En Sprit-ledares tankegångar kring värld nio.

DeletedUser

Guest
God söndagkväll värld 9s läsare.

Det verkar som många anser att värld nio är tråkig, avgjord och att medlemmarna i Sprit är "diviga" i allmänna forumet. Vissa påstår att värld nio inte innehållit det motstånd en stam som Sprit skulle behöva för att den skulle vara intressant. Någon annan gör det klart och tydligt att vi lider av enorm brist på respekt. Sedan finns det andra som uppenbarligen slutar på den här världen pga att Sprits medlemmar - citat: "har använt forumet som ett smutskastnings vapen" slut citat. Anser man att vi på det vis använt forumet som smutskastningsvapen underskattar man effekten av att kontinuerligt använda sig av propaganda.

Politik och propaganda... smaka lite på de orden. Politik - meddela sina värderingar, vinna folks förtroende. Propaganda - framhäva sina värderingar och aktioner på ett så positivt sätt som möjligt. Att få det man gör, att se bra ut i allmänhetens ögon. Övertyga andra att tro på just det man själv tror på.

Om man åter skall vidröra ämnet att Sprit gjort den här världen tråkig, så anser jag att det snarare är våra fiender som gjort värld nio tråkig. Tribalwars handlar om så mycket mer än att skicka yxor i anfall. Själva blandningen mellan yxa och gåsfjäder är vad som åtminstone får mig att vilja fortsätta spela det här spelet. Om man sköter sina kort rätt så är det mycket lättare att vinna andras förtroende och lojalitet. Sköter man dom mindre bra vill det till att man har en fruktansvärt bra propaganda - eller ett enormt bra underlag för att göra saker som andra anser vara fult.

Bertil är en person med enorm kraft inom propagandakretsar. Se bara hur han, med en enda välskriven post, fick hela det här forumet att vända sig mot WOLF. Samtliga som läser det här forumet och som följer utvecklingen i världen vet hur det slutade för WOLF. Att ge en person som Bertil den straffsparken mot öppet mål som de gjorde var ett stort misstag av WOLFs ledning.

Anhängare och medlemmar av stammen Lime gick ut starkt med god propaganda här i forumet när kriget startade mellan Sprit och Lime. Sprit var inte särskilt populära då. Särskilt inte när Lime, dock utan grunder, påstod att Sprit kallade från hjälp från gamla DSA. Att en tight allierad stam går in utan att blinka i ett krig för den andra parten av alliansen ses uppenbarligen inte av många som en självklarhet. Sprit hade gjort exakt samma sak för DSA, som DSA gjorde för Sprit.

Tistel gjorde en rejäl tabbe som startade krig mot TITS utan att lägga upp en krigsförklaring här i forumet. Visst, man kan förstås påstå att det inte skall behövas någon krigsförklaring. Men det är gentlemannased - och inte minst 'rätt sak att göra' oavsett vad. Om Tistel skött sina kort på ett bättre sätt, exempelvis genom att lägga upp krigsförklaring med raka ryggar som män. Kanske knutit ett och annat diplomatiskt förbund - det vill säga, säkra upp ryggen - före de gick ut i krig. Då tror jag att den här världen hade sett annorlunda ut idag.

När Tistel mergade med 4:20 och bildade Ground n' Pound hörde vi i Sprit ingenting från någon representant om att förnya den rådande IAP som stod mellan Sprit och dåvarande Tistel. Iochmed detta upphörde förstås IAP:n att gälla. Ny stam, nya diplomatiska förbindelser. Dagen efter när GnP upplöstes och 4:20 samt Tistel återvände till sina ursprungliga former fick vi inte heller då någon ny förfrågan om IAP från Tistel. Självklart innebar det att vi förberedde oss för en sammandrabbning stammarna emellan. Sunt förnuft, skulle jag personligen kalla det. Om du själv är rank #1 - stammen rankad #2 mer eller mindre avslutar er IAP - hur skulle du agera?


Tistel beslutade sig senare att merga med MWTA under Tistels namn. En mycket snabb titt på kartan visade att - det enda vettiga målet för nyblivna Tistel hade varit att från två fronter anfalla våra vänner i 4:20. Det var förstås inget som vi i Sprit önskade då vi, med en nyskriven allians mellan Sprit och 4:20 självklart önskade våra vänner väl. Samtal mellan Sprits och 4:20s ledning pågick under några dagar och snabbt avklarades det att 4:20 garanterat var målet för Tistel om ett krig skulle bryta ut.

