Diskussion Värld 42 & Uppsamling

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
Jag ska tala om vad jag tycker om insamlingen

Det är det bästa som hänt TW på en lång tid, men även det absolut sämsta som inträffat.

Låt mig förklara.

Insamlingen var/är menad för defensiva spelare, det är okej och jag förstår att det behövdes. Spela defensivt är inte lätt, för du har väldigt svårt och farma som en aktiv offensiv spelare gör. Insamlingen är det nya metan, du rushar 600 spjut och nivå 4 så fort du kan, för det drar in såpass mycket mer än något annat såhär early i game:t. Du skickar ut dina trupper på 3 uppdrag, efter x tid så återkommer de med massa resurser, VARJE gång får du in en summa som inte förändras. Det är en sorts garanti, du får alltid detta.

Offensiva spelare kör också med detta, för det är $$$ Lk's och spjut, det är vad du kör. D.v.s du är fortfarande lika långt före defensiva spelare. En defensiv spelare är inte per automatik sämre, du kan spela med lks och ha en viss offensiv förmåga, för att backtracka /farma. Sen kan en stam göra det ganska smärtsamt för en offensiv spelare.

Hursomhelst, varför är detta så enormt dåligt då?

För denna funktion fungerar inte som den var menad att fungera!

Det finns ingen maxgräns på hur långt bort du kan skicka, så när jag planerar och tåga så ser jag till att Göra det när dom mest sannolikt har skickat ut sina trupper på insamling, då sätter jag ALLA deras trupper i transit :] Och jag lovar, detta sker oftare än vad folk tror. Det är skitenkelt att genomföra, har du 3h till grannen med tåg och han skickar ut allt på 4h så har du 1h du kan enkelt valsa in och sno byn. Nu vet du ju inte vilken timme det är, men jag garanterar att folk skickar ut de längre än så, speciellt på nätterna...

Så vad gör insamlingen? Den förstör mer än den ger, självklart är JAG skitnöjd, för jag vet hur jag ska optimera den. Men det var knappast tänkt för mig...

Det borde bli någon sorts förbättring på just denna funktion;

Du skickar ut din insamling på 7h, efter 2h får du ett adelståg på dig - Du väljer att avbryta insamlingen som då tar 2h på sig tillbaka, du får även ett 24h förbud på insamlingen då något straff bör finnas.

Alt. Du kan bara skicka ut 3h max, och fler nivåer finns / du får alla 4 direkt, sen uppgraderar du alla 4 platser till nivå 2 sen 3 sen 4 etc. Detta skulle göra det betydligt lättare för nybörjare. Man ska nog ändå nerfa den lite, då det kan bli rätt op.

Men något måste göras, om tw vill hjälpa de nya denna funktion var till för.

Men detta är bara min åsikt..
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
218
Jag har funderat fram och tillbaka här, för från början hade jag lite svårt att greppa och formulera det här i mitt huvud - jag kunde liksom inte se problematiken. Nu när jag läser det igen, fastnar jag direkt på en sak; det där med att man skickar ut sina trupper på insamling under natten och då lämnar byn tom för inkommande adelsanfall.

Det här problemet är ju det samma oavsett varför trupperna inte är i byn? Är du under anfall kanske du väljer att ducka dina trupper under natten genom att skicka iväg dem så de lägligt återkommer lagom till morgonen, om det sedan är på en längre farmning eller som deff till en närstående by där du samlar alla trupper under natten spelar ingen roll när konsekvensen blir den samma - byn är tom? Det har ju i sig ingenting alls att göra med insamlingen, det är bara en konsekvens av att man gör fel val.

Lite av grejen med insamlingen är att du är garanterad att de har med sig ett specifiserat antal resurser hem. Det är inte som farmningen, som kan få ett par olika resultat, du kommer hem tomhänt, du får full pott, eller så dör dina trupper för nån valt att deffa byn du anfaller.

Den här garantin har ett pris, du är utan dina trupper under en i förväg bestämd tid. Insamlingen går inte att avbryta, inte ens de första minuterna som man normalt kan avbryta t.ex. ett farmningsanfall. Men det är ju exakt samma sak om du väljer att skicka iväg dina trupper på farmning i 7 timmar, har det gått två timmar kan du inte avbryta det. Men med insamlingen vet du vad du får hem, du är garanterad resurserna.

Jag kanske är blind eller dum här, men jag ser inte problemet. Väljer du att skicka iväg dina trupper och blir adlad när de är ute har du gjort en strategisk felbedömning av riskerna. Det har ingenting med Insamlingen att göra, utan är något som hör till spelet - lämna inte din by tom om det kan komma anfall.

