Bästa forskningen

DeletedUser

Guest
Spjut (Nivå 3)
Svärd (Nivå 3)
Yxa (Nivå 3)
Spejare (Nivå 1)
Lätt kavallerist (Nivå 3)
Tung kavallerist (inte utforskad)
Murbräcka (Nivå 1)
Katapult (Nivå 1)

det är vad jag har i en av mina offbyar för tillfället.

skulle dock vilja ha in (helst) lvl 2 TK oxå.

får damp om jag inte kan deffa ordentligt med mitt TK i mina offbyar :)

någon som har erfarenhet av detta forsknings systemet som kan ge mig lite förslag.
 

DeletedUser

Guest
off
spjut 3
svärd 1
yxa 3
spej 0
lätt 3
tungt 3
ram 2
pult 0

deff
spjut 3
svärd 1
yxa 3
spej 1
lätt 3
tungt 3
ram 0
pult 1


edit: flexibilitet är vad jag är ute efter.
 

DeletedUser

Guest
off
spjut 3
svärd 1
yxa 3
spej 0
lätt 3
tungt 3
ram 2
pult 0

deff
spjut 3
svärd 1
yxa 3
spej 1
lätt 3
tungt 3
ram 0
pult 1


edit: flexibilitet är vad jag är ute efter.

jag är verkligen inte bra på detta, men varför yx 3 och Lk 3 i deffby ? för att kunna byta inriktning snabbt eller?

edit såg nu att du redan svarat på detta :p
 

DeletedUser

Guest
jag är verkligen inte bra på detta, men varför yx 3 och Lk 3 i deffby ? för att kunna byta inriktning snabbt eller?
Korrekt. Vilken by som helst skall kunna bytas snabbt och lätt.

edit: Jag säger inte att detta är den bästa forskningen på något sätt. Men som sagt, så är det flexibilitet jag söker - och den här forskningen fungerar för mig. Uppenbart är ju att jag inte använder mig av svärd i försvar. Vilket kan förklara mina "märkliga" anfall mot vissa spelare där jag suicidat 3000-4000 svärd för att mosa in tunga hästar istället.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Åh, så du härmade mig till slut iaf.
Haha, ja iallafall i deffbyarna. Offbyarna såg ut som dom gör nu redan innan. Men deffbyarna forskade jag ned svärd för att kunna mosa upp yxa/lc i.
Så mycket "forskningspoäng" över på den här världen iochmed spej-settings.
 

DeletedUser

Guest
Tar inte så lång tid att dra ner svärd och att ta upp yxan till nivå 3 eller?

Man ska ju ändå träna trupperna så det kan man ju ändra sen.
 

eggeh

Active Member
Reaktionspoäng
26
Tar inte så lång tid att dra ner svärd och att ta upp yxan till nivå 3 eller?

Man ska ju ändå träna trupperna så det kan man ju ändra sen.

Antar att det inte är tiden som är jobbig, utan snarare att komma ihåg att göra skiten. Inga problem om man har 10 byar, värre om man har 100, eller 500 ^^
 

DeletedUser

Guest
Jo men jag tänkte på världen just nu och om man nu har 500 byar så är det väl inte alla deffbyar man ska göra om till off?
 

eggeh

Active Member
Reaktionspoäng
26
Jo men jag tänkte på världen just nu och om man nu har 500 byar så är det väl inte alla deffbyar man ska göra om till off?

Min poäng var väl mer att det är lättare att glömma bort vad man ska pilla med när man har fler byar, men skitsamma. Jäger kan ju få svara på det där själv ;)
 

Befängd

New Member
Reaktionspoäng
0
off
spjut 3
svärd 1
yxa 3
spej 0
lätt 3
tungt 3
ram 2
pult 0

deff
spjut 3
svärd 1
yxa 3
spej 1
lätt 3
tungt 3
ram 0
pult 1


edit: flexibilitet är vad jag är ute efter.

Förstår i deff byn att du t.ex har svärd nivå ett för att om du ska t.ex snipa adel att du har olika tider att gå på men varför har du det på offbyn? Inte direkt så man behöver det på offbyn och om man får svärd assist så räknas det ändå som nivå 1 trots att man inte utforskat. Elr räknas du in det i din "flexibilitets taktik" också?
 

DeletedUser

Guest
Deff By

Spjut: Nivå 3
Svärd: Nivå 3
Yx:Nivå 3
Spejare:
LK:Nivå 3
Tungt:Nivå 3
Bräcka:
Kata:

Totalt: Forskade teknologier 15

Varför?
En deff by skall ju alltid och då menar jag alltid ha svärd och spjut nivå 3, absolut bästa försvaret. TK skall också helst vara nivå 3 i en deff by då du får full effekt ut av din TK. Om du vill dra om den till en offby är det enkelt dra ner en nivå TK och sätt det på bräcka.

(TK i en by är helt överskattat igentligen för ett försvar av 10500 svärd och spjut är bästa försvaret. Dödar mest men med en nackdel denna deff by tar längst tid att bygga så med andra ord i början skall man helst använda sig av TK.)

