Jag håller med Nico. Det går hand i hand i alla spel där man kan ha stammar/klaner/gillen. Gör man bara något för att vara störst och ha flest spelare blir det sällan bra. I brist på seriösa målsättningar försvinner stammens mening och den dör på sätt och vis. Följden av att man inte heller behöver kämpa för att vara med i en stam blir snart att allianser i olika former tappar sitt värde. Kanske att man måste motivera varför man vill skapa sin stam?
Det vore intressantare med färre och mindre stammar. Då skulle man kunna kräva skatt (i form av resurser) från närliggande byar (som är stamlösa) och skapa sig ett revir. Kanske att två stammar delar upp ett område mellan sig eller slåss om det. I en sådan situation skulle allianser vara ovärderliga förutsatt att de flesta stammar har seriösa medlemmar som verkligen offrar sig för sina ledare.
För att förverkliga detta scenario skulle det dock krävas en stor rollspelsentusiasm i spelarbasen tror jag. Och det är ju svårt på en server med så låg medelålder där många kanske inte känner till rollspel, eller där många har missat hur mycket mer man kan få ut av ett simpelt spel genom det.
Men som de mer erfarna spelarna påpekar så kommer det nog visa sig om någon månad, vilka stammar som verkligen är bra. Vi får se fram emot det!