Är du sedan så girig och gniden att du väljer att skicka ut alla dina trupper (som annars kunde räddat dig från adling) på insamling, bara för att få resurserna är det ju en kalkylerad risk. Men risken är precis lika stor och lika riskabel oavsett varför byn står tom och det är väl där problemet ligger? Lämna inte byar tomma, inte för att farma, eller för att deffa andra byar, eller för insamling om det finns en risk att bli adlad och du inte kan hantera det?

Du har valet att låta bli att skicka iväg trupperna. Alla är, eller bör vara medvetna om att insamlingen inte går att avbryta och att trupperna kommer vara borta under den tid du skickar iväg dem. Vill du inte ta risken att någon adlar din tomma by medan trupperna är på insamling - skicka inte ut trupperna på insamling.
 

N0ts0s3rious

New Member
Reaktionspoäng
1
Jag tycker att det borde läggas till en funktion att man kan avbryta en insamling, likadant som man kan avbryta ett anfall eller assistans inom en viss tid (t.ex 5 min) och då får man inga resurser med sig.
 

Näbb Ankka

Member
Reaktionspoäng
18
Det som jag tycker med insalmlingen är att den ger för mycket ress på de flesta världar som jag spelat/har statistik över. Och sen undrar jag att kan ni i tw-teamet ändra om/bestämma tidsfaktorn (duration factor) i insamlingen? För det som jag sett på .se är att det är samma tidsfaktor på alla insamlingsnivåerna, på v42 var den 1, v43 ~0.747 och på v47 ~0.683. För om det går att ändra om tidsfaktorn mellan de olika insamlingsnivåerna så kan man göra så att det inte är mera värt att satsa 600spjut och köra insamling i början som största delen gör nu.
Håller med nova att man skall inte kunna att avbryta insamling så som det är nu. Om det kommer nått straff för att avbryta insamlingen så skulle det kunna vara okej att kunna avbryta insamling tex. att man inte kan då använda den nivån av insamlingen på en viss tid eller på nått liknande sätt som milisen fungerar(svagare deffenisv styrka i 3h för att trupperna har dålig motivation när de inte fick plåcka blåbär).
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
218
Vi har inga justeringsmöjligheter när det gäller beräkningen för tid, men den är baserad på världshastigheten med en "multiplyer" faktor för att det inte ska gå dubbelt så snabbt på en värld med hatsighet 2.0 som det gör på en vanlig 1.0 värld. Så på en värld med hastighet 1.0 är faktorn 1, men på en 2.0 värld är den 0,68, vilket innebär att tiden som krävs för insamlingen i praktiken är 33% lägre.

I övrigt styrs tiden av vilket insamlingsalternativ man väljer, och truppernas totalta bärkapacitet.

Jag kollade igenom vårt interna InnoGames forum efter hur det såg ut när det här först kom på tal, det var faktiskt ganska lustigt. Initialt var själva tanken på att skaffa resurser på ett alternativt sätt något som handlade om att belägra barbarbyar. Resultatet blev alltså till slut Insamlingen, och det lustiga var att alla, jag inkluderat, var riktigt extremt negativa till det här. Idag känner jag att insamlingar är en riktig fullträff, på de flesta plan.

Det var en diskussion om det här med att avbryta, tyvärr kan jag inte hitta den igen nu utan får lita på det jag minns - och det var att man fortfarande ville ha farmningen som den huvudsakliga källan till extra resurser och därmed inte lämna för stort utrymme för insamligen. Att farma är en stor del av spelet, och det är inte meningen att insamligen ska till fullo ersätta den, utan fungera som ett komplement. Och tack vare det har den en del negativa sidor.

Sen är det ju ingen hemlighet att det som spånas ut och presenteras med de förutsättningar som det skapas för, inte alltid leder till att det används på precis det sätt dom man trodde. Jag misstänker att insamlingen används på ett helt annat sätt än man räknade med när det kom, och kanske behövs en justering. Men som jag ser det är just att det inte är möjligt att avbryta en del av "priset" för att använda funktionen.
 

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
Problemet är att alla använder detta, men de som var menat att gynnas är de stora förlorarna. Du har rätt, det är en risk, en risk folk som är nya inte förstår sig på alls.

Jag skulle vilja se en re-work av insamlingen, den ska gynna early game sen ska den inte göra så mycket tbh
 
Topp