Zomis Scriptmästaren

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser

Guest
Vår hjälte har efter en längre tids supande åter tagit på sig sina mokasiner för att vandra in i V7 och inspektera de rykande ruinerna där hans kaninhål tidigare låg.
När han väl kommer fram ser han att människor byggt byar ovanför hans gamla kaninparadis och kaninen sjunker ihop bredvid vad som tidigare var ett hål i marken med stora förråd av guldglänsande öl men som nu är en silo till en farm. Han sitter och drömmer sig tillbaka i sommarsolen och plockar fram en öltunna ur sin resväska.
Han fyller ett krus och beundrar omgivningen i den fridsamma byn.
Plötsligt hör han en harkling bakom sig. Där står en herre med väldigt intelligent uppsyn.
Mannen har en snygg kavaj som dock har lite bläckfläckar på ena armen, han har en fjäderpenna bakom örat och en bunte pergament under armen.

Mannen ler lite åt kaninens överraskade uppsyn och säger: Tjenare Risling så du är tillbaka i den sjunde världen. Jag trodde vi lärde dig en läxa senst du kom hit?
MrRisling hickar till när han inser att det är ägaren till byn som står framför honom. En av hans tidigare fiender, den inteligenta och sluga Zomis.
MrR säger: Tjenare Zomis hoppas allt är väl med dig, vill du sätta dig ner och dela min tunna öl och snacka gamla minnen? Jag kanske skulle passa på att intervjua dig.
Zomis svarar: Absolut det vill jag gärna, skulle behöva vila lite i allt krigande och vad passar då bättre än att dela en öl med en före detta fiende.

MrRisling häller upp ett krus till Zomis och börjar sedan: Hur länge har du spelat TW?

Zomis: Började i slutet på januari.

MrRisling: Vilken eller vilka världar spelar du på?

Zomis: Här på värld7 på .se, sen spelade jag på v8 ett kort tag men lade ner det. Jag har fått många förfrågningar om jag ska börja på v9 också men det får vi se framöver.

MrRisling: Hur kommer det sig att du började spela TW?

Zomis: En kompis sade att det var ett kul spel, jag tänkte att det kunde vara kul att spela något med honom. En månad eller två efter det blev han adlad av en i min stam, dumma jag hade inte sagt åt dem att låta honom vara men jag fortsatte spela vidare, en sann ATWMare som man är.

MrRisling: Vilken stam spelar du i och vad har du för position i stammen?

Zomis: ATWM, Anonyma TW Missbrukare. Jag är gruppledare, moderator och scriptare.

MrRisling: På tal om scriptare, jag har fått höra att du är otroligt skicklig på att skapa scripts. Stämmer detta?

Zomis: Ja det kan jag inte neka till.

MrRisling: Vill du berätta hemligheten bakom en script? Hur gör man en script?

Zomis: Den stora hemligheten är att kunna programmera. Jag började själv med programmering för 10 år sedan men det är först på senare år som det har blivit något vettigt. Script består av instruktioner till datorn som den ska utföra. Man gör script genom att skriva en rad med text som betyder någonting, man kan jämföra det med vilket språk som helst, till och med franska. Den stora skillnaden är att man måste skriva "grammatiskt", men det heter syntax i programmering, rätt annars så förstår inte datorn någonting, medans en smart fransman kan förstå ett ord ändå även om man stavar fel.
Exempelvis förstod jag att du menade "ett script" och inte "en script".

MrRisling: Hur funkar då ett script? Kan man be datorn göra vad som helst åt en?

Zomis: Nästan, det är olika beroende på vad man programmerar i. Eftersom man bara har javascript att välja på om man gör script till Tribalwars så kan jag inte göra så mycket med själva din dator, men din webbläsare har jag ganska mycket kontroll över med hjälp av ett script.

MrRisling: Så vad kan du göra för att förenkla ditt spelande med hjälp av ett script?

Zomis: Det är en hel del. De vanligaste scripten är massrekrytering, omdöpare för inkommande attacker och massomdöpning på byar. Men man kan också snabbt räkna ut hur mycket resurser man har totalt i alla byar, snabbt lägga ut erbjudanden på marknaden, markera olika sorters rapporter, underlätta farmning, snabbt skapa en bokningslista (och fejkscript) mot specifika spelare, göra en snabb rapportkonverterare, istället för den där förbannat buggande saken på en annan sida, och det senaste har jag även tittat på möjligheter för att underlätta skickandet av resurser mellan egna byar och det där var bara för att nämna några få

MrRisling: Det låter nästan som om man kan fuska via ett script, kan man det?

Zomis: Eftersom det finns en del regler för hur ett script får vara så svar ja.

MrRisling: Vad är det för regler? Kan du förklara vad man inte får göra med ett script?

Zomis: Ett script får inte spela spelet helt automatiskt eller logga in automatiskt. Man får heller inte skicka attacker med hjälp av script, men man får fylla i vad som ska skickas och vart.
Fler script-regler finns här: http://sv7.tribalwars.se/help2.php?article=rules&rule=11 vissa av reglerna är lite svåra att tyda vad som egentligen menas med.

MrRisling: Låter som bra regler hoppas att alla lyder dem. Vad har du för råd till en person som vill börja göra egna script?

