selakefo
Member
- Reaktionspoäng
- 16
Casual har dom senaste världarna övergått från att vara världar där de som inte har så mycket tid till spelet ändå kan fortsätta spela det till att vara till för dom som inte riktigt orkar hänga med i toppen på vanliga världar. Detta medför att världarna blir små då många avstår från att spela eller slutar tidigt på världarna. Jag föreslår därför några saker i syfte att minska betydelsen av tiden och pengarna man lägger på en Casual värld.
- No haul (ingen farmning och ingen insamling) öka istället hastigheten något så resurserna tickar in snabbare.
- Tillåt endast förenklade premiumfunktioner såsom premiumkonto och kontohanterare, ej resurs boost, inte använda prem för att förkorta byggtider, inte använda prem på event.
- Ändra modellen för nattbonus, gör så att den kan delas upp på två perioder om maximalt 12 timmar per dygn så att man kan täcka både sömn och arbete relativt bra. Exempelvis skulle man kunna ha nattbonus 00:00-06:00 och dagbonus 9:00-15:00.
- Fundera på om man ska utöka fredstider eller införa en semesterbonus på 30 valbara dagar per år. Dessa måste då låsas till att endast kunnas tas ut två gånger per år och det ska ta två veckor innan den går igång så att man inte kan utnyttja den för att avvärja en anfallsvåg.
- Öka procenten av nattbonus eller till och med göra det möjligt att blockera attacker helt på natten och ha bonus på dagen. Exempelvis att man kan välja ena perioden som blockerad och andra perioden som bonus.
- Dynamisk poänggräns för dom i högre poäng så att vi slipper problem med konton som glider iväg och inte kan attackeras förrän sista poänggränsen tas bort. Detta förslag skyddar dom mindre spelarna men exponerar dom större. Det kan vara bra att lägga till en kolumn på rankingen som anger övre och undre gräns alla kan attackera eftersom detta blir krångligare för spelarna att hålla reda på. Öka faktorn lite extra var 500 000:e poäng. Så i början kan det t.ex. vara så här:
- 0 - 499k -> 1.2
- 500k - 1.0m -> 1.2^2
- 1.0m - 1.499m -> 1.2^3
- 1.5m - 1.999m -> 1.2^5
- 2.0m - 3.0m -> 1.2^6
- Större än 3.0 ingen poänggräns alls
Detta medför att 1.2 faktorn ändå kan ökas i endgame.
- Diplomatiska avtal som funktion. Detta kan användas för ingånga IAP och Allianser där man kan lägga in vilkor såsom uppsägningstid som gör att attacker blockeras till dess att en sida sagt upp avtalet och vilkorstiden gått ut. Den här funktionen går säkert att bygga ut med fler funktioner. För att detta skall fungera så skall båda Hertigar eller Baroner från båda stammarna signera avtalet först men det kan alltså brytas av bara ena sidan.
- I funtkionen för diplimatiska avtal kan man även bygga in en funktion där stammar "ger upp" för att snabba på ett avslut på en segdragen värld. På det sätt ska deras byar räknas bort från procenten ägda byar av vinnarstammen så att målet uppfylls snabbare.
- Om en spelare lämnar en stam med ett diplomatiskt avtal behöver det vara en period lika lång som avtalets uppsägning innan spelaren kan anfalla tidigare allierade.