Öl tråd-inget offtopic denna gången

DeletedUser

Guest
Försöker starta tråden igen på allmän begäran.
För att kunna hålla oss on-topic behöver jag klargöra trådens syfte.
Det viktiga är att alla inlägg på något sett kan rellateras till kärleken till den ädla Öl-drycken.
Diskutera gärna vilket som är eran favoritöl och dylikt.
Fyllehistorier är självklart också relevanta för dom handlar om saker som skett i samband av ölförtäring.
(Låter det bra Alex?)
 

DeletedUser

Guest
Tycker det låter mkt bra, vi väntar på din första story fisring ;)
 

Rutkowski

Member
Reaktionspoäng
1
Jag är av åsikten att följande land skall bli förbjudna från att göra dricka och sedan kalla det öl när det inte är mycket annat än ljummet råttpiss:

USA
Mexico
Kanada
Sverige
Danmark
Holland

För seriöst, det är bara avskyvärt. Jag är främst en ciderperson men vem som helst som har druckit öl borde ju fatta att det är i Stortyskland(Polen, Tyskland, Tjeckien, och Österrike) som ölen är bäst. Greklands Alfa och Kinaöl generellt klarar sig men bara nästan.
 

DeletedUser

Guest
Håller med om att iaf USA, Mexico, Sverige(finns många bra men de drunknar i alla värdelösa), Kanada gör dåligt öl, men Danmark o Holland kan få till det ibland :)

Men Tjeckerna är förjäkla duktiga på att göra först klassig öl, lite dyrare på systemet men så mycket godare.

Btw, Rutkowski: om du är en ciderperson så måste jag fråga om du dricker de inhemska sötsliskiga äckel cider sorterna??

Dricker endast Strongbow då det är så en cider ska smaka... mmm smaskens;)

[Vill inte gå off-topic då det är Öl som gäller men ja, dricker nästan bara Strongbow. Xider är sockerdricka och Kopparbergs smakar vatten.] - Rutkowski
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Det finns ett tjeckiskt öl som heter Svijany. Helt klart värt att kolla upp om någon av er besöker tjeckien, för det säljs inte på export (däremot kan man köpa med sig hem :) ).

Jag tror att det finns en ganska god cider som heter Cidraie som rekommenderas för de som ofta tycker att vanlig cider är för sliskig.

Men de där amerikanerna med sina ölsorter (som alltid verkar avslutas med ordet "lite") verkar inte ha fattat grejen.



Ingen som har något udda tips? typ öl från gambia eller något annat oväntat?
 

chellezan

New Member
Reaktionspoäng
0
Om man ska snacka öl så ska det ju vara Bjørne Brygd 7.2%/50cl.
Finns inga öl som dom :)
 

DeletedUser

Guest
Om man ska snacka öl så ska det ju vara Bjørne Brygd 7.2%/50cl.
Finns inga öl som dom :)

Jag tycker inte en öl ska ligga på över 6% det börjar smaka sprit då.
Björnarna gillar jag inte alls, även om jag en gång i teden lyckades starta en studiegrupp vid namn studiegruppen Björnarna. Gissa vad vi gjorde ;)
 

DeletedUser

Guest
Jag gillar procenten de har på tjeckiska ölflaskor,

Där skriver de inte ut alkoholen i volymprocent med stora bokstäver på framsidan.

Det man ser är örtstyrkan i ölet, dvs hur ljust/mörkt ölet är.

Man blir chockad när man ser flaskor med 11% på, men det är normalt.
 

chellezan

New Member
Reaktionspoäng
0
Jag tycker inte en öl ska ligga på över 6% det börjar smaka sprit då.
Björnarna gillar jag inte alls, även om jag en gång i teden lyckades starta en studiegrupp vid namn studiegruppen Björnarna. Gissa vad vi gjorde ;)

Sprit skulle jag inte säga att dom smakade, utan det är mer dess sötma som gör dom speciella.
Men tyvärr, student som man är, får man nöja sej med Svensk Starköl 5,1%/33 cl :(

Skulle du ändra dej någon gång och starta "Björnarna" igen så ser jag fram emot en inbjudan :)
 

MaxenBraxen

Member
Reaktionspoäng
0
Jag gillar procenten de har på tjeckiska ölflaskor,

Där skriver de inte ut alkoholen i volymprocent med stora bokstäver på framsidan.

Det man ser är örtstyrkan i ölet, dvs hur ljust/mörkt ölet är.

Man blir chockad när man ser flaskor med 11% på, men det är normalt.


Så fel.. Ljust/mörkt öl har ingenting med Vörtstyrkan att göra, utan det beror på hur hårt man har rostat beståndsdelarna i öl, (korn,malt,humle)

Vörten är egentligen bara mäsk....
Man kokar vörten och under tiden tillsätter man humle. Humle som hälls i tidigt i kokningen ger ölet en besk smak, medans det man tillsätter senare ger mer aromatisk smak till ölet. Under kokningen kan vörtens sockerhalt mätas. Denna brukar anges i form av vörtstyrka eller stamvörtstyrka. Ju högre vörtstyrkan är, desto högre alkoholhalt brukar man få på det färdiga ölet.
 