Zomis: Studera hur andra script är uppbyggda och ändra lite på dem och se vad som händer. Kolla javascript-sidor som http://www.w3schools.com/jsref/default.asp, som jag själv besökt ett antal gånger när jag skapat TW-script. När jag själv scriptar så tänker jag mig att scriptet har tre delar: 1. Samla information från webbläsaren som är nödvändig för scriptet. 2. Beräkna / Använd informationen. 3. Visa resultat.
Använder man Firefox och ett script inte fungerar så kolla på Verktyg -> Felkonsol, där står det ibland viktig information om vad som gick snett med scriptet (om man exempelvis har skrivit något fel).

MrRisling: Finns det något annat som är viktigt att tänka på när man gör ett script?

Zomis: Använd inte Internet Explorer eftersom det har en begränsning på att script inte får vara mer än 1024 tecken. Detta gäller även för alla användare av script.
Ha scriptidén klar så att du själv vet vad du vill åstadkomma. Och var beredd på att ändra på scriptet om det visar sig att det blir fel

MrRisling: Tack för alla spännande svar kring scriptandets ädla konst. Nu återgår vi till resterande intervjun.
Vad är det som gör TW så roligt?

Zomis: Möjligheten att skapa script, Jag hade tröttnat mycket snabbare om inte den möjligheten fanns. Men det sociala är också roligt, både mellan vänner och fiender.

MrR ler åt den uppenbara anspelningen på den nuvarande situationen där två gamla fiender helt lugnt sitter och dricker öl tillsammans. Han fyller på Zomis och sitt eget krus igen och fortsätter: Vad är det som gör dig till en skicklig TW spelare?

Zomis: Jag är offensiv, är med i en toppenstam och så alla script jag har att tillgå förstås.

MrRisling: Vad är det viktigaste att tänka på i själva spelet?

Zomis: Att vara aktiv och ha god kontakt med andra spelare.

MrRisling: Hur mycket spelar du en genomsnittsdag?

Zomis: Med tanke på min stams namn så det är alldeles för mycket. Jag har två datorer och den ena har nästan alltid minst en tribalwarsflik öppen.

MrRisling: Vem är den skickligaste TW spelaren du spelat med?

Zomis: Amped, som ligger etta på v7.

MrRisling: Vad är det som gör han så bra?

Zomis: En bra blandning av strategi, aktivitet, script, kontakter och köttning.

MrRisling: Vad är det som gör V7 till en rolig värld?

Zomis: Det går bra för stammen och det finns fortfarande mycket att slå sönder, du minns väl tiden när du var med i KFH käre vän?

MrRisling säger med ett flin: Det är klart att jag gör.

Zomis ler lite åt minnet när hans stam jaggade bort Kaninen från V7 och tar en stor klunk av MrRs utmärkta AAKöl.

MrRisling: Då går vi över till snabbfrågorna. Trupper eller poäng?

Zomis: Det beror på vilka trupper, offtrupper!

MrRisling: Då svarade du på nästa snabbfråga som var deff eller off.
Tar vi fråga tre då.
En ultimat deffby, spjut+TK eller spjut+svärd(bågar)?

Zomis: Spjut, svärd och bågar.

MrRisling: Diplomati elelr kötta?

Zomis: Det beror givetvis på vilken stam, men jag avskyr att ha en massa IAPer med allt och alla så KÖTTA

MrRisling: HQ20 eller HQ30?

Zomis: 20

MrRisling: Verkstad2 eller 15?

Zomis: 2 för lite och 15 alldeles för mycket. Mellan 4 och 8 helst. Tack förresten, nu fick jag en perfekt scriptidé, "Medelnivå på byggnader".

MrRisling sträcker på sig nyfiket: Hur tänkte du då?

Zomis säger frånvarande samtidigt som han börjar krafsa ner nått på ett av sina manuskript: Ett script som räknar ut den genomsnittliga nivån man har på sina byggnader. Perfekt att kunna köra på Översikter -> Byggnader

MrRisling: Aha nice ide, det lär många spelare få användning av. Kul att kunna vara till hjälp

Zomis nickar nöjt och gör ett par anteckningar i sitt manuskript.

MrRisling väntar tills Zomis skrivit klart och fortsätter sedan: Stammen eller solo?

Zomis: Stammen

MrRisling: Adla eller farma?

Zomis: Det beror på bypoängen och positionen på kartan, men det är ju lättast att adla så slipper man framtida bekymmer med byn.

MrRisling: Mynta guldmynt eller lagra i akademin?

Zomis: Mynta, jag har aldrig testat det andra systemet eftersom jag bara finns på v7.

MrRisling: Sista och viktigaste snabbfrågan. Kanin eller hamster?

Zomis: AAK såklart! Kanin alltså, anonym och alkoholiserad sådan.

MrRisling: Tackar för det bra svaret hoppas fler kan inse vikten av vår ädla sammanslutning.
Om du fick välja en spelare att adla bort från .se servern vem skulle det då vara?

Zomis: Sune Sluur, jag hade chansen att ta honom tidigare men en dum stam vid namn KFH kom ivägen och nu så har han fler byar igen och börjat skapa sig flera kluster.

MrRisling skrattar till och säger: Ja vi var visst lite irriterande för dig då och då.
Vill du ge mina läsare ett avslutande visdomsord?

Zomis: Må väl, jaga säl.

MrRisling: Då tackar jag dig så mycket för intervjun.

Zomis: Jag tackar också.

Dom sitter kvar länge och skrattar åt gamla minnen och pratar om sånt som bara gamla fiender som nu börjar bli goda vänner kan prata om.
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp