Diskussion Värld 40

Flying Duck

Active Member
Reaktionspoäng
12
Runkrig verkar intressant, synd att dem behövde ta med Vakttorn till det.

Hur är det med Köpeadlar? Slipper vi dem eller är dem redan tillbaka på servern? :/
 

DeletedUser

Guest
De otrevligheterna är ett minne blott, jag saknar dem ungefär lika mycket som jag saknar att ha skoskav...
 

DeletedUser

Guest
Din länk länkar till v39

Tack, det blev en farlig röra av posterna när de skulle snabbt upp samtidigt som förregistreringen skulle öppnas och allt måste korsrefereras till saker som inte ens existerar när man måste posta det... vilket påminner mig om länkarna direkt på världen, som jag glömde i hela soppan. Tack!
 

hampus204

Active Member
Reaktionspoäng
12
Låter ju faktiskt kul med lite konkreta mål i end-game. Annat än att kötta bort allt från kartan dvs :)
 

sebbe16

Member
Reaktionspoäng
9
allt låter super förutom vakttornet då förstör allt med iden att kunna fejka sina attacker och förvirra fienden.
 

Nocturne

Member
Reaktionspoäng
6
Max attackförhållande (anfallare:försvarare) 20: 1 för de första 60 dagarna


Vad innebär detta?
 

Flying Duck

Active Member
Reaktionspoäng
12
Max attackförhållande (anfallare:försvarare) 20: 1 för de första 60 dagarna

Hur fungerar det här då? Om jag har 20k poäng så kan jag inte attackera en spelare som bara har 1k poäng eller hur kommer detta fungera?

Man hade kunnat hoppats att vi ville gå ifrån barbadling men istället verkar det nästan som motsatsen med denna inställning, som inte ens nämns i världsinställningarna som står här i forumet, utan måste gå in på Världssettings på hemsidan för att hitta den?
 

Lundav

Active Member
Reaktionspoäng
58
Hur fungerar det här då? Om jag har 20k poäng så kan jag inte attackera en spelare som bara har 1k poäng eller hur kommer detta fungera?

Korrekt. Chocken när man inte farmat på hela natten för att alla hästarna ska vara hemma till när nybörjarskyddet släpper så kunde man inte attackera hälften av byarna ;).
 

DeletedUser

Guest
Hur fungerar det här då? Om jag har 20k poäng så kan jag inte attackera en spelare som bara har 1k poäng eller hur kommer detta fungera?

Man hade kunnat hoppats att vi ville gå ifrån barbadling men istället verkar det nästan som motsatsen med denna inställning, som inte ens nämns i världsinställningarna som står här i forumet, utan måste gå in på Världssettings på hemsidan för att hitta den?

Att det inte fanns med på inställningarna här på forumet beror på att det är väldigt länge sedan vi använde den - senaste gången jag kan minnas jag faktiskt spelade med den var på v11... Den ligger alltså inte kvar i våra rullor, listor och register men när vi ska starta en värld med "standardsettings" är det inte vår svenska standard som är aktuell.

Om jag inte minns fel innebär det här kortfattat att under de första 60 dagarna en spelare finns på världen så kan du inte attackera om du är så pass mycket större så denna kickar in, det är en förlängning av nybörjarskyddet. Små spelare måste alltså inom 60 dagar växa, men om jag inte minns helt uppåt väggarna var problemen störst med spelare som startade sent i spelet.

Men jag ska försöka fånga upp den text som finns i hjälprutorna i konfigurationen så vi har en chans att begripa oss på det, tyvärr är dom inte kopieringsbara så det tar en stund...
 

DeletedUser

Guest
Så här ser det ut i förklaringarna i konfigurationens popup hjälp:

If the points ratio between the attacker and defender is higher than this value, an attack will not be possible. This setting prevents both strong players from being attacked by weak players and weak players from being attacked by strong players: 20

Detta innebär förhållandet 20:1, och att du varken kan vara större än tjugo gånger den du ska attackera eller mindre än en tjugondel.

Time in days during which the ratio is taken into account: 60

Det innebär alltså att skyddet sitter i 60 dagar från det kontot startar på världen. Efter 60 dagar släpper detta, oavsett hur mycket/lite poäng spelaren har. Kontot som startar t.ex. efter 3 månader har alltså väsentligt större möjligheter att hinna växa till sig, medan det samtidigt innebär att du inte kan farma 26 poängs spelarbyar när du kommer upp i 5-600 poäng.

Nu är det som sagt var väldig, väldigt länge sedan vi hade detta aktiverat och det finns både fördelar och nackdelar med detta. Jag har svårt att bilda mig en riktig uppfattning om effekten av detta eftersom spelet i sig förändrats väldigt mycket sedan V11 där jag själv spelade med det. Det fanns både fördelar och nackdelar med det då, men eftersom spelet i övrigt, även sett från spelsätt och stil ändrats markant sedan dess vet jag inte riktigt hur jag ska våga gissa på att det kommer fungera i praktiken för spelare.

Överlevnadspotentialen höjs ju markant för segare spelare, den saken är klar. Det bör påverka både kartan (världens storlek) och antalet spelare som stannar kvar efter första adelsrushen.
Kanske blir det, tillsammans med att många andra inställningar är "standard" utifrån något helt annat än vi är vana vid, en annorlunda server som vi kan lära oss något av - eller så blir det med våra mått mätt något vi aldrig vill se igen.
Vi har ju inte testat detta på så länge att man kan se det som att prova något nytt, samtidigt som allt nytt inte måste vara bra bara för det är nytt...

Jag vill absolut tjata om att ni ska lämna feedback - nu kanske det är själva end game scenariot som är det mest brännande just nu, men det är ju väsentligt lättare för mig att försöka få saker "rätt" om jag vet vad som är fel. Så tveka aldrig att framföra synpunkterna, vill ni inte göra det officiellt här så går det finfint att använda supporten även om vissa synpunkter behövs diskuteras ibland...
 

DeletedUser

Guest
Bra inställning, och bra att det inte är dominans-seger längre. Så det inte blev som på v16 när 20:1 skyddet förhindra oss att ta 100% dominans pga nystartade spelare :D
 

DeletedUser

Guest
Bra inställning, och bra att det inte är dominans-seger längre. Så det inte blev som på v16 när 20:1 skyddet förhindra oss att ta 100% dominans pga nystartade spelare :D

Det bör inte kunna bli så oavsett, med tanke på att vi enligt nya riktlinjer sen strax före sommaren ska stänga servrar som är äldre än 180 dagar för nyregistreringar.

Kanske kan det bli lite som en väg tillbaka till en smula större världar, man får nog ge det en chans i alla fall. Och med tanke på hur ofta det dyker upp ärenden i supporten om varför det går att attackera fast man har noobskyddet kvar och det är omöjligt att attackera tilbaka så bör det finnas ett antal spelare som uppskattar det...
 

Flying Duck

Active Member
Reaktionspoäng
12
Det spawnar löjligt lite barbs, tror det finns totalt 10 barbs i k55 och totalt 100 barbs på 750 spelare...
 
Topp