Sprit själva låg då i krig med mer eller mindre hela K54 och K55. Efter en lång period av stridigheter mellan Sprit och "Motståndsrörelsen" fick jag en kväll ett brev från en representant för en av stammarna som deltog i den stora allians med målet att införa alkoholförbud. Det var ett fredsförslag som behandlades av Sprits ledning. 75% av alliansens byar sattes som lösensumma för en IAP på obestämd tid. Självklart en orimlig summa som sattes högt av ett flertal anledningar - dels för att Sprit kontinuerligt plockade en mängd byar av fienden varje dag. Men samtidigt ville vi erbjuda Motståndsrörelsen en väg ut, en chans att rensa på inaktiva medlemmar och bygga upp ett nytt stamkluster i rimmen. På så vis skulle vi avsluta det krig som pågick och ifall 4:20 skulle hamna i nöd hade vi kunnat bistå med hjälp.
Fredsförslaget accepterades emellertid efter mycket om och men. Detta ledde till att Sprit kallade tillbaka sin deff till ursprungsbyarna och förberedde en återuppbyggnadsperiod för nytt krig. Internadling av ett flertal medlemmar som skjutits på, pga kriget, återupptogs.

Bedarö Bitter - ja, han med två "t" i Bitter - höll fylleslag i hans lya där fyra av Sprits totalt sju ledningsmedlemmar deltog. En natt fylld av mjöd (ja, riktig mjöd) resulterade att vi, under påverkan av Herren Promillions ljuva rusdrycker, tyckte att värld nio behövde ett nytt krig. Att någon sedan gått ut och gjort en fejkad krigsförklaring mot Sprit från Tistels håll bidrog bara till glädjen. Det har ju på senare dagar framkommit att det inte var någon ur Tistel som förklarade krig - eftersom Tistel inte har för vana att förklara krig i allmänna forumet innan de börjar skicka iväg sina anfall.

Med inspiration från Bring it, värld 2 - satte vi ut en krigsförklaring som gav Tistel en veckas förberedelser för ett juste krig. Tistel hade utan problem kunnat sköta sina kort under den veckan, knyta till sig någon diplomatisk förbindelse och planera ett bra krig. Tyvärr var ju inte detta fallet.
Söndagen den 1:a november 00:18 släpptes krigsförklaringen till allmänheten och via PM till Beerbelly, Tistels representant i diplomatiska ärenden.

Måndag morgon när bakfyllan var som värst efter helgens festligheter började kryssen radas upp i högra hörnet. Tistel gjorde ännu en "förbjuden" sak som skulle få många att reagera. Om det var ett försök att snabbt få övertaget i kriget så verkade det som att de, efter 48 timmar, misslyckades ganska radikalt. Jag själv vägrade förstås svara på Tistel-medlemmars förfrågningar om hur många inkommanden jag hade - men ni kan väl få reda på det nu i efterhand att samtliga era medlemmar var jätteduktiga med att klicka fakescriptet och ni uppnådde en total mängd av inkommanden under de första fem dagarna av runt 8500. Som flest hade ni 5800 anfall på väg samtidigt.

Jag vill dessutom påpeka att jag normalt inte för mig på det vis ni bevittnat tidigare här i forumet. Det är inte hur jag är, privat. Däremot fanns det en tanke bakom att jag skulle vara snudd på otrevlig, och det var för att jag ville dra på mig så mycket uppmärksamhet som möjligt från Tistels sida - för att leda så många anfall som möjligt mot mig istället för att andra inom stammen skulle få äran att ha er uppmärksamhet. Jag ber om ursäkt om jag förolämpat någon. Det var enbart ett spel för galleriet, en joker att dra fram ur kortleken för att få kriget att gå min väg.

När krigslyckan sedemera snabbt vände på onsdagkvällen när 4:20 gav sig in i kriget hade plan B (som snabbt sattes upp när Tistel började anfalla i förtid) gått i lås. Planen var att Tistel skulle skjuta fram sin deff mot Sprit-fronterna och därmed exponera sina flanker för anfall från 4:20. Att släppa den möjligheten för en stam som 4:20, som besitter få medlemmar, men av grymt hög kvalité - det är ett rejält klavertramp. Om Tistel dessutom hade iakttagit twstats grafer av 4:20 och hur mycket de adlat och ökat i OBA en tid innan, så hade dom med lite logik kunnat lista ut att 4:20 rustade för krig.


Nu har den här posten utvecklats från att enbart förmedla lite tankar, till att bli en slags wall of text. Men vad jag bjudit på ikväll är min personliga vy av TW, värld nio och de fiender Sprit haft här.
Kortfattat vill jag påstå att Tistel gjorde några rejäla klavertramp, lade inte ned tillräcklig - om ens någon - energi på pop här i forumet. Och det är detta som lett till att Tistel idag både förlorar byar och medlemmar. Det är inte Sprits fel, att Sprit utnyttjar både yxa och gåsfjäder för att vinna krig.


Tack för mig, och jag ber att få önska er samtliga en mycket trevlig kväll och en god kommande vecka i skola, på jobb eller i arbetssökandet.

