväll vilket är ungefär från 19-05.00.

Så det går vänja sig men man ska alltid börja lungt och absolut inte dricka det för smakens skull, då dricker man sodastream - energidryck taste.

Men har du hamnat på vårdcentral, SLUTA FÖRFAN!
 
Senast ändrad:

Dr. Weezy

Member
Reaktionspoäng
0
Energi dryck drar även in mer än koffein, det e inte kaffe direkt :p. Iaf så skall man skita i det...att ens dricka så många energidrycker e frätande, både på magsäcken (och tarmen?).

källa?

Såvitt jag vet så är dom enda allvarliga bieffekterna hjärtflimmer, ångest och muskelkramper :cool:
 

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
källa?

Såvitt jag vet så är dom enda allvarliga bieffekterna hjärtflimmer, ångest och muskelkramper :cool:

Du glömde några; sömnbrist vid ständig konsumtion, skakningar (kanske räknas som muskelkramper?), frossa, vitamin brist, hjärtstillestånd och permanenta/temporära hjärnskador.
 

DeletedUser

Guest
Och Redbull har inte så trevliga ingredienser heller, vet du varför det heter "RedBull"? Bull, har dem lagt till för att det är bl.a. tjurpiss i det, och även fler "godsaker":D
 

Bunnystyle

Member
Reaktionspoäng
0
källa?

Såvitt jag vet så är dom enda allvarliga bieffekterna hjärtflimmer, ångest och muskelkramper :cool:

Drick själv 8-10 (energi dryck) på en dag/18 timmar, då kmr iaf tarmarna elr ngt organ få frätskador. Alla e annorlund enrgi drycker med bara ett fåtal ändrade ingredienser och annat tillägg, i vilket fall som helst är det skadligt för kroppen.

Edit-Energi drycker är precis som rökning, fast dessa drycker bryter ner organen istället för kolio osv.
 

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
Och Redbull har inte så trevliga ingredienser heller, vet du varför det heter "RedBull"? Bull, har dem lagt till för att det är bl.a. tjurpiss i det, och även fler "godsaker":D

Herregud, driver du?

Bara för att det är Taurin, som det heter, i Redbull så har ju inte det gjort namnet. Taurin finns i samtliga energidrycker och för övrigt är det endast 0.81% "tjurpiss" i taurinet. Och Taurinet är endast 1% av själva drycken. Sen är "tjurpisset" i kokat och en jäkla massa mer så det är knappast "piss" kvar.

om du har en 500ml redbull. 1% är taurin, det vill säga 5ml. sen är 0.81% av det kokat tjurpiss, har du nån aning om hur lite det är?
 

Basse

Member
Reaktionspoäng
0
Herregud, driver du?

Bara för att det är Taurin, som det heter, i Redbull så har ju inte det gjort namnet. Taurin finns i samtliga energidrycker och för övrigt är det endast 0.81% "tjurpiss" i taurinet. Och Taurinet är endast 1% av själva drycken. Sen är "tjurpisset" i kokat och en jäkla massa mer så det är knappast "piss" kvar.

om du har en 500ml redbull. 1% är taurin, det vill säga 5ml. sen är 0.81% av det kokat tjurpiss, har du nån aning om hur lite det är?

Fortfarande tjurpis...
 

Basse

Member
Reaktionspoäng
0
Nej, för den kokar man bort :D

Alkohol och vin är två olika saker. Vin kan man ha som ingrediens i många maträtter, men alkoholen kokas bort, men vinet är kvar :D
 

Haroo

Active Member
Reaktionspoäng
0
Min kompis storebrorsa dog av en överkonsumtion när han drack Red Bull, har för mig att han drack runt 8 st under en kväll.
Howevah, jag dricker aldrig mer än en liter inom en 3 timmars period. Annars bör det väl vara helt okej.

Dock kommer hjärtat i obalans upp till 5 dagar efter du har konsumerat EN energidryck ;)
 

DeletedUser

Guest
Jag dricker hustler väldigt sällan dock är jag 13 år snart 14 men endå dricker jag kanske 2-3 burkar någon dag.