Off By

Spjut: Nivå 3
Svärd: Nivå 3
Yx:Nivå 3
Spejare:
LK:Nivå 3
Tungt:Nivå 2
Bräcka:Nivå 1
Kata:

Totalt: Forskade teknologier 15

Varför?
Även i en offby skall spjut och svärd alltid vara i nivå 3. Varför? Jo supporten folk eller du själv skickar till byn får den försvar nivån du har i byn som dom skickar till och inte den försvar nivå du har i byn du/dom skickar från.
Därför är det mycket viktigt att alltid ha så hög nivå på dina deff nivår även i en off by. Därför har du även nivå 2 på TK då många använder sig av just den enheten för att försvara snabbt tills fotsoldaterna kommer fram.

Att ha murbräckan i nivå 1 är absolut inget dåligt. Den enheten är det faktiskt ingen markant skillnad på från nivå 1 till 2 eller 3.. Detta kan ni kolla upp i simulatorn för er själva.. Det gör alltså inte tillräckligt stor skillnad för att man ska slösa bort 1 eller 2 extra nivåer på just den enheten.
-----------------

Ni undrar nog varför jag inte lagt in någon spejare någonstans? Jo det ska jag förklara. Man brukar oftast bygga ut en spej by senare i spelet eller vissa även gör det tidigt så det inte tar på off/deff byarnas smedja.
-----------------


Hoppas detta har varit till någon hjälp.
 

DeletedUser

Guest
Det som gör världar med nivåer så intressant är att alla kan köra olika strategier, vilket gör spelet väldigt ballt.

Personligen kör jag olika nivåer i olika byar; håller på och provar lite saker. ;)
 

DeletedUser

Guest

Tänkte jag ska skriva ihop ett svar varför jag rankar TK byar som bättre.

Spjut+svärd byar här starkaste defen inget snack om saken och de funkar väl hjälpligt om du spelar sim city.

Men nackdelen med att använda spjut+svärd byar är att du sitter med en build time på över 30 dagar.

Om du krigar istället för att spela sim city kommer man att förlora def hela tiden, att då sitta med def byar som tar ca 30 dagar att bygga mellans moståndaren får ut nya off byar var 10:e dag så krävs det inget genie för att förstå att man för eller sennare kommer få slut på def, man går plus om man ligger rensa en def by för 3 av sina egna off byar.

Så vad gör Spjut+Tk byar för skillnad, de kommer att halvera buildtimen för era defbyar att sitta med 15 dagar istället för 30 dagar är väldigt viktigt.

Men fortfarande så ligger den en dig på 5 dagar mellan off och def för att minska denna ännu mer så bygger jag Katas, om man bygger katas hela tiden så kommer man nå max farmplatser mycket snabbare och kommer ha en build time på 10 dagar, dvs tar lika lång tid för att bygga upp en def by som en off by.

Men vad gör man med sega katas? När jag har maxat min def by så fungerar ju katas perfekt för att faka med.

Varför inte lv 3 på katas? enbart därför att jag vill kunna ställa om snabbt, om det krävs så går det att forska upp lv 3 snabbt.

Varför forskar du spejare? att inte ha spejare i def byar tyder enbart på orutin, om ni aldrig mött en effektiv spejar spelare, så förstår ni inte vad jag pratar om. Finns ett gäng spelare där ute som i krigs tider spejar runt 2000 byar om dagen, alla som saknar def får direkt ett adelståg på sig, att då sitta med spejar byar är ett helvete.


Sammanfattningsvis Spjut+Svärd def för simcity spelare, spjut+tk def för spelare som gillar att kriga.
 

DeletedUser

Guest
@ Pilis;

Beror ju helt klart vart byn står geografiskt. Har du tillgång att bygga i lugn och ro upp en spjut/svärd/hc by(jag har alltid några hundra HC i mina byar) så är ju det givetvis bättre; däremot för en by på fronten är det smartare att bygga spjut+tk då det går snabbare och tid är allt som det går ut på vid fronten. ;)

Har du tid - bygg upp byn ordentligt så slipper du onödiga förluster.
Har du inte tid - bygg det som går snabbast.
 

danelius

Member
Reaktionspoäng
0
Jag hade en spejar by med 7000 spejare en gång. Får säga att den var mycket effektiv att både attackera och assistera med.

Det dumma är väl förstås om man får ett adelståg på byn om man inte märker det i tid så man hinner deffa den.

Men spejare är bra. Om man dödar alla spejare som fienden skickar får man intrycket av en mäktig spelare även om han bara har 150.000 poäng.

Tänk er att skicka 3000 spejare på en by och alla dör?
Vet inte så mycket om statestik egentligen men detta är väl vad jag tycker!


// Danelius
 
Reaktionspoäng
0
Jag är ju en av dem som inte har några fasta forsknings rutiner i en värld som den här för att kunna ställa om snabbt , men jag tror på TK nukes , kan användas som brandkårsdeff (2 k TK nivå 3 snipar det mesta) och ger en riktigt bra punch som attack.

Finns i den här guiden med testresultat etc : http://forum.tribalwars.net/showthread.php?t=44819 förutom att jag har kommit till lite andra slutsatser vad det gäller numerären än openeye.

TK/SP deff är naturligt för mig med tanke på att man har en större rörlighet och även frihet att farma med TK.

Plus att det går ännu snabbare att ställa om en deff by till offby i mitt fall...
 
Topp