Med vänliga hälsningar
Jägermeister
Stamledare, Sprit
 

DeletedUser

Guest
I kort tistel förlorade pop kriget och därför gav flera av deras större spelare upp, för gåsfjäder=smutskastnings vapen som ingen bra stam ska använda sig av.
 

DeletedUser

Guest
Det är denna delen jag gillar av Sprit, det är dom som underhåller forumet också, lite mer av det här skulle va roligt o se, blev lite tråkigheter just då tistel kriget startade här på forumet.

Vad som händer efter detta blir ju mer ett val 4:20/sprit bestämmer, tror att dom lär bli klara lagom till 2010 iaf, smäller raketer, röker weed och dricker sig fulla på nyårsafton då kriget är slut förhoppningsvis.

Finns ju olika alternativ... som jag skrev i en annan tråd precis dessutom.

Dom kan ju t.ex låta stammarna växa till sig så dom får motstånd, dom mindre stammarna får för sig o gangbanga dom, 4:20 o sprit går i krig, eller kanske det blir intern stridigheter i stammen/arna.

finns mycket man kan gissa på, men det mest rimliga alternativet är nog att dom kanske tar en paus (rustar upp för nya krig) och kanske bara går på nästa top 10 stam?

Bara det är underhållande :D

//Skit bra skrivet jäger! :awsm:
Är du författare eller något? ^^ Du skriver iaf väldigt bra och ja man kan ju jämföra dig med "julius ceasar " eller något förutom att du lär ju leva rätt så mycket längre :p
 

DeletedUser

Guest
Jag älskar när du skriver jäger :)

Jag respekterar även sprit´s sätt att spela..

ni kör väldigt rakt på och mycket bra skrivna brev man förstår precis vad du/ni skriver..

Så ni utnyttjar allt på ett underbart sätt
 

DeletedUser

Guest
Bra formulerat och bra skrivet jäger. Finns ju många historiska generaler och kungar som man kan jämföra jäger och andra personer med... Som sagt, mycket bra skrivet jäger och lycka till.
 

DeletedUser

Guest
Trevlig text, Jäger!

Var bara tvungen att läsa den, även om det skulle uppehålla min skönhetssömn ytterligare några minuter.

Vi andra kan inte mer än att vänta och se nu, köra vårt eget rejs och hoppas att den stam man valt att tävla med inte råkar köra in i ert körfält innan man är snabb nog.
Imorgon är en ny dag, ett steg närmare framtiden, vi får se hur den ser ut. Imorgon är också en dag då jag återigen tankar och fixar till smådetaljer på bilarna i garaget. (Mina byar, med andra ord.)

Varför jag hakade upp mig på bilar och körfält och grejer det vet jag inte, kanske är det brist på skönhetssömn, eller brist på något annat...
Nåja, Adya säger godnatt nu.
 

DeletedUser

Guest
Till min kära ledare i Sprit,

Även om jag inte lirar TW längre så måste jag verkligen säga att:


Jag beundrar dig verkligen, du har verkligen konsten att skriva och inte bara det. Du har lagt ner ENORMT med tid och energi för stammen att de som inte är insatta inte kan förstå hur mycket detta tar.


Att förbereda allting på ett så här snyggt sätt, jag kan säga så här: En stam utan en bra ledning har MYCKET svårare att komma nånstans.


Att Sprit har lyckats så här bra idag är till stor del tack vare ledningen som gjort ett kanonjobb!


Jag beundrar er verkligen: alla som legat bakom den här succéen!


Fortsätt kämpa på och behåll glöden! Ni är sköna lirare också för den delen! :)
 

DeletedUser

Guest
Trevlig läsning! =)
Ska bli intressant att se hur världen utspelar sig :awsm:
 

växjo2

Member
Reaktionspoäng
0
-

jäger, respekt till dig , sättet du spelar, sättet du skriver , sättet du leder.
 

eggeh

Active Member
Reaktionspoäng
26
Jäger är precis så bra som alla säger. Utan dig hade det inte blivit någon Sprit.

För övrigt en väldigt bra överblick av vad som hänt på v9, fint med lite historik för massorna :)
 

-Vendetta-

Medlem
Reaktionspoäng
0
Vi i Sprit bör tacka promillion för att han handplockade den bästa ledningen i .se's historia.

Har varit med om en ledning som jag själv anser lika bra. Och jag måste säga att det är nog svårt för dig att säga att Jäger och co är bäst då du förmodligen inte spelat under alla ledningar :p

Off-Topic men skit samma, kände att jag var tvungen.
 

DeletedUser

Guest
Mycket rolig läsning. Bra skrivet. (Y) Jag har stor respekt för SPRIT ;)
 

DeletedUser

Guest
Bra skrivet, vem som än har skrivit att världen är slut har nog ganska fel. Det finns värre övertag som i värld 4 tillexempel.
 

DeletedUser

Guest
Oj, vilken respons det blev. Tack för alla snälla omdömen, det uppskattas.
 
Topp