Jag tycker att ni dricker för mycket, drick Coca Cola istället ;)
 

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
Nej, för den kokar man bort :D

Alkohol och vin är två olika saker. Vin kan man ha som ingrediens i många maträtter, men alkoholen kokas bort, men vinet är kvar :D

Vart kommer vinet in? Jag sa precis att Pisset försvinner när det behandlas^^ Annars skulle vi ha piss i det kranvatten vi dricker, eftersom det är renat avloppsvatten. Idjuit;)

Min kompis storebrorsa dog av en överkonsumtion när han drack Red Bull, har för mig att han drack runt 8 st under en kväll.
Howevah, jag dricker aldrig mer än en liter inom en 3 timmars period. Annars bör det väl vara helt okej.

Dock kommer hjärtat i obalans upp till 5 dagar efter du har konsumerat EN energidryck ;)

Damn, synd asså:( Men det måste nästan varit 8liter eller så hade han ett dåligt hjärta (typ var sjuk elr så..) för både jag och mina kompisar klarar större intag en det utan problem och jag är den enda som dricker koffein i annat fall. Howevaa! Så om man lanar ska man alltid kombinera energidrycken med läsk eller vatten. Det är både dyrt att bara dricka sig otörstig på energidryck + attläsken innehåller vatten och därmed hjälper till att "spä ut" koncentrationen av koffeinet i blodet..

Vet inte exakt hur det är med energidryck men kroppen förbränner ca 3cl alkohol i timmen så det bör vara nått liknande med koffein.
 

DeletedUser

Guest
Energi dryck drar även in mer än koffein, det e inte kaffe direkt :p. Iaf så skall man skita i det...att ens dricka så många energidrycker e frätande, både på magsäcken (och tarmen?).

Så jävla noga är det inte. Det mesta, inklusive kroppens egna safter och ämnen som finns där naturligt är frätande på ett eller annat sätt. Ta syre till exempel, som vi måste ha för att överleva. Syret är inte bara vår viktigaste livsämne, utan det blir även vår slutgiltiga död eftersom syret på runt 75-90 år fräter sönder mitokondrierna som är just de cellerna i våra muskler som tar upp syret. Om mitokondrierna i musklerna som pumpar hjärtat fräts sönder i högre takt än de kan reproducera sig slutar de att fungera och hjärtat slutar slå, dvs vi "dör av ålder". Att kroppen slutar fungera lite i taget innan man går bort beror vanligtvis på att mitokondrier i andra muskler försvinner först.

Min kompis storebrorsa dog av en överkonsumtion när han drack Red Bull, har för mig att han drack runt 8 st under en kväll.
Howevah, jag dricker aldrig mer än en liter inom en 3 timmars period. Annars bör det väl vara helt okej.

Dock kommer hjärtat i obalans upp till 5 dagar efter du har konsumerat EN energidryck ;)

Känner en kvinna, modell större, som konsumerar runt 20 Redbull om dagen. Man ser henne sällan utan en Redbull i handen och det luktar Redbull om henne lång väg (känner det 5 meter bort även när hon, mot förmodan, inte har någon på sig för tillfället. Det är fan överkonsumtion om något :D

Hej! jo jag tog en redbull kl 11.. efter skolan då.
Efter en stund så börjar jag skaka, liksom mina händer skakade först och nu hela jag, fryser också, även om jag är varm..

Är det ens bra att ta en energi dryck kl 11?

Sitter nu och skakar som fan :(

Min slutsats är att du säkerligen kan dricka Redbull igen utan problem. Så länge du håller dig till en måttlig mängd kommer du hinna dö av X antal andra orsaker långt innan ditt tjurpiss vaknar till liv och stryper dig i sömnen.

EDIT: Personligen har jag aldrig druckit Redbull (eller någon annan form av specialicerad energidryck) utan vodka och det kommer jag förmodligen att hålla mig vid för alltid.
 
Senast redigerad av en moderator:
Topp