DeletedUser

Guest
Så fel.. Ljust/mörkt öl har ingenting med Vörtstyrkan att göra, utan det beror på hur hårt man har rostat beståndsdelarna i öl, (korn,malt,humle)

Vörten är egentligen bara mäsk....
Man kokar vörten och under tiden tillsätter man humle. Humle som hälls i tidigt i kokningen ger ölet en besk smak, medans det man tillsätter senare ger mer aromatisk smak till ölet. Under kokningen kan vörtens sockerhalt mätas. Denna brukar anges i form av vörtstyrka eller stamvörtstyrka. Ju högre vörtstyrkan är, desto högre alkoholhalt brukar man få på det färdiga ölet.

Men när det står 11 % på en tjeckisk ölflaska så är det fortfarande inte 11 volymprocent alkohol...

Jag är ingen expert på öl, försökte bara göra en poäng av att olika länder värderar olika saker i ölet.
 

DeletedUser

Guest
Okej, nu är inte jag någon öl-drickare längre,
men min åsikt är att tjeckiskt öl är inte gott, smakar sött!

Favoriten är Carlsberg sort guld :)
 

Klotte

Member
Reaktionspoäng
0
Okej, nu är inte jag någon öl-drickare längre,
men min åsikt är att tjeckiskt öl är inte gott, smakar sött!

Favoriten är Carlsberg sort guld :)

Carlsberg Sort Guld är en av de få ölen jag inte dricker ;) (om det inte krisar, då går allt ner)

Favoriterna är två ale från det Brittiska bryggeriet Fullers, London Pride och ESB :)
 

DeletedUser

Guest
Ska de vara öl ska de vara FINSKT! Tacka vet jag ISO KARHU III (4,6% 1,25l) lr KARHU EXPORT III (4,6% 0,33l) sen har vi ju oxå KARJALA, LAPIN KULTA och KOFF (alla på "styrkan" 4,5%) sen finns ju även svart koff (KOFF PORTER) på "styrkan" 7,2%

Lite info om den älskade drycken från Finska sidan...

Tänk er en riktigt varm sauna (bastu på finska) lite björkris att piska sig själv lr andra på ryggen med, närheten till en sjö och sitta med en ISO i handen...
 

DeletedUser

Guest
Tänk er en riktigt varm sauna (bastu på finska) lite björkris att piska sig själv lr andra på ryggen med, närheten till en sjö och sitta med en ISO i handen...

Nej, ölen ska inte vara i handen, den ska hällas på stenarna... Det är äkta finsk sauna och självklart björkriset ;)
 

MaxenBraxen

Member
Reaktionspoäng
0
Men när det står 11 % på en tjeckisk ölflaska så är det fortfarande inte 11 volymprocent alkohol...

Jag är ingen expert på öl, försökte bara göra en poäng av att olika länder värderar olika saker i ölet.


sant, men 11% i vörtstyrka är väl en 7 % alkohol, runt där iallafall, kommer inte ihåg riktigt..=)
 

DeletedUser

Guest
Ska de vara öl ska de vara FINSKT! Tacka vet jag ISO KARHU III (4,6% 1,25l) lr KARHU EXPORT III (4,6% 0,33l) sen har vi ju oxå KARJALA, LAPIN KULTA och KOFF (alla på "styrkan" 4,5%) sen finns ju även svart koff (KOFF PORTER) på "styrkan" 7,2%

Lite info om den älskade drycken från Finska sidan...

Tänk er en riktigt varm sauna (bastu på finska) lite björkris att piska sig själv lr andra på ryggen med, närheten till en sjö och sitta med en ISO i handen...


Jaa, det tänkte jag ju inte på. Typ alla svarta burkar e goda då :p
Svart koff och KARHU..
 

DeletedUser

Guest
sant, men 11% i vörtstyrka är väl en 7 % alkohol, runt där iallafall, kommer inte ihåg riktigt..=)

Jag fick för mig att det var svagare...

Men å andra sidan kommer jag inte ihåg längre, det var någon bryggeriägare som försökte förklara.



Det enda goda svenska ölet är väl åbro sigill? Rätta mig om jag har fel.
 

MaxenBraxen

Member
Reaktionspoäng
0
Mycket möjligt att det är svagare med, var ett tag sen jag skrev uppsats om skiten så kommer inte ihåg allt precis hehe;)

Njaa, tycker inte det finns någon svensk öl som utmärker sig bland de andra märkena på marknade, så som Carlsberg, Guinness (mina personliga favvisar) sen finns ju Heineken som inte är helt pissenödig egentligen, dock lite "tunn" i smaken.. Staropramen är rätt god den med, hehe finns så jävla mycket öl av olika sorter så kan rabbla hela natten xD
 

DeletedUser

Guest
Någon som druckit Sininen inte helt fel den heller. Men som tidigare skrivits så skulle jag gärna betala några slantar till för en tax* Koff alt. Karhu

*12x0.33 glasflaskor ;)
 
Topp